Tips waarborgen dual citizenship voor immigranten op partner- of familievisum

Emulate

Well-Known Member
Op dit moment zit ik, tot mijn oren in de documenten, ongeveer 1 maand af van mijn application for Australian citizenship (ik voldoe aan alle requirements van Immigration: 4 jaar in Oz, nooit Oz uit geweest, meer dan 12 maanden Australian permanent resident). Moverende redenen om Ozzer te willen worden, kunnen zijn: een Australische partner/familie/kinderen, stemrecht, social security en verrekening age pension/AOW, super, betaalbaar studeren, erfrecht of een overheidsbaan. Moverende redenen om ook NL'er te willen blijven, kunnen zijn: remigratieplannen, familie/kinderen in NL, assets in NL, gezondheidszorg/ouderenzorg die veelal beter en sneller (en duurder) is dan Medicare, erfkwesties. Etcetera. Ik zou graag Australier worden zonder mijn Nederlanderschap te verliezen. In mijn geval (820/801 visum) is dat ook mogelijk, omdat de NL wet dual toelaat als je een geregistreerd partnerschap met een buitenlandse partner hebt. Let wel: geregistreerd. Aantoonbaar, bewijsbaar met documenten (in WA, dat geen geregistreerd partnerschap erkent, dus een huwelijksakte). Dus geen hokken/de facto relatie, die erkent NL niet zomaar. Zo niet, dan kan NL je je Nederlanderschap zonder overleg of aankondiging afnemen en op dit moment stroomt SBS Dutch Radio vol met zich doodgeschrokken mensen die geen idee hadden dat ze geen Nederlander meer zijn. Het is voornamelijk emotioneel, maar er zijn ook verhalen van enorme juridische consequenties.

Nederland staat GEEN dual citizenship toe, TENZIJ (vul in 3 uitzonderingen) ... Ik ga hier niet bakkeleien over wat ik van die wet vind, ik neem hem als een gegeven. Emigratiejurist Kris van Habsburg is actief bezig op LinkedIn en Facebook om mensen te waarschuwen dat die 3 uitzonderingen wel spijkerhard bewijsbaar en ERKEND moeten worden door NL om je Nederlanderschap te behouden. Hij zegt min of meer: spijker alles juridisch dicht voordat je Australisch staatsburgerschap aanvraagt. Ze nemen je zonder overleg je Nederlanderschap af, er worden fouten in gemaakt omdat de wet zo ingewikkeld is, en ineens kun je je paspoort niet meer vernieuwen.

Tip 1: de 10-jarenklok. No matter what, dual of niet, vernieuw OP TIJD je NL paspoort. Op tijd betekent: het nieuwe paspoort moet fysiek in jouw handen zijn voordat het oude verlopen is. Dat betekent dat je er na 9 jaar al aan moet beginnen als Covid interfereert met openingstijden en toegang tot consulaten. Er is al wel weer sprake van pop-up consulaten in de state capitals, zodat je hopelijk niet per se naar Sydney CG hoeft. Maar laat het NIET verlopen.

Tip 2: vraag een Verklaring van Nederlanderschap aan als je geen NL paspoort meer hebt/gebruikt.

Tip 3: Laat je geregistreerde relatie inschrijven in Nederland. Dat is een heidens proces van ambtelijke heen-en-weer post- en e-mailrommel, maar dan heb je wettelijk bewijs dat je een juridische relatie hebt, gesloten in het buitenland, gedeponeerd in Nederland en DUS ERKEND door Nederland.

Stappen in dit proces:
- Legaliseer je trouw- of partnerschaps/familieakte. Dat is dus NIET CERTIFICATIE. Legaliseren doe je bij een Australian Passport Office in je state capital, op afspraak, kost geld, ze sturen het pas na een tijd terug/of zelf ophalen. Je krijgt een zogenaamde apostille op het originele document, een stempel dat de overheid het document juridisch garandeert.
- Vraag inschrijving van de gelegaliseerde Australische akte aan in Nederland. Het inschrijvingsregister is in Den Haag. Dat gaat volledig online, je moet kopieen van al je documenten en ID's uploaden en je hoort er maanden niks meer van.
- Den Haag stuurt je een verzoek om een precies gedefinieerde set gelegaliseerde originele documenten en ID's op te sturen per aangetekende post.
- Den Haag controleert de echtheid en wettelijkheid van de ontvangen documenten en schrijft de buitenlandse akte in het register. Of niet, bij twijfel.
- Den Haag stuurt de originelen weer terug naar jou als aangetekende post.

