Van de mijn industrie naar het platteland of horeca

Christiaan050

New Member
Allereerst wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft gedaan om mij topic gelezen en vooral te reageren..

Ik merk dat de mijn industrie het niet echt gaat worden ik las dat 2 week geleden 3000 arbeiders zijn ontslagen in de grootste mijn in Australie en ze staan niet echt te wachten op een backpacker met een working holiday visa en aangezien deze krediet crisis wordt het heel lastig.. Maar dat mag natuurlijk de reis naar australie niet bederven in tegendeel ik wil nog steeds ontzettend graag die kant op en het liefst al met korte termijn ik dacht zelf aan eind februari misschien iemand die ook die kant op gaat? daarmee zou ik graag mee in kontakt komen misschien dat we wat kunnen afspreken om de eerste weken goed en save door te komen..

Ik wou graag werken als fruitplukker of ergens in de horeca alleen zou ik graag wat tips willen waar kan ik eigenlijk het best zou kunnen landen? welke voorbereidingen ik met nemen en of er iemand is die deze plannen ook heeft misschien dat we dan samen wat kunnen ondernemen...

Alvast bedankt


Christiaan Drenth
 
Hoi christiaan!
Ik denk dat je gewoon moet bedenken welk klimaat en welke 'grootte' stad jij zelf het fijnste vind. In alle grote steden zal er wel werk in de horeca zijn denk ik zo. Voor fruit plukken moet je misschien iets meer de stad uit..
Als je naar het zuid/oosten gaat heb je de meeste groten steden bij elkaar. als het dan in de ene stad niet lukt kun je makkelijk naar een andere stad 'dicht bij' vliegen.
Ik ga in februari, alleen dan pas volgend jaar  :| Maar hoop voor je dat je nog iemand anders vind
 
Hoi Christiaan,

Misschien is het een idee om eerst te kijken wat voor werk je waar wilt doen (bijv. http://backpacker-jobs.budget-travel.com.au/ en http://www.aussiebackpacker.com.au/ - ga naar 'employment'), en dan te beslissen waar je het handigst op invliegt en uitvliegt?

Succes,

Ireen
 
Onthoud dat je voor de horeca vaak een RSA (?Responsible Service of Alcohol?) nodig hebt (een diploma). Dit is te behalen met een 1 dags cursus (en niemand zakt) en kost je zo'n 80 dollar. Nadeel is wel, hij is alleen maar geldig voor de staat waarin je 'm hebt behaald.. dus als je naar een andere staat gaat, zul je 'm daar weer opnieuw moeten halen. Dus bedenk je in welke staat je een tijdje wilt werken en ga dan je RSA doen.

Fruitplukken: genoeg werk in te vinden, maar wel vaak onderbetaald (vooral Bundaberg). Je krijgt of per uur betaald of per geplukte eenheid. Beide hebben z'n voor en nadelen. Per uur weet je zeker wat je aan het einde van de week hebt. Bij eenheid niet. Vaak valt het bedrag enorm tegen als je per eenheid krijgt betaald. Maar als jij lang wilt fruitplukken dan kan het uiteindelijk beter uitwerken (het kost je meestal zo'n 3 weken om snel te kunnen plukken - dus pas na zo'n 3 weken zou je meer verdienen dan iemand die per uur betaald krijgt (normaal gesproken he...) daarvoor verdien je veel minder.

Westkust betaald nog steeds het beste.

Succes!
p.s. als je eind februari die kant op wil, moet je nu beginnen met je visum en je tickets!
 
Je kunt ook nog in de bollen werken. Er zijn ontzettend veel Nederlandse boeren in de buurt van Monbulk. Een geschikt hostel voor werkende backpackers vind je in Emerald. Dit is ten N-O van Melbourne. Je vind het wel.
Een voordeel, je bent een Nederlander en die willen ze vaak graag hebben omdat dat harde werkers zijn.
Ik heb zelf 2 maanden in Monbulk gewerkt.
Groetjes Marga
 
Hoi Christiaan,

Mijn vriendin en ik hebben tijdens mijn reis door Oz op een fruitfarm in Gingin (80 km noordoost van Perth) gewerkt. Wel buiten het plukseizoen, maar we hebben daar echt een supertijd gehad. Je hoort veel negatieve verhalen over het werken op een fruitfarm, maar je moet het maar net treffen, denk ik. Wij verdienden daar AUD 16 per uur, konden met zijn tweeen gratis in een gastenhuisje wonen en onze eigen tijden bepalen.

Ik wil maar zeggen dat je zelf ook uitmaakt of het geslaagd is of niet, gewoon vantevoren goed nadenken wat je wilt en niet wilt en duidelijke afspraken maken. Vergeet ook niet dat fruitplukken seizoensgebonden is. Zelf zou ik altijd kiezen om lekker buiten fysiek werk te gaan doen, in Nederland zul je dat waarschijnlijk nooit meer meemaken.

Succes!
 
Hallo Sambo.
ik ben diverse keren in Australie geweest, het is altijd zo als je op vakantie bent zie je met een andere bril als dat je er gaat wonen!
ik zelf geef de voorkeur [wonen dus] aan Melbourne,ik heb er ook familie. 2e Adelaide 3e,3e Perth 4e Sydney
de enige stad waar ik niet wil wonen [wel op vakantie[ [te veel regen]is Darwin.

ben benieuwd wat voor jongen dat was in Adelaide [beetje puber?] [Nederlander?]
wist je dat er circa 20000 Nederlanders wonen, die op de klanken van Andre Hazes naar hun werk rijden [plaatselijk radio station] er gaan er veel naar de gezamelijke barbie,s

kijk ook eens op    move2australia  Rob woont sinds 2000 met zijn gezin in Adelaide en is sinsdien imigratie agent die met veel succes Nederlanders helpt met hun Visum [betrouwbaar] ook veel bezoekers van xpdite hij geeft ook gratis op die site tips enz.
het eerste half jaar hebben ze een dagboek bij gehouden leuk om te lezen

groetjes

Jaap                jaapdunselman@alice.nl
 
op phillip island is veel werk in de horeca (bediening/schoonmaak) maar helaas alleen in de zomer maanden. dus als je hier nog bent in komende oct-feb zou ik zeggen: zak af naar het zuiden!
 
volgens mij reageer je hier op een ander topic van mij, maar goed, toch ook mijn reactie hier

[quote author=os link=topic=9714.msg132291#msg132291 date=1234801733]

ben benieuwd wat voor jongen dat was in Adelaide [beetje puber?] [Nederlander?]

Ja en nee... ja, die jongen was een puber, misschien begin 20-er (alleraardigst mannetje trouwens) en nee, het was geen Nederlander, maar een Australier die in Adelaide woonde.

wist je dat er circa 20000 Nederlanders wonen, die op de klanken van Andre Hazes naar hun werk rijden [plaatselijk radio station] er gaan er veel naar de gezamelijke barbie,s

dat er zoveel nederlanders woonden wist ik niet. maar dat kan natuurlijk wel positief uitpakken. zeker in het begin als je nieuwe mensen ontmoet en je nog als 'groentje' in Australie rondloopt.

kijk ook eens op    move2australia 

wij hebben geen immigratiebureau ingeschakeld. het was een behoorlijk uitzoekwerk om alles zelf te doen, maar goed zelf te doen! het bespaart toch een hoop geld als je het zelf doet.
 
Back
Top