(Vakantie)Fietsers onder de XPditers in Australië?

aussie6157

Account Inactief (eigen verzoek)
Hallo,
Zijn er hier eigenlijk nog Nederlanders/Belgen in Perth die wel eens gaan fietsen voor de ontspanning?
Of die net zoals wij op fietsvakanties gaan?
Ik hoop dat we dan wat fietservaringen kunnen uitwisselen.
Groetjes,
Gerrie
 
Je ziet wel eens een verdwaalde fietser helemaal bepakt en bezakt op de wegen, maar ik denk dat Australie niet echt een fiets vriendelijk land is... Helaas.
Er zijn weinig tot geen fietspaden (soms korte stukjes) , je mag wel op de snelwegen fietsen (idiooten! ;) ) maar ik vind het maar een gevaarlijke aangelegenheid. Ze zijn hier niet echt ingesteld op fietsers en je moet zelf maar zien dat je de auto's niet in de weg fietst. Met de smalle wegen (buiten de steden, bebouwde kom) diepe dalen / hoge bergen en vele bochten moet je zorgen dat je van goede huizen komt. Zorg igg dat je goed opvalt!! Met zo'n mooi opvallend (kinder) vlaggetje en lichtgevend vest :up:
 
En een helm! (Die verplicht is)

Ik heb toen ik in Melbourne woonde ook altijd veel gefietst maar t was behoorlijk gevaarlijk en zeker niet zo relaxed en goed geregeld als hier
 
wij zitten nu in Myrtleford en het valt me op dat er hier uitzonderlijk veel fietsers zijn. Mede denk ik dankzij de uitzonderlijk lange fietspaden (bijna 100 km tussen wangaratta en bright, en er loopt een heel fietspaden netwerk tussen omgeving albury en canberra. Het is natuurlijk geen fietscultuur zoals in nederland, maar welk land heeft dat wel? zelfs belgie is niet zo'n fietsland (buiten de wielerterroristen dan...).
Het ligt er mar helemaal aan hoe je jezelf opstelt. Als je weet dat auto hier koning is (denk aan de fijne bordjes "pedestrians, give way to cars!", dan moet je met je fiets ook geen gekke toeren gaan uithalen. Op de doorgaande wegen letten ze hier (wat ik de afgelopen maand toch heb gezien) echt wel op fietsers.
Ik ga blij zijn als eind deze maand onze container arriveert en ik weer op mijn fiets kan gaan liggen (dan gaan die Ozzies pas raar opkijken, toch maar wel eerst zo'n mooi kindervlaggetje halen...).

oh ja, weet iemand toevallig waarom de locals hier vaak van die ripties (spanbandjes) aan hun helm laten uitsteken? ik heb het ze nog niet kunnen vragen.
 
Die dan weer eigenlijk helemaal niets met 'onze' Magpies (eksters) te maken hebben. Heten zo omdat ze zwart/wit zijn net als onze koeien... Ehhh correctie: Eksters.
 
Birdie birdie in the sky
Dropped a poopy in my eye
I didn't weep, I didn't cry
I just thanked god that COWS don't fly...

Ik had het ook al gelezen over de magpies. Maar het is niet helemaal duidelijk of het nu echt werkt. We zullen het wel zien als binnenkort mijn fiets aankomt.
 
Heb er ook al meerdere stukken over gelezen maar nee, de effectiveit is nog niet bewezen ;)

Kan me voorstellen dat de vogels je hoofd niet raken maar 'stoppen' bij de tie rips.
 
wikipedia said:
Eyes painted on hats or helmets will deter attacks on pedestrians but not cyclists. Attaching a long pole with a flag to a bike is an effective deterrent. As of 2008, the use of cable ties on helmets has become common and appears to be effective. Magpies prefer to swoop at the back of the head; therefore, keeping the magpie in sight at all times can discourage the bird. Using a basic disguise to fool the magpie as to where a person is looking (such as painting eyes on a hat, or wearing sunglasses on the back of the head) can also prove effective. In some cases, magpies may become extremely aggressive and attack people's faces; it may become very difficult to deter these birds from swooping. Once attacked, shouting aggressively and waving one's arms at the bird should deter a second attack.
 
Heb er ook al meerdere stukken over gelezen maar nee, de effectiveit is nog niet bewezen ;)

Kan me voorstellen dat de vogels je hoofd niet raken maar 'stoppen' bij de tie rips.

Ik kan uit ervaring vertellen, dat het wel scheelt... Ik heb de eerste half jaar hier in Whyalla alles befietst/belopen en af en toe met grote dank een lift van een collega geaccepteerd :) Magpies vinden je in het broedseizoen totaal niet interessant, mits je rustig langs loopt.
Zodra je rent (let op met kinderen dus!) of op een fiets zit, dan verklaren ze je 'vogelvrij' :) Serieus, naar mijn idee wisten ze precies op welke tijden ik langs kwam! Met de zon in m'n rug kon ik hun schaduwen op de weg zien en kon ik dus meestal op tijd wegduiken, maar heb ze ook herhaaldelijk tegen mijn fietshelm aangehad.

Toen collega's het over die maffe sprieten begonnen te hebben, dacht ik dat ze me voor de gek hielden. Maar het werkt. Ze komen dan nog steeds achter je aan, maar houden iets meer afstand (knallen niet meer tegen je helm aan). Het schijnt dat ogen op je helm schilderen ze ook afschrikt.

Ik heb overigens ook wel in Adelaide gefietst en uhm, tja, die plaats is niet zo vlak als dat het vanuit de bus/auto lijkt... In het CBD heb ik eigenlijk nooit gefietst. Daarbuiten vond ik het wel meevallen. Australiers lijken het wel bijzonder te vinden, dat wij boodschappen op de fiets doen. Voor hun lijkt het meer een vervoermiddel om evt van A naar B te komen of om wat fit te blijven.
 
Ik heb overigens ook wel in Adelaide gefietst en uhm, tja, die plaats is niet zo vlak als dat het vanuit de bus/auto lijkt... In het CBD heb ik eigenlijk nooit gefietst. Daarbuiten vond ik het wel meevallen. Australiers lijken het wel bijzonder te vinden, dat wij boodschappen op de fiets doen. Voor hun lijkt het meer een vervoermiddel om evt van A naar B te komen of om wat fit te blijven.

dat valt me ook op inderdaad. Iemand op een fiets is per definitie ook in lycra, en ziet eruit alsof ie morgen de tour de france gaat rijden. De fietsen zelf ook, zoooo onpraktisch ;).
Ik vind fietsers vaak ook onveilig, en dan ben ik best wel wat gewend in de stad Utrecht... Ik heb regelmatig wielrenners bewust het fietspad zien mijden, omdat ze dan een bochtje extra moesten maken, maar daardoor rijden ze wel midden op een 70km/u-weg. Of met zijn drieen naast elkaar midden over de rotonde. Nou zijn automobilisten zich hier toch al niet erg bewust van het feit dat er fietsers bestaan, laat staan dat ze er rekening mee willen houden. Dus het lijkt me nogal onhandig om voor de halve seconde winst een fietspad niet te gebruiken.
Blijkbaar is fietsen hier meer een sportieve prestatie dan een transportmiddel.
 
Back
Top