Sydney of Melbourne met de kinderen

Ann

New Member
Hallo,

In maart 2010 komen we voor 3 jaar naar Australie met kinderen van 3 en 4 jaar. Wat is de beste plek om te wonen met kinderen, Sydney of Melbourne?

We waren erg gefocust op Sydney maar horen nu van verschillende kanten dat Melbourne aangenamer wonen is met kinderen. Sydney heeft natuurlijk het mooie weer en het strand maar ik hoor nu dat Melbourne veel gevarieerder is en dat de quality of life er beter is.

Klopt het dat je in:
- Melbourne fijner woont met kleine kinderen dan in Sydney?
- Melbourne beter betaalbaar is dan Sydney?
- Melbourne geen school fee van 4.500 $ betaalt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!!!!!

Hoi Ann!!

Ik denk dat het vooral afhangt van de wijk waarin je gaat wonen.
De prijs en kindvriendelijkheid is natuurlijk niet in de gehele stad hetzelfde.
Verder ben ik niet bekend met sydney en melbourne, dus kan je niet echt helpen.

Succes!

Wij hebben dan geen kinderen maar ook wij hadden het dilemma Sydney of Melbourne. Uiteindelijk is het Melbourne geworden en daar hebben we zeker geen spijt van! Omdat we alleen maar een paar keer in Sydney zijn geweest als toerist weet ik niet wat de grote verschillen zijn met wonen ten opzichte van Melbourne en veel Aussies uit Sydney zullen over het algemeen niet heel positief spreken over Melbourne en andersom. Wel vond ik Sydney veel drukker en hectischer en dat was niet alleen in CBD.

Melbourne is over het algemeen wat goedkoper dan Sydney maar er zijn in Melbourne zeker dure wijken en in Sydney goedkopere dus net wat Gwen zegt, het is maar net waar je gaat wonen
Zelf vind ik Melbourne heel prettig wonen en wij wonen ook 2 straten van het strand.

Er zijn veel wijken heel geschikt om met kinderen te wonen met veel parken en er zijn veel goede scholen.
Tussen NSW en Victoria zullen vast verschillen zijn wat betreft school fees etc. Op de website van de overheid van Victoria kun je wellicht informatie vinden hierover: www.education.vic.gov.au
Er zijn heel veel mensen met de vraag Melbouren of Sydney en als je op internet Melbouren vs Sydney zoekt dan krijg je heel veel informatie en vergelijkingen van beide steden eruit.

Ann,
Je hebt al wat tips gekregen, waar ik het mee eens ben.

Betrefffende het weer: Ik vind (persoonlijk) het weer in Melbourne veel beter dan Sydney.
De beste tijd van het jaar is het voor- en na-jaar, maar 3 maanden winter in Sydney zit je genmiddeld 5 graden beter, echter de zomers in Sydney hebben een hoge vochtigheidsgraad en Melbourne dus erg laag (woestijn wind).

De schoolfees, tja dat ligt er toch helemaal aan wat voor soort school je kiest voor je kinderen.
State schools zijn in beide staten zo ong. hetzelfde, maar als je naar een prive school wil dan ben je gauw 12.000 tot 20.000 per jaar per kind kwijt. Is niet aftrekbaar van de belasting.

Nu worden in OZ vaak z.g. katholieke scholen ook aangemerkt als een "prive school", een beetje raar eigenlijk, maar je betaalt veel minder, ong wat je zelf stelt, paar duizend per jaar. De mensen kunnen dan zeggen "mijn kinderen gaan naar een prive school......", sommigen vinden dat belangrijk voor hun status.

Mijn ervaring? Ik woon sinds 30 jaar in Melbourne, maar ben in die tijd tussen de 100 tot 200 keer in Sydney geweest (ben de tel kwijt), vaak voor 1 week, maar meestal voor een paar dagen, ook omdat ik daar een bedrijf heb opgezet.
Dus ken beide steden vrij goed.

Verkeer in Sydney (CBD) is een ramp, wel wat beter in Melbourne, maar tijdens de spits ook niet leuk als je in de stad werkt.
Cheers,
Jan

Is er een reden waarom je jouw keuze beperkt tot Sydney of Melbourne? Zo niet, dan is Perth misschien ook een idee. Zeer kindvriendelijk!!! Was nl. voor ons de reden om hier te gaan wonen.

