twijfel, maar dan anders

Isis

New Member
Onze visumaanvraag is in april de deur uitgegaan, dus alles loopt. En ondanks dat wij de bureau hebben ingeschakeld (wel Nederlands, maar niet die in Amsterdam), heb ik toch niet het gevoel dat het allemaal goed komt.
Wij hadden namelijk iemand die ons echt slecht geholpen heeft (en zelfs een originele int. akte heeft laten certificeren, en wie weet wat nog meer). Toen we het formulier gingen ondertekenen hebben we er nog een paar slordige fouten uitgehaald. Zoals bijvoorbeeld verkeerde voorletters die ik echt goed had doorgegeven. Wat als er fouten zijn gemaakt die wij niet hebben gezien?
Toen we voor de 1e keer gingen praten kregen we een professionele indruk. Het zou weliswaar duur worden, maar daarvoor koop je ook zekerheid voor, dachten we. Maar helaas, degene die onze aanvraag deed was een beginneling (wij denken dat het familie moet zijn, anders neem je zo iemand niet aan).

Het gevoel van: alles komt goed want we hebben een bureau ingeschakeld, is dus voor een groot deel verdwenen. Voor de ondertekening hebben we de aanvraag wel doorgelezen, maar ja, wij nemen niet voor niets een agent en weten dus ook niet precies hoe zo'n aanvraag er uit moet zien.
En de baas zal hem wel hebben doorgenomen, want hij is degene die moet ondertekenen, maar gaat die geboortejaren controleren?

Ik verwacht eind van het jaar de verzoeken voor de medische keuring en de VOG, en dan pas kan ik er zeker van zijn dat het allemaal goed is gegaan, maar tot die tijd heb ik er niet echt een prettig gevoel bij. En daar baal ik best van. Ik kan er alleen niets aan doen, ik kan alleen afwachten. Ondertussen gaan de voorbereidingen wel door en hebben we al een makelaar benaderd voor de verkoop van ons huis. Tsja, zou een aanvraag worden afgewezen als er ergens een verkeerde voorletter of geboortedatum staat? Wij richten ons hele leven momenteel op de emigratie, dus mochten we (door de schuld van het bureau) een afwijzing krijgen, worden onze toekomstplannen vernietigd. Voor het bureau is het alleen een afgewezen aanvraag.

Ik zal igg nooit iemand een Nederlandse agent aanraden. Nooit.

Groet, Isis

Isis said:
Onze visumaanvraag is in april de deur uitgegaan, dus alles loopt. En ondanks dat wij de bureau hebben ingeschakeld (wel Nederlands, maar niet die in Amsterdam), heb ik toch niet het gevoel dat het allemaal goed komt.
Wij hadden namelijk iemand die ons echt slecht geholpen heeft (en zelfs een originele int. akte heeft laten certificeren, en wie weet wat nog meer). Toen we het formulier gingen ondertekenen hebben we er nog een paar slordige fouten uitgehaald. Zoals bijvoorbeeld verkeerde voorletters die ik echt goed had doorgegeven. Wat als er fouten zijn gemaakt die wij niet hebben gezien?
Toen we voor de 1e keer gingen praten kregen we een professionele indruk. Het zou weliswaar duur worden, maar daarvoor koop je ook zekerheid voor, dachten we. Maar helaas, degene die onze aanvraag deed was een beginneling (wij denken dat het familie moet zijn, anders neem je zo iemand niet aan).

Het gevoel van: alles komt goed want we hebben een bureau ingeschakeld, is dus voor een groot deel verdwenen. Voor de ondertekening hebben we de aanvraag wel doorgelezen, maar ja, wij nemen niet voor niets een agent en weten dus ook niet precies hoe zo'n aanvraag er uit moet zien.
En de baas zal hem wel hebben doorgenomen, want hij is degene die moet ondertekenen, maar gaat die geboortejaren controleren?

Ik verwacht eind van het jaar de verzoeken voor de medische keuring en de VOG, en dan pas kan ik er zeker van zijn dat het allemaal goed is gegaan, maar tot die tijd heb ik er niet echt een prettig gevoel bij. En daar baal ik best van. Ik kan er alleen niets aan doen, ik kan alleen afwachten. Ondertussen gaan de voorbereidingen wel door en hebben we al een makelaar benaderd voor de verkoop van ons huis. Tsja, zou een aanvraag worden afgewezen als er ergens een verkeerde voorletter of geboortedatum staat? Wij richten ons hele leven momenteel op de emigratie, dus mochten we (door de schuld van het bureau) een afwijzing krijgen, worden onze toekomstplannen vernietigd. Voor het bureau is het alleen een afgewezen aanvraag.

Ik zal igg nooit iemand een Nederlandse agent aanraden. Nooit.

Groet, Isis

Hoi Isis,

De spanning van "heb ik het wel goed gedaan" is ook aanwezig als je het zelf doet. Ik ben het afgelopen jaar meerdere keren midden in de nacht mijn bed uitgegaan om te controleren of ik het wel goed had gedaan.

Waarom vraag je niet een kopie van de aanvraag aan je agent? Ik mag toch aannemen dat ze een kopie hebben bewaard (als bedrijf zijn ze verplicht om een kopie van de uitgaande correspondentie te bewaren). Als je op de kopie fouten tegenkomt kun je die alsnog recht laten zetten.

Als je visumaanvraag geldig is wordt ie in behandeling genomen. Zolang er geen beslissing is geweest op je aanvraag kun je altijd wijzigingen of toevoegingen op je aanvraag insturen.

Leg je tijfels neer bij het migratiebureau, je bent een betalende klant, ze mogen je best gerust stellen als dat nodig is.

Hoi Jeroen,

Dat "heb ik het goed gedaan" gevoel, dat zouden we helemaal niet moeten hebben. Daar baal ik zo van. Wel veel geld betaald, maar niet de bijbehorende zekerheid dat het tenminste allemaal goed en professioneel is gedaan.

Een kopie van de aanvraag vragen vind ik wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor het meedenken.

Isis.

Voor Isis is het te laat maar George Lombard (Australische migration agent) biedt een dienst aan waarbij hij je aanvraag controleert. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de aanvraag maar hij voert een laatste kwaliteitscontrole uit. Deze dienst kost een paar honderd dollar en is bedoeld om de zorgen die Isis heeft (en ik zelf ook wel eens heb gehad) weg te nemen.

Andere migration agents hebben waarschijnlijk ook wel een dergelijke dienst, ik ben zelf een tevreden klant van George (hij heeft alleen bij mijn skills assessment geholpen).

Jeroen

Ik ben ook erg te spreken over George! Hij heeft mij (gratis) enkele tips gegeven. Hij is dan ook één van de weinige migration agents die een link op de portal hebben gekregen.

Back