TO-DO list

Familie S

XPdite Sponsor
De To-Do map voor in Nederland is af, kwestie van brieven op de bus en dan is alles hier afgerond. :up:
(Op het poetsen en spullen uitzoeken na. :grin:)

Nu leek het me handig om ook zo'n map te maken voor in Oz.
Dat wilde ik doen aan de hand van de site van Tasmanie:
Tassie

Maar nu kom ik allerlei dingen tegen waarvan ik me afvraag of het handig is die nu toe doen of pas straks:
(Ik heb nu immers nog alle tijd en mijn handen vrij.)

Bv: Een bankrekening openen, wanneer doe je dat? En is de NAB dan een goede keuze?
Account aanmaken bij OzForex
Etc.
 
Wij zitten met dezelfde gedachten...wat gaan we doen straks in Melbourne. Rekening openen, rijbewijs aanvragen, sofinummer enz...of wachten we daar mee tot we volgend jaar voorgoed gaan...

NAB is wel een goede keuze en ook onze keus. Wij gaan die wel openen voor we gaan, via internet en eenmaal aangekomen alle papieren regelen.
 
:smile: Zo zitten wij dus ook, want echt een fatsoenlijk bedrag om op die rekening te storten hebben we niet, maar kan je hem dan wel vast openen?? :huh:
Of is het handiger te wachten tot het huis verkocht is??

En ik dacht een visum aanvragen lastig was! :grin:
 
grin.gif
Tenslotte heb je geen geld nodig om bij NAB een rekening te openen. Gewoon doen!
Toch wel handig als je al een rekening hebt en niet telkens een bedrag kwijt te zijn aan de wisselkoers van je NL bank.
 
Wij hebben een rekening bij de commonwealth en we krijgen een aardige rente op onze spaarcentjes maar omdat we geen sofinummer hebben moeten we belasting betalen over onze rente (nog steeds meer rente dan in Nederland) als je pr hebt hoef je die rente niet te betalen. Wel moet je voor veel bankrekeningen in Oz maandelijks een bedrag betalen (bij ons AUD 4 per maand). Dus als je pr hebt en je wil,een bankrekening openen dan wel gelijk je sofinummer aanvragen en doorgeven. We kunnen de betaalde belasting volgens mij wel terug vragen wanneer we een sofinummer hebben ( moeten we nog uitzoeken). Wij hebben de rekening ook gebruikt om Rob mee te betalen, we hadden het geluk wat geld over te maken toen de koers 1 op 2 stond dus een gelukje gehad.

Groetjes
Yvonne
 
Wij gaan pas over 4 maanden dus hebben nog even de tijd. Maar denk dat we een deze dagen wel een rekening openen...kan maar vast geregeld zijn!
Even kijken hoe de kosten en de rente's zijn....
wink.gif
 
Groot gelijk, ik zal er ook eens naar kijken.
Binnen 2 weken had je de papieren dus nog net voor de validatie reis. :up:

Bank = Check!!

Hoe zit het eigenlijk met je rijbewijs? Ik lees steeds een 3 maanden grens??
Nu is het makkelijk om even een Tasmaans rijbewijs te halen, maar Fokko heeft ook zijn vrachtwagen rijbewijs.
Moet hij die dan binnen 3 maanden omzetten (en dus examen doen) om hem niet kwijt te raken oid???
Of mag hij na die 3 maanden geen vrachtwagen meer rijden op zijn huidige rijbewijs en moet hij hem eerst omzetten om weer te mogen rijden? :huh:
 
Die had ik inderdaad gelezen en daar las ik deze zin:
You must get a Tasmanian licence within 3 months of a permanent residency visa being issued. If you don't, you will be driving unlicensed.
Maar houd dat dan in dat je niet mag rijden tot je je rijbewijs hebt opgehaald of dat je rijbewijs voledig is "afgepakt" en je weer bij 0 moet beginnen? :-(

Of is een Nederlands rijbewijs met een goede vertaling hetzelfde als "other Australian jurisdiction" ????
Want voor mijn gevoel bedoelen ze een rijbewijs van 1 van de andere staten.....???? :huh:
An Australian returning from overseas, who previously held a licence in Tasmania or other Australian jurisdiction within the past five years, is not required to undertake a knowledge or practical driving assessment.

