vaccinaties voor kinderen

Marga

New Member
Weet iemand hoe het zit met vaccineren van kinderen. Doen ze daar in Australie ook aan of moet je daar zelf achteraan. Zijn het soort inentingen het zelfde net als de leeftijd wanneer ze die krijgen?
Weet iemand hoe het zit met tandartcontroles. Want ik weet dat ze daar in de outback niet veel om geven.

Alvast bedankt.
Marga

Hoi Marga,
Het australische vaccinatieschema (immunisation schedule) kan je vinden op www.medicareaustralia.gov.au . Het is vergelijkbaar met het Nederlandse schema. Wanneer je je kinderen naar een kinderdagverblijf laat gaan, moeten hun vaccinatiegegevens aan de ziektekostenverzekeraar zijn doorgegeven. Dat kan alleen een huisarts doen. Neem daarvoor een vertaling van het Nederlandse schema mee, die kan je krijgen van de Stichting Regionale Entadministratie. En natuurlijk de inentingskaart. Wanneer je kind in Australie de volgende inenting moet krijgen, kan je met de huisarts in Australie overleggen.
Tandartsen zijn hier genoeg en als hij niet bevalt kan je zo naar een ander (net als bij de huisarts trouwens). Of ze er hier wel of niet veel om geven, weet ik niet. Maar toen ik hier voor het eerst op controle ging kreeg ik net als in Nederland een volgende afspraak voor over een half jaar mee.
Groetjes, Hinke

Handig zeg! Ik had er nog niet aan gedacht om een engelse verklaring van inentingen voor de kinderen mee te nemen, ga morgen gelijk even bellen!

Groetjes Marie

Mijn ervaring met vaccinaties is dat het toch behoorlijk verschild met het schema van nederland. Ik ben hier met mijn toen 1 jarige dochter bij de dokter geweest. Heb het vaccinatie boekje, die ik voor 2,50 euro had aangevraagd bij de Stichting Ent Administratie in Utrecht aan de dokter laten zien. Die heeft toen met de vacciantion board hier in Australie gebeld en heeft van hun een catch up programme gekregen zodat ze volledig volgens de australische normen is gevaccineerd. Ze moest oa heb B krijgen 3 prikken en nog 2 prikken prevenax genaamd (weet niet meer precies wat dat nou precies was) Mijn dochter was volgens het nederlandse schema gewoon up to date.

Wat Tandarts betreft krijg ik ook gewoon keurig ieder half jaar een oproep dat het weer tijd is voor de controle. Ook is er een schooltandarts. Mijn oudste dochter die in pre primary zit is daar laatst voor controle geweest.

Melanie

[quote author=tademeje link=topic=6905.msg87590#msg87590 date=1176946959]
Ik ben hier met mijn toen 1 jarige dochter bij de dokter geweest. Heb het vaccinatie boekje, die ik voor 2,50 euro had aangevraagd bij de Stichting Ent Administratie in Utrecht aan de dokter laten zien. Die heeft toen met de vacciantion board hier in Australie gebeld en heeft van hun een catch up programme gekregen zodat ze volledig volgens de australische normen is gevaccineerd.
Melanie
[/quote]

Melanie en Hinke, bedankt! Erg nuttig. De precieze link is overigens (om het anderen nog makkelijker te maken  :grin:) http://www.medicareaustralia.gov.au/providers/programs_services/acir/current_immunisation_schedule.htm.

Nog een vraag: stel dat ons zoontje al snel naar een kinderdagverblijf zou gaan, kan dat dan terwijl hij nog bezig is met het catch up programma?

Groet,
sunburnt

Zo

Wat een uitgebreid inentingsschema, ziet er toch wel iets anders uit dan hier.
Ik heb overigens wel gelijk de inernationale opgevraagd.
Gelijk betaald en krijgen ze binnen een paar dagen al in de bus.
Dus bedankt voor de tip :up:

Mariette

Ik weet het niet zeker hoe dat zit met kinderdagverblijven maar volgens mij hebben de meeste dagverblijven de eis dat het kind volledig gevaccineerd is. Die eis is er bijvoorbeeld op de primary school van onze oudste dochter ook. Wij moesten dan ook bij het inschrijven van haar een kopie overleggen van haar immunisation history.

