Terug naar nederland makkelijk?

geerjap

XPdite Sponsor
Ik vind het echt super hoeveel mensen al zo snel reageren op mijn vraag over het "gevoel te willen emigreren" zijn mijn vorige post in de kletsdoos.
Veel gehoorde reactie is, als het niet lukt ben je toch zo weer terug!
Nou vraag ik me af, hoe makkelijk is het eigenlijk om terug te keren naar nederland als het allemaal niet zo soepel loopt als ingepland?
Ik weet van familie die naar amerika is geemigreerd dat ook de nederlandse regering moeilijk kan doen over terugkerende nederlanders.....
 
Zolang jij gewoon je Nederlandse nationaliteit houdt kun je natuurlijk altijd terug komen. Aangezien je, zeker de eerste paar jaar, de nederlandse nationaliteit moet houden, zal dit inderdaad niet heel moeilijk zijn.
 
Ik heb dit zelf meegemaakt.Na 2 jaar in de Pacific en een jaar NZ moesten wij(ik was toen 16,met mijn ouders en broertje)noodgedwongen terug naar NL want je hebt nou eenmaal een Nederlands paspoort.
En wat is dat tegengevallen...
Ik kon absoluut niet meer wennen hier.Ik ben nu 17 jaar terug maar ik heb alleen maar heimwee naar de tropen. :cry:
Mijn ouders wonen in middels in Indonesie,waar mijn vader oorspronkelijk vandaan komt maar in de toekomst zouden ze graag naar Australie willen.
En ik ?Ik vertrek met man en kind volgend jaar Down Under om hopelijk nooit meer terug te keren naar NL. :depressed:
 
Ik heb ook horen vermelden over een stel. Hij Nederlands en zij Australisch, hebben zich in Australie gevestigd na enige jaren in Nederland te hebben gewoond.
Na ruim een jaar wilden zij terug naar Nederland, omdat zij (en niet hij, haha) heimwee had naar Nederland. (kun je het je voorstellen?) Hier hebben ze toch heel veel moeite voor moeten doen. Want eigenlijk wilde Nederland ze niet meer terug hebben.
Dus zo makkelijk is het geloof ik niet om weer terug te komen.

Mariette
 
Zoalng je een Nederlands paspoort hebt kun je natuurlijk altijd terug naar Nederland. Mocht je ondertussen een partner met een andere natinaliteit hebben, dan kan het inderdaad wat lastiger zijn. Maar het zou wel wat gek worden dat Nederland zijn eigen onderdanen niet meer toe zou laten. Nee hoor, terug kan altijd en heel makkelijk. In principe een kwestie van een ticket kopen.
 
Wij zijn ook eens terug gemigreerd en konden niet meer wennen in Nederland vandaar dat wij ook weer terug downunder zijn gekomen/gegaan. Toen hadden we nog geen kinderen en dan is het denk wel makkelijker. Nu hebben we kinderen en nemen we niet meer iedere stap zo makkelijk. We zijn nu "alleen maar" verhuisd naar een stad 3 uur verder en onze oudste van 4 is toch wel enigzins van slag.

Maar als je terug wilt omdat je heimwee hebt ja dan moet je wel en dan lijkt het me toch niet moeilijk om weer terug te gaan. Ik heb (helaas voor mijn familie) nog nooit last gehad van heimwee, maar mijn moeder en een vriendin van mij hebben het heel erg dus ik weet wel hoe erg het kan zijn. En dan zit er maar 1 ding op en dat is terug!

Nu in ons nieuwe huis moet ik even wennen, maar die ene keer terug naar Nederland emigreren of hoe je dat dan ook noemt was voor mij voldoende om niet meer terug te hoeven/willen.

Groetjes,
Danny-Eva
 
[quote author=kallie link=topic=6416.msg79627#msg79627 date=1169501557]
Ik heb ook horen vermelden over een stel. Hij Nederlands en zij Australisch, hebben zich in Australie gevestigd na enige jaren in Nederland te hebben gewoond.
Na ruim een jaar wilden zij terug naar Nederland, omdat zij (en niet hij, haha) heimwee had naar Nederland. (kun je het je voorstellen?) Hier hebben ze toch heel veel moeite voor moeten doen. Want eigenlijk wilde Nederland ze niet meer terug hebben.
Dus zo makkelijk is het geloof ik niet om weer terug te komen.

