Update Dennis and Monique in Toowoomba

Denniske

Member
Hallo iedereen and howyagoing

Deze post gaat over onze aanvraag om ons temporary visum om te zetten in een permanent visum. Ik en Monique zij hier in Toowoomba aangekomen op 05-01-2016 dit was een visa requirement omdat we toen der tijd een Temporary skilled regional sponsorred visa hadden. Rond februari 2018 besloten we onze application voor een PR in te sturen omdat we aan alle voorwaarden voldaan hadden . 2 jaar wonen en 1 jaar full time werken in deze regio. Het papierwerk was redelijk snel verzamelt en na de betaling zagen we op onze immi account dat de processing time 6-9 maanden was . Met de tijd zagen we dit veranderen in 9-11, 12-14, 14-16 en 16 tot 17 maanden. Uiteindelijk op 10-05-2019 een mailtje van de department of home affairs ,een request voor more information . Omdat onze aanvraag meer dan 13 maanden geleden was waren de IELTS voor Monique en onze Federal police checks verlopen verder wilden ze extra informatie over onze verblijfplaats en evidence of a loving and continueing relationship. We kregen 28 dagen om deze informatie aan te bieden. De IELTS was onze eerste prioriteit, want we dachten dat duurt het langste aangezien we in Nederland 3 maanden moesten wachten en toen nog 2 weken op de uitslag. Nu blijkt het hier een stuk makkelijker te zijn hier hebben ze 3 testen per dag in Brisbane. dus we boekten een paper based test in Brisbane die we de volgen de dag omgezet hebben in een computer based test. Dit kon al op 20-05-19 dus de uitslag zou ruim optijd binnen zijn .Monique moest profisient english halen wat betekent een 4,5 voor alle onderdelen maar omdat we al redelijk ingeburgerd zijn haalde ze gemiddeld een 8 . Het volgende obstakel was het relatie bewijs ,dus huurcontracten , bank rekeningen en wat post aan ons geadresseerd op het zelfde adres. We dachten ook onze vakantie boekingen toe te sturen maar aangezien alles tegenwoordig online gaat en met profielen kwamen we erachter dat alle vakanties alleen op mijn naam stonden. We hadden ook nog campeer tickets liggen die we samen ingevuld hadden. Uitnodigingen voor evenementen en verjaardagen telden ook, maar omdat ons wereldje hier erg klein is en de enigste vrienden hier tevens ook collega's zijn ,gaat alles mondgelijk . Om het wat officiëler te maken hebben we samen een statuatory declaration ingevuld met een beschrijving van onze relatie en die laten tekenen door een JP dus dit zou voldoende moeten zijn. Nu komt het , we moesten ook federal police check insturen , geen probleem dachten we , we hebben beide in het verleden deze al een keer aangevraagd dus wij weer naar de zelfde website voor de aanvraag ( Fit2work). Deze aanvraag kan normaal 5-20 werkdagen duren staat op de website maar normaal heb je hem binnen 5-10 werkdagen binnen .We waren verbaasd dat de police check voor Monique al 2 dagen later in de brievenbus zat, die van mij was er een week later nog niet . Nog maar even de website gecheckt maar er stond dat mijn aanvraag referred for manuel processing was , waardoor de aanvraag 10-20 werkdagen kon duren. Op 1-06-2019 dus na 15 werkdagen besloot ik contact op te nemen met hun. Dit was alleen mogelijk via de online chat, de werknemer vertelde me dat de uitslag uiterlijk op 3-06 binnen zou zijn. Ons papierwerk moest op 7-06 binnen zijn bij de Department of home affairs , dus dat komt wel goed. Toen er op 4-06 nog geen uitslag was heb ik weer contact opgenomen met Fit2work , dit keer zei de chat medewerker dat ik contact op had moeten nemen na 10 werkdagen na de aanvraag zodat ze kunnen checken waarom het langer duurt . Ze besloot gelijk voor me te checken bij de Federal police en zou me de volgende dag wat laten weten. Voor ons was dit bijzonder stressvol omdat we erg dicht bij onze uiterste inlever datum zaten voor onze visa aanvraag. Op 5-06 weer gechat met de zelfde werknemer gelukkig en zij vertelde me dat ze aanvraag niet konden verwerken bij de federal police omdat ik volunteer in plaats van immigration om de aanvraag gezet zou hebben. Gelukkig kon ik bij mijn profiel zien dat ik de aanvraag wel correct had ingevuld dus de fout lag bij hun. Na hun erop geattendeerd te hebben dat alles correct was ingevuld besloten ze me een refund te geven en ik kon gelijk een nieuwe aanvraag doen die ze voor me checken of alles wel correct was. Dus dit was op 5-06 om 17:00 uur dus we hadden nog 1 werkdag om alles in sturen . Op 06-06 snel even gecheckt na het werk maar nog geen uitslag. In de email van de Department stond dat als je bewijs kon aanleveren dat je er alles aan gedaan had om de benodigde documenten te krijgen je misschien in aanmerking komt voor extra tijd . Snel een brief geschreven over de situatie en emails aangeleverd met kopien van de chat gesprekken .Raar dat het altijd uit een onverwachte hoek moet komen , we dachten dat de IELTS het grootste knelpunt ging worden maar uiteindelijk was het de Police check . Jammer dat tegenwoordig alles online gaat en niemand meer verantwoordelijk opeist voor een fout , voor ons waren dit een paar bijzonder stressvolle weken . We zijn ons immigratie avontuur in 2012 gestart en dit zou de laatste stap zijn voor ons zodat we eindelijk verder konden gaan met ons leven .Een huis kopen, huisdieren aanschaffen . Maar voorlopig wachten we af , hopelijk krijgen we uitstel of ze maken de beslissing . We gaan er in ieder geval even een weekendje tussenuit , even uitwaaien aan de Goldcoast. Maar we houden jullie op de hoogte.

Groetjes Dennis en Monique
 
Wat een stress zeg. Ik hoop dat het goed komt. Leg het nog maar eens uit onder het genot van een bakkie koffie als wij ook in zuid oost Queensland zijn aankomende januari. Hopelijk kunnen we dan terug kijken en er om lachen.

Gr Robbert en Suzanne
 


OFX
Back
Top