toffe dingen in je vrije tijd

SanderB

New Member
Buiten de dagelijkse beslommeringen is het (in my opinion) belangrijk om toffe dingen te doen in je vrije tijd.
Ik vraag me dus af wat men voor de lol doet in Australie.
Zelf doe ik graag:
Vissen,op de North Mole in Fremantle,Challenger Beach bij Rockingham,of bij een mate op z'n boot bij Cockburn sound,Garden island of Rottnest.
Aan auto's prutsen.
Barbeknoeien...thuis of in een park als Point Walter,Kings park of de Perth foreshore
Footy kijken...go Eagles!
V8 Supercars kijken...Go Holden!
Biertje brouwen...don't go my beer!...laatste was een Tooheys Draught en die was totaal mislukt.
of lekker gezellig met de vrouw en de kleine op stap naar b.v. de Canning Vale Markets en al het bovenstaande doen bij mates,dat soort dingen.
Hoe brouw jij je biertje?...ben je voor Ford of voor Holden?..voor welk footy team ben je?
Dat soort dingen...vertel...vertel!
 
Mijn vrije tijd - en ik heb een hoop want ik ben al retired - gaat voor een fors deel op aan de tuin (acre block).  Hoewel... met mijn nieuwe ride on maai ik nu nog maar een uur (en dat was 2 uur met de oude) en dat wel elke week... :smile:

Verder maak ik web sites (meestal liefdewerk oud papier, maar een enkele tegen vergoeding) zoals voor de plaatselijke Rotary club waar ik lid van ben (en een aantal jaren bestuurslid/voorzitter van geweest ben). Zo'n club moet het hebben van mensen met vrije tijd..... dus daar gaat ook een flink stuk tijd in zitten.

Als radio amateur praat ik met vrienden (en onbekenden) over de hele wereld, zowel in telefonie als in morse code (ja het bestaat nog steeds!)

We hebben een boot (17' runabout met 115 hp outboard) en het is machtig mooi varen hier op de baai en richting Myall Lakes - plus dat die boot onderhouden moet worden en zo.....

Als het niet te heet is ga ik een paar uurtjes touren op mijn racefiets om een beetje fit te blijven, want we houden net zoals de meeste andere bewoners van dit land van lekker eten (BBQ) en drinken......
Als je nog meer wilt weten moet je maar op onze web site gaan kijken.....
 
Onze vrije tijd wordt besteed aan de kids.....dus weinig vrije tijd  :grin:

Nee, we gaan regelmatig met de auto weg, van de gebaande wegen af de vrije natuur in. Zoals hier.

DSCF0065.jpg


We zijn lid van een 4WD club en komen hierdoor op lokaties waar je zelf niet zo snel komt.
Verder proberen we regelmatig te gaan kamperen, al is dat te weinig gelukt. Volgend lang weekend (Labour Day) gaan we.
 
uhhhhhhh....waar zal ik beginnen... :p

* surfen in Scarborough
* launch de tinnie (bootje)  in hillaries en dagje vissen
* vissen vanaf shore in Floreat, Yanchep
* road trip met de 4WD naar Wedge point (net voorbij lancelin). swags en esky mee en klaar!
* snorkelen in 1 van de pools bij Triggs
* potje cricket spelen in het park
* potje poolen in billy Weston
* bbq thuis-park-biertje
* met de zeilboot naar rottnest/garden island en duiken-vissen-surfen-snorkelen
* weekendje naar margaret river naar ons gezamenlijke huis in de bossen
* avondje "jammen" met de gitaren
* waterskien/wakeboarden op de Swan River
* .....

en het mooie is......it's not only happening once in a blue moon :grin:. Standaard weekje zou ik zeggen.....
 
Tis goed vissen daar bij Garden Island en Rotto he?
Vorige week hadden we daar Skipjack,een 10 kilo Samsonfish! wat een apparaat joh verder een paar Snappers en een ik ving een Dhufish,
ik dacht dat ie groot was..het grootste wat ik ooit gevangen heb,maar m'n mate zei dat 't een kleintje was...net legal size.
Dhufish is echt heerlijk..ze eten schaaldieren en dat proef je ook,een aanrader dus.
Volgens het nieuws zou het een 2.5 meter swell worden...nou dat leken er wel 4,zo ging 't tekeer.
2 dagen spierpijn gehad van het heen en weer geschommel en het neerkomen op de golven....heerlijk  :up:
4wd'en is erg tof,alleen de eerste keer dat we met onze Honda cr-v Challenger Beach op gingen had ik 'm met de voorwielen in een geul geparkeerd,en daar het geen full time 4wd is en geen locking diffs enzo moesten we met een mate z'n landcruiser eruitgetrokken worden...dat was minder.
Mischien tijd voor een echte 4wd.
 
