Typisch Nederlands schoolonderwerpen

Sacha

Ass. Perth Promotor
Toen ik nog jong was en op school zat (ja.. heeeeel lang geleden) kwam zo rond begin april het onderwerp Tweede Wereldoorlog op de geschiedenis tafel. Nou kan ik mij herinneren dat dit al vrij vroeg op school werd besproken en ben ik ook op mijn 10e naar het Anne Frank Huis geweest. Mijn grootouders hebben de oorlog heel bewust mee gemaakt, er is dus best veel over gesproken. Ik ben opgegroeid in Rotterdam, de stad zonder hart, dus ook dat geeft een extra zetje om er veel over te hebben geleerd. Door de verhalen van mijn grootouders heb ik de viering van 5 mei, maar zeker ook Dodenherdenking altijd heel hoog gehouden en wil deze traditie in Australie nu ook voortzetten met mijn kinderen.

Worden dit soort dingen nu nog op scholen besproken in Nederland? en zo ja, op welke leeftijd leren de kinderen daar nu over? Hier in Australie leert onze oudste wel het een en ander in year 3 over de Eerste Wereldoorlog (the Great War), maar ik wil eigenlijk dat ze ook over de Tweede leert.

Zo zullen er vast wel meer onderwerpen zijn die Nederlandse kinderen op school leren, die de kinderen hier niet leren (en andersom).Gelukkig heb ik voor ons vertrek "Europese geschiedenis voor Dummies" gekregen, dus daar kan ik altijd de kinderen nog mee vermaken.
 
Wij wonen pas kort in Australië en mijn kinderen zijn dus pas net van de nederlandse school af. Mijn 9-jarige zoon heeft een paar maanden geleden nog les gehad over de tweede wereldoorlog en er werd jaarlijks aandacht besteed aan de dodenherdenking en bevrijdingsdag. Maar mijn kinderen gingen naar een vrij strenge, behoudende christelijke school en ik heb de indruk dat daar wat meer aandacht wordt besteed aan dit soort zaken (bijv. ook aan het koningshuis) dan bij de openbare scholen, maar misschien heb ik dat mis...
 
Mijn kinderen zitten op een openbare school, en ja, er wordt veel aandacht aan dodenherdenking / bevrijdingsdag besteed, maar niet superveel of specifiek over de 2de wereldoorlog, alleen vrij algemeen denk ik. Ze leren voornamelijk over de bombardement in Darwin (dat was 2de wereldoorlog) of gallipoli (1ste wereldoorlog). Ze leren volgens mij alles vrij algemeen, ook de gebeurtenissen in Afghanistan. Mijn kinderen zijn 10 en 11 jaar.
jo
 
Vanaf groep 5 (kinderen van 8 jaar en ouder) wordt dit voor het eerst in de geschiedenisles behandeld.
(http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L5253.html)
Op deze site staat wat er over de Nederlandse geschiedenis ongeveer behandeld wordt:
http://entoen.nu/
In groep 3 en 4 wordt er overigens al wel aandacht aan de herdenking besteed. :up:
Mocht je er schoolmaterialen van willen, dan kan ik je die zo inscannen en opsturen.
Stuur dan maar even een pb. ;)
 
@Familie S: Thanks, hier kan ik al een heleboel mee. Dat ik onze kinderen hier zelf "les" over ga geven is misschien een beetje overdreven om het zo te noemen, maar ik heb nu wel een goed idee waar ze dus volgens het Nederlandse schoolsysteem oud genoeg voor zouden moeten zijn om te kunnen begrijpen en waar ik dus met ze over kan gaan praten en ze dingen kan laten zien/lezen.

Ik vind het nl. belangrijk dat onze kinderen hun Nederlandse/Rotterdamse erfgoed blijven behouden en dat is dus iets meer dan alleen Sinterklaas ;) Op die manier komen ze iets dichterbij te staan in hun ontwikkeling tov hun familieleden in Nederland.

Als je kijkt naar wat de kinderen hier aan geschiedenis leren, vind ik dat veel te weinig. Er wordt heel veel aandacht besteed aan allerlei andere zaken (natuur, voeding, klimaat, zonnestelsel) en dat is ook super belangrijk, maar geschiedenis bestaat hier uit het ontstaan van Australie en de Eerste Wereldoorlog. Begrijpelijk, want zoveel "geschiedenis" heeft Australie niet.
Ik kan het een school ook niet kwalijk nemen, wij leerden in Nederland ook niets over de geschiedenis van Australie tenslotte.

Tijd dat ik dus zelf een beetje extra onderwijs aan mijn kinderen ga geven... Tweede Wereldoorlog, Grieken en Romeinen, de Farao's van Egypte... Mijn nieuwe missie in het leven: Mijn kinderen tot kleine Indiana Jonesjes op laten groeien!!!
 
