Annelies en Thijs naar Australië

Gewoon ff Janneke vragen, die woont er tenslotte! Ik was er voor het laatste in 1999 en een eerdere reisgenote die we toen bezochten zei: even naar het kangaroo park en dan zo snel mogelijk Brisbane uit :-0 Kan je dus niet helpen, haar instructies opgevolgd.
 
Haha bedankt. Ik geloof dat Brisbane best een leuke stad is. Kangaroos hoef ik niet weer te zien, daar word je mee doodgegooid in dit land :p
 
Hee Thijs ik heb 3 maanden in sunshine coast gewoond en was er afgelopen januari ook weer. Wat ik zeker zou bezoeken bij sunshine coast is:

- noosa heel mooi strand en omgeving
- mountville een ouderwets Duits dorpje waar ze oa. pannenkoeken hebben.
- eumundi market
- mount ngungun ofzoiets er liggen verschillende bergen in relatief vlak landschap waardoor je heel mooi uitzicht hebt over gebied, maar je kan ze niet allemaal beklimmen.

Brisbane zelf kan je met Ferry over de rivier wat je mooi uitzicht geeft, maar je kan ook naar park.

Red cliff is dichterbij zijnde strand vanuit brisbane

Je kan nog naar australia zoo

Als je nog meer wilt weten dan laat maar weten! Maar vooral de wandeling bij noosa richting Alexandra beach is heel mooi

Veel plezier!!
 
Brisbane is een leuke stad om even een biertje te drinken en te wonen, maar het mist het wereldstadgevoel dat Sydney en Melbourne wel hebben. Ik denk dat je in de stad zelf na een of twee dagen wel bent uitgekeken. Een tochtje met de ferry of de Citycat is altijd leuk en je kunt met het kleine rode pontje vanaf bijv. Eagle Street Pier naar Kangaroo Point varen (een klein stukje). Daarvandaan kun je een leuke wandeling, de Cliff Walk, maken naar Southbank langs de rivier met een steeds veranderend uitzicht over de stad (of natuurlijk andersom). Eagle Street Pier kun je een beetje vergelijken met Darling Harbour in Sydney (een beetje maar hoor!) met restaurants met uitzicht op de rivier en de Storey Bridge. South Bank heeft wel iets weg van de zuidoever van de Yarra river in Melbourne met ook restaurants cafeetjes, het Queensland Museum, twee Art Galleries en de bieb. Een mooi uitzicht over de hele stad heb je vanaf Mount Coot-tha. Daar zijn ook botanische tuinen die de moeite waard zijn (de botanische tuinen in het CBD zijn dat niet, net als de hop on hop off bus). Behalve de borrel de eerste donderdag van de maand in het Bavarian Beer Cafe aan Eagle Street Pier ga ik eigenlijk nooit uit in Brisbane, dus wat dat betreft kan ik je niet veel verder helpen, maar volgens mij is Fortitude Valley wel leuk om uit te gaan.
De omgeving is zeker de moeite waard. Ik sluit me aan bij wat @Yolanda hierboven al gezegd heeft. Ten noorden is er de Sunshine Coast met Noosa (echt de moeite waard), die je goed kunt combineren met de Eumundi markets op zaterdag. Als je een nachtje overblijft heb je nog tijd voor de prachtige wandeling langs de oceaan (ik denk dat dat dezelfde wandeling is die Yolanda bedoelde). De Mount Ngungun ligt in de Glasshouse Mountains en Maleny is ook leuk. Als je wat van de omgeving wilt zien kun je in plaats van de Pacific Highway ook binnendoor rijden via Samford Village, Mount Mee en dan zo omhoog.
Ik zou sowieso ook de oversteek maken naar North Stradbroke Island, een groot zandstrand. Niet zo groot als Fraser Island natuurlijk, maar ook heel bijzonder. Ik zou wel doordeweeks gaan, want in het weekend is het veel drukker.
In het zuiden is er de Gold Coast. Hier ben ik zelf niet zo fan van, hoewel het wel hele mooie stranden heeft. Het achterland daarentegen is wel heel mooi. Lamington Park is heel bekend en ook Mount Tambourine is leuk. Er is daar een Nederlands winkeltje dat ik tegen vond vallen, maar de koekoeksklokkenwinkel vond ik daarentegen weer wel heel leuk.
En dan is er tot slot in het westen het pittoreske Pine Mountain, waar de koffie altijd klaar staat met een stroopwafel of een Tompouce (van de Aldi). Je kunt dat eventueel combineren met een tochtje langs historische Queenslanders en een bezoekje aan de Pump Yard Brewery in Ipswich. Wel even bespreken door middel van een pm :p Als je nog meer en informatie wilt, laat maar even weten. In elk geval heel veel plezier in Brissie!
 
