Tips and tricks voor het kopen van een woning

AJ

XPdite Sponsor
Op het forum mis ik nog een topic met alerlei informatie omtrent het kopen van een woning. Uiteraard gaat dat hier heel anders dan in NL dus leek het mij wel handig om dit topic te starten. Ik ben heel benieuwd hoe het proces precies in zijn werk gaat en waar je specifiek op moet letten. Er is een heleboel op Internet te vinden maar persoonlijke ervaringen zijn altijd waardevol. Om maar eens wat te noemen:

- Voor een lening, ga je naar een bank, een broker, of zoek je het zelf uit?
- Huur je een makelaar in voor het beste bod of kun je het beter zelf doen?
- Hoe breng je een bod uit?
- Wat zijn je rechten en plichten vanaf bod tot aan settlement?
- Is een auction aan te raden?
- Wat zijn je rechten en plichten tijdens en na een auction?
- Wat zijn goede lenders?
- Moet je een home and building inspection laten doen, en zo ja, wanneer laat je dit doen?
- Wat moet je allemaal vragen en inspecteren bij een inspectie.
- Wanneer en hoe huur je een solicitor in en wat doet deze allemaal voor je?

Ik hoop op een interessante discussie...

:cool:
 
Hey AJ, hier alvast een paar antwoorden..

Lening - wij zijn naar een home loan broker geweest.

Makelaar - bij het huis wat we gekocht hebben was tijdens de verkoop een open huis. Daar zijn we naar toe geweest en de makelaar belde daarna op of we eventueel een bod wilde uitbrengen. Dit hebben we gedaan en dit word officieel op papier vastgelegd en hiervoor moet je
ook tekenen. De makelaar kan dan ook niet meer met andere mensen onderhandelen over hetzelfde huis. Daarna gaat het hetzelfde als in NL, gewoon onderhandelen. Wat minder bieden en dan weer ietsjes meer  :smile:

Inspection - dat moet voordat de lening verstrekt word. Dit ook een van de enige redenen dat je onder een contract kan uitkomen zonder kosten. Wij moesten een building inspection en een pest inspection doen. Wij hebben niets hoeven vragen tijdens de inspectie, alles en dan alles is gecheckt. Wij mochten de vragen stellen. Hier hebben we een uitgebreid rapport over ontvangen.

De makelaar en de home loan broker hebben ons bij alles geadviseerd, de sollicitor en de verzekering. We hebben een stappen plan meegekregen. Erg makkelijk.

Op dit moment krijg je als je zelf gaat bouwen een first home buyers refund van $21.000 en als je een bestaand huis koopt $14.000. Als je een huis koopt van onder de $500.000 hoef je geen stamp duty te betalen.
Groetjes Jolanda  :up:
 
- Voor een lening, ga je naar een bank, een broker, of zoek je het zelf uit?
wij zijn ook naar een home loan broker geweest, Aussie loans, die zoeken precies uit wat voor jou de beste hypotheek is. (gratis, zij krijgen provisie van de uiteindelijke bank)

- Huur je een makelaar in voor het beste bod of kun je het beter zelf doen?
wij hebben het huis bekeken en zelf telefonisch een bod gedaan. De dag erna telefoontje het bod was te laag, nog een bod en later telefoontje dat het huis "voor ons" was. Als tip van Aussie hadden wij dat je dit altijd doet met vermelding van Subject to Finance with "bank waar je offerte van hebt" of Aussie loans (of andere broker). Anders kan het zijn dat de makelaar een bank zoekt waar je ook kan lenen maar wat veel duurder is.

- Wat zijn je rechten en plichten vanaf bod tot aan settlement?
Als je een bod hebt gedaan mogen ze niet met een ander in zee.

- Is een auction aan te raden?
Volgens mij betaal je bij een auction altijd meer voor een huis maar heb daar verder geen ervaring mee.

- Moet je een home and building inspection laten doen, en zo ja, wanneer laat je dit doen?
Dit wordt wel aangeraden maar niet verplicht. Wij hebben een brickhuis dus was niet echt nodig ivm pests en qua bouw zag het huis er goed uit dus wij hebben het niet gedaan. Mocht je dit wel doen kun je dus ook nog tegen de makelaar zeggen als je het bod uitbrengt "subject to a satisfactory building & pest inspection".

