Tips opbouwen leven in Aus (melbourne - geelong area)

Tineke

Member
Hallo,

Het is de bedoeling dat mijn vriend (Australisch), onze dochter (2 maanden) en ik begin 2012 naar Australië verhuizen... Ik heb een ontzettend lieve schoonfamilie en waarschijnlijk gaan we daar ook in de buurt wonen, maar uiteraard wil ik ook graag mijn eigen leven opbouwen... Nu kan ik me daar nu al zorgen overmaken :)

Hoe is dit jullie bevallen? Was het makkelijk contact te leggen? Of merk je juist grote verschillen? En waar hebben jullie de meeste contacten gelegd? En blijft het bij kennissen of hebben jullie ook echte vrienden gemaakt?

Is parttime werken iets "normaals" en hoe zit het met de vakantiedagen? Is er genoeg vrije tijd om van het mooie land te genieten? (ik heb het idee dat een 40 urige werkweek in Australië, snel een 50 urige werkweek is!)

En is er iemand die een kindje heeft gekregen in Nederland en in Australië? Wat zijn de grote verschillen? (of zijn die er niet echt?) Ik bedoel dan voornamelijk de begeleiding tijdens de zwangerschap en bevalling... (de bevalling zelf zal wel niet heel anders zijn hier of daar hihi)

En na hoeveel tijd had je het idee dat je echt "gesetteld" was?
 
Hoi Tineke,
Wij wonen in Melbourne Metro East met 3 kids. Mijn jongste is hier geboren. Omdat mijn oudere kinderen in NL ook in het ziekenhuis zijn geboren, was er niet zo'n groot verschil. Want thuisbevallingen worden hier haast niet gedaan. (Het kan wel, geloof ik, als je echt perse wil.) Voor de zwangerschapsbegeleiding ga je dus naar het ziekenhuis, maar (vaak?) wel naar een apparte kliniek.
Parttime werken is hier minder gebruikelijk, volgens mij. Veel moeders stoppen een paar jaar met werken tot de kinderen naar school gaan. Ik werk zelf sinds kort fulltime en heb de indruk dat het aantal uren in een werkweek erg sector-afhankelijk is, net als in NL.
Contact maken is mij enorm meegevallen, maar ik heb ook het tegenovergestelde gehoord. Het hangt enorm af van waar je terecht komt (en natuurlijk van jezelf, maar dat geldt ook voor NL: je neemt jezelf mee). Ik vind de mensen hier enorm veel vriendelijker en toegankelijker dan in NL (omg Rotterdam). Vriendelijkheid en echte vriendschap zijn echter wel verschillende dingen.
Succes!
 
Hallo!

Dankjewel voor je reactie!

Vond je het lastig om een baan te vinden? Ik begreep dat het toch wel lastig is als je geen Australische werkervaring hebt!

Goed te horen dat het contact maken met mensen je enorm is meegevallen! Waar heb je voornamelijk contacten opgedaan? Via de school van je kinderen of juist door te sporten ofzo?

Hoe lang woon je al in Melbourne? En waarom zijn jullie destijds geëmigreerd?
 
Hoi,
We zijn hier 3 jaar geleden naartoe gekomen, omdat mijn man hier werk kreeg. Via hem heb ik vorig jaar gemakkelijk tijdelijk werk kunnen krijgen. Nu doe ik een promotieonderzoek en dat is officieel een studie, dus een ander soort selectieproces. Werk vinden gaat vaak via via, hoor ik veel, en is ook mijn ervaring. Netwerken, dus.
Onze contacten zijn vooral door de school van mijn kinderen. Doordat ik het eerste jaar niet werkte kon ik vaak wel even koffie drinken (nou ja, thee dan, ik drink geen koffie) met andere moeders na het afzetten van de kinderen.
Nu heb ik daar geen tijd voor, maar help ik in de ouderorganisatie, waardoor ik toch contact houd met andere ouders. En inmiddels heb ik een goed netwerk, voor gezelligheid, maar ook voor als ik hulp nodig heb (als mijn man en ik bijvoorbeeld allebei een vroege werk commitment hebben, brengt een vriendin onze kinderen naar school). Ik denk dat dat heel belangrijk is, als je geen familie in de buurt hebt om op terug te vallen.
 
Hoi Tineke,

Wat een spannend vooruitzicht dat jullie gaan verhuizen!

Ikzelf ben afgelopen april met mijn vriend naar Melbourne verhuist (southern suburbs). Het contact maken valt me niet tegen. Ik heb ontdekt dat ze hier in de stad ontzettend veel leuke sociale activiteiten organiseren via www.meetup.com en via die site ga ik nu regelmatig naar willekeurige borrels/dagjes uit etc. Echt super leuk en je ontmoet in een korte tijd een hele bos nieuwe mensen. Maar net als wat Jadiet zegt, een vriendschap opbouwen is wat anders dan vriendelijkheid. Dat kost gewoon echt even wat tijd en gaat niet vanzelf.