Mooi met de 4WD Sander...  :smile: Dat doen we hier inderdaad ook wel. We hebben een aantal jaren geleden een twee daagse cursus gevolgd voor bush rijden en sand/beach. We wonen vlak bij Stockton Beach  (35 km NE of Newcastle) , met geweldige zandduinen (ze nemen daar films op die verondersteld worden in de sahara te spelen....) En natuurlijk op het strand....
Maar de laatste tijd wat minder. Je kent de regel he.... 4WD op het strand is leuk in de auto van een ander.....  :evil:
Dat zeezout is nog aggressiever dan de pekel in NL..... Ik moet alles in mijn shed ook goed in het vet houden anders roest alles weg (op 350 m van het strand...)
 
Eerst Donderdag maar eens naar Bris-vegas voor 10 dagen,nichtje van m'n vrouw gaat trouwen dus 3x airfare,accomodatie,car hire,eten en drinken,tripjes seaworld,movieworld e.d.
Dus voorlopig effe geen auto's kopen...komt wel een keer  :up:
 
Ik ga pas over een maand of 8, maar heb al wel een rugby club gevonden waar ik eventueel terecht kan (heb in nederland ook gespeeld, maar ben gestopt wegens gebrek aan vrouwen, waardoor we steeds maar met 5 mensen op de training waren). Ik wil ook graag leren surfen en koop waarschijnlijk een klein 4x4 autootje. Mogelijkheden genoeg dus in australie  :up:
 
[quote author=SanderB link=topic=6608.msg82077#msg82077 date=1172197019]
wat een apparaat joh verder een paar Snappers en een ik ving een Dhufish,
ik dacht dat ie groot was..het grootste wat ik ooit gevangen heb,maar m'n mate zei dat 't een kleintje was...net legal size.
Dhufish is echt heerlijk..ze eten schaaldieren en dat proef je ook,een aanrader dus.[/quote]


misschien bedoel je een Jewfish.....? :roll:

Anyway, skippies, snappers, crayfish....put them on the barbie, sweet as!
 
ook goed  :smile: http://en.wikipedia.org/wiki/Jewfish
http://www.frdc.com.au/species.php?f=161&v=f


Met de Crays hadden we dikke pech,m'n mate z'n pods waren leeg en 1 pod is verdwenen,terwijl zijn overbuurman die met zijn boot 50 meter verderop pods had liggen er 5 had.
Als we terug komen van brisbane moet ik eerst langs de BCF om een boothengel te halen,of ik haal er een uit de Quokka.
ik heb 'm deze keer geleend en voelde me daar niet zo tof bij.

@ Catkin,
Toffe dingen zijn er zat te doen hier hoor  :up:
 
wat dacht je van een cray fish loop als je gaat duiken of snorkelen...?

zo vangen wij ze meestal :smile:
 
Zijn er ook mensen die zich inzetten voor een ander?
Ik bedoel een australisch (goed) doel??
Ben er wel benieuwd naar omdat ik dat hier straks achter laat , heb me wel al georiënteerd via internet en al ideetjes opgedaan,maar uit eerste hand zou leuk zijn.


Carmen.
 
[quote author=Tijlcarm link=topic=6608.msg82473#msg82473 date=1172634624]
Zijn er ook mensen die zich inzetten voor een ander?
Ik bedoel een australisch (goed) doel??
Ben er wel benieuwd naar omdat ik dat hier straks achter laat , heb me wel al georiënteerd via internet en al ideetjes opgedaan,maar uit eerste hand zou leuk zijn.


Carmen.

[/quote]

Zoiets als dit? http://www.colony47.com.au/volunteer.php
Of dit? http://www.wilderness.org.au/
Of dit misschien? http://www.about-australia.com/enviroment/tasmania/heritage-highway/forests-parks/bonorong-wildlife-park/

Ik ben nog maar net op zoek dus weet ook nog niet zo veel.
Wat ik wel weet is dat ze overal vrijwilligers kunnen gebruiken en dat het op Tasmanie wel bij de samenleving hoort.

Mariette
 
Zijn er ook mensen die zich inzetten voor een ander?

Ja en dat daar kun je zelf ook nog een hoop lol aan beleven. Dat heb ik net gister weer op een seminar gehoord (how to manage volunteers). Maar ervaar ik ook in de praktijk.

Ik was in NL al lid van een Rotary Club en toen ik hier in Oz aankwam ben ik ook weer uitgenodigd om lid te worden van de plaatselijke club. Dan heb je er in een klap zo'n kleine 50 nieuwe bekenden bij (waarvan sommige inmiddels goede vrienden zijn geworden). Prima manier om in te burgeren.

Na een jaar werd ik in het bestuur gevraagd en in 2004/2005 ben ik voorzitter van de club geweest.