- Wat moet je allemaal vragen en inspecteren bij een inspectie.
Goed kijken wat er op dat moment in het huis staat en hangt. Gordijnen, tapijt, lampen, afwasmachine (indien aanwezig), kranen etc die er op dat moment zijn zijn voor jou dus horen bij het huis. Ons werd aangeraden 1 of 2 dagen voor overdracht de final inspection te doen zodat je dan kan zien of de mensen niet bijv. alle lampen hebben vervangen of weggehaald.

- Wanneer en hoe huur je een solicitor in en wat doet deze allemaal voor je?
Dit ging bij ons via Aussie. Zij regelen alle papieren die je nodig hebt en zorgen voor de overdracht. In tegenstelling tot in NL is dat hier een gebeuren tussen de 2 banken waar je zelf niet bij bent. Is de overdracht gedaan haal je de sleutel op bij de makelaar.
 
makelaar
in NL neem je je 'eigen' makelaar mee en die gaat dan schermen met de makelaar van de verkopende partij. Hier is alleen de makelaar van de verkopende partij en deze werkt ook ALLEEEN voor de verkopende partij en zal jou als koper een poot proberen uit te draaien. Bieden doe je ZELF.

auction
plicht: direct betalen. en, als hoogste bieder heb je het huis gekocht 'as is'. NIET achteraf mekkeren als er termieten worden aangetroffen. NIET mekkeren als er bouwtechnisch iets aan de hand is. Dit zijn zaken die je VOORAF moet regelen (lees: zelf betalen voor inspecties en laten uitvoeren voor de veiling).

(voorlopig) koopcontract
leg de building/pest inspection vast als 'ontbindende voorwaarde', net als financiering en zelfs verkoop van huidige woning.

bod uitbrengen
zeker in deze tijd van financieele onrust: ga zeker 15% onder de vraagprijs zitten. sinds een maand of 3 zie ik regelmatig huizen 'goedkoper' worden en dan niet met een paar duizend, nee met ruim 10%. en hoe breng je dat bod uit? loop binnen bij de verkopende makelaar, zeg om welk huis het gaat, stel die 'ontbindende voorwaarden' op en vul het bedrag in.

solicitor
vergelijkbaar met de notaris in NL. zij zoeken uit om welk kavelnummer het gaat, wie is de eigenaar, wat zijn de coordinaten, welke gemeente, zijn er bestemmingsplannen, zijn er beperkingen voor het gebruik, hypotheekdetails, etc etc.
 
toen wij een voorlopig koopcontract tekenden met een 'veel te laag' bedrag en massa's ontbindende voorwaarden, toen reageerde de verkoper alleen telefonisch met : dit accepteer ik niet. ondertussen was hij volop met anderen bezig. ik denk dat als de verkoper een tegenbod op datzelfde koopcontract zet (letterlijk: jouw bod doorhaalt en er een nieuw bedrag opschrijft), dan is er pas sprake van een exclusieve onderhandelingspositie als koper. de meeste verkopers laten eerst alle geinteresseerden een bod op papier zetten . . .
 
Onze ervaring is dat een bod onder de vraagprijs als niet reeel gezien wordt.

Bij bieden heb je overigens geluk als je argumentatie doorgespeeld wordt. Hang ij een uur met de makelaar aan de lijn, de verkoper krijgt alleen een bedrag te horen.

Verder;
je hebt een conveyer nodig, die kijkt welke 'regels' er op het land liggen, de geschiedenis (ivm vervuiling) etc. Deze maakt ook de contracten op. (bv; GWZ) Eigenlijk wat hier beneden een solicitor genoemd wordt. (is dat versch. per staat?)

Igv een groter block, ben je zelf verplicht de grenzen te verkennen en controleren. De makelaar heeft hier geen zin in, en zal dat niet noemen, en niet met je mee lopen.

Bij een auction moet je 10% direct aanbetalen. Niet het hele bedrag.

Als je tot een overeenkomst bent gekomen, moet je 10% van de prijs fysiek(!) inleveren bij de makelaar. Dit mag in de vorm van een bankcheque. De makelaar geeft deze aan een centrale instantie die al die aanbetalingen overal bewaart.
Een bankgarantie zoals in NL is dus niet genoeg, behalve als de oplevering meer dan ca 6 maanden duurt (bijna nooit het geval) en dan alleen na heel veel gedoe en overlag.

Overdracht gebeurt niet zoals in NL, geen notaris, geen sleutel, etc. Je levert je (opnieuw) bankcheques in bij de makelaar, en krijgt een bepaalde daum/ tijdstip te horen wanneer je je sleutel mag ophalen.
Bancheques, want de verkoper mag tot 4 doelen aangeven. Zo betaalden wij de schoolgelden. Een bakcheque kost jou geld, daarom is dit handig voor de verkoper.

