Uitschrijven, opzeggen verzekeringen

Mark W

XPdite Sponsor
Ik wilde graag even weten hoe jullie dit hebben geregeld.

Wij hebben per 1 maart ons huis verkocht en vliegen per 9 maart down under. Wij zitten erover te denken, als dat mogelijk is, ons per half april te laten uitschrijven. Zo hebben wij in Australie dan even de tijd om verzekeringen te regelen. Voor een ziektekostenverzekering ben ik niet bang spoedeisende hulp is allemaal geregeld via een verdrag. Maar wat met bijvoorbeeld een WA verzekering. Ik moet er niet aan denken maar wat als we net zijn aankomen en op het vliegveld valt onze koffer om en iemand of iets raakt gewond/beschadigd. Dan is het toch erg fijn om een WA verzekering en rechtsbijstandverzekering te hebben.

Hoe hebben jullie dit geregeld en is het mogelijk om je vanuit australie uit te schrijven.
 
toevallig heb ik van de week mijn contactpersoon van ons assurantiekantoor aan de lijn gehad. hij gaf aan idd dit soort verzekering een maand later te laten stoppen. Ik heb zijn e-mailadres, dus zodra ik in australie een andere verzekering heb, kan ik hem gewoon mailen en regelt hij het verder.

groetjes lisette
 
Ik heb dus begrepen dat een verzekering stopt als je je uitschrijft bij de gemeente. Tenminste. dan zou je die stop moeten zetten. Is het dan in dit geval ook zo dat je je later bij je gemeente uitschrijft? Dat moet je toch persoonlijk doen? Kan dacht ik niet via een brief of contactpersoon.
 
hoi annemiek,

ik denk dat het per gemeente verschillend is. maar bij ons was het gewoon via internet te doen. we konden een formulier invullen. dat kon je bewaren als pdf-bestand, dus als je dat nodig hebt, kun je dat bestandje gebruiken.
 
[quote author=bits link=topic=8004.msg104155#msg104155 date=1196762700]
Dan is het toch erg fijn om een WA verzekering en rechtsbijstandverzekering te hebben.
[/quote]
Lekker Nederlands...weer?! :wall: :grin: :lol: Ik ben die verzekering hier nog niet tegen gekomen en nog veel minder mensen tegen gekomen die zo'n verzekering hebben afgesloten. Van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat een uitgekleden versie van de WA verzekering bij je home contents verzekering zit maar voor de rechtsbijstandverzekering daar heb ik nog nooit iets van gezien zelfs niet bij je motor vehicle verzekering...

Anyway ik houd dit topic in de gaten bear is toch wel stiekem nieuwsgierig..
succes :up:
 
Ook wat ons betreft lijkt er niet zoiets als een WA verzekering te bestaan. Zoals Bear al aangeeft zit er een stukje in je inboedel (je bent via je inboedel dus verzekert voor het geval een gast iets beschadigt, het kan zijn dat dat zelfs optioneel is), ook een stukje in je opstal (dus als je met een zware kast gaat schuiven en de muur beschadigt), en dan zit er ook nog iets in je (car-) license wat te maken heeft met een soort WA stukje ...

Wat ik me nog afvraag is of een Nederlandse WA verzekering wel zin heeft als je al hier bent...

Overigens inderdaad heel Nederlands om allerlei zaken te verzekeren (doen wij ook), er zijn vele Australiers die niet eens hun huis verzekerd hebben.....
 
Misschien is het wel heel heel Nederlans maar het geeft mij een veilig gevoel om bepaalde zaken te regelen. Aangezien de claimcultuur in Australie een stuk hoger ligt dan in NL lijkt me handig je voor een aantal zaken te verzekeren. Voor ziektekosten hoef ik me niet te verzekeren want je bent verzekerd voor spoedeisende hulp ogv het verdrag, mijn inboedel is bijna niets waard maar een WA verzekering voor auto en gezin lijkt me toch wel handig. Ik begrijp uit jullie verhaal dat dat niet gebruikelijk is en daar weinig mensen wortd gedaan.
 
yep, WA komt waarschijnlijk maar in heel weinig landen voor, ook in Ierland hadden ze t niet terwijl daar ook heel veel aangeklaagd wordt!
 
