(tijdelijk) naar (de basis-)school in Australië

Bawurra

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Onder de topic "even voorstellen" had ik al gemeld dat ik, eventueel met mijn dochter, voor drie maandjes naar Australië wil gaan om hier stage te lopen op een lagere school. Op het moment dat we gaan, zit m'n dochter in groep 4 en zal dan een deel van dat jaar in Nederland gaan missen. Vandaar dat ik ook twijfel.

Ze zit hier in Nederland op de internationale school (Nederlandse afdeling) waar ze wel al engels krijgt. Ze kan het wel volgen, maar spreken vindt ze nog wel eng en gaat dus ook nog niet zo goed.

Bij haar op school vindt men dat het geen problemen moet opleveren en dat het een goede en leuke ervaring zal worden. Zeker omdat wij uiteindelijk toch de oversteek willen gaan maken. Het enige dat ik dan wel moet doen, is stof uit Nederland meenemen en haar dat daar 1x per week aanbieden.

Ik ben ervan overtuigd dat ze zich snel zal aanpassen, maar het probleem waar ik tegenaan hik is dat als we rond oktober gaan, daar het schooljaar er bijna opzit en als we in feb/mrt gaan, wat waarschijnlijker is, het schooljaar daar net begint en zij hier al halverwege is. Ook zou ik niet weten in welk jaar ik haar daar dan moet plaatsen.

Het is natuurlijk maar voor drie maandjes. Ik zou graag positieve en negatieve reacties lezen, wat betreft of ik haar wel of niet zou meenemen en natuurlijk waarom. FYI: Mijn man blijft gewoon in Nederland.

We gaan pas eind 2006 of begin 2007, maar ik moet in september al beginnen met het regelen van de stage en de stageplaats en uiteraard het verblijf. Een jaar is natuurlijk zo om en voor je het weet is het al zover.

Alvast bedankt voor de reacties,

:cool:

Hoi Bawurra,

Ik weet het niet precies (heb nog geen kinderen), maar ik hoor dat het soms toch wel lastig is om met leerplichtige kinderen het land tijdelijk buiten de vakantieperiode te verlaten. Informeer eens bij een leerplichtambtenaar. Ik heb gehoord dat Nederland samen met Noord-Korea de enige landen ter wereld zijn waar niet alleen een leerplicht geldt, maar ook een aanwezigheidsplicht. Ik weet dit dus niet zeker, maar goed. In ieder geval succes met je zoektocht

Daar ging ik ook vanuit, maar wat is gewoon naar school gaan? De wereldschool heeft ook uitstekend lesmateriaal ontwikkeld voor kinderen die (tijdelijk) niet naar school kunnen, maar dus wel kunnen leren. Ideaal voor ouders die met hun kinderen eens wat verder en langer willen reizen. Dit wordt echter niet geaccepteerd door de leerplichtambtenaren. Ook niet in het geval van een jongetje (hoogebegaafd) die al een klas had overgeslagen. Misschien heb ik het ook wel helemaal mis, maar het lijkt me een kleine moeite om deze onzekerheid uit te sluiten.

Ik ga eens wat uitpluizen, maar in iedergeval bedankt voor je reactie :). Ik hoop echt dat ik haar mee kan nemen, maar als het echt niet mogelijk is, dan is het niet anders  :cry:. Ik houd jullie op de hoogte.

Maandag eerst maar eens bellen met een consulent die mij iets kan vertellen over de leerplichtwet, etc...

Hi Melanie

Nu is het ook zo dat ze heel makkelijk zijn in Australie wat betreft openstaan voor andere kinderen maar .................. Ze moet wel een bepaalde visa hebben.  Ze kan hier niet naar school met een toeristenvisa.  Ook wellicht iets om uit te zoeken.

Onze primary school (Melbourne) heeft ieder jaar stage lopers uit de US.  Hebben jullie connecties met scholen in OZ of moet je dat zelf regelen?

Sidonia

Het is de bedoeling dat we dat zelf regelen. Onze school heeft alleen connecties binnen Europa en verder dan Aruba en de Nederlandse Antillen geloof ik. Ik ben al enige tijd bezig met netwerken om dit voor elkaar te krijgen. Via school kan ik pas in september beginnen met contacten te leggen, want ik weet nog niet wat precies de regels zijn en waar ik voor mijn studie aan moet denken. Feit is wel dat ik voor m'n stage studiepunten krijg en deze dus wel erkent moeten worden.
Mijn tante heeft alvast met haar oom in Brisbane contact opgenomen om te kijken of daar al wat mogelijkheden zijn. (hij werk(te) daar op een basisschool).

