Update en werken in Adelaide

remieo

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Wij zitten inmiddels alweer bijna zes maanden in Adelaide. Een heftig half jaar met veel hoogte- en dieptepunten. Gelukkig wennen we steeds beter en is gebleken hoe handig dit forum is. We hebben veel tips gehad en erg leuke mensen leren kennen hier in de buurt.

Er zitten ook wel nadelen aan zo'n grote stap, heimwee is een grotere factor dan we gedacht hadden, vooral op de minder mooie dagen . Maar het blijkt hier in Zuid-Australië soms ook erg lastig te vinden om werk te vinden. Mijn achtergrond is nogal breed georiënteerd met als gevolg dat de ik voor de meeste banen niet uitgenodigd word. Meestal komt er niet eens een reactie omdat je een van de honderden sollicitanten bent. Ik ben druk aan het netwerken en dergelijke maar als dat al zes maanden niets oplevert is dat behoorlijk frustrerend. Ik solliciteer zelfs op baantjes bij broodjeszaken, hamburgerketens en dergelijke maar daar ben ik dan te oud voor of te hoog opgeleid.

We zijn nu op het punt beland dat ik het nog een maand of vier kan proberen en dat we daarna wellicht terug naar Nederland zullen moeten. Het geld raakt een keer op en daar kom ik makkelijker aan de bak. Maar we willen dat natuurlijk liever niet. Dus de vraag : heeft er iemand nog een gouden tip of bestaat die helaas niet
 
shit! das geen goed nieuws zeg.
NIET opgeven, misschien is het handig als je even laat weten in welke hoek je werk zoekt. Wellicht kan er iemand hier een lijntje uitgooien ergens.
Zijn jullie eventueel bereid om te verhuizen naar een andere staat als dat visum technisch mogelijk is?
 
Damn, dat zijn geen goede berichten... Je hebt het over wij, je vriendin(vrouw?) is wel aan het werk als Fysio(?)

Het valt me op dat van iedereen die ik van hier ken die terug gegaan is naar NL/BE ze allen in Adelaide woonden. Het lijkt er op dat Adelaide de lastigste plek is om aan werk te komen de laatste jaren.

Er is ook een familie geweest (@KarolineLawo ) die uiteindelijk naar Sydney zijn vertrokken en het daar nu erg naar hun zin hebben. Maar ik zie dat je een 489 hebt dus dat maakt het wel wat complexer allemaal...

Welke van de drie 'pathways' heb je? Als je de invited pathway hebt gevolgd en je door de State gevraagd bent over te komen zou ik het volgende doen:

1. Aangezien de staat je uitgenodigd heeft (aanname) dan gaat de staat er vanuit dat je skill in demand is. Klaarblijkelijk is dat niet zo. (of ben jij niet de visum aanvrager? Want dan is onderstaande niet echt meer relevant)
2. ACT heeft ons gesponsord, wel niet voor een 489 maar voor een 176 (tegenwoordig 190) Een Skilled PR (state/territory sponsored) welke een verplichting heeft om 2 jaar in de staat/territory te wonen. De lokale immigration officer in Canberra gaf indertijd aan dat als we niet succesvol konden zijn in ACT we niet ongelukkig moesten worden hier en na melden bij haar we dan ons heil ergens anders zouden mogen zoeken.
3. Het verschil is wel dat wij dus een Permanent Resident visum als basis hadden met een voorwaarde. En jullie een temporary visum wat je via een 887 naar permanent kan brengen. Dus de eisen aan locatie lijken me iets strakker... Maar ik zou kijken of je via de SA sponsor je coulance kunt verkrijgen? Het is wel belangrijk om dan ook zekerheid te krijgen op het effect voor je 887...

