Valt abstudy/austudy of youth allowance onder social security payments?

kallie

XPdite Sponsor
Hallo,

Een vraagje aan de legal techneuten onder ons!
Rene is ons eindelijk na drie maanden te hebben gewacht achterna gereisd.
Het plan was na hier aangekomen te zijn zich aan te melden bij de Tasmanian Police. Maar aangezien hij nog 18 is toch zijn rijbewijs nog niet heeft, een police preparation course tesamen met social skills en regels en geografie van Tasmanie op te doen en net pas vers is binnengekomen leek het hem beter toch nog een year twelve te doen en zijn plannen een jaartje op te schuiven.
Zowel voor zijn personal skills als om wat sociale contacten op te doen en daarbij ook nog een beetje tiener te kunnen zijn, kunnen wij ons daar ook wel in vinden. (al was het wel een lekker gevoel om in ieder geval 1 kind in de Working Force te hebben)
En dat na eigenlijk al een paar jaar niet meer naar school te willen.
(Ja, na een paar maanden alleen maar werken en voor jezelf te moeten zorgen lijkt school achteraf toch niet meer zo erg te zijn.)
Komen de volgende vragen op. Kan hij als permanent resident in aanmerking komen om abstudy, austudy, youth allowance of iets in die richting aan te kunnen vragen. Of is dat een social security payment en komen we dus de eerste twee jaar niet voor in aanmerking.
Dat maakt zijn keuze om nu al te beginnen wel iets makkelijker.
In eerste instantie wilde hij eerst de Tafe Police preparation course gaan doen (parttime en maar voor tien weken)Maar als hij al enige rechten heeft op een study allowance verspeelt hij die dan niet door nu parttime te gaan leren en eventueel twee dagen bij te gaan werken.
Als hij dan pas in het nieuwe jaar fulltime terug gaat naar college is hij ondertussen 19 en na gewerkt te hebben geen rechten meer op de allowance.

Wie oh wie kan ons hier mee helpen :|

Mariette

Austudy is voor mensen ouder dan 24; Abstudy is alleen voor indigenous people.
Helaas valt de youth allowance onder 2 jaar wachttijd.
Zie de volgende Centrelink link:
http://www.centrelink.gov.au/internet/internet.nsf/factors/newly_arrived.htm

@) Dank je Jolan,

Ik moet mijn lastavaza weer eens updaten :up:

@) Ja Henk, daar was ik al bang voor, of liever gezegd had al zo'n vermoeden, was er al voor bij Centrelink en Family assistance geweest. Maar de een zei dit en de ander dat. Het enige wat ik niet wist of dat het viel onder de Social Security Payments. En dat is dus wel het geval.
Kun je daardoor ook niet in aanmerking komen voor concessions bij bv TAFE?
En moet je dus het volle pond betalen of is daar weer een andere regeling voor?

Groetjes Mariette

Social Security is een "federal" aangelegenheid terwijl de scholen en TAFE's een staats aangelegenheid zijn. Dus dat verschilt per staat. Ik kan nergens beperkingen vinden in de toegang tot het onderwijs systeem voor "nieuwkomers" (anders dan een aanvullende fee voor temporary visa houders in NSW).

Ik weet ook niet precies hoe het werkt.
Wel kwam ik bijvoorbeeld in aanmerking voor FEEHELP, toen ik een vak aan de universiteit ging doen. Dat was een uitgestelde betaling/lening, terug te betalen via belasting.

Kan de school niet meer informatie geven over mogelijkheden voor support?

Henriette

Back