Deze australische immunistation history krijg je door de immunisation board toegestuurd. Nadat de huisarts op een formulier heeft ingevuld wat je kind allemaal al in nederland heeft gehad wordt dit formulier naar de board toegestuurd. Dit formulier moet door een arts worden ingevuld. Het heeft dus geen zin je boekje naar de board toe te sturen. Iedere keer als je kind weer een vaccinatie heeft gehad wordt dat aan de board doorgeven en krijg je zo'n history vanzelf thuisgestuurd. Op die history staat dan ook vermeld of je kind up to date is en zo niet welke vaccinatie hij/zij dan nog moet hebben.

melanie

@Mariette, wat heb je precies opgevraagd? Een internationaal overzicht van de nederlandse entadministratie?

Yep,

Ze zoeken gelijk de gegevens erbij, draaien ze uit en als de betaling binnen is sturen ze ze op.
Eindelijk een instantie die adequaat reageert.
Dit is de link, kijk welk provincie je hoort en ff belluh :lol:

http://www.entadministraties.nl/adres.htm

Groetjes, Mariette

[quote author=kallie link=topic=6905.msg87632#msg87632 date=1176977055]
Yep,

Ze zoeken gelijk de gegevens erbij, draaien ze uit en als de betaling binnen is sturen ze ze op.
Eindelijk een instantie die adequaat reageert.
Dit is de link, kijk welk provincie je hoort en ff belluh :lol:

http://www.entadministraties.nl/adres.htm

Groetjes, Mariette
[/quote]

Hoi,
Ik had vanmorgen die in Noord-Brabant opgebeld, daar wisten ze van niks  :?, en verwezen me naar het RIVM. Die heb ik geemaild maar nog geen antwoord. Ga ik het nog maar eens bij de ent-admin proberen  :smile:.
groet
Sunburnt

Nagekomen bericht: met de preciezere omschrijving die ik uit het forum had gedestilleerd, had het tweede telefoontje het gewenste effect en krijg ik voor zoonlief ook een mooi entbewijs toegestuurd. Dank, dames!

[quote author=tademeje link=topic=6905.msg87619#msg87619 date=1176970033]
Ik weet het niet zeker hoe dat zit met kinderdagverblijven maar volgens mij hebben de meeste dagverblijven de eis dat het kind volledig gevaccineerd is. Die eis is er bijvoorbeeld op de primary school van onze oudste dochter ook. Wij moesten dan ook bij het inschrijven van haar een kopie overleggen van haar immunisation history.

Deze australische immunistation history krijg je door de immunisation board toegestuurd. Nadat de huisarts op een formulier heeft ingevuld wat je kind allemaal al in nederland heeft gehad wordt dit formulier naar de board toegestuurd. Dit formulier moet door een arts worden ingevuld. Het heeft dus geen zin je boekje naar de board toe te sturen. Iedere keer als je kind weer een vaccinatie heeft gehad wordt dat aan de board doorgeven en krijg je zo'n history vanzelf thuisgestuurd. Op die history staat dan ook vermeld of je kind up to date is en zo niet welke vaccinatie hij/zij dan nog moet hebben.

melanie
[/quote]

Je hebt op zich geen verplichting om in te enten, maar moet dan wel een "conscious objection statement" invullen (is ook nodig om child care benefit te krijgen, meen ik).

Dat hebben wij gedaan (onze dochter heeft in NL alleen een tweetal DTP prikken gehad en verder niets), en toen was alles ruim in orde bij de day-care.

Voor onze primary school hoefden we geloof ik alleen maar aan te geven of ze ingeent was; verder niets.

Marc

Hoi Sunburnt,
Officieel moeten de kinderen up to date zijn met het Australische vaccinatieschema maar mijn zoontjes gaan al bijna twee maanden naar het kinderdagverblijf zonder dat de registratie is bijgewerkt. De dokter had nl. de eerste keer geen tijd voor de papierwinkel dus dat komt volgende week. Ben benieuwd of de kids dan inderdaad wat aanvullende vaccinaties krijgen. De instantie die een tegemoetkoming voor de kinderopvang betaalt (Centrelink) zit er wel achteraan dat de registratie bij Medicare wordt bijgewerkt. Maar ik heb inmiddels al iets van de Australische 'no worries'-mentaliteit overgenomen dus volgende week vind ik vroeg genoeg... :smile: Van het kdv hoor ik overigens niets; ik heb ze verteld dat de kinderen in Nederland netjes op tijd zijn ingeent en dat vonden ze voldoende...
groetjes, Hinke

Ik ben hier met mijn toen 1 jarige dochter bij de dokter geweest. Heb het vaccinatie boekje, die ik voor 2,50 euro had aangevraagd bij de Stichting Ent Administratie in Utrecht aan de dokter laten zien. Die heeft toen met de vacciantion board hier in Australie gebeld en heeft van hun een catch up programme gekregen zodat ze volledig volgens de australische normen is gevaccineerd. Ze moest oa heb B krijgen 3 prikken en nog 2 prikken prevenax genaamd (weet niet meer precies wat dat nou precies was) Mijn dochter was volgens het nederlandse schema gewoon up to date.