Lastige en complexe situatie zeg! Laat even horen wat jullie beiden doen. Meer informatie is altijd beter om mee te denken ;)
 
Bedankt voor het meeleven . Verhuizen zou inderdaad een optie zijn maar daar zitten we eigenlijk op het moment niet op te wachten ook omdat we hier net wat dingen aan het opbouwen zijn. Daarnaast is mijn vrouw hoogzwanger van nummer twee dus is verhuizen niet zo praktisch nu.
Ik heb een achtergrond in de journalistiek maar neem alles aan omdat ik wist dat ik daar waarschijnlijk niet in verder zou gaan hier. Lastig is dan wel dat ik voor veel beroepen weinig concrete ervaring heb. Ik kan wel veel maar dat interesseert ze weinig als het niet op je cv staat.

Mijn vrouw is fysiotherapeut en was hier ook al heel snel aan het werk. Haar diploma is nog niet volledig erkend omdat de wachtlijst voor de examens ongeveer twee jaar is, maar ze werkt officieel onder supervisie. Haar uren tellen helaas niet voor het visum en ze stopt binnenkort tijdelijk vanwege de bevalling. Ze merkt wel dat ze om haar beroep zitten te springen. Wellicht dat het wel sneller wordt om nog op haar naam een visum aan te vragen. Zij kan een visum met PR krijgen als ze aan de voorwaarden voldoet. Dat duurt alleen nog even omdat ze nog niet genoeg ervaring heeft.
 
In ieder geval 1 heeft werk. Dat is al heel wat!

En je vroeg in je eerste bericht om de gouden tip; Nu er is geen silver bullet die al je problemen oplost. Maar als er geen markt is voor je, is er geen markt voor je.

Dan kun je twee dingen doen lijkt me: de markt creeeren of naar de markt toe gaan (of niets doen)

Niets doen is niet je beste optie, als je hier wilt blijven tenminste.

Markt creëren; ik werk vanuit huis voor een NL bedrijf. (Project Manager) een vriend van me werkt reizend door Europa voor een NL vakblad en doet nog wat freelance werk (journalist)

Naar de markt toegaan: je bent al van NL naar OZ verhuisd. Daar kan er nog wel 1 bij joh ;)

Succes!
 
He Remieo, allereerst van harte met de aanstaande gezinsuitbreiding! En ja, balen dat vinden van werk niet meezit. As je toch wat inkomen wilt terwijl je volop solliciteert, kijk dan eens op Airtasker. Rijk zul je er niet van worden maar het zorgt voor wat meer geld in de portemonnee als je af en toe een klus doet. Voor mij was het prima oplossing toen ik pas even zonder werk zat. Vond het fijn om toch onder de mensen te zijn en me nuttig te maken. Toen wij net in Oz waren heb ik ook vrijwilligerswerk gedaan, goed voor CV en contacten. Je weet maar nooit! Succes, duim voor je!
 
Hoi Remieo,

Balen zeg, ik ken het probleem, wij zitten hier nu bijna een jaar en ik heb er vaak aangedacht om terug te gaan vanwege werk, of eigenlijk the lack of.. Het is zeer frustrerend als je emails en berichten krijgt uit NL met joboffers en hier doe je zo je best maar 9 van de 10 keer geen reactie. Ik werk nu zelf in de horeca want zelfs een baan als simpele receptionist was schijnbaar niet haalbaar. De tips die ik kreeg was vrijwilligers werk doen via seek volunteer, straks met de fringe die begint eind februari kan is het wellicht makkelijker om iets te vinden. Of ga eens naar de Dutch network days in het belgisch biercafe Oostende. Ik heb zelf helaas nog geen kans gehad maar kan niet wachten om een paar medelanders te ontmoeten. Ook gaf iemand me een keer een tip om mijn cv anders op te stellen, schijnbaar is mijn cv zoals opgesteld voor de Nederlandse markt toch niet interessant. Succes ik weet dat het superlastig is hier maar de aanhouder wint (hoop ik :) )
 
Yep ik heb meerdere mensen hier gesproken met dezelfde problemen. Vrijwilligerswerk is vaak een goede manier maar voor mij wat lastig. Dan moet mijn zoontje extra naar de opvang en omdat wij geen subsidie krijgen kost je dat 100 dollar per dag en dan gaat het geld er wel hard uit..

