Terugberekening van netto naar bruto AUD

Joke

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb misschien een rare vraag, maar hoop dat er een paar rekenkundigen onder ons zijn. Als je netto 420 AUD per week verdient, hoeveel verdien je dan bruto? Het moet wel precies over deze 420 dollar gaan.
Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Is er iemand die hier een antwoord op weet?
Alvast hartelijk bedankt!!  :up: 
 
Ik vergeet er nog bij te zeggen, dat ik dat bedrag nodig heb, om te weten hoeveel superannuation ik per week moet betalen  :lol:
Ik weet dat er van een bruto bedrag loonbelasting afgaat (% ??) en iets dat heet healthcare levy 1,5% en ik kom er zelf echt niet uit.
Thanx!!!
 
Beetje tricky om zo te beantwoorden, maar toch. Ik kom uit op $480 per week bruto om op $420 per week netto uit te komen. Let op: ik ga ervan uit dat je het hele jaar permanent resident voor de tax bent - de standaard situatie - en dat je alleenverdiener bent. Tevens gebaseerd op de laatste taxrates. Kunnen ze het bij je bedrijf niet voorrekenen? Anders toch voor de zekerheid even naar een tax consultant gaan, die vind je op elke hoek van de straat.

Voor de rekenaars de getallen: $480 per week = $24,960 per jaar bruto. De eerste schijf loopt tot $6,000 en de tweede tot $25,000 (belastingjaar 06/07). Joke blijft raakt dus net niet het plafond in schijf 2. Over de eerste $6,000 betaal je geen belasting, over de $18,959 in schijf 2 ($24,960 - $6,001) betaalt ze 15% = $2,844.

De netto positie wordt dan taxable income $24,960 - $2,844 = $22,116. Hiervan gaat nog 1,5% medicare levy @ $374 af en de low income rebate van $101 (=$235 -4% * (24,960 - 21,600)) komt erbij. Dus $22,116 - $374 + $101 = $21,843. En dat gedeeld door 52 weken = $420 netto per week.

Op- of aanmerkingen meer dan welkom!

MICHIEL
 
Kepput even aan m'n vraagbaak gevraagd en die zei:

Roughly: 
$480.00 Gross less $60.00 tax and then the employer would pay about $38.00 in super.

Ik zelf weet niets van! :)
 
Over rekenkundigen gesproken!!! Bedankt voor de antwoorden!
Maar............. is het dan niet heel simpel van mij gedacht dat als je 480 dollar per week verdient, je daarvan 9% superannuation krijgt = 53,33 dollar??

Ik kijk uit naar het antwoord!
Thanx again
 
Geloof niet dat ik je vraag helemaal snap. Ik denk dat het antwoord luidt:
"Je werkgever moet verplicht 9% over je bruto salaris afdragen (betalen) aan een pension fund". Nota bene: 9% over $480 = $43 per week. Jij krijgt dat geld niet, het wordt namens jou betaald en belegd zodat je LATER je pensioen kunt krijgen.

In Australie is er geen verplicht werknemersdeel voor zover ik weet, JIJ HOEFT dus niets te betalen. En de werkgever hoort dit allemaal te weten, dus jij hoeft je nergens druk over te maken. Natuurlijk kun je je bijverzekeren maar dat moet je zelf in gang zetten. Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/Superannuation_in_Australia

Nav de laatste post van Irene: de 9% wordt volgens mij over het BRUTO salaris berekend (heb nog even mijn strookje nagekeken net).
 
O ja, wat dom van me. 9% van 480 dollar is natuurlijk niet 53,33 dollar maar 43,20!!!  :lol: :lol:
Gaat er van die 43,20 nog meer af???? of is dit wat ik krijg van de werknemer?

Maar hoe zit het dan met het antwoord van Eerainuh?? Die komt uit op 38 dollar omdat hij/zij van die 480 dollar eerst 60 dollar tax aftrek. Hij/zij zegt 480 dollar - 60 dollar tax = 420 dollar en daar 9% van = 38 dollar super per week.