Het is prevenar i.p.v. prevenax. Dit is een vaccin tegen pneumokokkenmeningitis (oftewel nekkramp), momenteel zit dit vaccin nog niet in het rijks vaccinatie programma. Wel is het zo dat er indien nekkramp op een school gevonden wordt dan alle leerlingen met spoed gevaccineerd worden aangezien dit erg besmettelijk is. In Nederland werden kinderen onder de 2 zowiezo niet gevaccineerd aangezien het oude vaccin kinderen in deze leeftijd geen bescherming kon bieden. Tegenwoordig is er een nieuw vaccin wat dit wel schijnt te kunnen.

prevenar dus , zal wel aan het onleesbare handschrift van de huisarts hebben gelegen dat ik het verkeerd heb gelezen. Geen verschil dus met nederlandse artsen die ook standaard onleesbaar schrijven  :grin:

@Tweety: kinderen in Nederland die na 1 januari 2006 zijn geboren worden wel automatisch ingeent tegen nekkramp (pneumokokken) met het prevenar vaccin. Als je kinderen (zoals mijn zoontje) daarvoor zijn geboren kun je er voor kiezen om het zelf door de huisarts te laten doen. Wij hebben dat gedaan, niet goedkoop overigens, maar de verzekering betaalde het nog terug ook (erg sympathiek vond ik - Achmea Avero)

@Mariette: het schema in Australie ziet er wel uitgebreid uit (ik schrok ook een beetje), maar het valt mee, zoals Melanie schreef. Bij ons krijgen de allerkleinsten 4x een DTKP/Hib prik, en dat zijn er dus 5 in een keer. Dan blijft over: Hep B; Pneumokokken (prevenar vaccin); en waterpokken (chicken pox - varicella, met 18 maanden).

@Hinke, bedankt voor je toelichting!

In Noord-Brabant kost het internationale entbewijs overigens 5 euro  :grin: maar dezelfde efficiente en vriendelijke service: ik heb ze de data van de pneumokokkenvaccinatie door gegeven en die nemen ze er nu meteen in mee voor ze het boekje opsturen.

groet
Sunburnt

Hi Sunburnt,

Bedankt voor je info!

Zit de inenting Pneumokokken wel standaard in Australie in het catch up programma
En geldt dit dan alleen voor kindertjes of ook voor die GROTE van 15 en 18?

Ik zit nu te bedenken of we ze nog hier moeten halen of moeten wachten tot we in Oz zitten.

Mariette

Mijn zoon was ook 1 toen we hier arriveerden en volgens NL schema volledig up-to-date. Dat bleek wel even anders te zijn toen we voor de eerste keer naar het Australische consultatiebureau gingen. Gelijk 2 prikken in zijn lijfje en een catch-up programma rijker stapten we weer buiten. Inmiddels is hij up-to-date naar Australische normen. Heeft veel moeite gekost, want in Holland geven ze de ene prik eerder en de andere inenting later dan hier. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen!

@Tweety: kinderen in Nederland die na 1 januari 2006 zijn geboren worden wel automatisch ingeent tegen nekkramp (pneumokokken) met het prevenar vaccin. Als je kinderen (zoals mijn zoontje) daarvoor zijn geboren kun je er voor kiezen om het zelf door de huisarts te laten doen. Wij hebben dat gedaan, niet goedkoop overigens, maar de verzekering betaalde het nog terug ook (erg sympathiek vond ik - Achmea Avero)

Ja je raakt de draad kwijt als je zelf geen kinderen hebt.

Ik zit nu te bedenken of we ze nog hier moeten halen of moeten wachten tot we in Oz zitten.
Zou inderdaad even contact opnemen met het RIVM. Als je ze toch moet hebben dan kan je ze net zo goed hier halen. Dan is het in ieder geval al gedaan en heb je weer wat minder in de eerste weken in Australie te regelen. Een tweede is dat bijna alle vaccinaties hier gedeeltelijk of zelfs helemaal door je verzekeraar vergoed worden (waarschijnlijk in Aus ook).

Back