Televisie ontvangst in Australie

4np

Member
Ik vroeg me hoe de televisie ontvangst in Australie werkt. Ik meen gelezen te hebben dat er in Australie voornamelijk gebruikt wordt gemaakt van digital terrestrial television (DTT en DVB-T) wat eigenlijk hetzelfde als digitenne hier in Nederland.

Nu ben ik misschien van plan de Elgato EyeTv Diversity te kopen waardoor het mogelijk is deze TV beelden op je computer te ontvangen.

12283168_1_gr.jpg

Wat ik nu graag wil weten is of het inderdaad zo is dat alle TV signalen in Australie digitaal via de ether te ontvangen zijn en zo ja, of daar nog kosten aan verbonden zijn. En zijn de kanalen die je kan ontvangen vergelijkbaar met de tv pakketten hier?

thanks!

Zie: http://www.dba.org.au/index.asp

De dekking is hier en daar nog niet geweldig.
Alle "free to air" TV - twee min of meer publieke zender (SBS en ABC) en drie commerciele kanalen ("7", "9", en TEN) - zijn gratis te ontvangen. Analoge ontvangst wordt langzamerhand afgeschaft.

Zo'n USB ontvangertje heb ik ook geprobeerd en met een externe antenne werkt dat prima waar ik woon. Op sommige plekken werkt het ook met de kleine meegeleverde spriet.

Overige TV gaat vrijwel overal via satelliet (FOXTEL) en is niet gratis. Alleen in enkele nieuwbouwwijken in de grote steden - zoals Sydney - hebben ze kabels gelegd. Elders nergens.

Dit ding http://www.avermedia.com/cgi-bin/products_digitvtuner_hybridcardbus.asp?show=2
werkt perfect in Australia, doet analoog en digitale tv. De mee geleverde antenne is niet zo heel goed, maar het is een standaard plug dus iedere Tandy / Dick Smith antenne kan worden aangesloten.

De meeste mensen waarbij ik over de vloer kom/kwam hebben allemaal een antenne op het dak voor de normalen channels. +/_ 30 klanten p/w
Nu komt het steeds meer voor dat je een settop box kan kopen voor de digital channels en HDD (hight definition) channels die erg mooi beeld hebben. Mits je een goede TV en antenna hebt natuurlijk... ((Wat bij de meetse mensen niet het geval is... :lol: :p ))

Met zo'n settop box heb je ook iets meer channels zoals 7 digital 1 en 2 of SBS digital 1 + 2.
Helaas is er op de digital channels eigenlijk nooit wat op. Alhoewel SBS 2 is best handig,  ik was toevalig in de werkplaats en had SBS 2 opstaan. Toen ik vanuit de testbanken iets heel erg bekent hoorde...????  :lol: :grin: Het was het Nederlandse NOS journaal :up: en ABC 2 zijn soms erg interessanten programma's op.

Steeds meer mensen nemen ook Foxtel voor wat extra zooi. Discovery channel met American Choppers bijv. :cheer: :cheer:

Dat hebben ze dan naast de Settop box voor de free to air digital channels. Dus dan heb je eigelijk twee kasten staan, settop box en foxtel box. Of als je heel modern bent,.. dan kun je tegenwoordig een TV kopen met build in digital HD tuner..  :roll:

Voor de duidelijkheid ik ben dus electronics techinician, op dit moment in de consumenten electronics binnen kort hopelijk iets anders  :wink:

[quote author=Bear link=topic=6825.msg86071#msg86071 date=1175423632]
Met zo'n settop box heb je ook iets meer channels zoals 7 digital 1 en 2 of SBS digital 1 + 2.
Helaas is er op de digital channels eigenlijk nooit wat op. Alhoewel SBS 2 is best handig
[/quote]

Alle publieke zenders (Nine, Ten, ABC, ABC2 etc) zenden ook uit via digitale / HDTV. Dan heb je wel een set-top box nodig maar HDTV is DVD kwaliteit (mits je de juiste tv hebt).

Steeds meer mensen nemen ook Foxtel voor wat extra zooi. Discovery channel met American Choppers bijv. :cheer: :cheer:
[/quote]

Ook voor Sky news, BBC, CNN, Fox news,  etc. Vind ik niet echt zooi... Ten en Nine is zooi. Maar, tis een keuze tussen 6 'publieke' zenders of voor $35 iets van 30 zenders extra met een Foxtel basis abbo.