Dit proces duurt maanden tot een jaar, kost een klauw geld vanwege al die aangetekende post, en de Australian Passport Office (in Melbourne) rekent $ 85 per document voor het legaliseren. Daarnaast is er een risico dat je originelen in de post heen en weer verloren gaan. Een oplossing is om ze mee te sturen met de diplomatic pouch van de CG, of om AusPost te mijden en het pakket te FedExen met een verzekering. Den Haag berekent de kosten van het aangetekend terugsturen ook aan jou door.

Heisa dus, maar wel de beste kans om dual citizenship aan te vragen en je Nederlanderschap niet te verliezen omdat de wet zelfs te ingewikkeld is voor ambtenaren.

Links:
 
Last edited:
Och wat een gedoe allemaal. Sterkte met het regelen van dit alles!

Bedankt voor het overzicht dat is zeker handig voor alle anderen die hiernaar kijken (wink wink @Jagermeester)

Tip 3: Laat je geregistreerde relatie inschrijven in Nederland.
Een andere optie om deze rompslomp te vermijden: trouwen in Nederland. Dan heb je al dat gedoe niet en is het automatisch in Nederland geregistreerd. Dit kan zolang een van de twee Nederlander is, je moet het eerst aangeven in Den Haag, maar dan kun je in principe bij je gemeente naar keuze trouwen (link).

Wellicht zitten hier meer haken en ogen aan, maar het lijkt een optie.
 
Last edited:
Och wat een gedoe allemaal. Sterkte met het regelen van dit alles!

Bedankt voor het overzicht dat is zeker handig voor alle anderen die hiernaar kijken (wink wink @Jagermeester)


Een andere optie om deze rompslomp te vermijden: trouwen in Nederland. Dan heb je al dat gedoe niet en is het automatisch in Nederland geregistreerd. Dit kan zolang een van de twee Nederlander is, je moet het eerst aangeven in Den Haag, maar dan kun je in principe bij je gemeente naar keuze trouwen (link).
I wish. Got registered in Melbourne Town Hall dus die vlieger was gevlogen :). Wezenloos goede tip, thanks @Roels!
 
Eerste commentaar van emigratiejurist Kris van Habsburg:

inschrijven van buitenlandse aktes in den Haag, afdeling Landelijke Taken, hoeft geen maanden in beslag te nemen. Misschien duurt het wat langer als men niet goed voorbereid is en ver weg woont waardoor legalisatie in Australië wat langer kan duren. Daarnaast, is inschrijving handig voor als je in de toekomst in Nederland wil gaan wonen. Of als je de overheid op wil wijzen dat die akte al in Nederland is opgenomen. Maar anderzijds maakt het niet zoveel uit wanneer je het doet. Als je bvb na Australiër te zijn geworden je eerstvolgende Nederlands paspoort gaat vernieuwen bij het consulaat in Sydney dan moet je toch nog de huwelijksakte overleggen. BZ zal namelijk niet gemakkelijk voor je even naar het in den Haag ingeschreven akte gaan kijken. Je moet zelf je bewijslast tonen bij aanvraag. Daarnaast zul je ook moeten aantonen sinds huwelijk niet gescheiden te zijn. En dat kan via een verklaring van de Family Law Court, zie link hieronder. Daarbij moet je bij die aanvraag opmerken dat je bewijs zoekt voor de NL ambassade dat je niet gescheiden bent. Het formulier is normaal voor het tegenovergestelde, maar dat doen ze hoor. En als je inderdaad reeds gescheiden bent dan moet je voor NL dus aantonen dat je gescheiden bent na de AU naturalisatie.
Request Proof of Divorce
ESERVICES.COMCOURTS.GOV.AU
Request Proof of Divorce
 
Tweede commentaar van emigratiejurist Kris van Habsburg:

