TFN

Maike

New Member
Hoi Allemaal
Over een paar maandjes vertrekken we met een skilled independent visum naar Australie.
Wij zijn er al eerder geweest een paar jaar geleden als backpackers, en hebben toen al een Tax File Number aangevraagd.
Is deze nog geldig? Of moeten we opnieuw een TFN aanvragen?

Groetjes
Edward en Maike

ben benieuwd naar t antwoord! Ben nl in 2000 gegaan op een whv en vraag me af of dat TFN (als ik t nog kan traceren) ook nog geldig is!!!

Kijk hier eventjes:
https://iar.ato.gov.au/iarweb/default.aspx?pid=4&sid=1&outcome=1

Succes!

Even een post hierover maken voor toekomstige emigranten. Ik heb dus, zoals ze op de site van ATO hadden aanbevolen, een aanvraag gedaan naar mijn TFN. Ze zijden dat het dan sneller zou gaan als via de post. Ik ben in 1995 - 1996 op een working holiday visum in Australie geweest dat vermeld ik er even bij. Ik aangevraagd via Internet. Na 28 dagen zou ik ze op kunnen bellen als ik nog niks had ontvangen.

Mijn tijdlijn:

2 November - aanvraag via internet naar mijn TFN.
17 November - Langs kantoor gegaan van ATO (Casselden Place / Melbourne)
Nieuw huisadres doorgegeven. Daar was mijn TFN zichtbaar dus gaven ze mij het nummer. Het was echter nog niet actief.

Ik dacht: Mooi! Ik heb mijn nummer, dat ga ik even doorgeven aan de bank. Dat gedaan.

Nu: 7 December - Omdat ik op mijn aanvraag via Internet het adres van de jeugdherberg had gegeven en ik "het land had verlaten" 10 jaar geleden hadden ze hem nog niet op actief gezet. Jaja!

Nu wordt, zeggen ze, mijn TFN geactiveerd binnen 2 weken. Ach, geen probleem hoor. Als ik ook nooit geen belasting hoef te betalen vind ik dat ook prima. Maar dat zal wel niet lukken. Jammer!

Tip voor nieuwe emigranten. Ga, bij aankomst in Australie dus niet een aanvraag doen via Internet maar ga gewoon even langs een belasting kantoor. Helemaal wanneer je al eens een WHV hebt gehad want via de post?! Dat doen ze soms niet, soms wel en zo'n TFN wil je natuurlijk z.s.m. hebben.

Ziezo, dat ben ik dan ook weer kwijt.

Ik heb ook gebeld en gevraagd of het nummer dat ik tijdens mijn WHV had gehad nu ook gebruikt moest worden, vooral omdat daar duidelijk temporary bij staat.
Maar het nummer wordt eenmaal en voor altijd uitgegeven, ongeacht je status. Dus hoeft verder niets te doen!

Henriette

Ik heb de aanvraag per internet gedaan en geen probleem.
Na de voorgeschreven weken gebeld om te horen hoe ver het stond en gelijk het nummer gekregen.
Enige tijd daarna kwam het met de post.

En het beste van alles? Ik had het nummer nodig om belasting terug te krijgen!
Ook geen probleem. Alles netjes ingevuld, opgestuurd en binnen een maand een bevestiging en een cheque. Dat is wat anders dan in NL waar je pas na een half jaar te horen krijgt.

Gewoon via internet aangevraagd, geen enkel probleem mee gehad, hebben er zelfs niet achteraan hoeven bellen.

Erna

Het ging toch over het al hebben van een TFN en dat gewoon weer gebruiken? Voor nieuwe aanvragen lijkt mij het internet ook prima voldoen....!

Henriette

Ja, ze zeiden op het belastingkantoor dat "de problemen" waren dat ik "het land had verlaten" en dat ik "verhuist" was van mijn tijdelijke adres (een jeugdherberg in Melbourne) naar het huurhuis waar ik nu woon. Tsja.

Back