Hoi Remieo,

Balen zeg, ik ken het probleem, wij zitten hier nu bijna een jaar en ik heb er vaak aangedacht om terug te gaan vanwege werk, of eigenlijk the lack of.. Het is zeer frustrerend als je emails en berichten krijgt uit NL met joboffers en hier doe je zo je best maar 9 van de 10 keer geen reactie. Ik werk nu zelf in de horeca want zelfs een baan als simpele receptionist was schijnbaar niet haalbaar. De tips die ik kreeg was vrijwilligers werk doen via seek volunteer, straks met de fringe die begint eind februari kan is het wellicht makkelijker om iets te vinden. Of ga eens naar de Dutch network days in het belgisch biercafe Oostende. Ik heb zelf helaas nog geen kans gehad maar kan niet wachten om een paar medelanders te ontmoeten. Ook gaf iemand me een keer een tip om mijn cv anders op te stellen, schijnbaar is mijn cv zoals opgesteld voor de Nederlandse markt toch niet interessant. Succes ik weet dat het superlastig is hier maar de aanhouder wint (hoop ik :) )
 
Hi Remieo,
De kleine al geboren? Zo ja- van harte!
Ik herken je struggle helemaal. Zelf ben ik hier drie jaar geleden gekomen. Mijn vriendin is australische- en ik heb ook allerlei shit baantjes gedaan.
Van dozen sjouwen tot broodjes maken- afwassen en hout hakken. Noem maar op.
Ondertussen hebben wij een aanvraag voor de PR gedaan op basis van onze defacto relationship. Dit was een pittige portie papierwerk!

Ik las dat je vrouw werkt als fysio werkt met limited registration?
Zelf ben ik ook fysio- ongeveer 5 jaar NL ervaring en heb zojuist de eerste stap gemaakt bij de physio council
Heb een interim cerficate en nu bezig om een werkgever te vinden die mij wil aannemen om onder supervisie te gaan werken.
Dan inderdaad de komende 18 mnd die twee examens doen.
Nu ben ik erg in de war met die limited registirion en wta het mij precies laat doen. Is het een onbetaalde stage waarbij een Aus physio de hele tijd in mijn nek hijgt?
Of mag ik gewoon zelfstandig werken mits ik regelmatig door een aus physio wordt beoordeeld/ feedback krijg etc?

Zou je vrouw wellicht wat duidelijk heid kunnen verschaffen over wat zij precies doet/ heeft gedaan?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb regelmatig de neiging om lekker terug naar huis te vliegen. Ik weet dat ik daar binnen twee weken
een baan kan vinden. Ben vorig jaar 6 mnd terug in NL geweest. En kon binnen twee weken kiezen uit drie verschillende jobs
Hier wordt ik meer en meer gefrusteerd dat ik als tweederangs burger wordt gezien/ behandeld.

thanks mate
Stefan
 
Er zijn twee manieren hoe ik het meeste aan werk en job offers kom (en er is nog een derde waarmee ik ga beginnen)
1. Word self employed.
Werkt uiteraard niet in alle markten. Maar waar is behoefte aan? Journalist? Dan kan je goed schrijven denk ik? Er worden heel wat textschrijvers gezocht voor online (marketing). Keek eens op textbroker.com. als je kinderen bezig zijn, kan jij vanuit thuis een text schrikven en gels verdienen. Je kan ook je diensten via upwork.com verkopen. Begin wat goedkoper en maak je diensten steeds duurder.

