Tax Return ATO

EandE

XPdite Sponsor
Hi All en in het bijzonder de Xpditers die ons voor zijn gegaan en ook in Australie wonen

Er is al veel over dit onderwerp gepost, maar veel daarvan is oud en ik kon ook niet precies vinden wat ik zocht. Dus toch maar een nieuw topic.

Onze situatie:

- Inkomen in Nederland tot April
- Huis in Nederland verkocht op 1 April
- Emigratie op 3 april
- Australisch inkomen vanaf juni

- Voor het australische inkomen moet ik aangifte doen bij de ATO. Dat moet voor 31 oktober.

Mijn vraag:
Bij de vragen op het ATO-formulier (in het aangifteprogramma bedoel ik dan) wordt gevaagd naar buitenlands inkomen in dit belastingjaar.
Dat inkomen was er, en bovendien ook nog het huis dat verkocht is.

Ik heb bijzonder weinig behoefte om helemaal uit te gaan rekenen hoe ik dat Nederlandse inkomen hier moet aangeven, en voor zover ik heb kunnen terugvinden hoeft dat ook niet. Klopt dat in jullie ervaring?

Met andere woorden:
Hebben jullie je Nederlandse inkomen/bezit aangeven bij de ATO toen je voor de eerste keer aangifte deed in Australie?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Cheers,
EandE
 
Hi EandE,
pin me er niet op vast, ben geen expert, maar je nederlandse inkomen hoef je niet op te geven in Oz, je hebt er in Nederland al belasting over betaalt.
De verkoop van je huis ook niet, alleen inkomsten uit investeringen en je huis wordt niet als zodanig gezien, wel de rente als je geld op een nederlandse bank heb staan.
Waarschijnlijk zijn er xpditers die beter op de hoogte zijn, maar dit is wat ik weet en gedaan heb.

groetjes Johan
 
Ik heb hier in Australie al een aantal keren een belastingaangifte gedaan en voor zover ik me kan herinneren wordt met "buitenlands inkomen" bedoeld inkomen dat je hebt uit buitenlandse investeringen of belangen (b.v. aandelen of huur) terwijl je al in Australie woont. Zolang je nog in Nederland woont betaal je daar belasting. Pas als je Australie binnenkomt wordt je belastingplichtig voor de Australische wet.

Groetjes,
Rixta
 
Nog een aanvulling op de post van Rixta. Inderdaad kun je belastingplichtig worden op het moment dat je Australië binnenkomt maar je kunt er ook voor kiezen om pas later 'tax resident' te worden. Wel moet je dan minder dan 180 dagen binnen het belastingjaar (1 juli - 30 juni) aantoonbaar niet in Australië hebben gewoond. Vanaf het moment dat je hier Australisch inkomen geniet, word je waarschijnlijk wel automatisch tax resident.

In jouw geval kun je er dus voor kiezen om vanaf 1 juni tax resident te zijn, dat betekent dus gedurende maar 1 maand in dat boekjaar.

Succes! Annemarie
 
Bedankt voor jullie antwoorden!
Vanaf het moment dat je hier Australisch inkomen geniet, word je waarschijnlijk wel automatisch tax resident.

Annemarie, dank je maar het blijft verwarrend (voor mij dan). Als ik het Nederlandse keuzerecht goed begrijp zou ik ervoor kunnen kiezen om Nederlands belastingplichtig te zijn in 2010. Maar het Australische belastingrecht zegt dat ik nu al tax resident ben (inderdaad, omdat ik in juni al salaris ontving).

Overigens zag ik in het aanslagformulier niet waar ik kan invullen dat ik pas vanaf 1 juni tax resident ben, maar misschien heb ik dat over het hoofd gezien, ik ga zo nog eens kijken.
 
Je hoeft het niet aan te geven, wanneer je tax resident wordt, volgens mij. Alleen geef je vanaf dat specifieke moment je inkomen, aftrekposten etc. door.

Volgens mij ben je of NL belastingplichtig of Oz belastingplichtig, voor je privé-inkomen. Ik neem aan dat je vanaf april geen inkomen meer had in NL? Of heb je overlap gehad? T/m mei 2011 ben je dan belastingplichtig in NL, vanaf 1 juni in Oz. Overigens ben ik geen officiële tax advisor, dit is info die ik zelf heb gevonden dus als je heel specifieke info nodig hebt, is het slim naar een Tax accountant in Oz te gaan (doe ik ook voor de ingewikkelde zaken).

Succes en groet,
Annemarie
 
(b.v. aandelen of huur)

Groetjes,
Rixta

Hi iemand ook ervaring met huuropbrengsten uit nederland aangeven? Hopelijk na aftrek rentekosten.?? Wat voor wisselkoersen gebruiken jullie eigenlijk? Aangifte data?

groetjes Simone
 
Back
Top