Vakantiegeld bij werkgever in Australie

Joke

New Member
Hoi allemaal,

Ik wil nog graag een keertje gebruik maken van jullie kennis/ervaring met werkgevers in OZ. Ik heb gekeken op dit forum of ik ergens al een antwoord kon vinden op mijn vraag, maar dat is me niet gelukt.
Mijn vraag over vakantiedagen bij de werkgever in Australie is ruimschoots beantwoord. Maar er duikt nu nog een ander vraagje in mijn hoofd(je) op.
Heb je ook recht op vakantiegeld ???
Wie weet hoe dit zit en kan mij helpen. Alvast reuze bedankt.

Joke, vakantiegeld bestaat niet.

In het verleden had je 17.5 percent loading over de dag dat je vakantie opnam en dat was bij de wet geregeld.
Evenwel is dit sinds 5 jaar geen wet meer.
Het ligt aan het bedrijf of ze hier mee doorgaan en ik heb het wel gedaan met mijn mensen maar in feite is het er af.

Wel krijg je natuurlijk vakantiedagen uitgekeerd in geld als je de zaak verlaat, maw dat gedeelte waar je nog recht op hebt, precies hetzelfde als in NL.

Ik heb hier trouwens al uitgebreid over geschreven, ga naar mijn profiel en voila.
Cheers
Jan

Christmas bonusses zijn in OZ zeer ongebruikelijk. Reken er niet op......
Zie ook weer de informatie welke ik heb gegeven onder mijn profiel.
Jan

De holiday loading van 17.5% bestaat in de Hospitality Industry nog steeds
30.2 What are the pay rates for annual leave?

The pay rate for annual leave is the employee’s pay rate at the time the employee takes the annual leave, plus 17.5 per cent of that rate. Current pay rates are in clause 18 - Classifications and wage rates.

wellicht in andere bedrijfstakken ook. Voor info over loon e.d is www.wagenet.gov.au een handige site.

Willem
Manager Opal Inn

Bedankt weer allemaal. Jammer dat vakantiegeld niet bestaat in OZ, dat is zo iets waar ik niet aan had gedacht, maar oke, 's lands wijs 's lands eer. Dan sparen we maar een beetje harder.
Groetjes

De vader van mijn vriendin krijgt iedere kerst een kerstbonus van ca. 1500 AUD..... maar zijn werkgever is een Nederlander!  :up:
Verder doen ze hier normaal gesproken niet aan het geven van geld waar je geen recht op hebt/niet voor gewerkt hebt.

Af en toe heb ik wel eens het idee dat ze hier maar al te vaak de stelling hanteren:
"Je mag blij zijn dat je werk hebt"

Geen bonusjes, het eerste jaar geen vakantiedagen, geen vakantiegeld, zonder opgaaf van reden ontslagen kunnen worden. Nou nou nou zeg.
Ja, ik ben het ook zo vaak ontzettend ermee eens als er ergens wordt gestaakt.

Pascal en ik krijgen geen vakantie geld of toeslag of zo (hij is grafisch ontwerper, ik in de administratie van een groot laboratorium).

Hij had vorig kerst een tuinbon van $250 en een tochtje naar Rottnest Island en lunch. Het jaar daarvoor een kleiner cadeau en met het bedrijf (3 mensen) skydiven en lunch (ik ook mee voor lunch, ik wilde niet skydiven!)

Afgelopen jaren op mijn werk deden ze pizza op de laatste dag voor kerst, $50 bonus met het loon, en een grote christmas hamper (kerstpakket), inclusief twee flessen wijn en een sixpack. Dit jaar doen ze voor het eerst in 10 jaar een kerst functie bij een restaurant, gaat ongeveer $60 p.p kosten en partners mogen mee, dus $120, maar geen bonus en geen kerstpakket.

Back