Twee huizen laten bouwen

Nora

Member
Hallo allen,

Heb even getwijfeld of ik mijn vraag in Lizzy's topic zou plaatsen maar begin toch maar een nieuwe.

Wij gaan begin September naar Queensland en het is de bedoeling dat mijn ouders volgen zodra wij hun mogen sponseren.
Het liefst zou ik een stuk land kopen en er twee huizen op laten bouwen.
Hoe gaat dat in Australie, mag je zomaar een huis bouwen ws moet je een bouwvergunning hebben maar mag je ook zomaar twee huizen bouwen of mag je zomaar een tweede huis op je land zetten?????

Ik hoop dat iemand er wat vanaf weet zodat ik verder kan dromen !

Groetjes Annemiek
 
Je zult in dat geval twee lots moeten kopen of een groot lot kopen en dan een aanvraag indienen by council om het te herverdelen. Vwb een huis bouwen, je zult altijd goedkeuring moeten verkrijgen van council ongeacht wat je gaat bouwen.
 
Dat hangt helemaal af van de lokale verordeningen.

Het is soms ook mogelijk om te "subdivide" an dan kun je bv een duplex (twee onder 1 kap) bouwen of 2 vrijstaande huizen.
In sommige councils is het ook mogelijk om 2 of zelfs meer huizen op 1 lot te bouwen, maar dat is dan vooral in de buiten gebieden.
We hebben zelf in het Gold Coast hinterland gewoond waar we 2 huizen hadden op 1 lot van 2 ha. De buren hadden er zelfs 3.
De regels aldaar zijn sindsdien wel aangescherpt maar het kan nog wel vooropgesteld dat het 2e huis minder dan 5m (of zo) van de "main residence" staat. Het wordt dan vaak geclassificeerd als "Granny flat" oid.

Het hangt helemaal af van de council en hoe de grond geclassificeerd is.
 
Dank je slatsr en peer !

Het is aan de sunshine-coast en valt onder regional-area dus ik hoop dat ze daar een beetje makkelijk zijn.
Het komt er als ik het goed begrijp op neer dat we als we een stuk land op het oog hebben eerst aan de council toestemming moeten vragen voor de bouw van twee huizen....

Die min. 5 meter ertussen vind ik een goed idee anders kijkt m'n moeder :naughty: iedere avond stiekum of ik m'n groenten wel op heb :lol: :p

En eigenlijk word het huis voor m'n ouders ook een soort granny flat.
 
De afstand is niet een minimum maar een maximum.

Je kan uiteraard altijd zo bouwen dat die afstand tussen de blinde muren van garages is ;-)
 
Hoi,
Even een reactie op je vraag.
Je kan inderdaad een tweede huis laten bouwen op je grond. In mei dit jaar gaan mijn australische vriend en ik (hollandse meid) een huis laten bouwen op het landgoed van zijn ouders, in NSW, middlebrook. Het wordt een 'workers cottage'. Er moesten wel allerlei dingen vooraf goedgekeurd worden door de council. Zo moesten we een grondtest laten doen omdat er op 15 meter afstand een creekje door het landgoed loopt en ook moesten we een brandgevaar check ondergaan.
Maar hoop voor je dat je ook net zo gelukkig wordt in Australie als ik. Mijn droom is waar gemaakt!
 
Bedankt voor de reacties,
Ik heb er zeker wat aan en ik hoop inderdaad dat onze droom hier ook uit gaat komen,
Het lijkt me geweldig je eigen huisje te laten bouwen in die paradijselijke omgeving daar.

Zijn er veel bouwbedrijven die complete (niet te dure)huizen bouwen ?
Heb je eventueel wat namen zodat ik me alvast kan verlekkeren via internet ?

Groetjes Annemiek
 
Back
Top