Zelf begin ik volgende week aan een internship (soort stage) van 2 maanden + een cursus op de RMIT University. Hierna heb ik dan dus Ozzie werkervaring/referentie/opleiding en ga ik er vanuit dat ik een leuke betaalde job kan vinden. Voor mijn vriend (IT) liggen de banen hier voor het oprapen. Maar in de PR&communicatie (mijn vakgebied) hebben ze aanbod genoeg. Dat is ook wel iets wat ik van andere NL'ers hoor die hierheen komen. Degene die het visum gekregen heeft vanwege het beroep is zo aan de bak, maar de ander, tja, daar is hier geen tekort aan heh? Dus dat is echt veel moeilijker om een baan te vinden.

Werk vinden, is ook mijn ervaring, gaat hier echt via via. Je moet mensen kennen en dan via via kom je aan iets leuks. Deze optie kwam voorbij omdat een ex-collega in NL hier 6 jaar geleden had gewerkt en mij had aangeraden. Tja, soms kan het raar lopen :) Ik heb ook niet eens een officieel sollicitatiegesprek gehad, geen referentiecheck of iets. Dus via via dat werkt echt het beste. Helaas zijn parttime banen hier echt een uitzondering. Ik ben daar al maanden naar op zoek, maar kan niks geschikts vinden dat parttime is.

Als je jezelf flexibel en open opsteld, en er van te voren rekening mee houdt dat je niet 123 een baan hebt, maar dat dat even duurt, dan komt het zeker goed. Niet opgeven, gewoon doorzoeken en doorzetten! :) Verhuizen naar de andere kant van de wereld is niet de makkelijkste weg om te kiezen, maar wel de meest avontuurlijkste! Ik heb geen moment spijt van de verhuizing, deze ervaring is er een uit duizenden!

Heel veel succes!

Groetjes, Eva
 
Hey Eva,

Dankjewel voor je reactie!

Het klinkt alsof jij en je vriend al helemaal ingeburgerd zijn daar! Erg leuk om te lezen.
Ik heb ook meteen even gekeken op die internetsite die je doorgaf, er staan niet heel veel activiteiten voor Geelong op, maar goed Melbourne is ook in de buurt, dus dat moet goed komen. Wij gaan waarschijnlijk in Lara wonen, (tussen geelong en melbourne in), en zodra we daar zijn moet ik me maar even verdiepen wat voor mogelijkheden er zijn. (Ik had al eens gegoogled op activiteiten of clubs in Lara, maar er kwam alleen een swingersclub naar voren, zeer hilarisch, maar niet echt mijn ding haha)

Mijn vriend en ik richten ons nu ook vooral op een baan voor hem. Hij heeft al wat sollicitaties lopen en omdat hij Australisch is, is dat toch wat makkelijker. Ik was eerst van plan vanuit Nederland een Tafe opleiding/cursus te volgen, maar ze zijn behoorlijk prijzig en ik weet niet zeker of ik daarmee wel echt mijn kans vergroot op een baan.

Ik had nog even je blog bekeken... 137 verhuisdozen :-D wauw... Hebben jullie alles meegenomen vanuit Nederland? En met welke verhuismaatschappij hebben jullie dat gedaan?
En wat een prachtig huis hebben jullie gevonden! (Veel huizen, tenminste die ik dan gezien heb op realestate.com.au zijn er nog zo jaren 60 uit, mint groene badkamers en oudroze slaapkamers... niet echt mijn smaak! :))

Geniet van jullie Australische leven!<br>
 
Hoi,

Weet je zeker dat je in Lara wil wonen? Heeft een wisselende reputatie hier....

Cheers

Sander
 
Ja? :-D
Wat voor reputatie? (jij woont in Melbourne?)

Nee ik woon in Ocean Grove, wat net als Lara ligt in de City of Greater Geelong, alhoewel aan de andere kant van Geelong. En via mijn werk en dat van mijn vriendin, heb ik een aardig idee w.b. 'social economics' in the municipality. Lara heeft een aantal zaken die heel voordelig zijn aan het dorp, maar ook een aantal zaken die beduidend minder zijn.

Uiteraard heeft iedereen een ander wensenlijstje / behoeften .....

Cheers
 
Maar wat zijn die voordelen/nadelen dan?
Ben erg benieuwd!

Hoe lang woon jij nu in Ocean Grove? Bevalt het goed? En waar werk je?
 
Hoi,

Voor en nadelen zijn voor iedereen anders, maar wat voor mij voordelen zouden zijn:

- heeft directe treinverbinding met Melbourne,
- basis voorzieningen als supermarkt etc. zijn er
- dicht bij Brisbane Ranges NP en de You Yangs RP
- huizenprijs lager dan Melbourne / along the coast

Nadelen voor mij:
- Relatief lager sociaal economisch milieu
- Niet echt een 'community feel'
- Veel 'development' gaande
- vlak, droog, kaal, en environmentally zwaar degraded.
- 45 minuten naar ocean beaches

Wat voor mij nadelen zijn, kunnen natuurlijk voor een ander weer voordelen zijn :smile:
Wij wonen hier nu 4 jaar... en werken beide voor de overheid. Opzich bevalt het leven hier goed, maar wij willen wel verhuizen naar een omgeving waar minder mensen wonen... Het wordt erg druk hier rond Geelong, en de problemen die dat met zich mee gaat brengen wil ik niet meemaken!

Cheers
 
Back
Top