te goedkoop verkopen of verhuren??

Familie S

XPdite Sponsor
Door omstandigheden moeten wij waarschijnlijk voor 1 november Nederland verlaten.
Met zo'n deadline, wat is dan wijsheid??
Te goedkoop verkopen of verhuren??

m.a.w. hoe kom je snel van je huis af?? :up:
Alle tips zijn welkom!

Wij hebben er voor gekozen om ons huis te verhuren wanneer we het voor november niet verkocht krijgen. We hebben NuWonen uitgenodigd en zij hebben bij ons in de omgeving contracten met een aantal grote bedrijven die met name hoger opgeleid personeel uit het buitenland halen en die mogen met hun gezin over komen en een woning tot €1500,- per maand huren. Dan heb je geen zogenaamd "technisch"(5 polen) personeel in je huis en het verkoop praatje klonk goed. Als ze doen wat ze beloven heb ik er wel vertrouwen in. Ze zitten in meerdere steden in Nederland ik weet niet of ze ook bij jullie in de omgeving actief zijn. Er wordt gewerkt met de leegstand wet en de contracten zijn altijd 6 maanden of 1 jaar maximaal, en door de leegstand wet is de huurbescherming een stuk minder.

Ik denk dat het voor iedereen een hele persoonlijke beslissing is ik vond het erg eng maar begin nu wel te wennen aan het idee en kan er wel mee leven. Maar hopelijk is het toch voor die tijd verkocht.

Groetjes
Yvonne

Jeetje, gaat het weer om de jongens en leerplichtambtenaren die niet meedenken? Jullie hadden het zo mooi gepland met jullie validatietrip etc. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om de keus te maken om te verhuren, ik heb geen idee wat ik had gedaan in die situatie. Sorry, ik kan jullie dus niet helpen, hoop dat anderen dat wel kunnen, dat die al ervaring hebben met bepaalde bureaus.

Wel zal ik nog voor jullie duimen dat jullie het alsnog verkocht krijgen, dan kun je dat echt afsluiten wat natuurlijk altijd het fijnste is. Overigens zou ik verkopen ook als het niet veel oplevert, dan ben je die zorg kwijt en kun je vooruit. Wel moet je natuurlijk aan je verplichtingen (hypotheek) kunnen voldoen maar het is in deze tijd niet echt reeel om 'de hoofdprijs' te vragen. Dus om antwoord te geven op je vraag: ik zou te goedkoop verkopen (hebben wij eigenlijk ook gedaan, we hebben onze hypotheek eruit gekregen en niet meer dan dat).

Heeft die maatregel inzake de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting nog geen positief effect?

Succes en groet,
Annemarie

wij hadden die verhuur-aanbieding ook, maar na 5 polen in je huis te hebben gehad kun je je huis wel afschrijven en moet je het later wellicht met verlies verkopen, wij hebben verkocht zonder te genieten vd overwaarde, quitte gespeeld, bovendien mag verhuren meestal niet van je hypotheekgever, als jouw buren last hebben van die Polen en het melden kan de bank bezwaar aantekenen, je huis is per slot minder waard vinden zij . Als je je hypotheek door moet betalen met een dollar income ben je sowieso ook niet blij, en technisch kan het ook niet, want als je je uitschrijft eisen alle leningen hun geld op, bovendien kun je je huis niet verzekeren meer, als je gaat emigreren moet je gewoon proberen af te sluiten daar waar mogelijk en genoegen met minder lijkt mij persoonlijk de juiste keuze, beter dan het achterlaten en de hele sores op afstand ervan nog te hebben.

Ik ben het eens met ozzie(x3). Alhoewel ik natuurlijk niet jullie financiële situatie kan beoordelen, zou ik in dit geval het huis proberen te verkopen en daar dan op z'n minst de hypotheek proberen uit te halen. Quitte spelen en dan zonder alle sores 'down under" starten.

Wij hebben de afgelopen week ook al diverse mogelijkheden bekeken om ons NL huis aan te houden , omdat wij denken maximaal 3 tot 4 jaar te blijven in AUS (kans is natuurlijk heel groot dat wij willen blijven, maar dat zien wij tzt wel). Nu wonen wij in Midden-Nederland en dan is het huis verhuren niet zo'n heel groot probleem, maar je gaat er wel een heleboel extra zorgen mee op de hals halen. Op zich niet zozeer of je huurders het huis slopen, maar vragen als "wat als je huis straks een half jaar leeg staat?", hoe verzorg je het onderhoud bij bijv een lekkend dak of ruitschade?".

Nu hebben wij nog wel even de tijd om er over na te denken en zitten jullie inmiddels onder behoorlijke tijdsdruk. gelukkig biedt de leegstand wet dan voor verhuren een uitkomst, want je kunt je huurders er dan makkelijk uit zetten (rekening houdend met drie maanden opzegtermijn). Dan moet je voor eventuele bezichtigingen wel weer afspraken maken met de makelaar en verhuurders en ook hopen dat de verhuurders jouw huis ook netjes hebben opgeruimd voor de bezichtiging. dat heb je dan ook niet meer zelf in de hand.