Het belangrijkste wat je ze moet leren:
Hoe dichter bij Dordt........................:mad:
 
:) kinderen kunnen al jong best wat hebben. Die van ons gingen in nederland vanaf 6 jaar mee met de scouting naar de dodenherdenking, om te helpen met de kranslegging. Met uitleg van te voren tijdens een speciale opkomst. Wat ik bijzonder vond is dat het daarmee niet alleen een verhaal uit de geschiedenis is, maar ook heel tastbaar wordt. De vrouw van een lokale held (neergeschoten piloot) legde bv ook een krans neer. Door er actief mee om te gaan blijft het gevoel erachter lang hangen :up:
 
Wij geloven dat je vooral bij jezelf moet blijven! Ieder kind is anders. Jullie kennen jullie kinderen het beste en weten wat ze wel of niet op dit moment kunnen verteren... Wij vinden het niet noodzakelijk om onze kleine lieve onschuldige kindjes nu op dit moment bloot te stellen aan alles (vaak een hoop aggressie, boosheid, en hardheid) wat er in deze wereld gebeurd of heeft plaatsgevonden. Leer ze waar ze vandaan komen op een luchtige kinderlijke manier.
 
@Martens: Ben het helemaal met jullie eens dat je kinderen zolang mogelijk onschuldig wilt houden. Ben enorm blij dat mijn oudste van 9 gewoon nog met haar Barbiepoppen speelt en wil dit ook zolang mogelijk zo houden. Maar af en toe komen ze gewoon met van die vragen thuis en dan zit ik met "hoe leg ik dit nu weer uit.."

Zo kwam de oudste dus vorige week terug van school met de vraag "Mama, wanneer gaat de Tweede oorlog beginnen?" En toen merkte ik dat er dus op school niet tot nauwelijks aandacht werd besteed aan die tweede en dat de mensheid daar zo van heeft geleerd dat we alles zullen proberen om een Derde te voorkomen. En uit dat gesprek rolde steeds meer vragen en toen zat ik dus een beetje met, wat kan ik ze wel al vertellen en wat niet en hoe vertel ik dat. De sites die Familie S hebben doorgegeven kunnen hier heel goed mee helpen. ALs het onderwerp nu dus weer op de tafel komt, ben ik nu voorbereid!

Maar verder leven mijn kinderen nog in de wereld van roze Barbie jurkjes en glitterkroontjes.... Gelukkig en zorgeloos :)
 
Gelukkig zijn ze wel, maar dat zorgeloze gedeelte mis ik wel eens, het grote nadeel van een groot snapvermogen. :oops:

Ik vond overigens deze link ook nog, misschien handig om een beeld te krijgen wat ze ongeveer leren per jaar.
Toevallig is groep 6 over de tweede wereld oorlog. :)
http://www.malmberg.nl/Basisonderwijs/Methodes/Geschiedenis/Brandaan/Proeflessen.htm
(Vakje van de school leeg laten en dan op enter drukken, dan kan je een vakje aanvinken dat je school er niet bij staat en kan je ze allemaal downloaden. :up:)
 
Ga ik een andere keer nogmaals proberen, site kan niet geopend worden.... Adres is wel goed... Raar
 
Als historica moet ik hier wel op reageren. De tweede Wereldoorlog is enorm belangrijk. WO2 is de aanleiding geweest voor het oprichten NAVO en de Vereenigde Naties. Daarna toen Europa is de schulden zat, kwam er de Marshallhulp, niet onbelangrijk om op terug te kijken in een tijd deze. WO2 heet niet voor niets Wereldoorlog. Australie was hier zeker wel bij betrokken. Sterker nog ze stonden er even redelijk alleen voor toen hun troepen in Afrika tegen Rommel vochten en Japan ondertussen dreigde Australië aan te vallen. Gelukkig niet zo'n slachtig geweest als in Turkije tijdens de eerste Wereld oorlog, maar zeker iets om niet te vergeten.
Maar daarnaast, WO2 moet ons nog steeds dingen leren. Dat zulke praktijken nooit meer mogen gebeuren. Gebeurtenissen als in Srebrenitsa en teksten van Wilders laten zien dat educatie hierover nog steeds van enorm belang is. Uberhaupt is het mijns inziens belangrijk voor kinderen om te weten waar ze vandaan komen en daarmee hun geschiedenis. Leuk dat jullie dit zo op het forum bespreken.
 
@sacha; ja klopt. Bommen zijn absoluut gevallen, maar ik wilde hiermee richten op de tijd dat er alleen nog dreigementen waren en het land zonder troepen zat en de VS weinig hulp bood. Er is nog veel meer te vertellen over de situatie waarin Australie zich bevond en de gevolgen daarvan.
 
Back
Top