[quote author=Martin link=topic=6825.msg86082#msg86082 date=1175428794]
[/quote]

Ook voor Sky news, BBC, CNN, Fox news,  etc. Vind ik niet echt zooi... Ten en Nine is zooi. Maar, tis een keuze tussen 6 'publieke' zenders of voor $35 iets van 30 zenders extra met een Foxtel basis abbo.
[/quote]
Tja je hebt zooi en je hebt ZOOI :grin:.
Ik zal eerlijk bekenen, ik heb zelf nog geen minuut geinversteerd om uit te zoeken hoe het precies zit met Foxtel. Maar van wat ik er van gezien heb bij de mensen thuis daar was ik niet echt over te spreken vooral beeld kwaliteit was zeer slecht in ieder geval veel slechter beeld kwaliteit dan de gratis digital zenders. Je krijgt gewoon het idee dat ze bij Foxtel die zooi 1 op 1 over knallen van analoog naar digitaal oid...
Anyway het zal wel erg lekker zijn om weer discovery, BBC, animal planet en europees voetbal op de buis te hebben en natuurlijk live het motoGP en super bikes volgen. :cheer: :cheer: Misschien moet ik maar is heel lief het vrouwtje aan kijken.

Foxtel heb je ook in "digital". De kwaliteit is dan standaard digitaal - geen HDTV - maar zeer redelijk. Bij ons zit SBS en ABC ook in het pakket, maar die hebben we ook al HDTV dus is dat dubbel op.

Voordeel van digital boven analoog voor de free to air channels is dat je wat extra kanalen hebt (ABC heeft vaak goede herhalingen op ABC2) en in de toekomst kun je ook verschillende "views" van hetzelfde kanaal verwachten (kan met sport uitzendingen wel handig zijn). Vooral de HDTV uitzendingen zijn echt heel goed van kwaliteit - stukken beter dan standaard DVD.
(we hebben een 128 cm HDTV plasma TV).

wij zitten hier nog ontzettend te pielen met de tv want alles stoort. Kastje voor digitaal zit er al tussen maar  de antenne moet volgens mij helemaal precies worden afgesteld ofzo. De antenne op het dak hebben we aangesloten maar is niet veel beter. We hebben al 2 losse antennes gekocht maar dit helpt ook niet :|

Wat ik begrepen heb, verbeter me als ik het fout heb, is dat de meeste Foxtel kanalen 2 uur na "gedraaid" te hebben op Foxtel de lucht in gaat voor vrije ontvangst.

...de meeste Foxtel kanalen 2 uur na "gedraaid" te hebben op Foxtel de lucht in gaat voor vrije ontvangst

Dat geldt misschien voor de sport kanalen. Je ziet inderdaad wel het Foxtel logo op sommige rapportages op andere kanalen (NINE, TEN enz). Maar met een Foxtel abonnement krijg je veel meer dan sport. Meest interessante kanalen waar we naar kijken op Foxtel (als we kijken  :-( ) zijn Discovery, UK TV en Classics (oude films).  Omdat ik ooit in de East End van London heb gewoond kijk ik nog wel eens naar Eastenders......  :-( (op[UK TV) Niet dat ik mezelf herken, maar toch......

@Inge: Ja, de antenne is toch wel erg belangrijk...... . Hebben jullie de polarisatie al bekeken (antenne horizontaal of vertical) Kan behoorlijk schelen. In sommige delen van Oz (zoals bijv. hier in Nelson Bay voor de lokale repeater moet je verticaal gepolariseerd zijn). Misschien een antenne met wat meer elementjes of een antenne versterker??? Wat hoger, wat vrijer (boompje kappen?) Nog wat beter uitrichten....
Soms zit je in de schaduw van een heuvel en moet je daar net langs richten....  Antenne bouw en richten is een vak op zich....

Ontvangst in de grote steden kan wellicht overal goed zijn, echter ik heb de laatste jaren op 2 verschillende plekken in het Gold Coast Hinterland gewoond en de analoge ontvangst was in beide gevallen abominabel. Op het laatste adres hadden we wel digitaal en dat werkte goed nadat de antenne erg precies gericht was want de signalen moeten via een heuvelrug "gebounced" worden.
Nu woon ik in het uiterste noorden van Sydney (Mount Colah) en ook daar is de ontvangst weer abominabel, zelfs digitaal.

Ik waag het dus te betwijfelen of dat kleine antennetje op de laptop voldoende signaal op gaat kunnen pikken voor een fatsoenlijk beeld.

