Sydney vs Brisbane

Melissa88

Active Member
We twijfelen nog sterk tussen Sydney en Brisbane, we zijn nog maar met twee (geen kinderen) en als beroep architect en IT'er. Wat zeggen jullie?

@Janneke61 deze is voor jou! Jij hebt zowel in (de buurt van) Sydney gewoond als nu in Brissie.
Ik heb alleen in Sydney gewoond. Super, maar ik ben geen stadsmens, dus ben nu helemaal blij met ons stekkie in de bergen.

Waar twijfel je over?
Wat zoek je in een stad?
Wat voor omgeving wordt je blij van?
Wat is je budget voor een (huur)woning?
Wat voor klimaat heb je het liefst?
Waar zie je de meeste/beste job opportunities?
Enz.

Volgens mij zijn beide steden prettig (maar met duidelijke verschillen, zie mijn vragen)

Succes!

Yep, deze is voor mij. Ik ken beide steden vrij goed.
Sydney: Met recht een wereldstad met kenmerkende iconen. Druk, het verkeer is een ramp, levendig, multicultureel met veel mensen van Aziatische afkomst (niet discriminerend bedoeld) en erg mooie stranden. Huizenprijzen en huurprijzen absurd hoog. Ondanks de nadelen vind ik Sydney geweldig, de natuur is door de geografische gesteldheid altijd dichtbij, net zoals vele onverwachte uitzichtpunten over de stad, en de natuurlijke haven is prachtig.
Brisbane: Ondanks 2,3 miljoen inwoners is Brisbane vergeleken met Sydney een stad met een beetje provinciale uitstraling (vind ik). Ruim opgezet, historische gebouwen zijn mooi opgeknapt en het verkeer is beduidend rustiger. Uitgaansleven (Southbank en Eagle Street Pier) is prima. Er is over nagedacht en het ziet er allemaal prima uit. Het grootste voordeel van Brisbane is dat de huizen beter betaalbaar zijn. Dat is goed voor de portemonnee, maar het betekent ook dat je voor een redelijk bedrag niet ver van het CBD kunt wonen (in Sydney onbetaalbaar). Ook huizen op een ruimere kavel kun je dichter bij het centrum vinden dan in Sydney. Brisbane zelf heeft geen of weinig stranden (het kunstmatig aangelegde strandje op de Southbank tel ik niet mee). Als je van strand houdt zou ik zeker voor Sydney kiezen. In Brisbane moet je altijd eerst de stad uit.
In Queensland is de sfeer veel relaxter en minder gejaagd en het klimaat is meer subtropisch. Het kan in de zomer behoorlijk warm en vochtig worden. Gemiddeld scheelt het een graad of 4 met Sydney. De natuur in de omgeving is van beide steden mooi. Sydney heeft de Blue Mountains, Brisbane heeft Lamington Park. Ikzelf vind beide steden, ondanks de verschillen, allebei leuk, gezellig en mooi. Je kunt eigenlijk geen verkeerde keus maken. Het hangt vooral af van wat je belangrijk vindt en wat je wil.

Last edited:
Ik ken beide steden ook erg goed en beide hebben voor en nadelen.
De huizen prijzen liggen idd lager in Brisbane, maar de lonen ook. Ga je alles in verhouding zien dan zal je merken dat je per saldo net zo weinig over houd aan het einde van de maand in Brisbane als in Sydney. Lood om oud ijzer.
Ook werk gelegenheid is over het algemeen minder in Brisbane dan in Sydney (soms ook afhankelijk van welke bedrijfstak natuurlijk) en afhankelijk wat voor werk je doet heb je meer carrière kansen in Sydney als in Brisbane. Wat ik zelf mooi vind aan Sydney is dat het veel meer Europees georiënteerd is dan Brisbane. Brisbane is een jonge stad en alles lijkt op elkaar qua architectuur. Sydney vind ik in dat opzicht veel aantrekkelijker.
Veel grote evenementen vinden vaker plaats in grote steden zoals als Melbourne en Sydney en niet in Brisbane. Zelf ben ik meerdere malen naar Melbourne en Sydney gereisd vanuit Brisbane voor concerten, omdat ze Brisbane niet aan deden. Het verkeer mag een ramp zijn in Sydney, maar ook in Brisbane is traffic een drama vind ik.
Voor mooie stranden in Brisbane moet je richting de Gold Coast of the Sunshine coast en dat is idd al gauw een uurtje rijden vanaf CBD, maar dan heb je ook wel de mooiste stranden die je maar kan bedenken en veel rustiger als in Sydney.
Maar goed dat is mijn ervaring en mening. Iedereen ervaart het weer anders en zoals Janneke zei, je kan eigenlijk geen foute keuze maken. Uiteindelijk moeten de bills betaald worden elke week, fortnight of maand, dus werk aanbod is denk ik wel een belangrijke factor die door slag gevend kan zijn voor je keuze.
Ik zelf ben gek op Brissie.:)

Waar twijfel je over?
Wat zoek je in een stad?
Wat voor omgeving wordt je blij van?
Wat is je budget voor een (huur)woning?
Wat voor klimaat heb je het liefst?
Waar zie je de meeste/beste job opportunities?
Enz.

Volgens mij zijn beide steden prettig (maar met duidelijke verschillen, zie mijn vragen)

Succes!

Ik hou ontzettend veel van het bruisende stadsleven. nu woon ik ook al een paar jaar in Gent (niet te vergelijken met Sydney of Brisbane natuurlijk). Ik hou ervan dat er in een stad altijd wat te doen is.
Ons budget zal allemaal afhankelijk zijn de job die we zullen hebben, exacte cijfers hebben we nu dus nog geen zicht op.
qua klimaat moet het voor mij gewoon beter zijn dat het belgische strontweer :p
Voor job opportunities zijn ze volgens ons beter af in een stad, dus denken we dat zowel Bribane als Sydney mogelijk zijn.

Ik hou ontzettend veel van het bruisende stadsleven. nu woon ik ook al een paar jaar in Gent (niet te vergelijken met Sydney of Brisbane natuurlijk). Ik hou ervan dat er in een stad altijd wat te doen is.
Ons budget zal allemaal afhankelijk zijn de job die we zullen hebben, exacte cijfers hebben we nu dus nog geen zicht op.
qua klimaat moet het voor mij gewoon beter zijn dat het belgische strontweer :p
Voor job opportunities zijn ze volgens ons beter af in een stad, dus denken we dat zowel Bribane als Sydney mogelijk zijn.

Wat is "strontweer"? Koud of regen? Heb je ervaring met ERG warm + vochtig?

jobs zijn er meer "in een stad" zou ik persoonlijk wat verder uitzoeken. Kijk op seek.com.au en kijk of er vacatures zijn in jouw werkveld. Waar zie je er meer? Brisbane of Sydney?

Waarom overweeg je Melbourne niet?

Back