Utility bills

Kathleen

Well-Known Member
Beste forummers,
Op het nieuws van Yahoo komt regelmatig aan de orde dat de energierekening zo enorm is gestegen. Toen wij in 2008 in Aus zaten, vonden we de e-bill een lachtertje vergeleken met Nederland. Maar hoe hoog is die rekening nu eigenlijk geworden?? Met andere woorden: wat betaal je per maand voor gas/water/licht?
Graag jullie input...
 
2 volwassenen
Laatste elektriciteitsrekening: ~265 dollar voor 3 maanden.
Laatste waterrekening: ~235 dollar voor 3 maanden. Volgens de bij de rekening geleverde statistieken, gebruiken we minder water dan 1 persoon met nagenoeg geen tuin, terwijl wij een erg grote tuin hebben (perceel ~2300m2). En we doen er eigenlijk niks speciaals voor. Dit geeft alleen maar aan dat het gemiddelde watergebruik hier best naar beneden kan.
 
Op dit moment betalen we, hier in WA, zo'n $150 per maand (da's met zwembadPOMP!!).
We hopen dat we over een paar maanden dollars krijgen, in plaats van te hoeven betalen :)
We hebben net een 4 KW Solarsysystem besteld!!!

Bart
 
Wij ongeveer 200 dollar per maand met 2 volw en 2 kids waarvan pa en jongste zoon niet tegen de hitte kunnen (de watjes). Wat betekend dat we best vaak de airco 's nachts aan hebben gehad. Verder loop ik de hele avond alle lichten achter iedereen zijn ..... uit te doen (gewend van NL)
 
Laatste stroom rekening was $276 met A/C en zwembad pomp aan.
De voorlaatste stroom rekening was $0.
We hebben een 1.5 kW solar system.
 
Per 3 maanden en zoals gemeld: STROOM rekening. Plus je titel zegt ook Electricity bills.
Volgens mij gaat er nog steeds geen water door de stroom kabels. :) maaar ik kan me vergissen.

Maar om je op te vrolijken: voor een compleet jaar 2010 water rekening was $1007. Dat is verbruik PLUS vaste lasten zoals riool etc.
Gas voor 2010 was $370. Voor de duidelijkheid we koken op inductie dus geen gas. Alleen gas verbruik voor de kachel in de winter en warm water.
Stroom voor 2010: $502. Dit was het grootste gedeelte van het jaar voordat de extra rebate van 47c door gevoerd werd voor iedere watje wat je aan het net leverde.

Dus alles voor je opgeteld: $1881
 
Wij betalen met z'n tweeen zo'n $250 per drie maanden. Dat is al aanzienlijk meer dan toen we hier vijf jaar geleden kwamen wonen. En dat komt niet doordat ons verbruik zo veel hoger is, maar doordat de prijzen de pan uitrijzen. Wij gaan dus proberen dit jaar nog zonnepanelen te laten installeren. We hebben al solar heet water, maar dit kan er nog wel bij. En als het kan zoveel vermogen dat we ons eigen verbruik kunnen aanmaken. We hoeven er niets aan over te houden, maar het zou wel prettig zijn als we ons niet meer druk hoeven te maken over stijgende prijzen van electriciteit.

Groetjes,
Rixta
 
Per 3 maanden en zoals gemeld: STROOM rekening. Plus je titel zegt ook Electricity bills.
Volgens mij gaat er nog steeds geen water door de stroom kabels. :) maaar ik kan me vergissen.

No my bad... Maar ik kan de titel niet meer aanpassen (misschien kan Lost 'm nog aanpassen naar Utility bills?) Thanks voor de aanvulling!
Cheers!
 
Wij betalen met 4 volwassenen 200 dollar per maand.
Daar zit ook de zwembadpomp bij.
De prijzen zijn echt omhoog gegaan!

Voor water betalen wij 100 dollar per maand.
 
Wij betalen zo'n 1400-1500 per jaar aan gas, electriciteit en water. We zijn met 2 volwassenen en 4 kinderen. Geen zwembad, woonden in Kalgoorlie, WA (net verhuist) dus wel veel airco aan!
Jo
 
laatste rekening voor electra $368,-- per 3 maanden we zijn met 4 personen, waterrekening hebben we niet we moeten het met onze eigen watertanks doen. Smaakt trouwens stukken beter dan townwater. Ook voor de vuilnisophaaldienst betalen we niets ze komen hier niet en dus mogen we het zelf naar de stort brengen dat kost ons $5,-- per 5 weken + benzine.

Groetjes
Moon
 
zit er verschil in per staat? Zo te lezen wel... wie weet dat 'for sure'?
Electriciteit en gas verschilt per leverancier. Water verschilt per leverancier of council (Gosford water wordt door de council verrekend).

Verder hangt het verbruik natuurlijk veel af van je huis, je gedrag (bv. is er iemand thuis gedurende de dag of niet, doe je alle lichten uit als je weggaat etc), je gevoeligheid voor koude/warmte (hoe vaak heb je de airoc/kachel aan), waar in Australie je woont (tasmanie zal veel meer warmte nodig hebben, Darwin kan veel airco gebruiken), of je peak en off-peak prijzen hebt of alleen peak.

Vergelijken op basis van slechts de eindafrekening is dus onmogelijk. Wat we wel kunnen doen is eens door de documentatie heen gaan. AGL geeft altijd netjes aan wat de verhogingen zijn. Mijn electriciteits en gastarieven zijn per 1 Juli 2009 zo'n 10-15% omhoog gegaan. Per 1 Jan 2011 zijn ze 5-10% omhoog gegaan. Dus ja, de utility bills zijn meer gestegen dan de inflatie (en mijn loonsverhogingen). Water weet ik niet, dat is bij mijn huur inbegrepen.

Naschrift: Ik vond zojuist nog dit bericht http://www.news.com.au/money/money-matters/power-prices-will-rise-regardless-of-whether-there-is-carbon-tax-warns-ross-garnaut/story-e6frfmd9-1226030516183 dat aangeeft dat electriciteit in de afgelopen 3 jaar met 32% in prijs is toegenomen.
 
Back
Top