Trouwen?

Arjan&Sytze

Member
Dag mensen!

Nu wij in 2024 naar Australië dreigen te verhuizen (moeders houdt uw kind'ren binnen :p) speelt bij ons de vraag: is trouwen nu slim, nodig of totaal overbodig?
En daarbij: hoe komen we aan die informatie?

Het is een juridisch vraagstuk, dus waarschijnlijk kan een jurist verder helpen. Maar wat voor één: een familierechtadvocaat? Of weten we hier collectief al voldoende over?

We krijgen allebei een 189, dus het gaat niet om trouwen om een partnervisum te krijgen, maar om de kwestei: wat als een van ons iets overkomt? En het gaat over dingen waar wij nog geen weet van hebben (en jullie hopelijk wel).

Wat weten jullie hierover?

Alvast hartelijk dank! En een fijne dag weer. :)
 
Het maakt niet uit wat je doet, in welk land, en of je dit voor of na vertrek doet. Same-sex marriage/partnership is in beide landen bij wet erkend en daar gaat het om. Wat belangrijk is, is dat je IETS regelt.

Huwelijk
- Als je in NL trouwt is het het makkelijkst, dan wordt je huwelijksakte meteen ingeschreven in het NL register. Je kunt vervolgens je NL huwelijk laten registreren in AU bij Deaths, Births and Marriages. Meer hier: https://www.bdm.vic.gov.au/marriages-and-relationships/overseas-marriages
- Als je in AU trouwt en dat AU huwelijk ook in NL wil hebben ingeschreven (belangrijk omdat jullie maar tijdelijk in AU willen blijven), moet je dat op afstand doen. Dat is veel ingewikkelder vanwege alle vereiste documentatie, EN het feit dat je je originele (geen kopie dus) huwelijksakte naar NL moet sturen (met risico dat dat document bij de post verloren gaat). Omdat jullie geen citizens zijn, vraagt AU ook wat meer papierwerk als je in AU trouwt.

Civil partnership
Een alternatief voor trouwen is (same-sex) geregistreerd partnerschap (civil partnership) ofwel in NL ofwel in AU. Dat heeft in beide landen DEZELFDE rechtsbasis als een huwelijk. Het verschil is dat er bij een huwelijk een daad met ceremonie en celebrant plaatsvindt, al dan niet sober en/of religieus, en een civil partnership uitsluitend een ambtelijke registratie is zonder celebrant of ceremonie. In beide gevallen zijn 2 getuigen vereist, maar bij civil partnership rukken ze bij Deaths, Births and Marriages meestal ter plekke de koffiejuffrouw en de concierge uit de kantine. In NL plukken ze gewoon 2 voorbijgangers bij het gemeentehuis van de straat :).
- Maar let op, mocht je daar gaan wonen/langer verblijven, in de Northern Territory en in Western Australia is geregistreerd partnerschap NIET erkend, daar kun je alleen trouwen/getrouwd zijn voor wettelijke bescherming.
- In de rest van de staten en territories is civil partnership net zo gewoon en erkend als in NL.
- Je kunt je NL of AU civil partnership in beide landen op dezelfde manier laten registreren als een huwelijk.

Goed voorbereiden
- Zorg altijd dat je het vereiste papierwerk vooraf geregeld hebt en de ORIGINELEN meebrengt.
- Zorg dat je een akte krijgt van je huwelijk/partnership waar dan ook.
- Onthou dat jullie same-sex huwelijk/parnerschap wel eens NIET kan worden erkend door sommige overstaplocaties op vluchten tussen NL en AU.

Hokken/de facto samenwonen
De facto gaan samenleven zonder iets te regelen betekent hier wat anders dan in NL, als niet-citizens zonder juridische relatie lopen jullie de kans op onverwachte en ongewenste wettelijke consequenties in geval van een relatiebreuk of overlijden. Niet aan te raden.

Testamentair waarborgen
Wel aan te raden is om zowel in NL als in AU testamenten op te stellen. Die zijn in het andere land namelijk niet onverkort geldig omdat de wetten niet helemaal overeen komen. Je moet ze dus in 2 landen apart opstellen. Ze moeten naar de geest wel precies dezelfde inhoud hebben uiteraard, maar in AU wordt dat juridisch anders geformuleerd. Vertaal je NL testament dus in het Engels, dan weet de AU testamentopsteller wat je wilt en bedoelt, en hij zal diezelfde inhoud herformuleren conform de AU wet.
Een testament maken doe je in NL bij een notaris, en dat wordt geregistreerd in een landelijk archief. In AU maak en registreer je een testament bij een lawyer of law firm die in family law doet. Die kantoortjes zitten bij elke lantaarnpaal. Kosten zijn een paar honderd dollar.