Edit: Maar even een mail gestuurd voor de zekerheid. :up:
 
Bv: Een bankrekening openen, wanneer doe je dat? En is de NAB dan een goede keuze?
Wij hebben een rekening bij MyState (een Tasmaanse bank) en zijn erg tevreden.

Hoe zit het eigenlijk met je rijbewijs? Ik lees steeds een 3 maanden grens??
Nu is het makkelijk om even een Tasmaans rijbewijs te halen, maar Fokko heeft ook zijn vrachtwagen rijbewijs.
Moet hij die dan binnen 3 maanden omzetten (en dus examen doen) om hem niet kwijt te raken oid???
Of mag hij na die 3 maanden geen vrachtwagen meer rijden op zijn huidige rijbewijs en moet hij hem eerst omzetten om weer te mogen rijden? :huh:
Als je een permanent visum hebt, moet je in Tasmanie binnen 3 maanden je rijbewijs omzetten. Je Nederlandse auto en motor rijbewijs kun je omzetten zonder theorie- of praktijkexamen hoeven te doen. Voor een vrachtwagen rijbewijs moet je wel opnieuw examen doen (theorie en praktijk dacht ik). Ik weet niet of je gedurende de eerste drie maanden wel vrachtwagen mag rijden. Nu ik je vraag terug lees besef ik me dat ik je vertel wat je al wist. Nou ja...
 
Om het jullie nog wat gemakkelijker te maken in het kiezen van een bank :wink:, ik ben een zeer tevreden Westpac klant die geen maandelijkse fee hoeft te betalen. Service is perfect (in Albury in ieder geval); er wordt tijd in gestoken om je dingen uit te leggen, wat wel prettig is als je nieuw binnenkomt in dit mooie land. Ik heb pas toen ik in Australië was een rekening geopend. Wat enige problemen gaf was dat ik geen adres kon opgeven omdat ik nog geen woning had. Een woning kon ik niet krijgen omdat ik geen bankrekening had maar uiteindelijk. Dank zij een meedenkende landlord kreeg ik een woning en was het openen van een bankrekening zo geregeld. Het hebben van referenties is ook handig. Succes met alles.

Groetjes,

Erna
 
Als je een permanent visum hebt, moet je in Tasmanie binnen 3 maanden je rijbewijs omzetten. Je Nederlandse auto en motor rijbewijs kun je omzetten zonder theorie- of praktijkexamen hoeven te doen. Voor een vrachtwagen rijbewijs moet je wel opnieuw examen doen (theorie en praktijk dacht ik). Ik weet niet of je gedurende de eerste drie maanden wel vrachtwagen mag rijden. Nu ik je vraag terug lees besef ik me dat ik je vertel wat je al wist. Nou ja...


Is in NSW ook zo. Is een kwestie van een formulier invullen en een ID check. In mijn geval paspoort, bankpas, brief van Medicare of een bankafschrift met bewijs van residential adres. Ik was hier nog te kort voor een bankafschrift dus heeft Rob aangegeven mij meer dan een jaar *kuch* te kennen en bevestigde daarmee mijn ID. Ik heb auto, B+E en motor en heb bij ontvangst direct gecontroleerd dat motor er ook op staat. Alleen auto en motor staat er op, B+E kennen ze hier.

Ik had ook een hele lijst gemaakt van de dingen die ik hier allemaal moest doen bij aankomst. Waar heb ik me druk om gemaakt, ging allemaal vanzelf. Bij de bank stond ik na 30min al weer buiten met alle info die ik maar dacht nodig te hebben, medicare was in 15 min geregeld. Ook een kwestie van een formulier invullen. Easy peasy!
 
Groot gelijk, ik zal er ook eens naar kijken.
Binnen 2 weken had je de papieren dus nog net voor de validatie reis. :up:

Bank = Check!!

Hoe zit het eigenlijk met je rijbewijs? Ik lees steeds een 3 maanden grens??
Nu is het makkelijk om even een Tasmaans rijbewijs te halen, maar Fokko heeft ook zijn vrachtwagen rijbewijs.
Moet hij die dan binnen 3 maanden omzetten (en dus examen doen) om hem niet kwijt te raken oid???
Of mag hij na die 3 maanden geen vrachtwagen meer rijden op zijn huidige rijbewijs en moet hij hem eerst omzetten om weer te mogen rijden? :huh:


Bij welke bank heb je een rekening geopend?
 
Back
Top