Tam&Jim naar Brisbane mei 2015

Tam&Jim

New Member
Beste allemaal,

Vorig jaar heb ik (Tamara) ons aangemeld op dit forum en een hoop over jullie gelezen.
Nu is het 2015 en gaat het dit jaar ook voor ons gebeuren, precies vandaag over 4 maanden vliegen wij ons nieuwe thuis tegemoet. En wat vind ik het spannend!!

Voor de mensen die onze kennismaking niet hebben gelezen, hier een beknopte weergave van ons:
Jimmy (33) heeft een permanent visum ontvangen voor heel Australie en is loodgieter en lasser (licence zullen wij in Australie nog moeten regelen) Hij heeft (van zijn 30e tm 32e jaar) 2 jaar gewoond (veel plekken) en gewerkt (mijnen Mount Isa) in Australie en heeft afgelopen jaar in Nederland alles op alles gezet om definitief terug te keren naar Australie en met Succes! Alleen ben ik in het begin van vorig jaar ook in beeld gekomen.

Ik (Tamara) die hier in Nederland werkt als directiesecretaresse en straks in Australie nog niet precies weet wat ze gaat doen. Heel veel ideeën en heel veel goede zin maar nog niets concreets. Zelf ben ik nog nooit in Australie geweest en weet ook niet goed wat ik er allemaal van moet verwachten. Maar ja de liefde van je leven laat je ook niet gaan als die een paar km verderop gaat wonen.

Shenna onze Ridgeback daar is inmiddels alles gelukkig voor geregeld (oke bijna alles), geloof me je kan beter met 2 kinderen emigreren dan met 1 hond. :DMaar we hebben het er zeker voor over!

Wij hebben inmiddels besloten met zo weinig mogelijk spullen richting Brisbane te gaan. Alleen wat keukenspullen, tv, computer, kleding, wasmachine/droger en uiteraard al het gereedschap voor het werk van Jim. Ons idee is om in de eerste tijd een camper te kopen. Onze hond zit de eerste 10 dagen in Quarantaine in Sydney dus hebben wij vervoer en een slaapplaats en dan met de camper naar Brisbane. Hier kunnen wij dan op een rustige manier de buurten van Brisbane verkennen voordat wij ergens definitief voor een huis kiezen.
Ik heb zelf natuurlijk totaal geen beeld van de steden in Australie of de afstanden maar ik heb dus even opgezocht qua oppervlakte hoe groot Brisbane tov Amsterdam is.........wisten jullie dat Brisbane (2100 km2) 10x zo groot is als Amsterdam (219 km2) :eek: LOL

Mochten jullie tips hebben of willen delen heeeeeeel graag en mocht iemand informatie hebben over het behalen/verkrijgen van een licence als Plumber is dat ook meer als welkom......

Spannende tijden!!
Ik kan je helaas geen tips geven en alleen maar heel veel plezier wensen.
Geniet van je eerste kennismaking met Australië, bij mij was het een jaar geleden liefde op het eerste gezicht! :rolleyes:

Oh enne ik blijf graag op de hoogte van jullie avonturen!

Je hebt inderdaad geen beeld van Australische steden ;). Waar een stad zoals Amsterdam duidelijke stadsgrenzen heeft en dat allemaal A'dam is, zo is iedere stad in Australie een samenraapsel van een CBD (met de echte stadsnaam) en vele omringende suburbs en natuur. Zo krijg je al snel veel oppervlakte. De suburb Brisbane CBD is maar 2.2 km en doet haast dorps aan (alleen dan met hoge torens).

Vwb je verhuizing, ik weet niet hoeveel kleding je te verschepen hebt en hoeveel dat gereedschap weegt, maar wellicht kun je het allemaal mee op het vliegtuig nemen; ik zou het elektronische gebeuren lekker daar laten als het je de verscheping kan besparen en dan gewoon hier nieuw kopen.

Welkom Tamara en Jim! Leuk dat er weer een stel richting Brissie komt! Wij zij hier een half jaar geleden naar toe verhuisd, dus onze zoektocht zit er nog maar net op. Misschien kan ik je tegen die tijd wel helpen met de huizenjacht. Wij zijn uiteindelijk neergestreken in Pine Mountain, 40 km van Brisbane, omdat het gunstig lag tov werk van mijn man, goede ontsluiting heeft naar de stad, we zelf in een landelijke omgeving wilden wonen (ook wij hebben een hond die veel ruimte nodige heeft) en de huizen met zoveel grond hier beter betaalbaar zijn. We wonen vlakbij Ipswich, een historisch mijnstadje met veel oude huizen die opgeknapt worden en waar de komende jaren nog veel gebouwd zal worden ivm uitbreiding van Brisbane (dus veel werk voor loodgieters). Tegen die tijd moeten jullie maar eens op bezoek komen, dan kunnen we jullie bijpraten.
Ik ben het @slatsr eens, zowel over de steden als over het thuis laten van electronisch spul. Wij hadden onze tv wel meegenomen, maar we hadden altijd problemen met het ontvangen van de zenders en uiteindelijk hier toch maar een nieuwe gekocht. En computers gaan maar zo beperkt mee dat je ook daarvoor beter een nieuwe kan kopen ipv geld uitgeven voor transport. Ik zou op tijd beginnen met het plannen van het opsturen. Misschien kun je een paar dozen kwijt bij iemand anders in de container, dat schijnt een goedkope oplossing te zijn. Succes met alles!