Ik geloof dat het huidige plan is dat we eerst een paar nachtjes in Brisbane doen. Annelies moet daar wat dingen voor werk doen en ik dan samen een beetje de stad bekijken. Dan misschien een dagje richting de Gold Coast en dan de laatste dagen in Noosa :)
Heb er zin in!
 
Ik geloof dat het huidige plan is dat we eerst een paar nachtjes in Brisbane doen. Annelies moet daar wat dingen voor werk doen en ik dan samen een beetje de stad bekijken. Dan misschien een dagje richting de Gold Coast en dan de laatste dagen in Noosa :)
Heb er zin in!

Gold Coast zijn we 16 jaar terug geweest. Ik vond het 23x niks. Maar als je van high rise langs de oceaan houdt en slechte malls is het wel uit te houden :p

Noosa zijn we in 2001 ook geweest, en van de week weer. Tripje 'memory lane'. Dat is wel ff drukker geworden zeg. Asjemenou! Maar een Latte op Hasting St. hoort erbij. Ter info, het kan nogal druk zijn met parkeren. Rij Hasting St. helemaal uit. Aan het einde is de meeste parkeerplek tussen de rivier en de oceaan. Wellicht iets verder lopen maar een leuke loopje. Enjoy!
 
Gold coast ben ik een aantal keer geweest toen ik jong en vrijgezel was, toen vond ik het geweldig. Nu zou ik het minder leuk vinden, Noosa ben ik 2x geweest, allebei keer in Noosa Heads gezeten. De eerste keer vond ik het super. erg leuk plaatsje en mooie stranden. Eumundi markets ook bezocht op zaterdag, leuk om een keer te bezoeken. Laatste keer in Noosa was in 2016, echter compleet weggeregend helaas, waardoor er weinig aan was uiteraard.

Mijn favorieten in die contreien zijn Maroochydore en Mooloolaba, lekker een visje eten in de haven van Mooloolaba. Wel een beetje een retirement oord maar ik vind het er super.

Autootje huren en mooi ritje maken door de heuvelachtige omgeving is aanrader. Even stoppen in Montville, Oud pitoresk plaatstje met een heel romantisch theehuis.

In 2008 op mijn grote Ozzie roadtrip is mijn auto stuk gegaan en hebben we daar noodgedwongen ruim een week moeten verblijven, sinds dien is er een soort van band ontstaan, vind het echt een wereldplek.
 
Gold Coast is goed voorbeeld van 'You love it or you hate it'. Mijn kinderen vinden het geweldig, ik niet. Noosa is inderdaad drukker geworden de laatste jaren. Ik zou ook zeker door de omgeving gaan rijden, weg van de snel weg en een beetje meer het binnenland in. Montville ken ik niet maar volgens mij was er een paar jaar geleden een meisje op het forum van wie haar ouders een pannnkoekenhuis gingen kopen in Montville. Geen idee of dat door is gegaan.
 
Australia, the one year in review

Nog maar een jaar geleden stapten we hier met ons koffertje van het vliegtuig en stonden we met knikkende knieën bij de douane, niet 100% zeker of mijn visum mij wel echt het land in zou laten. Het voelt eigenlijk als veel langer geleden.
Een jaar geleden zaten we ook in een taxi en keken we naar buiten. Zagen we het typische uiterlijk van Melbourne in het donker en onafhankelijk van elkaar, en zonder het hard op te zeggen vroegen we ons af of Melbourne wel zo leuk was als we het ons herinnerden, want het zag er zeker niet zo uit.

