Tips voor Written Statement?

Marielle

New Member
Hoi!

Wij zijn momenteel bezig met het vergaren van alle papieren voor een Interdependent visa. M'n partner en ik staan op het punt allebei een written statement te schrijven over onze relatie. Heeft iemand nog tips waar je rekening mee moet houden? Van wat ik op het forum heb gelezen, komt het bij de meesten neer op ongeveer 2-3 A-4tjes. 

Wie weet of je voor een Interdependent visa ook een Pro-Forma formulier moet invullen? Op de DIMIA site en in Booklet 1 staat dit namelijk niet vermeld. Wel dat je beiden een written statement moet schrijven.

Bedankt, Marielle
 
[quote author=Marielle link=topic=1572.msg13677#msg13677 date=1114252520]
Wie weet of je voor een Interdependent visa ook een Pro-Forma formulier moet invullen? Op de DIMIA site en in Booklet 1 staat dit namelijk niet vermeld. Wel dat je beiden een written statement moet schrijven.

Bedankt, Marielle
[/quote]

Hi Marielle,

Ik denk dat je gewoon ook een Pro-Forma moet invullen. Tenminste, ik neem aan dat je aanvraag via Berlijn gaat?
Op de web-site van de ambassade in Berlijn staat precies wat je moet insturen/meenemen - ook de pro forma. En op de pro forma staat dat je deze ook moet invullen als je voor interdependent gaat.

http://www.australian-embassy.de/visa/visas/family/100_309.html

Succes!

Sander
 
Hi Sander,

Yep, we zijn erachter dat we ook het Pro Forma formulier moeten invullen, bedankt.  Daarnaast gaat mijn partner nog een statement schrijven over onze relatie, die qua inhoud op hetzelfde neer zal komen als wat er wordt gevraagd in het Pro Forma formulier. Onze aanvraag gaat inderdaad via Berlijn.

Bedankt voor de link, dat is een goed overzicht.

Groet, Marielle
 
Ik zit inmiddels al een tijdje in Australie, met een spouse visum.

We hebben het via Berlijn aangevraagd, we waren een van de eersten die het via Berlijn ipv Amsterdam moesten doen.
Alletwee hebben we in eerste instantie gewoon "ons verhaal" geschreven en het expres niet aan elkaar laten lezen voordat het "af" was.  Daarna hebben we ze van elkaar gelezen, gegrinnikt om de "soppy details" en besloten dat ieder koppel dit eigenlijk met enige regelmaat zou moeten doen -- het geeft een geweldig inzicht in hoe de ander tegen je aankijkt en een fantastische bewustwording waarom je eigenlijk ook al weer op elkaar gevallen bent.
Bewust hebben we voor informeel taalgebruik gekozen - alsof je een brief aan een vriend schrijft die je jaren niet gesproken hebt, waarin je uitlegd hoe je een geweldig persoon bent tegen gekomen,waarom je er verliefd op bent geworden en hoe geweldig het nu nog steeds is.
Het enige wat ze namelijk willen weten is of je relatie echt is - niet of je goed hun regels kan lezen en goed formulieren in kan vullen.

Mijn verhaal was zo'n 2.5 a4tje.

- overigens moet je 2 jaar na de aanvraag het proces nog een keer door, dus weer statements enz. :|
 
hoi,hoi, pipeloi,


ik heb mijn visum op grond van ' migration by partnership' ( spouse visa)  aangevraagd.
nee, je hoeft geen pro forma formulier in te vullen..

nee, je hoeft je written statements niet te laten waarmerken. Mijn schoonouders (getuigen in australie) hebben dat echter wel moeten doen...maar wij zelf dus niet...

onze written statements waren ook ongeveer 2 a 3 a-4

tips:
ehmm..
-vertel zoveel mogelijk feitjes (datum van samenwonen etc.)
-zorg dat je fotos bijvoegt ter ondersteuning van je statement...
-ook rekeningafschriften(gezamenlijke rekening) en kerstkaarten geadresseerd aan beiden is extra bewijs
-vertel hoeveel keer je kerst heb samengevierd en andere feestdagen..
-vertel allebei weer verschillende details..Dus wel dat je natuurlijk allebei je relatie in grote lijnen omschrijft, maar dat de een er iets anders bijhaalt dan de nader. Des te meer info hebben ze en des te minder lijken de statements kopieen van elkaar te zijn..

oh nog een tip:
vraag je verklaring van goed gedrag aan voordat je je aanvraag opstuurt. Aangezien het aanvragen van een VOG 28 dagen kan duren. Stel  ze vragen er halverwege je aanvraag om, dan krijg je vaak maar max. 28 dagen om het aan de ambassade terug te sturen.(kun je dus qua tijd in de knoop komen)


ik kreeg mijn visum na anderhalve maand toegwezen!


succes!
 
Back
Top