Tip 1) het gaat erom dat je een nieuw paspoort krijgt (datum van afgifte niet van aanvraag) voordat de zogenaamde 10-Jaren Klok eindigt. Wanneer die 10-Jaren Klok start is in eerste instantie niet hetzelfde als het paspoort. Enkel na een eerste keer herstarten via een paspoort komt die datum (toevallig) overeen.
Tip 2) Goed, en een Verklaring van Nederlanderschap kan ook op afstand en daarvoor hoef je niet (altijd) naar het consulaat. Dus een goed alternatief tijdens lock downs. MAAR bewaar het goed. Bewaar al je oude paspoorten en die A4tjes verklaringen want dat kan voor de (klein)kinderen nogal eens belangrijk worden.
Tip3) Jammer om te horen dat het voor jou zo lang duurde. Misschien dat dit tijdens COVID was toen alles bijna dicht zat? Let op dat je voordat je de Australische nationaliteit aanneemt al weet dat het Australische geregistreerde partnerschap door Nederland erkend word als zijnde gelijk aan huwelijk. Dit zul je dus moeten controleren via het consulaat in Sydney. Dat is een kwestie van een email vraag met misschien wat kopietjes van je AU documenten. Leg goed uit waarom je dit vraagt. Nederland accepteerd niet alle zogenaamde "de Facto" statussen in Australië. Common law marriage status of samenlevingscontracten zijn veelal onvoldoende hiervoor. Het gaat om een "door Nederland" erkende geregistreerde partnerschap.
Rijkswet op het Nederlanderschap, Artikel 2
Behoudens voor de toepassing van artikel 15A, onder a, van deze rijkswet wordt mede verstaan onder:
a. echtgenoot: de partner in een in Nederland geregistreerd partnerschap alsmede de partner in een buiten Nederland geregistreerd partnerschap dat op grond van de artikelen 61 en 62 van Boek 10 van het Burgerlijk Wetboek wordt erkend, en
b. huwelijk: het in Nederland geregistreerd partnerschap alsmede het buiten Nederland geregistreerd partnerschap dat op grond van de artikelen 61 en 62 van Boek 10 van het Burgerlijk Wetboek wordt erkend.
Dutch Passport Expiring? How To Prevent Loss of Nationality during COVID-19
HABSBURG-LEGAL-SERVICES.COM
Dutch Passport Expiring? How To Prevent Loss of Nationality during COVID-19
 
Tweede commentaar van emigratiejurist Kris van Habsburg:

Tip 1) het gaat erom dat je een nieuw paspoort krijgt (datum van afgifte niet van aanvraag) voordat de zogenaamde 10-Jaren Klok eindigt. Wanneer die 10-Jaren Klok start is in eerste instantie niet hetzelfde als het paspoort. Enkel na een eerste keer herstarten via een paspoort komt die datum (toevallig) overeen.
Hoe weet ik wanneer die 10 jaren klok start? Ik was idd uitgegaan van de datum in het paspoort
 
Hoe weet ik wanneer die 10 jaren klok start? Ik was idd uitgegaan van de datum in het paspoort
 
Kort gezegd: als jouw paspoort op 1 november 2021 verloopt, moet je NIET op 31 oktober 2021 je nieuwe paspoort hebben AANGEVRAAGD, maar op 31 oktober daadwerkelijk je nieuwe paspoort fysiek in handen HEBBEN. Dus dan moet je dat paspoort al in september/oktober 2021 hebben aangevraagd,
 
Ik vind dat het hierboven wel wat complexer wordt gepresenteerd dan het voor de meeste gevallen hoeft te zijn. Toegegeven, geregistreerd partnerschap (zijn er vergelijkbare andere vormen?) zijn wat ingewikkelder door verschillen in definities, maar als je gewoon man/vrouw getrouwd bent (wereldwijd erkent) dan is en het niet zo ingewikkeld ook al ben je elders in de wereld getrouwd (zie mijn post van 2020 in dit draadje:https://xpdite.net/forum/threads/stand-van-zaken-dubbele-nationaliteit.14677/). Ik neem aan dat in het geval van een homohuwelijk (mogen we het nog zo noemen) er ook geen problemen zijn vanuit NL aangezien wij een van de eerste landen waren die dat toestonden. Zoals aangegeven bij tip 3, zorg dat je je akte (en de vertaling ervan) hebt laten legaliseren.