De twijfel verdween gelukkig als sneeuw voor de zon toen we ’s ochtends buiten kwamen en voor het eerst als inwoners van Melbourne naar de supermarkt gingen. Melbourne was net zo geweldig als we het ons herinnerden en de weken en maanden daarna werd het alleen maar beter.

En nu
Dat was toen, de wittebroodsweken. Nu is Melbourne thuis. We hebben werk, routines, vrienden. Nederland en Amsterdam voelen als een ander leven. Mensen vragen regelmatig of we het missen, maar ons antwoord is altijd dat we niet eens nadenken over Nederland. Dat bedoelen we niet negatief, maar ons leven is hier heel anders. Iets waar we op gehoopt hadden maar niet vanuit gingen. We hebben een heerlijk huis dichtbij de leukste stad van Australië (vinden wij tenminste ;) ), de katten haten ons niet na de vlucht en quarantaine en die KTM Super Duke die ik anderhalf jaar geleden noemde, die is er ook. Maar belangrijker nog is dat we hoopten ook dat ons leven meer buitenshuis plaats zou vinden.
In Nederland was de grens tussen werk en vrije tijd vager. Je kwam na werk thuis en dan was het weer vaak niet meer uitnodigend genoeg om nog even weg te gaan, maar hier eten we vrijwel elke week wel een keertje buiten de deur of gaan we na werk nog even ergens wat drinken. In het weekend pak je de auto en rij je een paar uur en ben je in een compleet andere wereld. We zijn veel sportiever. Annelies rent regelmatig van werk naar huis of in het weekend rent ze langs de rivieren. Ik speel onderwater rugby, ga volgende maand m’n duikbrevet en een vorm van surfen staat ook op de to-do lijst. Allemaal dingen die de momenten buiten werk zoveel leuker maken. We leven meer en genieten meer.

Natuurlijk is het gras niet alleen maar groener. Met de horror griep die hier huishield konden we in de praktijk ervaren hoe het werkt met “sickies” en als die op zijn. Dat drukt je toch wel weer even met je neus op de feiten dat het vangnet hier niet hetzelfde is als in Nederland. Je moet hier meer vooruit kijken en zelf meer verantwoordelijkheid nemen. We proberen goed te sparen zodat we wellicht over een paar jaar een huis zouden kopen, maar ook om een vangnet te hebben voor als er iets mis gaat. We hebben bijvoorbeeld ook een camera in de auto en op de motor, want hit and runs of liegen op de verzekeringspapieren lijkt hier toch een stuk gangbaarder. Dat is op zichzelf al vervelend genoeg, maar als het gevolg is dat je inkomen of zelfs je baan daardoor verliest is een camera een goedkope verzekering.
Veel van die dingen wisten we toen we hieraan begonnen, maar het is toch iets anders om het echt mee te maken en we zijn graag voorbereid.

En uiteraard vinden vinden we het jammer dat we onze familie soms niet goed kunnen laten zien hoe het hier is. Het is niet perse missen, meer dat we hier dingen zien en doen die je niet goed uit kunt leggen of die op foto’s en video niet overkomen. We mogen niet klagen, want internet heeft de afstand enorm verkleind en ze komen volgend jaar allemaal langs.


Dat gezegd hebbende is onze move hierheen nog steeds één van de beste, zo niet de beste keuze die we ooit gemaakt hebben!
 
De beste move is dat je op je meisje afgestapt bent (gokje :p ) Maar deze lijkt een goede tweede :D

Leuke update en nog precies 3 maanden en wij hebben er een jaar opzitten, benieuwd of we net zo positief zijn hahahaha :p
 
De beste move is dat je op je meisje afgestapt bent (gokje :p ) Maar deze lijkt een goede tweede :D

Leuke update en nog precies 3 maanden en wij hebben er een jaar opzitten, benieuwd of we net zo positief zijn hahahaha :p

Die "we" gemaakt hebben ;) Tweede is onze katten, haha.
Ik vermoed zo wel dat jullie positief zijn als ik Facebook wat mag geloven :p
 
Australia, the one year in review

Nog maar een jaar geleden stapten we hier met ons koffertje van het vliegtuig en stonden we met knikkende knieën bij de douane, niet 100% zeker of mijn visum mij wel echt het land in zou laten. Het voelt eigenlijk als veel langer geleden.
Een jaar geleden zaten we ook in een taxi en keken we naar buiten. Zagen we het typische uiterlijk van Melbourne in het donker en onafhankelijk van elkaar, en zonder het hard op te zeggen vroegen we ons af of Melbourne wel zo leuk was als we het ons herinnerden, want het zag er zeker niet zo uit.