Ik waag het dus te betwijfelen of dat kleine antennetje op de laptop voldoende signaal op gaat kunnen pikken voor een fatsoenlijk beeld.

Het antennetje is in principe klein vanwege de frequentie van de TV kanalen..... Het is een "quarter wave ground plane antenne" en aangezien de golflengte van de dig. TV kanalen tussen de 30 en 50 cm ligt is een kwartgolf 7.5 - 12.5 cm...... Alleen heeft zo'n sprietje weinig "gain" (max 1.5 dbi) dus moet je redelijk in de buurt van de zender zitten en je kunt het ook niet richten zoals de zgn. "yagi" antennes (een yagi is een antenne met een heleboel "dubbele sprietjes" achter elkaar waardoor een richting effect ontstaat....), die tot meer dan 20dbi gain kunnen hebben). Maar ja, als je in het dal zit achter een heuvelrug..... dan helpt geen enkele antenne omdat op die golflengte (kleiner dan ca. 5 M) de radio golven niet meer met de aarde meebuigen en je dus in principe altijd de antenne moet kunnen zien (als is het maar heel in de verte.....).

Vooruitkijkende naar een mogelijke migratie naar NSW in 2008 ben ik aan het onderzoeken of wat mijn mogelijkheden zijn om mijn 50" plasma HDTV mee te nemen uit de USA. Ik ben aan 't rondkijken naar een PAL->NTSC converter en heb er een gevonden speciaal voor HD tv's maar die heeft alleen HDMI connectors. Nu heeft mijn tv wel een HDMI input, maar ik weet niet wat de cable box van foxtel heeft. Heeft iemand enig idee of die boxen met een HDMI output komen?

Groetjes,
Rene

[quote author=slatsr link=topic=6825.msg103260#msg103260 date=1195777942]
Vooruitkijkende naar een mogelijke migratie naar NSW in 2008 ben ik aan het onderzoeken of wat mijn mogelijkheden zijn om mijn 50" plasma HDTV mee te nemen uit de USA.
[/quote]

Vergeet vooral ook niet te kijken of dat ding het überhaupt wel op 240 V doet.

Daar heb ik uiteraard al naar gekeken. Meest balangrijke is dat de frequentie ondersteund wordt. Voor de voltage kun je ook weer up/down converters kopen. Mijn TV kan 50 en 60Hz aan, dus dat is het probleem niet. En met de converter zet ik het gewoon om van 220/240 naar 110. Mijn home theatre system kan alleen op 60Hz, maar ik heb van de fabrikant al vernomen dat je 'm in principe wel op 50Hz kunt gebruiken, maar niet de DVD speler (ivm de motor). Maar die is toch ook regiospecifiek, dus dan koop ik wel een andere DVD player.

Ik ben dus alleen nog op zoek naar de juiste oplossing voor de PAL->NTSC conversie...

Das vreemd, een beetje uitgebreiden TV heeft toch wel een optie in het menu tussen PAL en NTSC? Of nog beter die hebben auto switching. Staat er niks in de ussers manual, bij technical specifications. Wat voor merk en model tv is het?

Ik weet niet of je omvormers bestaan. Opbouw van het signaal is gewoon anders. Correct me if I'm wrong maar NTSC heeft minder beeld lijnen dan PAL er was ook iets met de manier waarop het beeld wordt opgebouwd. Lijkt me sterk dat een simpel kastje daar iets aan kan doen?

Kijk eerst even in je setup menu en ussers manual. Bel anders even met customer support van het merk. Als je niks vind kan ik er wel even in duiken. Maar nu eerst weekend.  :grin:

En er zijn ook meerdere versies PAL, vraag me niet meer naar de details maar de Nederlandse en Australische PAL zijn wel hetzelfde, maar de Engelse is kennelijk net een tikkie anders.

Er zijn slechts een beperkt aantal modellen op de markt die multi-signal zijn. En daar betaal je dan meestal ook wat extra voor. De User Manual is heel expliciet: NTSC. En Panasonic, de fabrikant, heeft mij daar ook al over geinformeerd. En zij wisten ook niet of er wel converters waren, maar die zijn er wel degelijk; zie http://www.world-import.com/samar.htm

Ik moet nu dus kiezen tussen een converter met component connecties of HDMI connecties. Wat ik zo ver op internet heb kunnen vinden heeft mij niet veel hoop gegegeven dat HDMI wordt geleverd door de providers, het lijkt toch allemaal nog niet helemaal HD-georienteerd te zijn.

Heeft er niemand op dit forum een cable box?

Back