temporary resident visa - benodigdheden

edeb

New Member
Hallo,
Hoewel het forum tot nu toe heel nuttig is geweest blijf ik toch nog met een paar vragen zitten. Eerst even mijn situatie: ik heb net een driejarige baan aangeboden gekregen bij een Universiteit in Sydney en wil hier zo snel mogelijk beginnen. Ik moet hiervoor een form 147 invullen maar vraag me het volgende af:
- moet ik wachten op de officiele sponsorship goedkeuring (form 55, aan te vragen door werkgever) voordat ik mijn form 147 naar Berlijn stuur of is een officiele brief van de werkgever voldoende om de procedure te starten?
- hetzelfde geld voor de health en police clearance. Moet ik die hebben om de procedure te starten of kunnen die op een later tijdstip worden toegestuurd?
- weet iemand of ik van tevoren een health assurance moet afsluiten of val ik als Nederlander en temporary resident onder Medicare?
- heeft iemand enig idee hoe lang de procedure zal duren?

alle andere tips over de volgorde van de procedure zijn welkom!

Alvast dank!

De procedure gaat heel snel, zodra de werkgever een goedkeuring heeft moet je je formulier opsturen naar het kantoor in Australie waar de werkgever de aanvraag heeft gedaan. Versturen via koerier gaat snel.
Gebruik een Visa kaart voor de betaling, AMEX kan problemen geven.

Het enige wat je nodig hebt is een X-ray en een medical van een nederlandse dokter. Is binnen 1 week te regelen

Medicare krijg je alleen voor spoedgevallen, dus overleg met je werkgever een particuliere ziektekosten verzekering. Omdat de medicare kaart die je krijgt niet genoeg dekking verschaft.

Je mag ook op je nederlandse rijbewijs blijven rijden, wel zo handig, je krijt dus geen strafpunten voor bekeuringen voor NSW is deze info.

Je kan geen huis kopen , maar krijgt wel LAFHA (living away from home allowance) dus huren is echt voordelig dan.

Binnen 2 weken kan de hele procedure rond zijn.

edeb said:
Hallo,
Hoewel het forum tot nu toe heel nuttig is geweest blijf ik toch nog met een paar vragen zitten. Eerst even mijn situatie: ik heb net een driejarige baan aangeboden gekregen bij een Universiteit in Sydney en wil hier zo snel mogelijk beginnen. Ik moet hiervoor een form 147 invullen maar vraag me het volgende af:
- moet ik wachten op de officiele sponsorship goedkeuring (form 55, aan te vragen door werkgever) voordat ik mijn form 147 naar Berlijn stuur of is een officiele brief van de werkgever voldoende om de procedure te starten?
- hetzelfde geld voor de health en police clearance. Moet ik die hebben om de procedure te starten of kunnen die op een later tijdstip worden toegestuurd?
Ik ben door dezelfde procedure gegaan (werk aan een universiteit in Brisbane) met als enige verschil dat ik het visum geregeld heb terwijl ik al in Australie was op een working holiday visum. De sponsorship goedkeuring voor mijn universiteit duurde een week of 4, dus begin nu alvast met het aanvragen van de police clearance en de medical. Je kunt nu al dingen naar Berlijn gaan sturen maar ik denk niet dat het zal helpen, misschien zelfs het tegenovergestelde. Ik heb destijds gewacht tot ik al het papierwerk binnen had en ben toen naar de immigratiedienst hier in Brisbane gegaan. 15 minuten later stond ik weer buiten met het visum in mijn paspoort. De dame achter het loket was blij verrast om te zien dat de aanvraag helemaal compleet was. Dat zien ze blijkbaar niet vaak, maar het is voor hun wel zo prettig omdat ze het dan in een keer kunnen afhandelen, terwijl incomplete aanvragen toch direct 'op de stapel' gaan, of naar Perth worden gestuurd voor verdere afhandeling.
- weet iemand of ik van tevoren een health assurance moet afsluiten of val ik als Nederlander en temporary resident onder Medicare?
Als je in NL in het ziekenfonds zat en daarvan bewijs hebt, val je onder Medicare, zie http://www.hic.gov.au/yourhealth/services_for_travellers/uk_sweden_finland_norway_netherlands_malta_italy.htm Veel Australiers vinden de dekking van Medicare te beperkt en hebben een aanvullende ziektekostenverzekering, voor temporary residents zijn die echter behoorlijk duur (reken maar op iets van A$1500-2000 per jaar) dus als je jong en gezond bent kun je overwegen met Medicare genoegen te nemen.
- heeft iemand enig idee hoe lang de procedure zal duren?
Sponsorship goedkeuring: 4-8 weken
Visum aanvraag: 1-8 weken, afhankelijk van of het compleet is, of het ter plekke wordt afgehandeld of naar Perth wordt gestuurd, of er medische problemen zijn etc. (in het laatste geval kan het nog wel langer duren)
In principe zou je dus voor het begin van het academisch jaar (1 maart) hier aan de slag moeten kunnen zijn...

Back