Registratie van het huwelijk in Nederland is totaal niet nodig voor het in stand houden van je nationaliteit. Er zijn wat voordeeltjes wanneer je naar Nederland terug gaat, maar dat kun je dan ook regelen. Voor de kinderen hoef je onder de meeste omstandigheden ook echt niet al je paspoorten te bewaren; het enige dat telt is dat een van de ouders Nederlander was toen de kinderen geboren werden. Als je je eigen Nederlandse geboortecertificaat hebt en een huidig passpoort afgegeven NA het verkrijgen van de Australische nationaliteit (bewijs van het behoud van nationaliteit) dan heb je genoeg om aan te tonen dat je continue NLer bent geweest. Als je het echt niet vertrouwd, dan bewaar je het paspoort dat geldig was op de dag van de geboorte van je kind. Als je zelf in het buitenland was geboren als kind van een Nederlander, dan zal je wellicht iets meer nodig hebben om aan te tonen dat je NLer bent via een ouder, maar daar is een ander proces voor.

Mijn inziens is de wetgeving niet zo complex, maar zijn sommige scenarios zo complex dat een grote hoeveelheid paperassen nodig is om aan te tonen dat je aan de voorwaarden voldoet.
 
Misschien heb ik hierover heen gelezen; Kan je een NL paspoort behouden als je niet trouwt?
Als je een door NL erkende geregistreerde relatie met een door NL erkende buitenlander aangaat, is dat in principe voldoende, maar je moet wel verifieren of NL die inderdaad ook erkent. Voor enkele landen doet NL dat namelijk niet (ik geloof iets als Taiwan en N-Korea, not sure) en sommige staten erkennen hem helemaal niet (WA). Trouwen is door de bank genomen veel makkelijker omdat het huwelijksdocument universeel wordt erkend. Het is daarom veiliger om je geregistreerde relatie vervolgens ook te laten inschrijven in NL. De NL wet is zo vaag en complex dat zelfs ambtenaren er geen raad mee weten en fouten maken, vandaar dat de SBS Dutch Radio rubriek over ongewenst en ongeweten verlies van Nederlanderschap zo vol liep.

In principe wordt ook een de facto relatie in AUS erkend door NL, maar het vervelende daarvan is dat 100 % van de bewijslast bij jou ligt dat het een long-term and genuine relationship is. Bij het verkrijgen van een partnervisum is een de facto relatie regelmatig een struikelblok gebleken, vanwege gevallen van misbruik en/of gebrek aan bewijs.

ETA: het gaat hier niet over een paspoort, maar over een nationaliteit. Je kunt NL'er zijn zonder paspoort, en nog een NL paspoort hebben terwijl je geen NL'er meer bent.

ETA 2: I'm not married. Maar ik heb wel mijn registered relationship in Melbourne in NL (Den Haag) geregistreerd. Maar het handigst is natuurlijk om je relatie in NL al te bevestigen, zoals @Roels terecht opmerkt. In mijn geval ben ik de relatie pas aangegaan in Australia en nooit meer teruggeweest naar NL, dus moest ik deze omslachtige route wel nemen.
 
Last edited:
Hallo, even een update voor mensen die in Qld een geregistreerd partnership hebben, DIT IS ERKEND IN NEDERLAND. Ik heb dit via verschillende kanalen bevestigd gekregen, want ik was niet meer zo zeker van mijn zaak na het lezen van de adviezen hierboven.
 
Mijn man heeft inmiddels 3 nationaliteiten, Bulgaars, Nederlands Australisch.
Bulgarije erkent geen nieuwe nationaliteit, dus ook al wil hij er vanaf dat gaat niet lukken.
Hem is verteld dat hij zijn Nederlanderschap sowieso niet kan verliezen omdat hij voor mij genationaliseerd is.
Mij is verteld op tijd paspoort te verlengen want anders kan ik het wel verliezen.
En ik ben van geboorte Nederlands 🤣
Heel apart.
 
Hallo, even een update voor mensen die in Qld een geregistreerd partnership hebben, DIT IS ERKEND IN NEDERLAND. Ik heb dit via verschillende kanalen bevestigd gekregen, want ik was niet meer zo zeker van mijn zaak na het lezen van de adviezen hierboven.