Trouwen in Melbourne hier regelen:

of civil partnership in Melbourne hier regelen:

Nederlands huwelijk of geregistreerd partnerschap moet je regelen bij de NL gemeente waar jullie nu wonen.
 
Last edited:
Misschien een noodzakelijke aanvulling waarom een in beide landen erkende juridische relatie EN testamenten belangrijk kunnen zijn in een situatie met 2 verschillende landen en verschillende wetgeving. Let wel: niets is verplicht in beide landen, maar niets doen heeft grote en verschillende gevolgen in beide landen.

Als je niets regelt en GEEN juridisch erkende relatie (huwelijk of geregistreerd partnerschap) aan gaat:
- In beide landen zijn jullie slechts huisgenoten en als een van jullie sterft, gaan al zijn bezittingen en verplichtingen naar diens familie (kinderen, kleinkinderen, ouders, siblings, en als die er niet zijn, grootouders, ooms, tantes, neven en nichten) en NIET naar de overblijvende partner. Als de overleden partner schulden achterlaat, hoeft de overgebleven partner die NOOIT te accepteren, ook niet in een erkende relatie. Dit is in NL een notariele kwestie en er kunnen redenen zijn om een schuld WEL te accepteren, afhankelijk van de situatie. Notaris legt het wel uit. In AU weet ik het niet precies, maar de schulden worden wel verhaald op het meest nabije familielid. Vraag een AU family lawyer om een testament te maken om dit te voorkomen.

Als je WEL in een juridisch in beide landen erkende relatie (huwelijk of civil partnership) zit:
- in NL heb je dan in beginsel GEEN testament nodig (tenzij je iets anders wil dan in de Wet staat). De NL Wet op de Langstlevende garandeert dat bij overlijden of andere debilitating omstandigheden van de ene partner, alles wordt geerfd door de naaste langstlevende, ergo de andere partner.
- Australia kent deze wet NIET. Het gevolg is dat de familie van de overleden partner OOK rechten op de erfenis kan claimen. Dat wordt meestal een rechtszaak met onbekend resultaat voor de overgebleven partner. Die kan berooid of met schulden achterblijven.

Wat kan een testament in beide landen doen:
- Het probleem oplossen dat AU geen Wet op de Langstlevende heeft en je testamentair kunt vastleggen dat je partner desondanks alles erft. En dus NIET de overleden partner's kinderen, kleinkinderen, ouders, siblings e.d.
- Je kunt je erfeniswensen tweaken. Voorbeeldje: Mr Emulate en ik zijn geregistreerd civil partners. Maar aanvankelijk waren zijn kinderen dus conform de AU wet mede-erfgenamen van zijn vermogen en huis. Dat zou betekenen dat ik na zijn dood het huis uit zou moeten, of beide kinderen uitkopen. Om die reden hebben we allebei testamenten gemaakt. In ZIJN testament staat dat IK mede-eigenaar ben van het huis en vermogen en (als ik dan nog leef) alles erf bij zijn dood. In MIJN testament staat dat HIJ, of als hij dan al dood is, ZIJN KIDS alles van mij (mijn eigen vermogen en eventueel het zijne als hij al dood is) erven. De kids zijn dus nog steeds in beeld als erfgenamen, maar hebben een zgn. uitgestelde vordering tot de Emulates allebei dood zijn.
- Je kunt andere wensen vastleggen, bijvoorbeeld legaten aan familieleden en donaties aan charities, wie bepaalde spulletjes, aandenkens, kunstwerken, juwelen e.d. moet krijgen, en wie de executeur van het testament moet zijn. Voorbeeldje van de Emulates: in ZIJN testament is zijn zoon benoemd als executeur, OOK al ben ik nog in leven (zijn zoon kent hem langer en beter dan ik). In MIJN testament heb ik Mr Emulate benoemd als executeur, en als hij al dood is, zijn dochter (want die kent mij beter dan zijn zoon en we hebben een hechte vriendschap).
- En heel belangrijk: je kunt er in beide landen POA oftewel Power of Attorney in vastleggen. Met andere woorden, wie krijgt er juridische zeggenschap over jou als je ziek of dement wordt. Het gaat vaak om niet malse beslissingen zoals (het stoppen van) behandelingen, euthanasie, huis en vermogen. Het ligt voor de hand dat je wil dat POA bij de andere partner ligt, maar als jullie geen officiele relatie hebben of het gebeurt in AU, dan heeft die partner geen, of alleen maar deels beslissingsrecht. Testamenten lossen dat probleem op.
 