Welkom en gefeliciteerd met jullie visum!
Ik wil alleen even een duit in het zakje gooien van het meenemen van spullen. Ik heb uiteindelijk 9 dozen verscheept met kookboeken en fotoalbums en de rest volgepropt met van alles. En de miele stofzuiger :p 2 koffers met kleding and that's it.
Spullen voor in huis (van degelijke kwaliteit) zijn hier erg duur, dus als je een huis vol hebt met goede meubels en goede apparatuur zou ik het overwegen allemaal in een container te doen, voor dat geld kun je hier namelijk geen huis inrichten.
Er dus wel vanuit gaande dat jullie hier ook samen gaan blijven. :)
ennu mooie hond!! Oja en de steden hier zijn echt niet te vergelijken met die in ons koude kikkerlandje. Deze zijn lekker ruim opgezet met veel groen en een aantal mooie stranden. En met een uurtje rijden ben je vaak al in niemandsland.
That is why we love it here!

Hartelijk dank voor jullie eerste reacties en tips. En wat fijn om contact te hebben met mensen die daar al wonen en ervaring hebben.
Graag wil ik jullie iets voorleggen en om informatie vragen.
Ik heb namelijk net onze financiele planning in een schema gezet voor de komende tijd in Brisbane. Voor de duidelijkheid wij zijn niet gesponsord en hebben een buffer van 50k euro.
Wat mij erg opvalt is dat het leven daar erg duur is, niet dat dat als een nieuwtje kwam maar dat tov wat je daar dan ongeveer moet gaan verdienen wil je een leuk leven blijven houden........ Dus wil ik aan jullie mijn volgende plaatje voorleggen en vragen wat jullie ervaringen/bevindingen zijn.
Oh en ja ik heb de andere gesprekken hierop het forum er ook op nagelezen maar die zijn of uit 2007 of sluiten niet helemaal aan bij onze situatie.
Voor onze opstarttijd:
Wonen in een unit voor ongeveer 300 pw dus 1200 aus per maand
Gas/water/licht 250 aus per maand
Ziekenfonds en aansprakelijkheidsverzekering (tijdelijke OOM verzekeringen) voor samen 340 aus per maand
Auto-verzekering, -registratie, -benzine 350 aus per maand
Boodschappen 250 pw dus 1000 aus per maand
Beide een mobiel abonnement 100 aus per maand
Hond 100 aus per maand
Onvoorzien 250 aus per maand
Dit komt dus neer op 3590 aus per maand aan vaste lasten. Dan wonenen we in een unit en hebben we nog niks gedaan, gekocht of gespaard.
Klopt dit plaatje ongeveer? En zo ja hoe hebben jullie dat gedaan en opgepakt in de begintijd dat je in Australie bent aangekomen??

Op dit moment hebben wij het idee om per volgende maand eerst eens voor minimaal 6 weken naar Australie te gaan om te kijken hoe lastig het is om voor Jim zijn licence te krijgen. Wellicht al werkgevers te zoeken en te gaan solliciteren en met mensen mogelijk af te spreken om die te vragen hoe zij het daar allemaal hebben gedaan en nu doen.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Hi Tam & Jim,
Een paar opmerkingen over je berekening. Wij zijn met z'n tweeën ongeveer 700 dollar per maand kwijt aan boodschappen, dus jouw berekening is redelijk aan de hoge kant. Maar dat kan natuurlijk per huishouden verschillen, bv. of je veel alcolhol drinkt of rookt. Wij wonen in een drie slaapkamer huis en gebruiken de airco amper, gewoon de boel dichthouden als het heel warm is en anders alles lekker open. Over het eerste halfjaar betaalden we ongeveer 600 dollar aan elektriciteit (hebben geen gas), excl. water.
Wij hebben een telefoonabonnement voor mobiel bij Telstra voor 45 dollar per maand per persoon en komen daar zat mee uit. Alleen bellen we niet met Nederland, maar skypen 'gratis'.. Vergeet daarom vooral internet niet, toch gauw tussen de 80 en 100 dollar per maand! Er is hier televisie 'free to air', maar als je veel tv kijkt zul je een abonnement moeten nemen (of gewoon veel films en series downloaden :).
Over de hond: onze eerste dierenartsbezoek voor inentingen voor beiden honden en tekenbanden etc. kostte maar liefst 650 dollar! Vooral inenting tegen hartworm is schrikbarend duur. Dat was even slikken, maar voor hondenvoer krijg ik bv. regelmatig aanbiedingen van Petbarn en dan betaal je ipv 60 dollar nog maar 40 dollar voor een zak van 18 kilogram Supercoat. Maar ook daarin kun je veel duurdere keuzes maken. Dus als er niets geks gebeurd met de hond, moet je mete 100 dollar prima uitkomen.
Autokosten hangt natuurlijk af van je auto en hoeveel je rijdt. Houd rekening met 3% stamp duty als je een tweedehands auto koopt. Voor onze hilux betalen we ongeveer 600 rego en 500 voor verzekering per jaar voor een verzekerde waarde van 35.000 dollar. De third party kostte nog eens rond de 500 dollar en als je (in ieder geval in NSW) een auto hebt van 5 jaar of ouder komt daar nog de jaarlijkse keuring bij.