Pfff, als ik het zo bekijk, wordt het een heel geregel en waarschijnlijk ook een hele papierwinkel. Maar ik weet wat ik uiteindelijk naartoe wil (letterlijk en figuurlijk :wink:) en dan laat ik me zeker niet door alle opstakels weerhouden om het niet te doen!!!

Drie maanden in een ander land op school gaan kan een leuke ervaring zijn voor een kind. Je loopt wel het risico dat je kind 3 maanden achterstand oploopt. Als je probeert om in Oz vergelijkbare leerstof op te doen in dezelfde tijd dan kan het wat minder 'dramatisch' zijn.

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de achterstand/vooruitgang van mijn kind dan over de mening van een leerplichtambtenaar. Goeie kans dat hij/zij er niet eens achter komt.

Zoals ik al eerder schreef, heeft men op haar huidige school aangegeven dat ze het in iedergeval wel aan zou kunnen, mits ik haar 1x per week zelf bijschool. Ze zal dan ook niet achter gaan lopen (hoop ik :|).

Maar het staat allemaal nog zo in het begin. Ik zal eerst definitief een stageplek moeten hebben, maar ik was ondertussen wel alvast aan het brainstormen over of ze evt. mee zou kunnen gaan. Verder vond ik het prettig om te weten wat andermans ervaringen zouden zijn. Het is natuurlijk wel anders wanneer een kind definitief daar naar school gaat, wat in de toekomst ook de bedoeling is (als het allemaal lukt met het aanvragen van een visum voor ons drietjes :))

Ik heb vandaag met een leerplichtambtenaar gesproken en het is gewoon mogelijk voor haar om drie maanden hier in Nederland niet naar school te gaan, mits ze natuurlijk wel in Australië in staat geschreven bij een school en daar dan ook regelmatig naartoe gaat.
Ik ben ook nog aan het uitzoeken waar er evt "internationale" scholen zijn. Op dit moment zit mijn dochter ook op een internationale school, waar les gegeven wordt volgens het International Primary Curriculum (IPC), wat betekent dat wanneer er op een andere school ergens in de wereld ook dit programma gevolgd wordt, ze zo kan verstappen.

Maar eerst maar eens zorgen voor een stageplaats :)

allereerst zul je moeten bekijken inderdaad of je niet alleen maar een toeristen visum hebt, want je dochter moet een resident zijn om op school te mogen komen.
Dan wat betreft het op school komen:
topplan en doen!!!
Onze jongens waren 6 en 7 toen we voor een jaar naar australie gingen, hadden het moeilijk, maar hebben zoooveeel geleerd. Dat jaar hebben we ze wekelijks nederlandse les gegeven, aan de hand van wat lesjes die ze van hun school hadden meegekregen.
Toen terug naar nederland (het bleek dat ze met rekenen wel wat achter waren geraakt, maar dat hadden ze zo weer bijgespijkerd) en inmiddels zijn we weer hier.
Kinderen worden hier ingedeeld naar het jaar waarin ze geboren zijn.
Dat betekent dat ze vergeleken met Nederland ongeveer een half jaar teruggezet worden.
Eigenlijk maar goed ook , ze hebben genoeg om te leren!
Dat je dochter al op een internationale school zit lijkt me vooral in haar voordeel te werken, ze is de taal al gewend en ook het wellicht wat grotere verloop aan leerlingen, en ook de andere culturen.
Nee hoor, als het visum in orde is, geen zorgen maken!!!
Ik weet alleen niet wat voor stage je gaat lopen, maar ik weet wel dat onze jongens veel tijd en aandacht nodig hadden van ons in vooral die eerste maanden...
succes! Ozdoc

Thanks voor je reactie.

Ik ben bezig met de opleiding PABO. Ik wil juf worden :). Als eerste wil ik kijken of het me lukt om een stageplaats, en alles wat erbij komt kijken, te regelen. Vervolgens ga ik me verdiepen in of mijn dochter überhaupt mee kan qua visum en verblijfplaats gezien dan. Het is "maar" voor drie maanden, maar ik vind het wel lang om m'n dochter zolang te moeten missen :oops:.
Van de meeste mensen krijg ik dan ook veel negatieve reacties op als ik haar hier in Nederland "achter laat". Wel gewoon bij haar vader (mijn man), hoor. Maar als ik dan uitleg dat er ook vaders zijn die zolang weg moeten voor hun werk, krijg ik al gauw de reactie dat dat anders is.
Ik wil gewoon alvast gaan verkennen en proeven hoe het is om in Australië als onderwijzeres/ juf aan de slag te gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling om daar (mocht het allemaal lukken, natuurlijk) definitief naartoe te gaan.

Maar ja, eerst een stageplaats regelen en dan zien we wel weer verder. Mijn man staat volledig achter mijn beslissing en dat is voor mij het belangrijkste. We weten wat we willen, alleen niet iedereen begrijpt dat, helaas :|.

Back