Tasmaanse Duivel bedreigd met uitsterven

alieNL

Well-Known Member
[size=12pt]Tasmaanse Duivel bedreigd met uitsterven[/size]

SYDNEY -  De Tasmaanse Duivel, het grootste vleesetende buideldier ter wereld, wordt met uitsterven bedreigd. Australië heeft het dier op de lijst met bedreigde diersoorten gezet in een poging het beest te redden van een besmettelijke kankersoort, die de Tasmaanse Duivelpopulatie sterk heeft uitgedund.

Sinds de kanker aan de kop en de mond van de dieren in 1996 voor het eerst werd vastgesteld, is al 70 procent van de Duivels bezweken, meldden Australische media. De kanker verspreidt zich doordat de dieren elkaar bijten. Door de gezwellen stoppen de beesten snel met eten en sterven ze veelal binnen drie maanden.

Australië heeft 10 miljoen Australische dollars (5,6 miljoen euro) uitgetrokken voor een reddingsoperatie. Zonder ingrijpen zouden de Tasmaanse Duivels, die alleen op het eiland Tasmanië voorkomen, binnen 20 tot 40 jaar uitgestorven zijn.

deel27melbournetassiero.jpg

Balen hoor zo'n mooi dier...  :cry:

Wel tof dat Warner Bros een donatie heeft gedaan voor meer onderzoek omdat zij de rechten hebben op Taz uit Looney Tunes, ook een Tasmaanse duivel.

Wat zijn ze van plan te gaan doen? Gaan ze de duivels trainen om elkaar niet te bijten? Of gaan ze alle gezonde duivels in quarantaine zetten? Ben erg benieuwd hoe ze dit proberen op te lossen (Australie heeft niet zo'n goede record als het gaan om fauna-beheer).

... en 10 miljoen dollar zet ook geen zoden aan de dijk!

Voor zover ik weet gaan ze met niet geinfecteerde dieren, een fokprogramma opzetten in Earth Sanctuary's op het "vaste" land van Oz (Wat is vast :wink: ). Ook wordt er gezocht naar een vaccin, omdat deze vorm van kanker net als baarmoederhalskanker kan worden veroorzaakt door een virus. En 10 miljoen is nooit genoeg voor CSIRO om een vaccin te ontwikkelen.

Cheers

Volgesn mij zijn ze al jaren bezig om een vaccin te krijgen/maken. En mijn foto is genomen bij zo'n sanctuary waar ze de gezonde dieren afscheiden van de wilde, zieke dieren. Maar of dit nu de oplossing is.. ze vanuit het wild maar "opsluiten"..

Ik was in Januarie in Healesville sanctuary en daar hebben ze een fokprogramma met die beesten naar het schijnt!
Overigens vond ik het kijken in het dierenziekenhuis absoluut geweldig!!

Healesville Sanctuary is prachtig. ben er ook een paar keer geweest...
Had wel de indruk dat ze daar goed bezig zijn, ook op langere termijn

Back