Succes met de voorbereidingen! Vanuit Brisbane kunnen ze wel meer vertellen over de kosten van huisvesting.

Alvast welkom in Brisbane!

Qua kosten, wat Red Dust al zegt. Wij zijn met z'n tweetjes en geven per week zo'n $200 aan boodschappen uit (dat is incl. af en toe eens buiten de deur eten of een McDonald's menuutje e.d.). Elektriciteit kost ons zo'n $1850 per jaar. Verzekering van onze auto's bij elkaar (1x sedan V6 uit 2005, 1x 4WD ute uit 2013) zo'n $800 per jaar. Rego van de sedan is $830 per jaar, van de ute $710. Er zijn rond Brisbane een aantal tolwegen, dus ook even in de gaten houden. Meer info op govia.com.au.

Qua huisvesting, voor $300 kun je niet in hartje Brisbane zitten, dan kijk je toch naar de suburbs. Wij woonden eerst in een unit in Waterford (in Logan Council, half uurtje rijden naar Brisbane CBD, ook goede treinverbinding) en daar betaalden we destijds in 2010 $320 per week voor, dat was een unit met 3 slaapkamers, niks fancy ofzo. Daarna hebben we in een apartement in Beenleigh gezeten (ook Logan Council) voor $370 per week. Het kan wel, voor $300, maar in de suburbs (in Ipswich kun je denk ik wel iets leuks vinden voor die prijs, prijzen zijn daar wat lager) dus. Mijn zwager en schoonzus wonen in een huis in Ipswich en betalen net geen $300.

Vergeet ook de kosten voor contents insurance (inboedelverzekering) niet. En inderdaad internet is hier flink aan de prijs.

Wat betreft je licences, misschien eens informeren bij een TAFE in Brisbane? Die kunnen je misschien in de juiste richting wijzen, ik heb zelf namelijk geen idee.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes met alles! En Brisbane is leuk :D

Wonen in een unit voor ongeveer 300 pw dus 1200 aus per maand <-- te laag denk ik? Gewoon ff realestate.com.au kijken)
Gas/water/licht 250 aus per maand <-- tenzij Brisbane anders is, waren wij hier in Perth veel minder mee kwijt. Weet niet hoeveel precies...100 ofzo?

Boodschappen kosen bij ons rond de 800 AUD per maand. Veel vers fruit en groente is duur helaas. Wij gingen niet vaak uit eten.

Boodschappen kosen bij ons rond de 800 AUD per maand. Veel vers fruit en groente is duur helaas. Wij gingen niet vaak uit eten.
Daarom ben ik zo blij met Paddy's Market in Sydney, das leuk shoppen voor groente en fruit.

Of de Brisbane Markets in Rocklea. Dat is niet zo ver reizen als je van plan bent naar Brisbane te gaan :) Als onze kinderen niet thuis zijn komen wij ook gemakkelijk rond met $200 per week met in het weekend altijd een flesje wijn bij het eten. Ik koop alles bij de Woolies, maar koop wel veel in de aanbieding. Ga je naar de Aldi zou je nog meer kunnen besparen. Verder koop ik hier aanzienlijk minder kleren dan in Nederland. Dat heeft vooral met het aanbod te maken, minder mijn smaak. Schoenen vind ik hier ook erg duur, zeker als je de kwaliteit ook nog eens in aanmerking neemt. Gelukkig slijten ze niet zoveel als je 9 maanden per jaar op Birkenstocks loopt en daardoor heb ik nog steeds mijn schoenen en laarzen die ik uit Nederland heb meegenomen.

Last edited:
Back