Van Euro's naar Australische dollars

Piet/Madeleine

XPdite Sponsor
Wie heeft tips over dit onderwerp? Stel dat wij over enkele maanden de grote sprong gaan maken en wij hebben in Nederland bv. Eur 30.000,-- op een spaarrekening staan. Wat is de eenvoudigste manier om dit geld in Australie te kunnen opnemen zonder al te hoge transactiekosten. Kun je bv. je rekening hier aanhouden (zonder woonadres) en vanuit Australie pinnen of is er een simpeler manier.

Piet en Madeleine

Hoi Piet en Madeleine

Je kunt altijd je Nederlandse rekening aanhouden ,dit is zo wie zo erg handig voor de laatste zaken die nog in Nederland af te handelen zijn.
Je kunt je adres in Australie doorgeven aan de bank. Wij hebben mijn ouders als postadres gegeven en doen verder alles via internet (de laatste betalingen). Wel handig als je hier ook een rekening opent.
Hoe je het beste je geld over kan zetten weet ik niet, de beste koers is meestal rond de kerst. Maar weet wel dat de rente hier een stuk aantrekkelijker is dan in NL.

Groet Erna

In lijn met Erna, wij hebben gewoon onze postbank rekeningen aangehouden en ons Australische adres opgegeven. Je betaalt een kleine toeslag voor versturing van de afschriften maar het is wel makkelijk. Betalingen doe je gewoon via internet. Wij hebben de rekeningen aangehouden ivm 'laatste betalingen' maar ook omdat je nog wel eens zaken doet met NL als je hier zit. Ik noem een fleurop bloemetje, kadopost bij geboortes enzo, dat betaalt veel makkelijker met een NL'se rekening. Moest wel lachen een tijdje terug toen ik een lokale bloemist (in NL) verzocht een bloemetje te sturen; toen ik vroeg hoe te betalen zei die "als je morgen even langs komt dan regelen we het wel"...

Op de Wiki van dit forum heb ik een verhaal over bankieren in Oz geschreven. Ik heb daarnet wat opmerkingen over buitenland transacties aan toegevoegd. Misschien even kijken op http://www.xpdite.net/node/65

(Link aangepast n.a.v. de post van Miciel - Thanks Michiel!)

Uit ervaring kan ik nog wel even het een en ander hieraan toevoegen. Wat betreft het overmaken berekenen alle banken kosten. De westpac bank berekend voor elke overseas transaction $ 8,=. De Fortis bank / Ing bank, allemaal. Verder is het zo dat het BSB nummer, genoemd in het artikel van Henk een vitaal onderdeel is voor een overboeking. Meld je dit nummer niet, dan wordt er wellicht bij andere banken hoge kosten berekend, bij de westpac bank wordt het weerkaatst naar het "point of origin" oftewel je rekening in Nederland.

In Nederland snappen banken niet wat dat BSB nummer inhoud en ze gaan er vaak vanuit dat het wel goed zal komen. Laat je niet in de maling nemen, dat komt het dus niet! Je krijgt het geld terug en ze pikken vaak ook nog wat geld van je overboeking af. Ga je dus 30000 euro overboeken, grote kans dat zij even 100 euro inpikken als het terug komt.
Deze BSB code, je kan hem het beste vermelden in je betalingsomschrijving.

Bij een aantal banken kan je reeds vanuit Nederland een bankrekening openen. Ik geloof dat naast de Westpac de Commonwealth bank een mogelijkheid biedt. Maar even vanuit mijn ervaring wat betreft de westpac, je vult een aantal gegevens in, je faxt het door en daarna wordt er zowel een betaal als een spaarrekening voor je aangemaakt.

Gegevens krijg je per e-mail en voila, je kan geld storten op je rekening in Australie. Geld storten, dat is mogelijk. Je kan er echter verder nog niks mee doen. Als je geld op wilt nemen / betalen enz. dan moet je met paspoort op je bankkantoor komen, dan word er ook een pinpas voor je aangevraagd enz.. In principe is het zo dat je op dit moment nog geen australisch adres hoeft te hebben. Je kan je pas ook afhalen op het bankkantoor.

Verder, wat betreft cheques. Henk maakt er vaak gebruik van, ik persoonlijk haat cheques en daarom maak ik geen gebruik van dit betaalmiddel. Het is wel waar, het is een goed geaccepteerd betaalmiddel. Mensen zoals loodgieters / electriciens / monteurs, ze zullen ongetwijfeld cheques accepteren. Echter, je weet natuurlijk van te voren dat ze komen. Dan kan je natuurlijk even redelijk wat geld pinnen om ze te betalen. Verder, als je huurt, dan betaal je deze personen voor zover ik er gebruik van heb gemaakt niet. Geef ze een drankje, prima, onderhoudskosten aan het huis worden betaald door de verhuurder. Maar goed, we dwalen off topic, mijns inziens zijn cheques geen verplichting. IK HAAT ZE! :evil:

Rest mij nog te vermelden dat voor het overboeken van je Nederlandse naar je Australische rekening je ook zogenaamde "tussenbanken" kan gebruiken. Ze berekenen geen kosten, jij krijgt een koers aangeboden waarop kan worden overgeboekt. Als je een gunstige koers krijgt dan kan je opdracht geven om je geld over te maken. Deze banken, de bekendste zijn Currencies Direct en Ozforex halen hun inkomsten uit of laag aangeboden koersen of uit rente die zij ontvangen doordat jij geld op hun "bank" hebt staan.