De twijfel verdween gelukkig als sneeuw voor de zon toen we ’s ochtends buiten kwamen en voor het eerst als inwoners van Melbourne naar de supermarkt gingen. Melbourne was net zo geweldig als we het ons herinnerden en de weken en maanden daarna werd het alleen maar beter.

En nu
Dat was toen, de wittebroodsweken. Nu is Melbourne thuis. We hebben werk, routines, vrienden. Nederland en Amsterdam voelen als een ander leven. Mensen vragen regelmatig of we het missen, maar ons antwoord is altijd dat we niet eens nadenken over Nederland. Dat bedoelen we niet negatief, maar ons leven is hier heel anders. Iets waar we op gehoopt hadden maar niet vanuit gingen. We hebben een heerlijk huis dichtbij de leukste stad van Australië (vinden wij tenminste ;) ), de katten haten ons niet na de vlucht en quarantaine en die KTM Super Duke die ik anderhalf jaar geleden noemde, die is er ook. Maar belangrijker nog is dat we hoopten ook dat ons leven meer buitenshuis plaats zou vinden.
In Nederland was de grens tussen werk en vrije tijd vager. Je kwam na werk thuis en dan was het weer vaak niet meer uitnodigend genoeg om nog even weg te gaan, maar hier eten we vrijwel elke week wel een keertje buiten de deur of gaan we na werk nog even ergens wat drinken. In het weekend pak je de auto en rij je een paar uur en ben je in een compleet andere wereld. We zijn veel sportiever. Annelies rent regelmatig van werk naar huis of in het weekend rent ze langs de rivieren. Ik speel onderwater rugby, ga volgende maand m’n duikbrevet en een vorm van surfen staat ook op de to-do lijst. Allemaal dingen die de momenten buiten werk zoveel leuker maken. We leven meer en genieten meer.

Natuurlijk is het gras niet alleen maar groener. Met de horror griep die hier huishield konden we in de praktijk ervaren hoe het werkt met “sickies” en als die op zijn. Dat drukt je toch wel weer even met je neus op de feiten dat het vangnet hier niet hetzelfde is als in Nederland. Je moet hier meer vooruit kijken en zelf meer verantwoordelijkheid nemen. We proberen goed te sparen zodat we wellicht over een paar jaar een huis zouden kopen, maar ook om een vangnet te hebben voor als er iets mis gaat. We hebben bijvoorbeeld ook een camera in de auto en op de motor, want hit and runs of liegen op de verzekeringspapieren lijkt hier toch een stuk gangbaarder. Dat is op zichzelf al vervelend genoeg, maar als het gevolg is dat je inkomen of zelfs je baan daardoor verliest is een camera een goedkope verzekering.
Veel van die dingen wisten we toen we hieraan begonnen, maar het is toch iets anders om het echt mee te maken en we zijn graag voorbereid.

En uiteraard vinden vinden we het jammer dat we onze familie soms niet goed kunnen laten zien hoe het hier is. Het is niet perse missen, meer dat we hier dingen zien en doen die je niet goed uit kunt leggen of die op foto’s en video niet overkomen. We mogen niet klagen, want internet heeft de afstand enorm verkleind en ze komen volgend jaar allemaal langs.


Dat gezegd hebbende is onze move hierheen nog steeds één van de beste, zo niet de beste keuze die we ooit gemaakt hebben!

Fijn dat het zo goed uitgepakt heeft!! Ik moet nog even geduld hebben maar verheug me er enorm op. Ik heb net met ANZSS gebeld over het verschepen van spullen, heel spannend allemaal!
 
Back
Top