teken en handvaardigheid en textoielonderwijs in Australie

Marfran

New Member
Hoi,
Hoe is het teken en handvaardigheidonderwijs in Australie? Ik heb in NL zowel op basisscholen, voortgezet onderwijs en MBO gewerkt als vakdocent. Maar ik ben heel benieuwd op welke scholen in Australie er gewerkt wordt met vakdocenten. Hier in nederland heb je b.v in het speciaal onderwijs wel eens aparte docenten handvaardigheid op basisscholen. Hoe is dat daar? En op welke scholen wordt het vak nog meer gegeven? En hoe wordt het dan genoemd? Oja als we gaan emigreren willen we liefst naar Victoria of heel misschien richting South Australia. We willen liefst niet in de grote steden als Melbourne of Adelaide maar verder hebben we nog niet echt een voorkeur. Oja ik geef ook textiele werkvormen, dus alle info daarover is uiteraardook welkom!
Alvast bedankt!
Francine

Hoi

Als ik kijk waar mijn kinderen op school zitten vind ik in vergelijk met wat ik kreeg op school dat het heel veel is.
Lagere school hebben we een Art teacher en een dubbel klaslokaal.  Iedere week hebben ze een uur les.  Het is 90% handvaardigheid met theorie, in groep7&8 leren ze breien en hebben ze een naaiproject.  Veel proberen ze de art klas te integreren met de lessen.  Mijn jongsten heeft van recycled materiaal een hondenhok moeten maken.  Met engels waren ze een boek aan het uitpluizen wat over honden ging.  Daarnaast wordt er door de juf in de klas ook nog veel geknutselt.
De oudste is bezig met het naaien, dyen en aankleden van een calico bear.  Die van mijn dochter wordt een bellydanster.
Mijn zoon zit op de middelbare school , drie keer per week heeft hij art, kleien, tekenen, verven, perspektief (3d stuff).  Dan heeft hij ook nog Design Technology drie keer per week voor 6 maanden, woodwork, working with plastic and metal. 
Ik vind dat dus heel veel. 

Ik heb einde van het schooljaar exhibitions gezien van art en byzonder onder de indruk.  Echt textielverwerking wordt in mijn buurt maar op 1 high school gegeven.  Als reden werd gezegd dat er niet genoeg van dat soort artteachers zijn.  (Ik zou het prachtig vinden als mijn dochter naar die school kon! niet voor mijn dochter maar voor mij!!! :-D)

Gaaf beroep wat je hebt!!

Hoop dat je wat aan de info hebt
(een mum's perspectief)

Hoi Bedankt voor je antwoord! Ik wordt helemaal enthousiast als ik dat lees! Wat leuk dat er zoveel aandacht aan besteed wordt! :up: Ik weet wel dat er docenten nodig zijn in Australie maar vroeg me af hoe dat voor mijn vakgebied zou zijn. In eerste instantie ben ik van plan als we gaan om maar een halve baan te zoeken als dat mogelijk is (of dat meteen het onderwijs is weet ik nog niet, moet ik mijn Engels eerst weer wat op pijl brengen denk ik) Ook voor de kinderen zou het geweldig zijn dat er zoveel aandacht aan besteed wordt, ze zijn namelijk (hoe kan t anders :-D) allebei ook erg creatief. In wat voor gebied woon je? in een stadje) of meer buiten?
Ik heb inderdaad een leuk vak :)
Groetjes Francine

Hoi

Ik woon nu nog in een uiter suburb of Melbourne, Eltham.  Volgend jaar op mijn landgoed in Plenty! :-D

Sidonia

Wow dat klinkt goed! :up: Kunnen je kinderen dan naar dezelfde scholen blijven gaan? (ik neem aan dat t nog verder weg van Melbourne ligt?)
Groetjes Francine

Nee het is maar een geintje! :-D

Het ligt aan de andere kant van de weg, maar we hebben wel 2 1/2 acre.  Het is een prachtig plekje om de hoek van de bewoonde wereld, ideal!

De school is dan 5km weg.  Dus ik ben mijn zoon al 3 jaar aan het voorbereiden dat hij dus op de fiets moet.  Nou grote problemen, auto culture hebben we namelijk hier, alles wat verder weg is dan 5 minuten lopen. 

Dan is het natuurlijk een nadeel als je Nederlandse ouders hebt.

Waar zijn jullie van plan om naar toe te gaan, ik begreep Melbourne maar dat is groot.

Groetjes Sonja

:-D Hahaha ja dat is zo mooi aan een land als Australie, dat je zo dichtbij een lekker stukje land kunt vinden! 5 km moet te doen zijn op de fiets toch?! Komt vast goed. Nee we willen niet naar Melbourne, we willen juist niet in de grote stad. (alhoewel ik melbourne wel een leuke stad vind dus het mag ook wel weer in de buurt liggen...)We hebben zelf jaren geleden een tijdje in Strathmerton " gewoond" vlakbij Cobram en Shepparton. We waren on a working holliday, en hebben daar lange tijd werk gehad. Nu hoef ik niet perse daarheen hoor. Ik wil gewoon een beetje buiten zitten maar wel wat voorzieningen in de buurt hebben. En een goede school natuurlijk. Dus veel meer buiten leven als hier. Zo'n lekker lapje grond zie ik ook wel zitten :lol:  Dus alles behalve middenin Melbourne zeg maar. Maar wie weet zijn de aller buitenste wijken ook al wel groen genoeg naar mijn zin. Het ligt er ook erg aan waar we werk gaan vinden natuurlijk. En of we genoeg verdienen. Ik kan me ook voorstellen dat we meer in de buurt van Ballarat of Arrarat gaan zitten. Dat is allemaal open. We hebben in die omgeving ook allemaal gereisd. IIG Victoria of misschien S.A dus.
We staan nu nog op t punt om een keuze te maken. Als we echt willen gaan dan denk ik dat t ons wel moet lukken, mijn man is o.a. lasser en dat is dus gunstig. Ik zou ook wel als docent kunnen gaan, maar het probleem is dat ik liever met een halve baan begin en daar zitten ze weer net niet op te wachten.
Groetjes!
Francine (ben hier ook bezig met het oefenen van t fietsen)

Back