De final inspection is een wassen neus, omdat de meeste Australiers (hier) het verhuizen tot op het laatste moment laten. Er is vaak geen overlap van huizen, zoals bij ons. Onze verkopers hadden geluk; ze hadden een dag, en geen ochtend om te verhuizen. Vaak is dus een uur voor de sleutel overdracht de veroper nog in de weer met spullen. Schoonmaken is dan ook vaak iets waar ze geen tijd meer voor hebben.
Als er iets misgaat met de verkoper zijn nieuwe huis (het is niet leeg) wordt dat doorgeschoven naar jou; jouw huis wordt ook later opgeleverd. Jij op jouw beurt, schuift dat door naar de volgende.  Dit kan een hele schakel worden. Er is geen buffer omdat, zoals gezegd, de meeste mensen geen overlap hebben in hun eigenaarschap. Dit heeft te maken met het niet nemen (niet bestaan??) van een overbruggingshypotheek, zoals in NL.

Nee, laat je gezond verstand maar thuis. Het gaat hier de Australian way...
 
[quote author=jolanda b link=topic=9384.msg127352#msg127352 date=1224807904]

Op dit moment krijg je als je zelf gaat bouwen een first home buyers refund van $21.000 en als je een bestaand huis koopt $14.000. Als je een huis koopt van onder de $500.000 hoef je geen stamp duty te betalen.
Groetjes Jolanda  :up:
[/quote]
Jeetje, leg eens uit?
Ik dacht dat Australia wide 7000 was? Als dat bij jullie zo hoog is wacht ik nog even met een huis hier.
Of als je het nog niet geclaimd hebt bij het kopen van je eerste huis. Kun je het dan alsnog aanvragen bij je 'tweede' huis?

Mariette
 
Een bod uitbrengen doe je in principe bij de makelaar waar het huis wordt aangeboden. Wij hebben een paar keer een lager bod gedaan dan de vraagprijs en dat werd door de verkoper geweigerd.
Het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht was zo goedkoop dat we gewoon de vraagprijs hebben betaald. We wilden het huis veel te graag om enig risico te nemen. Er zijn meestal wel meer geinteresseerden, dus als je een huis echt wilt en je kunt de prijs betalen, dan niet gaan onderhandelen, maar gewoon de vraagprijs bieden. Dan heb je een goede kans dat het meteen wordt geaccepteerd. Na het tekenen van het contract heb je vijf dagen de tijd om inspecties te laten doen. Binnen die vijf dagen kun zonder meer van het contract af en betaal je alleen een klein bedrag aan kosten.

Inspecties moet je altijd laten doen, tenzij misschien als je een huis koopt dat vrijwel nieuw is. Er kan van alles mis zijn met een huis dat je niet direct ziet en dat kan gigantisch in de papieren lopen. Vooral termietschade is meestal niet te zien, maar kan wel je huis doen instorten. Het is echt die paar honderd dollar waard. Je hoeft hier eigenlijk zelf niets bij te doen. Je laat die mensen hun gang gaan en binnen 1-2 dagen krijg je een schriftelijk rapport en daar staat alles in. Schrik overigens niet van alles wat er gemeld wordt. Om zich geheel in te dekken wordt elk krasje op papier gezet. Goed doorlezen dus en kijken of het echt zo erg is als men zegt. Het rapport van ons huis was behoorlijk slecht, terwijl het huis eigenlijk in behoorlijk goede staat was. Gelukkig hadden wij voordien al een huis geinspecteerd dat er echt slecht aan toe was, dus wij wisten hoe we het moesten interpreteren. :grin:

Wij hebben de hypotheek afgesloten bij de bank waar we ook onze andere bankzaken doen. Ik weet niet of er voor- of nadelen zijn aan banken of andere instanties. Ik denk dat het meer een kwestie van persoonlijke smaak is. Voor een sollicitor kun je gewoon in de gouden gids kijken of even rondvragen. Er zijn er meer dan genoeg die dit werk doen, dus dat levert meestal geen problemen op.