Last edited:
Het maakt niet uit wat je doet, in welk land, en of je dit voor of na vertrek doet. Same-sex marriage/partnership is in beide landen bij wet erkend en daar gaat het om. Wat belangrijk is, is dat je IETS regelt.

Huwelijk
- Als je in NL trouwt is het het makkelijkst, dan wordt je huwelijksakte meteen ingeschreven in het NL register. Je kunt vervolgens je NL huwelijk laten registreren in AU bij Deaths, Births and Marriages. Meer hier: https://www.bdm.vic.gov.au/marriages-and-relationships/overseas-marriages
- Als je in AU trouwt en dat AU huwelijk ook in NL wil hebben ingeschreven (belangrijk omdat jullie maar tijdelijk in AU willen blijven), moet je dat op afstand doen. Dat is veel ingewikkelder vanwege alle vereiste documentatie, EN het feit dat je je originele (geen kopie dus) huwelijksakte naar NL moet sturen (met risico dat dat document bij de post verloren gaat). Omdat jullie geen citizens zijn, vraagt AU ook wat meer papierwerk als je in AU trouwt.

Civil partnership
Een alternatief voor trouwen is (same-sex) geregistreerd partnerschap (civil partnership) ofwel in NL ofwel in AU. Dat heeft in beide landen DEZELFDE rechtsbasis als een huwelijk. Het verschil is dat er bij een huwelijk een daad met ceremonie en celebrant plaatsvindt, al dan niet sober en/of religieus, en een civil partnership uitsluitend een ambtelijke registratie is zonder celebrant of ceremonie. In beide gevallen zijn 2 getuigen vereist, maar bij civil partnership rukken ze bij Deaths, Births and Marriages meestal ter plekke de koffiejuffrouw en de concierge uit de kantine.
- Maar let op, mocht je daar gaan wonen/langer verblijven, in de Northern Territory en in Western Australia is geregistreerd partnerschap NIET erkend, daar kun je alleen trouwen/getrouwd zijn voor wettelijke bescherming.
- In de rest van de staten en territories is civil partnership net zo gewoon en erkend als in NL.
- Je kunt je NL of AU civil partnership in beide landen op dezelfde manier laten registreren als een huwelijk.

Goed voorbereiden
Zorg altijd dat je het vereiste papierwerk vooraf geregeld hebt en de ORIGINELEN meebrengt.
- Zorg dat je een akte krijgt van je huwelijk/partnership waar dan ook.
- Onthou dat jullie same-sex huwelijk/parnerschap wel eens NIET kan worden erkend door sommige overstaplocaties op vluchten tussen NL en AU.

Hokken/de facto samenwonen
De facto gaan samenleven zonder iets te regelen betekent hier wat anders dan in NL, als niet-citizens zonder juridische relatie lopen jullie de kans op onverwachte en ongewenste wettelijke consequenties in geval van een relatiebreuk of overlijden. Niet aan te raden.

Testamentair waarborgen
Wel aan te raden is om zowel in NL als in AU testamenten op te stellen. Die zijn in het andere land namelijk niet onverkort geldig omdat de wetten niet helemaal overeen komen. Je moet ze dus in 2 landen apart opstellen. Ze moeten naar de geest wel precies dezelfde inhoud hebben uiteraard, maar in AU wordt dat juridisch anders geformuleerd. Vertaal je NL testament dus in het Engels, dan weet de AU testamentopsteller wat je wilt en bedoelt, en hij zal diezelfde inhoud herformuleren conform de AU wet.
Een testament maken doe je in NL bij een notaris, en dat wordt geregistreerd in een landelijk archief. In AU maak en registreer je een testament bij een lawyer of law firm die in family law doet. Die kantoortjes zitten bij elke lantaarnpaal. Kosten zijn een paar honderd dollar.

Trouwen in Melbourne hier regelen:

of civil partnership in Melbourne hier regelen:

Nederlands huwelijk of geregistreerd partnerschap moet je regelen bij de NL gemeente waar jullie nu wonen.
Jeetjemineetje wat een hoop superwaardevolle informatie! :D Waar tover je dit zo snel vandaan? :) Heel veel dank voor de heldere uiteenzetting!
En goed op de hoogte hoor, van onze situatie. Geweldig. :)

Wat me verbaast, is dat geregistreerd partnerschap in WA niet erkend wordt. Jammer, want wij twijfelen nog tussen Melbourne en Perth. Trouwen kan natuurlijk ook. Maar het verschil is me nog niet heel duidelijk. Het verschil tussen geregistreerd partnerschap en trouwen is een ceremonie? Wat moet dat dan omhelzen? En waar wordt een ceremonie in hemelsnaam opgenomen in de annalen?