Melbourne ...Sydney Sydney ....Melbourne

tut tut tut.

Wat dacht je van DARWIN

:smile: :roll:

Jack :evil:

Dank je wel voor jullie berichtjes. Het is Melbourne geworden! Volgens velen de meest geschikte stad met kidos.

We zijn begonnen aan de voorbereidingen en in maart 2010 komen we er aan!

No worries Jack. Nog bedankt voor je persoonlijke mail. Misschien brengen we je nog wel een bezoekje in Darwin op weg naar Kakadu......
wink.gif

wij twijfelen ook nog wel, maar denken toch dat het Melbourne gaat worden. Wij hopen te kunnen gaan juli 2011.
Hou ons op de hoogte van jullie avonturen down under!

succes :up:

Hallo Ann,

Ik heb mezelf net geregistreerd, omdat er een kans is dat ook wij met ons gezin voor een tijd naar Australië gaan. En ook ik vraag me heel erg af hoe het nu toch zit met die school fees. Ik heb wel begrepen dat privé scholen heel erg duur kunnen zijn, maar hoe zit het met de scholen die door de staat gerund worden? Zijn die in Melbourne nu gratis voor buitenlanders, of moeten wij toch betalen omdat we geen Australiërs zijn en daar tijdelijk wonen? Wij hebben één kind van zes en één van acht jaar. Je zou me heel erg helpen als je de ervaring die je inmiddels hebt met ons wilt delen! Ik ben ook erg benieuwd of het je bevalt in Melbourne. Ik twijfel zelf nog erg of ik de hele onderneming om weg te gaan wel zie zitten!

Bedankt alvast voor je tijd!!
Luisa

Luisa,
De staats school is vrij, je bent ongeveer dezelfde kosten kwijt als een gewone school in NL, dwz de uitjes, misschien wat boeken, maar in principe is het kosteloos.
Het maakt totaal niet uit waar je vandaan komt, welke nationaliteit je hebt en/of je vast of tijdelijk in OZ bent.
Dus hiermee kan ik je gerust stellen.

Prive scholen, zie eerdere berichten en ga verder onder de search engine want er is al genoeg over geschreven.
Als je niet zeker bent of je wel of niet blijft, dan heb je eigenlijk maar een keuze, de doodgewone staats school, is niets mis mee.
Cheers
Jan

Ik ga even ingrijpen. Een openbare school is niet altijd zonder kosten! Dit is nl. afhankelijk van welk visum je hebt. Met een permanent visum is het openbare onderwijs inderdaad gratis, maar ik weet dat in elk geval de mensen met een ENS visum hier pittige fees voor moeten betalen.

Dank jullie wel.. helemaal duidelijk is het nu nog niet voor mij, maar in elk geval weet ik nu dat ik het aan de hand van ons type visum straks bij scholen moet controleren. De info van de Australische overheid is ook niet eenduidig, ik heb de indruk dat dit zelfs per staatsschool kan verschillen!..

Bedankt voor jullie reactie!
Luisa

Die $4500 (?) per kind per jaar voor public schools betaal je inderdaad wel in NSW (en andere staten?), maar niet in VIC, als je op een tijdelijk 457 visum zit. Hoe het zit met andere tijdelijke visa, weet ik niet. Op permanente visa zit je wat dat betreft overal goed.
Wij betalen hier volgens mij wel meer dan in NL aan ouderlijke bijdrage, voor excursies, leermateriaal en dergelijke ($450 per kind per jaar).
Verder is Melbourne ook duur. Maar ik geloof dat het rondom alle grote steden in AU aardig duur is geworden de laatste jaren. Ik hoor vaak dat de mentaliteit in Melbourne wat relaxter is dan in Sydney, waar mensen meer bezig zijn met dure auto, dure kleren, iPad, iPhone, etc. Maar ik weet niet of dat echt waar is.

Dat klinkt als goed nieuws - raar dat er per staat onderscheid wordt gemaakt, maar ik ben nu in elk geval extra blij dat we voor Melbourne hebben gekozen ipv Sydney... Bedankt ook voor de info over wat je aan school zoal kwijt bent. Wij zitten nu middenin gesprekken over salaris en het is erg moeilijk te overzien of een aanbod goed is of toch aan de magere kant!

Back