Een veiling zou ik zonder meer afraden. Je moet ook dan inspecties laten uitvoeren, maar je hebt geen enkele garantie dat je het huis krijgt. Ook is er een "reserve price" die niet bekend is en als je er naar vraagt wordt je vaak verkeerd geinformeerd. Gevolg is dat je later merkt dat je geld hebt uitgegeven voor een huis dat nooit binnen je financiele bereik lag. Gewoon ver vandaan blijven. Er is keus genoeg in huizen.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=kallie link=topic=9384.msg127382#msg127382 date=1224833868]
[quote author=jolanda b link=topic=9384.msg127352#msg127352 date=1224807904]

Op dit moment krijg je als je zelf gaat bouwen een first home buyers refund van $21.000 en als je een bestaand huis koopt $14.000. Als je een huis koopt van onder de $500.000 hoef je geen stamp duty te betalen.
Groetjes Jolanda  :up:
[/quote]
Jeetje, leg eens uit?
Ik dacht dat Australia wide 7000 was? Als dat bij jullie zo hoog is wacht ik nog even met een huis hier.
Of als je het nog niet geclaimd hebt bij het kopen van je eerste huis. Kun je het dan alsnog aanvragen bij je 'tweede' huis?

Mariette
[/quote]

Vorige week zijn de bedragen verhoogd, wij hebben dus net pech. Je vraagt of je het kunt aanvragen bij je tweede huis, maar dat weet ik niet want het is "first home buyers".
Het is op google te vinden want onze makelaar wist het op dat moment ook niet omdat er net de veranderingen opkomst waren. Maar volgens mij is het in heel Australie.

Groetjes Jolanda
 
volgens mij is de first home owners wel per staat verschillend. Wij kregen 7000 van de staat en 3000 van de gemeente ofzo. (voor een bestaand huis)
 
[quote author=jolanda b link=topic=9384.msg127352#msg127352 date=1224807904]

Op dit moment krijg je als je zelf gaat bouwen een first home buyers refund van $21.000 en als je een bestaand huis koopt $14.000. Als je een huis koopt van onder de $500.000 hoef je geen stamp duty te betalen.
Groetjes Jolanda  :up:
[/quote]

Ja.... erg jammer voor ons... we zijn hier op een SIR 495 (temporary visum) en hebben geen recht op de first home buyers grand...  :x ( en net huis gekocht)

Maar... Jolanda, is die regel van geen stampduty te betalen van een huis onder de $500.000,- ook onlangs ingevoerd? Had ik nog niet gehoord.... (is dat nation wide???)
Moet toch maar even de conveyancer bellen dan. (overdracht is per 10 dec).  Kan toch weer wat geld schelen...

Greetz
Aussiegirl :up:
 
in Vic is de 500.000 regels anders. Je betaald wel stampduty, maar volgens een andere formule dan boven de 500.000
 
(NB: deze antwoorden dienen gelezen te worden vanuit onze ervaring in WA. Er zijn diverse zaken die per staat kunnen verschillen :))

- Voor een lening, ga je naar een bank, een broker, of zoek je het zelf uit?
Wij hadden wat geld mee uit NL, konden dus zelf al een deel (30-40%) van het huis betalen. Alleen hadden we op dat moment nog geen baan, en de banken wilden GEEN hypotheek verstrekken zonder bewijs van payslips. Vervolgens zijn we bij een zogeheten ' non-banking'  lender terecht gekomen (RESI), en daar kon dat wel (via een zogeheten non-doc loan)! De rente was een half procent hoger dan de gebruikelijke bank rente, maar verder geen enkel probleem. Na een paar maanden hadden we wel werk, konden dat via payslips aantonen en de risico opslag werdt toen verlaagd van 0.5 naar 0.25%. Verder is onze lening heel flexibel is. Enerzijds betekend dat dat de rente variaties gewoon gevolgd worden (omhoog en omlaag), maar ook dat we in feite onbeperkt kunnen 'sparen'  in de hypotheek en weer opnemen uit de hypotheek. Dit geheel kosteloos, via internet, binnen 2 dagen geld binnen). Ik meen dat ze sinds kort bij nieuwe hypotheken de regel gewijzigd hebben dat het niet meer helemaal kosteloos is om op te nemen... Maar verder absoluut een aanrader in soortgelijke situaties.
- Huur je een makelaar in voor het beste bod of kun je het beter zelf doen?
We hebben het zelf gedaan.
- Hoe breng je een bod uit?
Aan de makelaar, die schrijft het op (formeel formuliertje), dat teken je en het wordt aan de verkoper aangeboden. Wij hadden er telkens bijgezet dat ons bod 24 uur geldig was.
- Wat zijn je rechten en plichten vanaf bod tot aan settlement?
hmmm... financien regelen?
- Is een auction aan te raden?
Geen idee, er gaan verschillende verhalen over de voros en tegens van auctions. Ik heb de indruk (geen echte feiten) dat je huis dan vaak onder de prijs verkocht wordt (zou dus gunstig kunnen zijn als koper).
- Wat zijn je rechten en plichten tijdens en na een auction?
N/A
- Wat zijn goede lenders?
Nogmaals: wij zijn erg tevreden met RESI
- Moet je een home and building inspection laten doen, en zo ja, wanneer laat je dit doen?
Altijd verstandig, zou het doen als ' ontbindende voorwaarde'
- Wat moet je allemaal vragen en inspecteren bij een inspectie.
Alles wat je maar kunt bedenken. Voro zover ik het begrijp zijn er hier geen of nauwelijks regels v.w.b. ' verborgen gebreken'. M.a.w. je koopt wat je ziet, en na de koop is het helemaal van jou, inclusief problemen / gebreken etc... Probeer b.v. alle warm watre kranen uit ..
- Wanneer en hoe huur je een solicitor in en wat doet deze allemaal voor je?
Geen ...
 