Nouja.. dat wordt nog iets om in te duiken. Superveel dank, nogmaals! 🙏
 
Het verschil tussen geregistreerd partnerschap en trouwen is een ceremonie?
De ceremonie wordt begeleid door een certified celebrant. Voor en na de ceremonie heb je allerlei papieren in te vullen die dan officieel de boeken in gaan. Dus het is niet alleen maar gezellig, er is een officieel onderdeel ;)
 
Eerst even dit over het verschil tussen tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap (en een derde NL vorm die niet aan te raden is buiten NL):


Mr Emulate en ik zijn op een middag in 2017 naar City Hall Melbourne gegaan (na weken documentatie verzamelen en certificeren want ik was toen alleen maar een buitenlandse toerist in AU). Ons civil partnership bestond uit staand aan de balie een uurtje formulieren ondertekenen en er werden ergens 2 public servants uit een kamer getrokken om als witness te tekenen. Daarna moet je verplicht een maand wachten (bedenktijd), na 30 dagen zou de akte worden opgestuurd per post. Toen we uit City Hall naar buiten kwamen, hebben we er om de hoek een glas op gedronken met ons twee. Behoudens zijn kids, weet vrijwel niemand dat we civil partners zijn, we hebben geen publieke en/of officiele ceremonie gehad. Als je dat alsnog wil doen, kan dat, maar niet officieel via de gemeente. Gewoon een feestje geven.

Er is niet alleen verschil in (g)een publieke ceremonie en celebrant, er is ook verschil in rechten in rechten en plichten en ook nog verschil in erkenning binnen en buiten NL. Je HOEFT in WA/NT/sommige conservatieve landen niet per se getrouwd zijn om er te wonen, maar als je alleen de facto/samenlevingscontract/civil partnership hebt, lever je DAAR dus enorm veel rechten in.

Er zit nergens ter wereld verschil tussen same-sex en straight vormen van (officiele) relaties, ze worden OF erkend, OF niet. Dat je in sommige landen op je tussenstops in de problemen kunt raken als je gedrag vertoont dat op een same-sex relatie wijst, hoef ik jullie niet uit te leggen. Dat geldt ook voor straight relatiegedrag in landen in het Midden-Oosten waar ik heb gewerkt. Dit komt voort uit culturele en religieuze overtuigingen, wetten en verplichtingen waar je als bezoeker van een land of staat niks over te zeggen hebt. Ik ben, werkend in Egypte, ooit zowat gelyncht toen ik een mannelijke collega een hand wilde geven.

Het officieel huwelijk wordt in alle landen van de wereld juridisch erkend, maar het bijbehorend gedrag tussen straight of same-sex echtgenoten niet altijd. Jullie twee onderling, maar ook de Emulates onderling, mogen in sommige landen geen intiem gedrag vertonen op straat (zoenen, omarmen, handjeshouden) op straffe van boete of erger. In jullie geval is het mogelijk dat je geen hotelkamer kunt delen omdat jullie twee mannen zijn, in ons geval omdat wij niet getrouwd zijn.

Zowel in NL als in AU worden juridische relaties na voltrekking ter plekke in een register geschreven, hoef je niets voor te doen.

Waar ik dit vandaal haal :)?
- Ervaring. Mr Emulate en ik zijn beiden in de 60, eerder getrouwd geweest, eerder de facto samengewoond, Mr Emulate heeft kinderen uit zijn huwelijk, Mr Emulate is weduwnaar, ik ben gescheiden van mijn ex-man, de Emulaatjes zitten sinds 2017 in een civil partnership en hebben dit hele traject in 2 landen apart en in onderling verband dus ZELF in alle hoeken en gaten verkend :). We hebben samen een huis op onze beider naam. We hebben ook in AU allebei testamenten (ik heb er geen in NL want ik ben nooit naar NL teruggekeerd en dat ook niet van plan).
- Expertise. Mr Emulate is Australier en advocaat. We zijn als academici allebei dol op The Law als concept en bespreken samen elke in het oog lopende rechtszaak in het wereldnieuws op alle juridische impact en gevolgen.
- Buitenlandervaring. We hebben beiden langere tijd in het buitenland gewoond en gewerkt. In mijn geval ook in 'moeilijke' landen.
- Op onze leeftijd hebben wij wereldwijd same-sex en straight vriendenstellen in verschillende juridische, langdurige relaties, met en zonder (klein)kinderen en verschillende nationaliteiten.
- Google/Wiki is onze beste vriend :).
 
Last edited:
Back
Top