Mariette
[/quote]

Dat komt omdat hij een Australier is; niet omdat zij een Nederlander is... Als ze alleen terug had willen gaan was het geen probleem geweest.
 
Maar zij had dan ook niet de nederlandse nationaliteit. Als je die nog hebt, kunnen ze je niet eens weigeren.
 
ja shoot me maar zo makkelijk ging het bij hun toch niet.
Ik weet het niet en wil het momenteel ook nog niet weten.
Is vooralsnog niet an de orde
 
Hoi luitjes,

Ik heb laatst mijn schoonouders over de vloer gehad en die hadden op een dag visite uitgenodigd. Een nederlandse vrouw van 71 jaar die vanaf 1950 of zo in australie heeft gewoond. Zij is vorig jaar haar man verloren maar heeft inmiddels wel weer een nederlandse man terug. Zij zijn niet getrouwd.
Nu hoorden we net een week nadat mijn schoonouders weg zijn gegaan en ze contact met haar hebben gehad dat ze haar huis in de buurt van Lakes Entrance gaat verkopen en toch gaat samenwonen met haar vriend in Tilburg. Hij (74) komt oorspronkelijk uit de buurt van Rotterdam.
Zij heeft wel kinderen in australie maar door omstandigheden ziet ze ze niet.

Zo zie je maar weer; Oude bomen kun je nog best verplanten.
Als mijn schoonouders 20 jaar jonger waren geweest waren ze misschien ook nog wel teruggekomen.

Groetjes Heidi
 
Ik heb nu af en toe wel even een "slik" moment, maar dat komt, omdat we net klaar zijn met reizen denk ik en nu in een huis zitten. Zijn op zoek naar werk en hebben onze spullen nog niet. Ze zijn wel onderweg, maar dat duurt nog een paar weken. tot die tijd zitten we in een leeg huis met alleen wat kampeerspullen. Als we eenmaal onze spullen hier hebben en een baan zal dat denk ik nog wel veranderen.
Verder zou ik niet weten of ik last van heimwee zou krijgen. Op vakanties heb ik tot nu toe aan het einde altijd het gevoel van "Ik wil helemaal niet naar huis!" Ben nog nooit eerder verhuisd naar het buitenland alleen naar de andere kant van NL, dus zag familie sowieso al niet zo heel vaak meer.
 
Er staat nu hier aan de overkant een vrachtwagen met een container huisraad er op.
Die komt uit OZ vandaan en wordt net uitgeladen (Ik snap er niets van :|)
We moeten toch eens afspreken voor een bakkie, dan kunnen we ze eens uithoren.

Bart
 
Moet eerlijk bekennen dat vanaf het moment dat wij in onze rental trokken (Dat was een week of 9 na aankomst) en dezelfde dag de container werd uitgeladen ik het daarna toch wel een hele tijd moeilijk heb gehad. En dat was dus al vorig jaar Augustus. Af en toe had ik een periode dat het wel snor zat en ik het naar mijn zin begon te krijgen. Maar dan gebeurde er weer iets wat wat mij gelijk weer vier stappen terug plaatste. Ik voelde me heel eenzaam en haatte het huis waar we in woonden (en nog steeds in wonen)
Nu sinds een paar weken heb ik echt zoiet als "ik wil hier wel blijven" (hier in Tasmania of ergens op het vasteland) maar ik hoef niet meer zo nodig terug naar Nederland. Het enige wat ik echt zou willen is nog een keertje naar mijn vader en liefst wel zo snel mogelijk.
Spijtig is alleen dat op het moment dat ik wel wilde blijven vertelde onze oudste dat hij terug wil. Hij wil nog wel zijn Year 11 afmaken maar daarna denkt hij er toch serieus over om 'voorgoed' terug te gaan.
Ik zou er niet aan moeten denken om weer een heel nieuw leven op te moeten starten voor 5 man.
Ik vind het al een hele klus om de boel voor hem weer een beetje op de rit te krijgen straks.

Maar zoals je ziet heb ik het toch bijna een jaar heel moeilijk gehad.
Maar ik heb gewoon door de zure appel heengebeten. Ik ben momenteel ook helemaal niet meer van plan om te remigreren.

Mariette
 
Back
Top