Onze ervaring tot nu toe in Melbourne:

[quote author=AJ link=topic=9384.msg127350#msg127350 date=1224805659]

- Voor een lening, ga je naar een bank, een broker, of zoek je het zelf uit?
[/quote]
Wij hebben de bank benaderd en Aussie. Verder zelf alles vergelijken want het lijkt er op dat de meeste aandacht uitgaat naar de laagste rente vinden. Er zijn echter wat zaken die toch net iets belangrijker zijn aan een hypotheek.

- Huur je een makelaar in voor het beste bod of kun je het beter zelf doen?
Hangt van jezelf af. Wij hebben weinig tijd, hebben geen toegang tot informatiebronnen met verkoopgegevens, comparables, etc., hebben geen tijd en zin om uren met een agent aan de lijn te hangen, terwijl die ons toch maar een oor aan naait, maar willen toch graag een reeele prijs betalen. De price range die makelaars opgeven kloppen vaak van geen kant. Wij gebruiken dan ook een buyer's advocate. Geen seconde spijt van gehad.

- Hoe breng je een bod uit?
"Put it in writing": je tekent het contract zoals opgesteld door de verkoopmakelaar, vult eventueel zaken in als settlement termijn, tenaamstelling etc., haalt wat general conditions en special conditions door en stuurt/faxt het naar de vendors. Eventueel direct met een cheque voor de deposit. Ontbindende voorwaarden kunnen ook.

- Wat zijn je rechten en plichten vanaf bod tot aan settlement?
Zorgen dat je jouw zaakjes op orde hebt. I.e. ervoor zorgen dat je de deposit en het resterende bedrag op tijd betaalt en alle andere plichten in het contract nakomt. Als je een bod uitbrengt, en zeker als je dat doet voor een auction, gaat de agent iedereen die interesse heeft getoond afbellen om te zeggen dat er een bod is gedaan. Dan krijg je dus de situatie dat je een auction via de telefoon doet of 's avonds in de board room van de agent aan het onderhandelen bent. Erg leuk allemaal :? en het is dan ook een fabeltje (in ieder geval in Vic) dat als je een bod doet de agent niet met anderen in zee mag.

- Is een auction aan te raden?
Dat bepaalt de verkoper natuurlijk. Het hangt helemaal van de wijk en soort woning af en wat de verkopers willen. Heb je geluk dan krijg je een huis voor minder dan tijdens een private sale, heb je pech dan zijn er twee bieders waarvan degene met de diepste zakken wint en de prijs ver boven de werkelijke waarde opdrijft.

- Wat zijn je rechten en plichten tijdens en na een auction?
Tijdens: dit is wettelijk vastgelegd, in ieder geval in Victoria (zaken als vendor bids etc.).
Na: handtekening zetten en deposit betalen. Rechten en plichten zijn vastgelegd in het contract.

- Wat zijn goede lenders?
Geen idee of er goede of slechte tussenzitten, je moet gewoon zelf de voorwaarden goed doorlezen. Een boek aanschaffen kan ook geen kwaad (bijvoorbeeld die van Anita Bell of uitgaven van TheAge).

- Moet je een home and building inspection laten doen, en zo ja, wanneer laat je dit doen?
Je moet niks, maar als je een period home wilt kopen dan ben je denk ik lichtelijk naief als je geen bouwtechnische keuring laat doen. Beetje jammer als je droomhuis toe is aan nieuwe stumps en je komt dat pas na settlement te weten. Of nadat je de nieuwe badkamer hebt laten installeren. Bij een recent huis waar nog garantie op zit en die op een betonnen slab is een keuring misschien helemaal niet nodig.