Wat is het juiste antwoord?? Moet eerst die tax nou wel of niet van het bruto inkomen afgetrokken worden voordat je de super berekend??

Heeeeeeeeel erg bedankt alvast voor een antwoord.
 
Het is eigenlijk onmogelijk om de vraag te beantwoorden. Er zijn meer details nodig, zoals onder welke Award je valt, heb je Holiday Leave Loading en meer van dat soort zaken. Gaan we ervan uit dat er allen PAYG (=loonbelasting)  wordt ingehouden, dan kom je volgens de week tabellen van de ATO op ongeveer $484.00 bruto uit. De werkgever zal 9% Superannuation (basis is je bruto weekloon) voor je storten in een Super Fund. 9% is het verplichte percentage maar er zijn werkgevers (vooral Government) die misschien meer storten.

Dus 9% van $484 =  $43.56 Super

KC (die op de salarisadministratie werkt....)  :computer: :speechless: :w00t: :wavecry:
 
Ik geloof dat het antwoord nu wel gegeven is. Maar nog even: Joke, ben jij werkgever (heb je een eigen bedrijf) of werknemer (sta je op de loonlijst en krijg je salaris)? Dat verandert het perspectief en zou de onduidelijkheid over de woorden krijgen en betalen verduidelijken.
 
Er zijn hier al vele draadjes over geschreven.(search.....en gij zult vinden)
Dus nog maar een keer :
De werkgever is VERPLICHT 9 procent super in te houden van je BRUTO salaris, dit gaat in zijn geheel naar een geregistreerd superfund.
Sinds 1 juli vorig jaar kun JIJ kiezen in welk superfund je werkgever dit MOET storten, dit is jouw RECHT en het is de WET, afgezien van als je een bepaalde overeenkomst hebt via de unions en ook vaak via government bodies, maar deze regeling weet je voordat je met die werkgever in zee gaat.
Over het algemeen heeft de werkgever een fund waarin hij die 9 procent stort, de meeste werknemers nemen dat automatisch aan en kun jij dus ook doen, maar je bent het niet verplicht omdat jij wellicht een superfund vindt welke je meer aanspreekt.
Dus altijd over BRUTO, daarnaast kun je salary sacrifice doen en meer van het bruto bedrag van je salaris storten, er wordt n.l. maar 15 procent belasting ingehouden door het superfund.
Als je naar mijn profiel gaat , dan heb ik vele draadjes hierover geschreven met zeer duidelijke gegevens en voorbeelden.
Jij kunt pas aan je super (zeg maar pensioen) gaan knabbelen als je 60 wordt. (het was 55 maar dat is ook veranderd).
Cheers
Jan
 
volgens mij als je 420 wilt overhouden moet je 480 bruto verdienen VOOR aftrek van super.

dus een bruto salaris van 528 inclusief super annuation.

528 * 9% = 47.50

dan hou je ongeveer over 480, daar belasting over rekenen zoals eerder beschreven (60 dollar) en hou je 420 over. Althans zo gaat het van mijn salaris af.

bruto salaris -  super 9% = werkelijk bruto salaris - belasting = netto salaris
 
@Sabien

Ik ben het met je eens, al ligt het verschil een beetje in de nuance. Als je het hebt over bruto salaris dan is dat het bedrag waar (1) richting jou de de belasting nog vanaf gaat voordat je je netto bedrag ziet en waar (2) richting de werkgever de pensioenbijdrage over wordt berekend. Dat zijn dus twee dingen.

Als je het hebt over een salaris-package dan heb je het in de regel over een (in jouw woorden) bruto-bruto-bedrag. Van dat package wordt namelijk eerst - zoals jij terrecht voorrekent - het super afgehaald en de rest wordt na inhouding van de belasting uitbetaald.

Je moet dus goed op de hoogte zijn als je op zoek bent naar een nieuwe baan of het aanbod inclusief of exclusief pensioenbijdrage is.
 
Ja, ik sta er ook kleurig op nou  :oops:, 9% van het bruto inkomen ja. Mijn fout, niet die van mijn vraagbaak!
 
