Tips en ervaringen laatste maanden

remieo

XPdite Sponsor
Het begint voor ons nu allemaal erg concreet te worden. We doen eind deze maand onze medicals en hebben dan nog een jaar om naar Australië te gaan. We zitten een beetje na te denken over ons laatste jaar in Nederland.

Hoe hebben jullie bijvoorbeeld de laatste maanden doorgebracht? Volle bak door gewerkt tot een paar dagen voor vertrek of zijn jullie eerder gestopt om nog tijd met vrienden en familie door te kunnen brengen?
Een afscheidsfeestje? Of juist niet?
Wij hebben een zoon van (nu) zes maanden, zijn er goede manieren om hem voor te bereiden? En opa en oma te laten wennen aan ons vertrek?

We hebben geen ervaring hiermee (duh) dus we zijn erg benieuwd naar tips!
 
Wij moeten nog gaan (over een kleine 6 maanden) dus kan nog niet uit ervaring praten maar in principe werken we beide tot een dag of twee voor vertrek door. We gaan geen afscheidsfeest houden of zo. We zijn niet zo van die feestjes mensen (doen ook nooit aan verjaardagen) dus zie het zeker niet zitten om hier voor wel een feestje te geven. Los van het feit dat ik dan nog niemand echt kan spreken gok ik zo ;) Waarschijnlijk zullen we de laatste weekenden één voor één de echt goede vrienden met een bezoekje vereren.

Verder hebben we nog eens nagedacht welke dingen we nog eens wilden zien of doen in NL. Maar ach, dat zijn er ook niet zo veel.

Kinderen hebben we niet dus dat is makkelijk :up:
 
Voor mij is het alweer ruim 7 jaar geleden, maar ik heb doorgewerkt tot zo'n 2 of 3 weken voor vertrek. In die weken was het nog aanpoten met inpakken, spullen (proberen te) verkopen en de huurwoning leeg en inspectie-klaar te krijgen. Ik trok bij m'n vader in en nadat de sleutel ingeleverd was en ik daarmee een stuk geruster en relaxter was :) , maakten we wat uitstapjes en hadden het vooral gezellig samen.

Er was een afscheidsborrel op m'n werk, maar dat was standaard. Als in: er werd altijd wel wat georganiseerd voor vertrekkende werknemers. Kleine, ons-kent-ons organisatie :) Van m'n toneelgroep was er een afscheidsetentje en voor de rest was het vooral nog even een laatste keer bijkletsen met goede vrienden.
Ik vertrok een week na mijn verjaardag. Dat vier ik meestal in kleine kring en dat heb ik toen ook gedaan.

Destijds was het nog best een hoop stress en had ik het idee niet genoeg tijd te hebben. Zeker m.b.t. spullen sorteren wat wel/niet mee moest e.d. en het inpakken.
Qua familie, vrienden en collega's was het prima zo.
 
Ook hier geen kinderen, partner zat al in Oz. Ik heb gewerkt tot een week voor vertrek. Heb de mensen bezocht waar ik graag afscheid van wilde nemen. In een relaxte sfeer, dus ook geen feestje.
Ik heb geborreld met de collega's die afscheid wilden nemen. Voor de rest lekker thuis bij mijn ouders en op het vliegveld met mijn meest dierbaren. Want dat is toch een kl... moment.
Heb daarna vernomen, dat er mensen waren die zich gepasseerd voelden, omdat ik ze niet had gevraagd om mee uit te zwaaien. Tja dat het over mijn afscheid ging en dus mijn beslissing was, dat telde geloof ik niet mee....ach ja, je leert mensen kennen op dit soort momenten.
 
Ha die Remieo,
Wij hebben wel een uitzwaai (geen afscheids-)feest gehouden en vonden dat allebei een leuke manier om iedereen nog even gedag te zeggen. Daarvoor uiteraard de nodige etentjes en weekendjes met vrienden gepland voor wat extra tijd. Ik heb lekker af kunnen bouwen en alles kunnen regelen doordat ik mijn bedrijf een maand voor vertrek heb overgedragen, manlief heeft tot anderhalve week voor vertrek doorgewerkt. Onze honden zijn 2 dagen eerder opgehaald en waren net in Oz toen wij vertrokken. Kinderen hebben we niet, maar ik kan je zeker aanraden om opa /oma te leren skypen. Zorg dat ze ermee vertrouwd zijn voor je vertrekt. Mijn moeder van 76 what's appt en skypt er nu lustig op los. We hadden ook al afgesproken wanneer zij ongeveer op bezoek zou komen, dat verzacht de pijn van het vertrek.
Wij hebben de avond voor vertrek nog een borrel gedronken met 2 vrienden die in de buurt van Schiphol wonen, maar verder niemand op het vliegveld bij vertrek. Dat vonden we wel zo relaxt, niet alleen voor ons, ook voor naaste familie. Ik had wel de behoefte om nog wat typische Hollandse dingen te doen, dus ik ben gaan wadlopen en ben naar het Concertgebouw geweest. Omdat ik dat toch nog wilde doen en het er zeker niet meer van komt als je eenmaal verhuisd bent.
Nog een tip: Maak een grote kalender voor de laatste 2-3 maanden: leuk om af te tellen en je hebt waarschijnlijk een hoop afspraken met vrienden en familie, want iedereen bedenkt opeens dat ze je nog even willen zien! Ook leuk om af te tellen.... Veel plezier met de voorbereidingen.
 
Goede tip! Een kalender op A2 formaat of zo.

Ook wij hebben het eerste bezoek van mijn moeder al ingepland. Wij landen in January. Zij in April. Dit verzacht de pijn zeker.
 


OFX
Back
Top