[quote author=bits link=topic=8004.msg104765#msg104765 date=1197540597]
Voor ziektekosten hoef ik me niet te verzekeren want je bent verzekerd voor spoedeisende hulp ogv het verdrag[/quote]

Ben je dan van plan je in die tijd nog wel te blijven verzekeren voor ziektekosten, of begrijp ik het goed dat je die opzegt? In het laatste geval zou ik het heel goed navragen bij je ziektekostenverzekeraar, want volgens mij moet je wel in NL verzekerd zijn wil je recht hebben op die hulp.

Gaat u naar de EER/EEG, Zwitserland of Australië, dan heeft u de keuze tussen de Medical Insurance Card en de Europese Verzekeringskaart. De Medical Insurance Card dekt de in het buitenland gemaakte kosten conform de dekking van de Zorgverzekeringswet

M.a.w.: als je niet meer onder de zorgverzekeringswet valt (dus als je niet meer in NL woont of geen loonbelasting hier meer betaalt) heb je daar volgens mij geen recht meer op. Kijk het even goed na zou ik zeggen  :up:
 
Weet ook ff niet goed wat ik moet doen. per 1 februari heb ik geen werk meer en ik ben collectief verzekerd via de werkgever. Ik zou een wijziging door kunnen geven en dan nog 10 dagen zelf verzekerd blijven bij de IZA of meteen opzeggen en hopen dat er in die 10 dagen niets met me gebeurt ;)
Hoe hebben de mensen dat gedaan die er al zitten? verzekring opgezegd bij bertrek en dan een paar dagen geen verzekering totdat je er in Oz een aanvraagd?
 
[quote author=Annemiek link=topic=8004.msg105185#msg105185 date=1198073844]
Weet ook ff niet goed wat ik moet doen. per 1 februari heb ik geen werk meer en ik ben collectief verzekerd via de werkgever. Ik zou een wijziging door kunnen geven en dan nog 10 dagen zelf verzekerd blijven bij de IZA of meteen opzeggen en hopen dat er in die 10 dagen niets met me gebeurt ;)
Hoe hebben de mensen dat gedaan die er al zitten? verzekring opgezegd bij bertrek en dan een paar dagen geen verzekering totdat je er in Oz een aanvraagd?
[/quote]

Annemiek, dat is wettelijk gezien niet mogelijk, althans: wel mogelijk, maar ool strafbaar. Je hebt een verzekeringsplicht voor de basisverzekering, maar je aanvlling kan je gewoon opzeggen.
 
Dan zou ik dat kunnen doen ja. Heb nu een aanvullende verzekering, dus voor die paar dagen kan ik best die aanvulling kwijt.
 
Maar evengoed. Als jij de basis opzegt en ze komen er achter, zal je 130% van de premie moeten betalen over de periode dat je onverzekerd bent geweest. Nounou... Bovendien wordt je gewoon geholpen wanneer je zorg nodig hebt, althans, dat zijn de ziekenhuizen verplicht. Maar het lijkt me dat je je voor die korte periode die je nog in Nl bent wel aan de wet wilt houden, toch?  :teacher:
 
Officieel blijf je voor een heel kalender jaar bij 1 en dezelfde verzekeraar, tenzij je een andere werkgever krijgt die een ander collectieve verzekering heeft. Dus als je stopt met werken om welke reden dan ook blijf je voor heel 2008 bij de IZA (zit ik zelf ook bij). Een andere reden om onder je verzekering uit te komen is vertrek voor langere tijd naar het buitenland, let op hiervoor moet je dus wel uitgeschreven worden! Kom je dus bv in November 2009 terug naar Nederland dat moet je helaas maar waar toch nog heel 2009 aan verzekeringspremie betalen.

M.a.w. je kan dus pas je premie bij de IZA stoppen op het moment dat je uitgeschreven wordt. Schrijf je je dus op een latere datum uit dan je eigenlijke vertrek ben je dus gewoon via de IZA verzekerd.

Groetjes Chantal
 
Maar jullie gaan toch voor goed naar Australie, dus niet voor een reis van een paar maanden?
Zoals gezegd moet je om onder de zorgverzekeringswet te vallen in Nl wonen, of in NL werken en loonbelasting betalen. Uitschrijven lijkt me, omdat je anders onterecht voor de Zorgverzekering verzekerd bent.
 
Back
Top