Ik snap dat zelfstandige niet voor iedereen is weggelegd, dus bij deze tip 2 waarmee ik job offers kreeg: verbind op linkedin met mensen. Zeg dat je het leuk vind om met like mindend mensen in adelaide te connecten. Na een paar berichten op en neer stel je voor om een keer coffee te drinken. Tijdens het kletsen kan je wel laten vallen dat je nog werk zoekt en vragen of zij nog iemand kennen die je misschien kan helpen.

Derde is vrijwilligerswerk doen bij een organisatie waarvan je weet dat er ook hoge pieven bij zitten van het bedrijf waar je wilt werken. Zo kan je in contact komen met hen of er naar refereren. Dan heb je een streepje voor.
 
@FOL, jij niet beginnen als tekstschrijver hoor, wouldn't quit your day job ;) (of even je Nederlandse autocorrect aanzetten :p)

Maar ben het wel eens met wat je zegt, ben ook op LinkedIn wat actiever lately en heb wat koffie dingen in het verschiet. Canberra is ook een lastige markt met veel (alleen maar?) overheid. Maar daarover later meer in mijn eigen draadje!
 
Ik weet niet of het ook in OZ werkt, maar als je in LinkedIN je profile vrij compleet invult en je de functie aanzet dat je op zoek bent naar werk dan kan er zomaar wat voorbij komen.

Recruiters hebben mij hier in NL ook al x aantal keer benaderd, weet natuurlijk niet of dat down under ook zo is maar je kan het altijd proberen.

Voor mij persoonlijk ligt het wel iets anders, mocht er om wat voor reden dan ook blijken dat ik niet aan de bak kom in Cairns, dan heb ik een baangarantie in Melb aangezien mijn familie daar een groot bedrijf runt. Maar ik wil het op eigen kracht doen, en het liefste zelf een bedrijf starten .
 
Recruiters... het woord is hetzelfde in NL als OZ. Maar heb het idee dat men het hier recruiter wordt als men niet geschikt is om hamburgers te flippen bij de McD.

Wellicht wordt ik nog een keer in het ongelijk gesteld ;)
 
Hi Remieo,
De kleine al geboren? Zo ja- van harte!
Ik herken je struggle helemaal. Zelf ben ik hier drie jaar geleden gekomen. Mijn vriendin is australische- en ik heb ook allerlei shit baantjes gedaan.
Van dozen sjouwen tot broodjes maken- afwassen en hout hakken. Noem maar op.
Ondertussen hebben wij een aanvraag voor de PR gedaan op basis van onze defacto relationship. Dit was een pittige portie papierwerk!

Ik las dat je vrouw werkt als fysio werkt met limited registration?
Zelf ben ik ook fysio- ongeveer 5 jaar NL ervaring en heb zojuist de eerste stap gemaakt bij de physio council
Heb een interim cerficate en nu bezig om een werkgever te vinden die mij wil aannemen om onder supervisie te gaan werken.
Dan inderdaad de komende 18 mnd die twee examens doen.
Nu ben ik erg in de war met die limited registirion en wta het mij precies laat doen. Is het een onbetaalde stage waarbij een Aus physio de hele tijd in mijn nek hijgt?
Of mag ik gewoon zelfstandig werken mits ik regelmatig door een aus physio wordt beoordeeld/ feedback krijg etc?

Zou je vrouw wellicht wat duidelijk heid kunnen verschaffen over wat zij precies doet/ heeft gedaan?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb regelmatig de neiging om lekker terug naar huis te vliegen. Ik weet dat ik daar binnen twee weken
een baan kan vinden. Ben vorig jaar 6 mnd terug in NL geweest. En kon binnen twee weken kiezen uit drie verschillende jobs
Hier wordt ik meer en meer gefrusteerd dat ik als tweederangs burger wordt gezien/ behandeld.

thanks mate
Stefan

"Ondertussen hebben wij een aanvraag voor de PR gedaan op basis van onze defacto relationship."
Wat heb je moeten doen om dit te bewijzen? Heb je al iets vernomen van je aanvraag?
 
Back
Top