uitschrijven bij gemeente of niet ivm spaarrekeningen in NL etc?

Maxx

Member
Ik zit met wat vraagjes. Hopelijk kan iemand mij wat raad geven. Ik wil na mijn emigratie naar OZ in NL nog een bankrekening aanhouden i.v.m. nog wat financiele zaken die afgewikkeld moeten worden als ik al weg ben. Daarnaast zou ik mijn motorfiets in NL willen aanhouden als vervoermiddel (het ding levert toch bijna niets op bij verkoop en dan heb ik tenmiste een vervoermiddel voor de zomervakanties). Maar kan dat wel als ik me uitschrijf? Ik heb dan immers geen adres meer maar heb natuurlijk nog wel wegenbelasting te betalen en verzekering. Hoe werkt dit???

Groetjes
Maxx
 
Een bankrekening aanhouden is geen probleem. Zie ook de Wiki http://www.xpdite.net/node/65 waar ook iets staat over een bankrekening in NL.

De motor houden: goed opbergen zodat ie niet op straat kan komen en dan hoef je geen wegenbelasting en verzekering te betalen. Maar als je wilt dat iemand er regelmatig even mee rijdt (accu, alles soepel houden) dan zul je gewoon moeten doorbetalen.
Onze ervaring was: verkopen die handel - als je een keer in Oz woont kom je gewoon veel minder terug in NL dan je vooraf denkt....
 
Ben het eens met -+henk+-: gewoon verkopen...

Maar je kunt je rustig uitschrijven bij gemeente en als correspondentie adres het adres van je ouders/broer/zus/vrienden opgeven om dit soort zaken aan te houden als je zou willen.
 
Als ik het goed begrijp.. wil je dan ieder jaar tijdens de nederlandse zomer / australische winter naar nederland toe komen op vakantie. Ja, verkopen lijkt me beter. Misschien een fiets / brommer huren als het echt belangrijk is. Of gebruik maken van het OV in Nederland een optie. Mag ik vragen wat je van plan bent?

Wat bankrekening betreft, in Australie is de rente hoger dan in Nederland voor wat betreft een spaarrekening. Een betaalrekening echter, die houden we bijna allemaal wel aan. Dan heb je immers vaak nog een credit card en komt er nog wel eens wat geld op je rekening binnen van deze of gene. Zeker aan te raden.
 
Ohw dat is mooi.... dus als ik het goed begrijp kun je dus wel een Nederlandse bankrekening houden, maar dan zou je dus iemand van je familie moeten machtigen om nog eventuele bankzaken af te handelen ofzo???
Voor mij geldt namelijk dat ik mijn studieschuld nog moet af betalen, en dat wil ik dus door laten lopen als ik straks in Oz zit.
Kan dit dan als ik iemand in nederland machtig om mijn bankzaken te regelen?

Jidske  :cool:
 
Yep dat kan: even met degene die je wilt machtigen een afspraak maken bij de bank en dan is het zo gepiept.

Wel kunnen er dan dingen misgaan zoals je je nu moet legitimeren bij de bank; bij de ene bank kan de gemachtigde dat wel voor je doen, bij de andere bank niet.

Ze hebben m'n ouders laatst nieuwe pasjes voor ons gestuurd. Moest voor getekend worden... mocht m'n moeder niet doen. "Ja, maar ik ben gemachtigd!" Had de postbode (uiteraard) geen boodschap aan en ik moest maar naar het postkantoor komen... :grin: M'n moeder uitleggen dat dat een beetje lastig was...

Nu (na 2 jaar Oz) gaan we de NL rekeningen opheffen en hebben we het zo met m'n ouders geregeld dat zij alle NL zaken betalen (niet dat dat veel is) en dat wij hun 'terugbetalen' op hun Oz rekening. Zo bouwen zij een bedrag hier in Oz op wat lekker rente vangt en als ze dan hier een keer hierheen komen hebben ze een zakcentje en kunnen ze overal gratis in Oz van deze rekening pinnen/EFTPOSsen (Citibank: geen fees bij 'vreemde' banken)
 
Je kan altijd internet bankieren. Als je het nog niet hebt kan je het aanvragen, je hoeft hiervoor niet aan bepaalde eisen te voldoen en je kan vanuit Australie gewoon zelf je rekeningen in Nederland betalen. Even aan de bank doorgeven waar je in Australie woont en de afschriften worden ook gewoon bij je thuis bezorgt.

Niet echt noodzakelijk om iemand te machtigen. Internet bankieren kan je overal en het kost je niks extra's.
 
Bedankt voor alle antwoorden!!!!! Hier heb ik veel aan. Je hebt gelijk Henk. Misschien het ouwe beestje toch maar verkopen. Weet iemand nog iemand die een leuke Diversion Yamaha wil kopen? :wink:
 
Yess.... thanks voor de aanvullingen.
Internetbankieren is natuurlijk een perfecte oplossing... had ik nog niet aan gedacht, maar heb dit al wel tot mijn beschikking.
Anyway.... mogelijkheden genoeg dus  :up:
 
Ik heb zelf, tijdens mijn reis, mijn moeder gemachtigd. Ik heb dat nooit stop gezet en laatst formulieren ingevuld dat ze nog steeds gemachtigd is. Dit is erg handig. Tuurlijk kunnen veel zaken via internetbankieren gedaan worden, alleen is dit ook wel een goede manier. Een soort secetaresse op afstand en dat kan ze goed (ze heeft al kunnen oefenen)  :up:
 
Ieamnd machtigen is in zoverre praktisch dat als je in NL een rekening krijgt (in mijn geval op m'n ouders adres) mijn ouders dit meteen kunnen afhandelen. Anders moeten ze mij de gegevens doorspelen en kan ik het daarna pas via internetbankieren regelen.

Een ieder doet het natuurlijk het meest handigst voor zich/haarzelf  :wink:
 
Inderdaad. Ik vind het wel handig, zodat ik me daar in australie geen zorgen over hoef te maken. Mijn moeder zal waarschijnlijk ook wat van mijn spullen laten overschepen. Dat soort dingen kan ze dan gelijk voor mij betalen, zonder dat ik hetw eer terug over hoef te maken...
 
Het is altijd handig om een vertrouwd iemand (ja wel echt vertrouwd....) te machtigen om jouw zaken verder af te handelen. Daarvoor moet je bij een notaris een algemene volmacht laten opmaken. Dan kun je de gemachtigde alles laten regelen wat je zelf vergeten bent af te handelen......
 
Je moet er alleen wel even aan denken dat je een nieuw pasje aanvraagt voor vertrek. Bij de meeste banken (behalve ABN AMRO) moet je namelijk in Nederland je pasje activeren op een bank kantoor. Niet echt handig als je in OZ woont. ABN AMRO heeft een expat service, waarbij je je pasje in OZ kan activeren.

Wat betreft legitimatie plicht: Dit is ook te regelen via een overboeking naar NL en een kopie van je paspoort en de overboeking.
 
Wij hebben onlangs nog nieuwe pasjes, creditcards en chipkaarten van de postbank ontvangen. Voor zover activatie nodig was kon dat via de telefoon, niets aan het handje.

MICHIEL
 
Back
Top