Moet je dit indienen in NL of wordt dit automatisch geregistreerd? Ik ben sinds vorige week eligble voor het Australian citizenship en lijkt me wel fijn om dit vooraf even inzichtelijk te hebben. Er is zoveel informatie beschikbaar maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo complex hoeft te zijn?
 
Moet je dit indienen in NL of wordt dit automatisch geregistreerd? Ik ben sinds vorige week eligble voor het Australian citizenship en lijkt me wel fijn om dit vooraf even inzichtelijk te hebben. Er is zoveel informatie beschikbaar maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo complex hoeft te zijn?
Als je het geregistreerd wil hebben, moet je het zelf indienen in NL. Maar de meeste mensen registreren het niet.
 
Kreeg net een verzoek voor een nieuw kopietje rijbewijs, de ge-uploade is net verlopen. Dus zojuist gedaan. Maandje na indienen en er wordt in ieder geval al naar gekeken of het compleet is.

Zal dit draadje weer eens even terug lezen voor de zekerheid. Al denk ik dat het voor mij nog steeds gewoon einde NL oefening is en de enige weg terug via een trouwpartij met NL partner. (laat ik nu zo'n NL partner op de plank hebben liggen.... :D )
 
Kreeg net een verzoek voor een nieuw kopietje rijbewijs, de ge-uploade is net verlopen. Dus zojuist gedaan. Maandje na indienen en er wordt in ieder geval al naar gekeken of het compleet is.

Zal dit draadje weer eens even terug lezen voor de zekerheid. Al denk ik dat het voor mij nog steeds gewoon einde NL oefening is en de enige weg terug via een trouwpartij met NL partner. (laat ik nu zo'n NL partner op de plank hebben liggen.... :D )

Dus jij moet je NL citizenship opgeven? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu daadwerkelijk in de situatie zit dat ik kan 'kiezen' ik ook voor het Australische paspoort zou gaan ongeacht ik het Nederlandse moest opgeven. Ik heb makkelijk praten want ik kan wel beiden aanhouden, maar toch. Ik voel mij Australier, en minder Nederlander, het erodeert gewoon, ik ben ondertussen ook alweer 4 jaar weg uit NL.
 
Dus jij moet je NL citizenship opgeven? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu daadwerkelijk in de situatie zit dat ik kan 'kiezen' ik ook voor het Australische paspoort zou gaan ongeacht ik het Nederlandse moest opgeven. Ik heb makkelijk praten want ik kan wel beiden aanhouden, maar toch. Ik voel mij Australier, en minder Nederlander, het erodeert gewoon, ik ben ondertussen ook alweer 4 jaar weg uit NL.
Ja. We zijn beide NL-ers. Dus het is kiezen of delen voor de eerste die citizenship aanvraagt. Ik heb het eigenlijk niet zo nodig als in Canberra waar elke job citizenship vraagt.
Maar ik heb het toch maar doorgezet voor als mijn huidige opdracht een keer afloopt dan is citizenship in ieder geval geen issue meer tzt. En ik vond de ideetjes die Lord Voldemo…. Dutton af en toe liet horen niet zo tof. Dus we gaan ervoor Aussie Aussie Aussie Oi Oi Oi 😂
 
Ja. We zijn beide NL-ers. Dus het is kiezen of delen voor de eerste die citizenship aanvraagt. Ik heb het eigenlijk niet zo nodig als in Canberra waar elke job citizenship vraagt.
Maar ik heb het toch maar doorgezet voor als mijn huidige opdracht een keer afloopt dan is citizenship in ieder geval geen issue meer tzt. En ik vond de ideetjes die Lord Voldemo…. Dutton af en toe liet horen niet zo tof. Dus we gaan ervoor Aussie Aussie Aussie Oi Oi Oi 😂
Succes in de rechtbank mate, hopelijk is het geen lange saai rechtszaak ;)
 
Er is een precedent. 😎 Tanya Pilbersek vergeleek hem met Lord Voldemort en toen was zijn antwoord dat tie daar wel tegen kon…

Dus zolang ik hem niet een rape excuser noem zit ik goed geloof ik ;) (want daar loopt wel een rechtszaak over)
 


OFX
Back
Top