Onze club doet veel aan community service en voor wie daar meer over wil weten: http://rotary.nelsonbay.com waar allerlei informatie over de club te vinden is. Zo organiseren wij bijv. elk jaar alle evenementen rond Australia Day in Nelson Bay in samenwerking met een Council Committee waarvan de meeste leden ook weer lid van Rotary zijn. We doen de catering en hebben ook een grog license om bier en wijn te verkopen. Dat houdt tegenwoordig overigens wel in dat alle leden die bij de drankverkoop zijn betrokken een RSA certificaat moeten hebben (heb ik dus ook...). En alle leden die bij de verkoop van etenswaren zijn betrokken hebben een "food hygiene certificate" (ik dus ook ....  :smile: ) zodat we weten dat we onze handen moeten wassen voor we eten aanraken en geen geld en eten in dezelfde hand houden......  :evil: Het valt niet mee om vrijwilligerswerk te doen tegenwoordig.... maar ik kan nu wel mijn eigen snackbar beginnen (als ik wil...)

De opbrengst van zo'n dag hard werken door de clubleden (tussen de $7.500 en $10.000) gaat naar goede doelen in de regio. We hebben de SES aan nieuwe radio's geholpen, de Coastal Patrol aan instructie materiaal, een zeer gehandicapt meisje aan een nieuwe rolstoel (er is geen WVG/AWBZ of iets dergelijks in Oz) enz. enz.

Gelukkig heeft de club nauwe banden met het Tomaree Community College (zeg maar regionale "open Universiteit" op z'n Australisch) waar de club leden de benodigde cursussen gratis kunnen volgen.

We hebben kort geleden een team uitgezonden naar Vanuatu om daar een ziekenhuis-keuken te helpen verbouwen en afgelopen week hebben we een seminar gefinancierd over informatie voor vrijwilligers organisaties "how to mange volunteers). Eigenlijk managen op dezelfde manier als betaalde medewerkers..... (misschien moet je "nog" aardiger zijn tegen gratis personeeel).

Elke vier weken nemen we een stel bejaarden een middagje mee uit. Eerst een eindje rond rijden door de buurt en dan een "high tea" in een lokaal park.

Over al deze activiteiten is info oop de eerder genoemde web site. (En ja,  ik ben de web master  :smile: - en bezig om een hele nieuwe web site op te zetten op basis van Content Mangement Software.) Als min of meer gepensioneerde heb ik redelijk wat vrije tijd en die gaat voor een deel op aan dit soort vrijwilligers werk.
 
Er zijn hier onvoorstelbaar veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Er draait hier zo veel op vrijwilligers, dat is vind ik gewoon ontroerend. Zelf spendeer ik zodra het kan wat uren in het National Park in de buurt, maar als ik meer tijd en mogelijkheden zou hebben dan zou ik meer met Wildlife willen doen, en daar is ook enorm veel in te doen. Maar als je liever met mensen werkt is er ook genoeg. Maak je geen zorgen, ik denk dat het moeilijk kiezen zal worden.
 
Okee, bedankt! Een national park lijkt me leuk ! Ik zag dat er ook ranger opleidingen zijn, wil het liefst iets in de natuur (daar gaan we juist voor emigreren..) doen, in het dagelijkse leven ben ik verpleegkundige (zie dan al zoveel mensen), dus in mijn vrije tijd wil ik me juist gaan inzetten voor natuur/dieren....ofzoals Henk zijn buren  (leuke/mooie website ! ); Koala's...enig lijkt me dat (eerst maar zien waar we terecht komen...loop een beetje op de zaken vooruit,maar leuk om al te zoeken...) naja, wie weet...bedankt voor de reacties allen!

Carmen.
 
Aan de hand van onze candidaten lijst voor de seminars die we recent georganiseerd hebben:

- art centre (amateur beeldende kunst) waar groep vrijwiligers samen een trefpunt runen waar de kunst gemaakt en verkocht kan worden.
- recycling centre: groep(hoofdzakelijk mannen) die annex aan de council tip (vuilstortplaats) allerlei ingebrachte oude rommel opnieuw bruikbaar maken en aldaar verkopen - en verder koelkasten, wasmachines enz slopen en materialen scheiden.
- community radio station,
- organisatoren van "friendship groups" (soort onbetaald buurtwerk om eenzame en nieuw ingekomen mensen aansluiting te laten krijgen)
- Meals on Wheels (zoals tafeltje dekje in NL - kant en klaar maaltijden voor bejaarden/gehandicapten).
- SES (State Emergency Services) hulp na calamiteiten (allemaal onbetaald vrijwilligers werk hier.)
- Coastal Patrol / Coast Guard (reddings maatschappij zoals de KNRM)
- Surf Life Savings clubs (reddings brigade)
- PCYC (Police Community Youth Club) spoirt en recreatie voor (hang) jongeren.
- Community Transport Group (gesubsidieerde busjes met vrijwilliger bestuurders om bejaarden en zieken naar zienhuizen enz. te vervoeren).
- en dan natuurlijk de bejaarden sector (local community centre) huisbezoek, wandelen, lichte huishoudelijke zorg.
 
[quote author=Tijlcarm link=topic=6608.msg82473#msg82473 date=1172634624]
Zijn er ook mensen die zich inzetten voor een ander?
Ik bedoel een australisch (goed) doel??
[/quote]

Ik doe vrijwilligerswerk bij het lokale Ronald McDonald House.
 
Back
Top