Als leidraad kan ik zeggen dat je het beste geen geld over moet maken tijdens de Australische zomer. Eerder tijdens het Nederlands hoogseizoen, zodat de Euro flink hoog staat t.o.v. de AU Dollar. Een goede koers is:

1 Euro = AU$ 1,70 of hoger
AU$ 1 = 0,58 euro of lager

De actuele koers is bekend op http://www.xe.com/ucc/

Kleine toevoeging: Denk echter niet dat ik hypermodern ben omdat ik cheques haat, er is namelijk ook iets hypermoderns wat ik haat: SMS  :lol:

Gewoon via internetbankieren overmaken naar je OZ rekening met IBAN / SWIFT code (en BIC geloof ik) da's goedkoop, werkt prima en de wisselkoers was ook goed die wij kregen. ABN rekende wel kosten maar met een limiet, dus was het handiger om veel in 1 x over te maken.

IBAN en SWIFT is handig om toe te voegen, maar het zal de kosten in dit geval niet drukken, alleen bij overboekingen binnen de EU van eurorekening naar eurorekening!
Makkelijkste manier is toch om electronisch over te boeken op het moment dat de wisselkoers net gunstig is.
Wilbert

Hawk:
In Nederland snappen banken niet wat dat BSB nummer inhoud en ze gaan er vaak vanuit dat het wel goed zal komen. Laat je niet in de maling nemen, dat komt het dus niet! Je krijgt het geld terug en ze pikken vaak ook nog wat geld van je overboeking af. Ga je dus 30000 euro overboeken, grote kans dat zij even 100 euro inpikken als het terug komt.
Deze BSB code, je kan hem het beste vermelden in je betalingsomschrijving.

Je moet het BSB nummer gewoon onderdeel van je rekening nummer maken - de eerste zes cijfers als BSB nummer en dan de rest van je rekening nummer er achteraan. Gaat al jaren goed bij mij. (ABNAMRO - internet bankieren)

En Hawk.... jij blij dat je niet bij de National Australia Bank zit.... die sturen tegenwoordig een SMS-je met een bevestigingsnummer wat je in moet geven bij internet overboekingen boven een bepaald bedrag.....  :smile:

Wat de wisselkoers aan gaat..... de laatste 18 maanden is die vrij stabiel, maar over de periode dat ik nu in Oz ben (bijna 8 jaar) heb ik de koers heen en weer zien schuiven tussen 0.49 en 0.65 eurocent - da's best veel.

Dus de NAB verplicht je dus min of meer om een mobiele telefoon te hebben als het om bedragen overboeken gaat. Dan ben ik inderdaad blij dat ik er geen rekening bij heb nee  :grin:

En nu je het zegt wat betreft dat BSB nummer als onderdeel van je rekeningnr. dat lijkt mij inderdaad vrij logisch om dat te doen. Goed idee. Ik zal het ook eens uitproberen als de koers weer eens gunstig staat...

[quote author=hawk link=topic=6694.msg83799#msg83799 date=1173477875]
Dus de NAB verplicht je dus min of meer om een mobiele telefoon te hebben als het om bedragen overboeken gaat.
[/quote]

Nee hoor, je kunt _als je dat zelf wilt!_ als extra beveiliging, je internet bankieren zo instellen dat het met de SMS bevestiging werkt.

Hé guys, bedankt voor jullie uitleg, ik reageer
wel niet altijd, maar lezen doe ik het zeker!  :up:

Miranda  :smile:

Oké, bedankt tot zover voor jullie reacties. Zo zie je maar weer dat er een hoop verschillende leerzame mogelijkheden zijn. Weer een stuk wijzer geworden.

Groetjes van Piet en Madeleine

Als het om grote bedragen gaat moet je eens kijken bijvoorbeeld naar bedrijven als HIFX (www.hifx.co.uk). Zij kunnen grote bedragen tegen een gunstig tarief overboeken op het juiste moment. Er zijn ook vast meer van dit soort bedrijven die veel handelen in currencies. Het kan best aardig schelen. neem bijvoorbeeld 30.000 eurietjes bij een koers van 1.649 is dat 49470 dollies. Maar als de koers zoals een week of 2 geleden nog op 1.688 ligt dan is dat ineens 50.640 dollies. Dat scheelt toch wel aardig volgens mij, zeker als je alle kosten die je al hebt bekijkt.

Back