Dus inderdaad een hele lastige en vervelende keuze. Veel suc6 met het wikken en wegen en ik hoop voor jullie dat het huis zsm met een leuke winst verkocht kan worden. Wellicht andere makelaar? :wink:

Jeetje, gaat het weer om de jongens en leerplichtambtenaren die niet meedenken?

Dit keer de trammelant van voren af aan met de jongste....
cry.gif

Die wordt op 1 november leerplichtig en wij gaan de strijd niet meer aan.
We gaan! :up:
Maken dat we naar de makelaar komen dus, dan maar te goedkoop. :evil:
Thanks allemaal!

Wij hadden hetzelfde probleem als julie: Ons apartement stond sinds Augustus 2009 te koop en toen we ons ons visum kregen was het nog steeds niet verkocht. Verhuren zag ik niet zitten, dus hebben we het te koop laten staan en mijn ouders via de notaris gemachtigd om te laten tekenen bij verkoop. In April 2010 vertrokken en het appartement was uiteindelijk pas in November 2010 verkocht. Geen winst, zelfs met verlies moeten verkopen. Zwaar balen natuurlijk, maar goed, je doet er niets aan. Het was (en is) nu eenmaal nog steeds een slechte huizen markt in NL. Als je zeker kon zijn dat je er goede huurders in zou krijgen, dan is dat natuurlijk ideaal... maar ja, vind maar eens goede huurders en vanuit Aussie is dat zo ie zo al lastig in de gaten te houden allemaal!
Als je het financieel kan dragen: zou ik ook zeggen verkopen en anders verhuren.

Succes!

Groeten,

Leon en Chantal

Geen winst, zelfs met verlies moeten verkopen.

Jemig dat is helemaal balen!
Maar hoe doe je dat dan?? Hoe betaal je dan je hypotheek af, waar leen je geld?? :|
Waar leef je dan van??

(Volgens mij moet ik even wat apen en beren van mijn pad af sturen. :grin:)

Maar hoe doe je dat dan?? Hoe betaal je dan je hypotheek af, waar leen je geld??

Dat gaat dan ten koste van je spaargeld... We hadden gelukkig al wel wat geld gespaard om de eerste paar maanden in aussie door te komen. Alleen het vinden van een baan en het verkopen van het huis duurde allemaal wat langer. Omdat we de eerste tijd bij Chantal d'r pa inwoonde, hadden we hier in aussie geen vaste lasten (alleen een vergoeding voor het meebetalen aan de boodschappen...). Dus bijna al ons NL spaargeld is in de verkoop van ons huis gegaan en konden we hier helemaal weer opniew beginnen. Als gevolg daarvan, bleven we een paar maanden langer bij Chan d'r pa wonen, zodat we weer wat (aussie) spaargeld op konden bouwen en toen naar eigen huurhuisje gegaan. Flink aan het sparen geslagen (allebei full-time aan het werk in de city) en nu dus 2 weken geleden een eigen huisje kunnen kopen :)

Maar goed, iedereen zijn of haar financieele situatie is weer anders.. :)

Geeezzzzz Margot, Fokko en jongens,

En zo gaat het maar door he? Is het echt niet mogelijk om toch nog dit jaar hier te blijven? Geef je jezelf toch nog wat extra maandjes om te verkopen voor vertrek? Snap niet dat ze jullie toch niet met rust laten? Toch nog ff moielijk doen terwijl ze weten dat jullie gaan vertrekken!
Ik zou verkopen, ipv verhuren. Als je de verhalen leest moet je wel veel geluk hebben met verhuren. Verkopen met verlies? Pffff... zou voor ons absoluut niet kunnen. Je moet toch iets hebben om op trug te vallen, zeker met kindjes! Niet niks om helemaal opnieuw te moeten beginnen en dan nog ns zonder centjes!

Je hebt er maar 1 nodig... mischien denkt ie over 3 weken en 4 dagen om ns een kijkje te nemen in jullie huis en koopt het meteen! You never know??? Na 9 keer ons huisje poetsen voor al die bezichtigingen denken we nu ook van laat er nou maar niemand meer komen koekeloeren en over een maandje of 5 in 1 keer verkocht! :up:

Duim voor jullie, leef echt mee! Liefs, Betty

Thanks, jullie ook succes met de verkoop! :up:

@Crazy: wat een mazzel dat je daar familie hebt, dat scheelt een heleboel lijkt. me. :wink:

Soms zou het fijn zijn een miljonair als vriend te hebben die hem "even" van je koopt. :grin:

Inmiddels toch ook maar contact gezocht met verhuur bedrijven. :huh:

Doodeng!! Nu wordt het echt!! :lol:
Nu druk berekenen of het financieel allemaal wel gaat lukken als we gaan verhuren.

Stiekem toch wel fijn dat ons huisje nog een poosje van ons blijft. :wink:

Oeoeoeoe, super zeg! Heeeeel spannend! :lol:

Wij beginnen hem ook al een beetje te knijpen, maar goed, afgelopen dinsdag een bezichtiging gehad, dus wie weet!

Bedankt allemaal! We zijn de bezichtiging aan het plannen.
Spannend hoor, komt nu wel heel dichtbij allemaal! :lol:

@ Kim: Vast ook wel een beetje voor jullie. :wink:

Back