TIP:Nederlands rijbewijs omzetten n Australisch rijbewijs

Scooby

XPdite Sponsor
Hi guys,

Ik wist het.... omdat mijn man eerder zijn rijbewijs had omgezet, maar voor wie maar 1x naar Drivers and Vehicle Service wil gaan: Je moet wel 5 :shock: soorten identificatie meenemen.

Van paspoort met visa sticker of visa papieren,medicarepas, brief van je bank met adres erop, rijbewijs natuurlijk of andere zaken. Voor precieze details kijk op hun website: www.transport.gov.au Het zou op 5 september 2011 zijn ingegaan.

succes Simone
 
Zucht! Klinkt als wederom een hoop gedoe. Weet je toevallig of deze wijziging landelijk of per state verschillend is?

Thanks voor de tip!
afro.gif
 
Ik heb toevallig vorige week mijn rijbewijs omgezet in Queensland, en ik had er maar 3 nodig. Maar mijn rijbewijs telde dan weer niet als indentificatie.
Het enige wat hier sinds kort veranderd is, is dat je m niet meer gelijk meekrijgt. Ze hebben nu een soort chip met pincode in je rijbewijs, waarmee je later ook bij andere overheidsinstanties terecht kan. Het kwam op mij een beetje over als een DigiD.
 
Als je nog geen rijbewijs hebt, kan je dan ook nog geen auto kopen (i.v.m. Verzekering zonder australisch rijbewijs)?
 
De regels zijn per staat verschillend, al is het volgens mij wel standaard dat je als Nederlander geen rijexamen hoeft af te leggen voor een personenauto.

Je kunt wel een auto kopen als je nog geen Australisch rijbewijs hebt. Heb ik zes jaar geleden ook gedaan. Zolang je maar een geldig rijbewijs hebt kun je de auto verzekeren. Maar het is wel verstandig z.s.m. een Australisch rijbewijs aan te vragen, omdat dat gewoon veel gedonder scheelt als je een ongeluk krijgt of te maken krijgt met de politie. Verder is het nuttig als ID bewijs.

Groetjes,
Rixta
 
Volgens mij was het dat je 100 punten moet hebben.
Een paspport staat voor 60 punten, buitelands rijbewijs voor x punten etc.
Kan zijn dat het veranderd is, want wij hebben het al ruim 5 jaar.
 
Als je nog geen rijbewijs hebt, kan je dan ook nog geen auto kopen (i.v.m. Verzekering zonder australisch rijbewijs)?

1 maand geleden kon het in WA ook, auto + verz met nl rijbewijs

groeten Simone
 
Hello, everybody heb vandaag mijn nederlandse rijbewijs omgezet naar een australische rijbewijs QLD
benodigd was
paspoort (photo id)
NL rijbewijs vertaald naar engels
ATO (aust. tax office ) ivm adres
1 debit kaart op naam
1 credit kaart op naam

je kan kiezen voor 1 jaar tot 5 jaar geldigheid
prijzen van 49AuD tot 120 AuD

verder veel geduld want het wachten bij de transportation office kan wel eens lang duren

succes Richard
 
Hier in Melbourne (Vicroads, Hoppers Crossing) hebben we een afspraak moeten maken en we hadden nodig.

NL Paspoort met visum (photo ID)
NL rijbewijs (niet vertaald)
Medicarekaart of bankkaart
Huurcontract was goed voor adres omdat we nog geen TFN hadden

Bij ons was de keus 3 of 10 jaar,
10 jaar was 160 AUD

Groetjes
Yvonne
 
Een tip wat dat geduld betreft, ga de dag ervoor de papieren ophalen, vul ze thuis in en kom de volgende dag vroeg terug, zo gauw ze open gaan. Iedereen moet dan nog de formulieren invullen en je bent als eerste aan de beurt.
Duurde bij mij nog geen tien minuten, het rijbewijs in ieder geval. Mijn vriendin werkte daar vroeger en het bijkletsen duurde nog het langst.
groetjes Johan
 
Weet iemand misschien of je je NSW rijbewijs ook moet omzetten naar Qld rijbewijs ? Of moet dat altijd als je verhuist naar een andere staat ( lijkt mij zo onzinnig aangezien dit toch 1 land is ...)?
 
Weet iemand misschien of je je NSW rijbewijs ook moet omzetten naar Qld rijbewijs ? Of moet dat altijd als je verhuist naar een andere staat ( lijkt mij zo onzinnig aangezien dit toch 1 land is ...)?

Volgens mij ben je verplicht adreswijzigingen door te geven. Dus ik denk dat je dan ook je NSW moet omzetten naar QLD..
 
Correct, je dient een ander rijbewijs aan te vragen als je verhuist naar een andere Staat.
Australie is wel 1 land, maar elke staat heeft zijn eigen wetten, ook verkeers wetten.
Ong 15 jaar geleden zijn er wat veranderingen gekomen, zoals voorrangs regels (waren per Staat verschillend) en ook snelheids borden.
B.v. in Victoria had je borden staan van 75 km/h, deze bestaan niet meer, ze zijn mee gegaan met de andere staten en hebben nu ook 60, 70, 80 km/h borden.

Voorrang kreeg je met de "lange draai" , nu niet meer, dus gelijk met alle staten, OPGELET: IN NZ is het nog steeds andersom.
Cheers
Jan
 
Weet iemand misschien of je je NSW rijbewijs ook moet omzetten naar Qld rijbewijs ? Of moet dat altijd als je verhuist naar een andere staat ( lijkt mij zo onzinnig aangezien dit toch 1 land is ...)?

Die moet je inderdaad omzetten. Net als je kentekenplaten trouwens, en daar moet je dan eerst een road safety certificate voor halen.


 
De regels per Staat verschillen, maar over het algemeen heb je 3 maanden de tijd na je verhuizing naar een andere Staat.
Datzelfde geldt voor het veranderen van de nummer platen.
En vergeet vooral de verzekering niet.
Als je een zaak in meerdere staten hebt, dan kun je er nog wel mee rommelen, maar voor prive autos is het beter de regels te volgen.
Jan
 
Back
Top