tips omtrent privacy wetgeving

ernieman

XPdite Sponsor
Daar juist even moeten bellen met Elgas. Bleek dat het acount op naam van mijn partner staat en niet op die van mij, dus ze MOCHTEN mij niet te woord staan. Erg vervelend want mijn partner is aan het werk en heeft nu geen tijd voor dit soort dingen.
Nogal aan de hand gehad bij Telstra enzovoorts. Moet eerst de acountholder aan de lijn komen en zijn/haar geboortedatum zeggen en dan is het goed. Beetje dom want ik kan net zo goed dan de buurvrouw even aan de lijn geven en haar laten zeggen, yes my name is ... and i'm born on ....

Dus, als je ergens een acount aan gaat maken, zorg er dan voor dat je partner er als 3rd party/reference op staat.

Gewoon een klein tipje dat wat ongemak kan verhelpen.
 
Daar juist even moeten bellen met Elgas. Bleek dat het acount op naam van mijn partner staat en niet op die van mij, dus ze MOCHTEN mij niet te woord staan. Erg vervelend want mijn partner is aan het werk en heeft nu geen tijd voor dit soort dingen.
Nogal aan de hand gehad bij Telstra enzovoorts. Moet eerst de acountholder aan de lijn komen en zijn/haar geboortedatum zeggen en dan is het goed. Beetje dom want ik kan net zo goed dan de buurvrouw even aan de lijn geven en haar laten zeggen, yes my name is ... and i'm born on ....
Op zichzelf een goede tip, als dat inderdaad mogelijk is.

Het is volgens mij overigens niet de privacy wetgeving die er achter zit, maar een ander soort wetgeving rondom contracten (geen idee hoe dat zou heten). Maar hoe dan ook, het gaat beide kanten op. Ik heb niet zo lang geleden een project gedaan bij Telstra voor rapportage van 1:1 marketing (marketing op basis van huidige klanten) en ik weet daardoor dat Telstra zelf ook alleen met de accountholder wil spreken voor hun marketing. Dit omdat wettelijk de accountholder de enige is die wijzigingen mag maken (of iemand autoriseren om dat te doen).

Vwb die buurvrouw, ja dat kan. Maar dat betekent dat je een derde persoon bereidt moet vinden om fraude te plegen. Er zijn veel controles die daar op gebaseerd zijn en wettelijk acceptabel zijn. Als buurman/vrouw moet je daar dus ook bij stil staan als je de buren op die manier wilt helpen: je bent medeplichtig als er iets mis gaat.
 
De vrouw van Elgas zei dat het om de privacy wetgeving ging. Ik stond niet als accountholder of als 3rd contact, dus mocht ze niks met mij bespreken omtrent de account.
Natuurlijk pleegt die buurvouw dan "fraude", maar hoe in hemelsnaam willen ze controleren dat ze de echte accountholder aan de lijn hebben? Een geboortedatum en naam kan iedereen te weten komen, dus lijkt me niet echt een "reliable check".

Het is maar gewoon als tip, dat als je ergens een acount maakt, het gemakkelijk is als je ook je partner opgeeft als contactpersoon.
 
Inderdaad een goede tip, wij hebben het ook al een paar keer gehad. Als we er erg in hebben zorgen we nu bij nieuwe contracten etc. dat ik ook 'authorised' ben. Meestal doet mijn man de telefoontjes (hij heeft meer geduld met bellen met Manilla, hihi) maar mocht ik een keer het woord doen is dat dus ook mogelijk.
 
In Nederland is dit precies hetzelfde. Ik bel vaak met bedrijven voor een van mijn cliënten, omdat ze dit zelf niet goed kunnen. Ze moeten dan toch altijd zelf even aan de lijn komen om te zeggen dat ik dingen mag regelen voor ze. Nu heb ik 1 cliënt die officieel nog als vrouw in het systeem staat overal, maar is bezig met een gendertraject waar hij ook al lang mannelijke hormonen voor gebruikt. Hij klinkt dus in de verre verste niet meer als vrouw, dus als hij aan de tel moet komen om te bevestigen dat zij de persoon van het contract is, dan doet de medewerker ook altijd nog 3x navraag of zij toch echt wel de persoon is die hij beweert te zijn. Maar uiteindelijk geven ze altijd de info. Dus bevestigd wat Ernieman zegt, je kunt ook makkelijk iemand anders aan de telefoon geven, zelfs een man haha.
 
Back
Top