Uitschrijven - beter vanuit Oz of Nl?

Mel22

New Member
Binnenkort ga ik voor een maand naar Nederland toe om vervolgens terug naar Oz te komen en hier op een 457 visum (mijn vriend wordt gesponsord en ik ben als defacto de 2e applicant op dit visum) nog een aantal heerlijke jaren te blijven :).

Ik ben hier nu al een aardige tijd, maar heb me nog niet uitgeschreven uit Nederland. Ik heb dus gewoon nog mijn zorgverzekering en heb nog een briefadres op mijn moeders adres ed.

Nu het 457 visum eindelijk definitief is wil (/moet;)) ik me dan toch maar eens uit gaan schrijven. Kan ik dit het beste doen wanneer ik dan toch in Nl ben of kan ik dat ook nog daarna doen vanuit Australie?

En ik geef het dan alleen door aan: de gemeente waar m'n briefadres bekend is, de belastingdienst en de zorgverzekering?
Wat doe ik bv. met mijn wa-verzekering, uitvaartverzekering en mijn inschrijving bij Woningnet? Komt dat allemaal automatisch te vervallen of moet ik deze zelf opzeggen?

En wat is een Australisch alternatief voor een wa-verzekering, inboedelverzekering en uitvaartverzekering?
En voor de mensen die bekend zijn met Woningnet: kan ik me 'stiekem' ;) ingeschreven laten staan en dan toch met een aantal jaar in aanmerking komen voor een woning?

Veel vragen en ik heb gezien dat er al best wat te vinden is op dit forum, maar die waren wat oud en ik zou graag wat nieuw advies willen!
Vind het toch lastig om er zelf uit te komen hoor, 'ze' (Australie/Nederland) maken het toch allemaal niet echt heel duidelijk, zucht...;)

Bedankt weer!

Uitschrijven kun je van overal doen, maar het hangt een beetje van de gemeente af. Als de gemeente het prima vindt om het per email te doen, dan kan het gemakkelijk vanuit Oz. Maar als je er toch bent, doe het dan gewoon in persoon. Net zo gemakkelijk.

Wa en inboedel is hier Contents insurance. Uitvaart kun je gewoon door laten lopen, ik heb de mijne nu ook al 10 jaar doorbetaald. Je zal waarschijnlijk de uitvaart toch in NL hebben mocht je wat overkomen. Waar je dan wel bij stil moet staan is de repatriering.

Per 1 jan 2014 kan je je alleen persoonlijk uitschreven aan de balie. Ze zeiden dat m'n man er voor terug moest komen (hij was net voor 3 dagen heen en weer naar NL gevlogen om z'n Nederlanderschap officieel te maken en durfde zich niet meteen uit te schrijven omdat ie bang was dat ze dan z'n Nederlanderschap weer zouden intrekken).
Na vele maanden gedoe en een officieel opsporingsverzoek is t ons gelukt om ons vanaf au uit te schrijven maar makkelijk is t zeker niet! Dus doe het daar als je in Nl bent. Je hoeft t alleen bij de gemeente te doen, rest (belangrijke instanties als belastingdienst) wordt door gegeven door gemeente. Let wel dan kan je ook geen zorgverzekering meer in nl hebben.
Dus neem aan dat woningwet ook automatisch bericht krijgt maar dat weet ik niet.

Ik weet het niet heel zeker maar volgens mij ben je wettelijk verplicht om je uit te schrijven als je langer dan x maanden niet meer in NL woont. Hoe en of dat wordt gecontroleerd is mij niet bekend. Echter, dat staat los van jouw plicht.

Het beste kan je denk ik even naar burgerzaken bellen van de betreffende gemeente. Wellicht moet je idd in persoon verschijnen. Je kan je vervolgens prima uitlaten schrijven per x datum.

Wa verzekering is volgens mij geen content verzekering in Australia. Content is meer inboedelverzekering terwijl WA een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is. Ik vraag me af of dat in Australia wel bestaat. Toen ik zelf hier naar op zoek was kwam ik al snel op expat verzekering uit.

Het is een onderdeel van je contents insurance. Daar is een tijdje terug eea over gediscussieerd. Het verschil is dat je niet verzekerd voor schade aan andermans spullen, maar je dekt je eigen spullen voor schade door derden. Evenzo meen ik voor het geval dat iemand medisch letsel in jouw huis oploopt.

Back