- Wat moet je allemaal vragen en inspecteren bij een inspectie.
Alles wat je maar wilt weten. Of je antwoord krijgt is natuurlijk een tweede, en of het antwoord de waarheid is al helemaal. Agents zijn tuig van de richel, wat voor ons weer een reden is om een advocate te nemen. Vooral het underquoten is echt een walgelijke praktijk wat je handen vol tijd kost. Om nog maar te zwijgen van de frustratie. Sinds we een advocate hebben trappen we daar niet meer in.

- Wanneer en hoe huur je een solicitor in en wat doet deze allemaal voor je?
Vooraf, zowel in het geval van een auction als een private sale. Veel mensen doen het niet. Nogal riskant want er kunnen rare zaken in een contract staan. Bijvoorbeeld dat vanaf het tekenen van het contract de koper verantwoordelijk is voor alle schade, of dat de koper eventuele hypotheken die tijdens de settlement nog bestaan 'overneemt'. Of de land size klopt van geen kanten. Wij hebben een jurist via onze advocate die alleen een rekening stuurt zodra we een pand gekocht hebben. Tot die tijd kost het niks. Bij auctions kun je vantevoren met de agent/vendor onderhandelen over het contract. Mocht de vendor ok zijn met de aanpassingen dan is je bod tijdens de auction dus geldig in combinatie met het gewijzigde contract. Kom je na je winnende bod nog met wijzigingen dan heb je dus pech: dan ben je te laat.

Een huis kopen in Melbourne is in meerdere opzichten een groot drama :lol:
 
[quote author=artvark link=topic=9384.msg127423#msg127423 date=1224908983]
in Vic is de 500.000 regels anders. Je betaald wel stampduty, maar volgens een andere formule dan boven de 500.000

[/quote]

De site van de SRO bevat alle informatie over stamp duty en de FHG in Victoria.
 
Many thanks lieve mensen, bring it on.
Leuk te lezen dat iedereen andere ervaringen heeft maar dat het uiteindelijk min of meer op hetzelfde neerkomt.

:up:

[quote author=kallie link=topic=9384.msg127382#msg127382 date=1224833868]
[quote author=jolanda b link=topic=9384.msg127352#msg127352 date=1224807904]
Op dit moment krijg je als je zelf gaat bouwen een first home buyers refund van $21.000 en als je een bestaand huis koopt $14.000.
Groetjes Jolanda  :up:
[/quote]
Jeetje, leg eens uit?
[/quote]

Ja klopt, dit is verhoogd van 7,000 dollar naar 14,000 dollar.
Maar dit is alleen voor owner/occupier en niet voor investment properties.
En het is alleen geldig tot aan het einde van het huidige financial year.

:cool:
 
Als je een bod doet op een huis dan kan de koop nog ongedaan gemaakt worden zelfs na dat het bod geaccepteerd is. Alleen als je een aanbetaling gedaan hebt, ook al is het "maar" $1000, dan is het definitief en kan er niet meer aan iemand anders verkocht worden.
Een makelaar zal altijd proberen twee of meer potentiele kopers tegen elkaar uit te spelen. Wanneer ze een huis voor je proberen te verkopen is dat een van hun verkoop argumenten om te proberen je aan hen te binden.
Als koper heb ik er ook mee te maken gehad maar vriendelijk bedankt. We hadden een afspraak voor een bezichtiging en het eerste wat de man zei was dat hij net een goed bod had gekregen dat wellicht geaccepteerd zou worden maar als wij een beter bod konden doen dan .... Wij hebben vriendelijk bedankt, maar dat spelletje speel ik dus niet mee.

Auctions, ik negeer ze want ze hebben altijd een "reserve" en voor mij is dat geen auction. Tenzij het een "no reserve" auction is (zeldzaam), is het gewoon een manier om te proberen meer geld te krijgen voor het huis. Als koper betaal je per definitie te veel. (mijn mening) Overigens is de clearance rate in Sydney nu amper 30% en in sommige suburbs zelfs nog veel lager.

En in de huidige markt kan je zeker afdingen, in ieder geval in Sydney.
 
Bedankt Peer, nuttige bijdrage.

Klein vraagje:
Stel je hebt pre-approval van een lender en je hebt drie maanden de tijd om een property te vinden. Als je nou niets vindt in die periode of je wilt afzien van de pre-approval for whatever reason, doet dit dan iets negatiefs met je credit file?

:|
 
Back
Top