Trouwen in Nederland

Ang

Member
Hallo allemaal,

Even een vraagje en misschien is het door de jaren heen al besproken hier, maar dat hoor ik dan vanzelf...

Wij wonen sinds 22-01-2007 in Sydney en gaan in juli 2008 op vakantie naar Nederland voor 4 wkn. Nu gaan wij daar ook trouwen en mijn vraag is; hoe zit het met de naamwijziging in je paspoort?

Ik weet nl dat, als je getrouwd bent, er " echtgenote van"  in je paspoort komt te staan. Ik ga ervan uit dat de terugreis geen probleem is...? Moet je, nadat je getrouwd bent, hier meteen een nieuw paspoort aanvragen of kun je gewoon je huidige, dus ongetrouwde, paspoort blijven gebruiken totdat deze verloopt in 2010?

Misschien moet ik deze vraag gewoon stellen aan de nederlandse ambassade, maar ik dacht misschien weet iemand hier ook wel hoe het werkt.....Cheers, Angelique  :cool:
 
[quote author=Ang link=topic=8458.msg111831#msg111831 date=1203558839]
Hallo allemaal,

Even een vraagje en misschien is het door de jaren heen al besproken hier, maar dat hoor ik dan vanzelf...

Wij wonen sinds 22-01-2007 in Sydney en gaan in juli 2008 op vakantie naar Nederland voor 4 wkn. Nu gaan wij daar ook trouwen en mijn vraag is; hoe zit het met de naamwijziging in je paspoort?

Ik weet nl dat, als je getrouwd bent, er " echtgenote van"  in je paspoort komt te staan. Ik ga ervan uit dat de terugreis geen probleem is...? Moet je, nadat je getrouwd bent, hier meteen een nieuw paspoort aanvragen of kun je gewoon je huidige, dus ongetrouwde, paspoort blijven gebruiken totdat deze verloopt in 2010?

Misschien moet ik deze vraag gewoon stellen aan de nederlandse ambassade, maar ik dacht misschien weet iemand hier ook wel hoe het werkt.....Cheers, Angelique  :cool:
[/quote]

Op je ticket moet namelijk dezelfde naam staan als in je paspoort! Dus als je er opeens een andere naam bij hebt vraag ik me af of dat geaccepteerd wordt.

je paspoort kun je volgens mij nog wel gewoon gebruiken, normaal gesproken dan want ik weet dus niet precies hoe dat zit als je daarna weer naar Australie gaat.
 
Hoi

Een nederlandse getrouwde vrouw blijft gewoon met haar meisjes naam reizen
Zo sta je ook nog in je paspoort

Groetjes Kees
 
Yep, Inge heeft helemaal gelijk; je wil niet een andere naam in je paspoort hebben dan op je ticket staat!

Overigens, toen ik toevallig een nieuw paspoort nodig had nadat ik in Australië getrouwd was, belde het consulaat in Sydney me op, want ik had op m'n aanvraagformulier Steve z'n achternaam erbij gezet. De man zei 'hoeft niet, maakt niets uit'. "Echtgenote van huppeldepup" heeft totaal geen waarde. Ik vroeg hem of ik dan ook 'Echtgenote van Mel Gibson' erin kon laten zetten, en hij zei 'ja hoor, geen probleem'. Voilá. Je man heeft niets te maken met jouw identiteit. Er staat dan ook alleen maar Steve z'n achternaam in mijn paspoort, voor mijn plezier :)

Je hoeft de naam van je man niet over te nemen, en zijn naam hoeft dus ook niet in je paspoort te staan, en daar doelde Kees weer op. Gebeurt trouwens steeds vaker, dat vrouwen hun eigen achternaam willen houden, zal daar misschien mee te maken hebben.

Niks doen dus! :)
 
En als man kan je tegenwoordig ook de naam van je vrouw aannemen. Heel verwarrend allemaal  :lol:
 
Wij zijn toevallig net afgelopen maandag getrouwd. Ik houd ook gewoon mijn eigen naam. Vergeet niet een Engelse vertaling van je trouwacte bij het gemeentehuis te vragen.

Groetjes Marga
 
Hallo Marga en ........,

Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk  :congrats:

Hartelijke groeten Magda
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8458.msg111896#msg111896 date=1203607518]
En als man kan je tegenwoordig ook de naam van je vrouw aannemen. Heel verwarrend allemaal  :lol:
[/quote]

Tja, je weet tegenwoordig nauwelijks meer wie er bij wie hoort. Maar mijn nieuwe paspoort staat ook gewoon weer op m'n meisjesnaam, met de toevoeging "echtgenote van Francis". Maar bij het boeken van een reis wordt je dringend aangeraden je meisjesnaam te gebruiken bij het boeken, omdat dat de naam is die in je paspoort staat.
Ik vind het enigszins verwarrend, maar goed, als de Nederlandse overheid dat zo wil dan moet het maar zo. :smile:
Ik vraag me trouwens af of ze dan in Australie een Nederlands paspoort wel als ID accepteren, omdat het op een andere naam staat. Gelukkig heb ik een Australisch rijbewijs, dus het is geen probleem, maar ik vraag het me zomaar even af.

groetjes,
Rixta
 
Back
Top