Sabien, hoewel je totale cijfers wel kloppen is dat een eigenaardige berekening.
Je moet uitgaan van je normale bruto salaris, daar wordt dan een bedrag van 9 procent door de werkgever in een superfonds gestopt.
Dus om eerst die 9 procent er bij op te tellen en dan er weer bruto aftrekken is een manier die ik nog nooit gezien heb, maar goed het komt op hetzelfde neer.
Ook wordt er 9 procent super geheven over bepaalde andere inkomsten zoals over een prestatiebonus (maar niet over een Kerstbonus).
Hier heb ik ook al eens over geschreven.
Een package houdt normaal geen rekening met de super toeslag maar sommige werkgevers doen dat inderdaad om het gunstiger te laten voorkomen, dus altijd goed de deals bespreken.
Groetjes
Jan
 
Hoi Jan,

dat bedoelde ik dus. Mijn salaris wat genoemd werd was INCL. super, dus dat betekent dat er eerst nog eens 9% afgaat.

Voor de berekening heb ik dus inderdaad terug gerekend wat het salaris zou moeten zijn incl. super. Weet niet of het aan perth ligt of aan mijn vakgebied, maar lonen in mijn sector worden meestal berekend incl. super en lijkt het dus of je meer verdient.....

Sab
 
Hi allemaal,

Net nu ik dacht het allemaal te begrijpen, begrijp ik er dus niks meer van  :lol:  Ik ben inderdaad werknemer en heb door omstandigheden nooit een loonstrook gezien (ik weet het: stom, stom, stom) alleen de storting van 420 AUD salaris netto per week. Het is een heel gewoon baantje met niks bijzonders erop en eraan.
Nu ben ik op een punt beland, waarbij ik het bedrag wil checken wat naar de superannuation gestort hoorde te worden. 
KC zegt dat ik $ 43,56 super krijg per week en Jan en Sabien zeggen dat ik 47,40 per week krijg.
Ik weet het niet meer. Wie kan me helpen een duidelijk antwoord te krijgen:up:
Wederom heel erg bedankt!!!!!!!
 
Ik denk dat 'wij' nu niet meer echt van dienst kunnen zijn. Je moet een loonstrookje krijgen van je werkgever - ervan uit gaand dat je 'wit' werkt. Maar dat doe je volgens mij wel want anders is er natuurlijk helemaal geen super annuation om te checken. Je kunt het pensioenfonds vragen een overzicht van jouw account te geven - maar als het goed is krijg je dat standaard jaarlijks.

Ben het met een vorige post eens dat je ook nog leave and/of award uitkeringen hebt/kunt hebben dus een standaard antwoord is niet mogelijk. Je hebt recht op een loonstrookje!
 
Joke, sorry , maar ik snap het niet.
Je gaat met een baan in zee zonder te weten wat je rechten en plichten zijn.
Een loonstrookje moet je om vragen, ook zal je jaarlijks in juli en group tax return moeten krijgen en elk half jaar moet je een overzicht van je superfund krijgen, maar waarschijnlijk ken je niet eens je eigen superfund.
Dus advies??? Heel duidelijk deze punten nagaan , erom vragen en als de superfund je niet bevalt, dan kun je zelf een betere kiezen, je werkgever is verplicht hier gehoor aan te geven.
Ik kan het niet duidelijk genoeg vertellen maar de WET is dat de werkgever 9 procent van je bruto salaris in het superfund stort, nou je weet toch wel je bruto salaris???
Heb jij ook een overeenkomst met je werkgever of kan hij jou zomaar morgen op straat zetten? Ga dit eens na.
Weet je ook wat je ziektedagen en vakantiedagen zijn?
Op basis van die 43.56  heb je dus 484 bruto, en 420 netto zou wellicht kunnen kloppen.
Ik begrijp niet waar jij die 47.40 vandaan haal. Je kunt niet eerst 9 procent bij die 484 doen en dan daar weer 9 procent over berekenen, allemaal heel verwarrend.
Cheers
Jan
 


OFX
Back
Top