Uit ervaring kan ik nog wel even het een en ander hieraan toevoegen. Wat betreft het overmaken berekenen alle banken kosten. De westpac bank berekend voor elke overseas transaction $ 8,=. De Fortis bank / Ing bank, allemaal. Verder is het zo dat het BSB nummer, genoemd in het artikel van Henk een vitaal onderdeel is voor een overboeking. Meld je dit nummer niet, dan wordt er wellicht bij andere banken hoge kosten berekend, bij de westpac bank wordt het weerkaatst naar het "point of origin" oftewel je rekening in Nederland.
In Nederland snappen banken niet wat dat BSB nummer inhoud en ze gaan er vaak vanuit dat het wel goed zal komen. Laat je niet in de maling nemen, dat komt het dus niet! Je krijgt het geld terug en ze pikken vaak ook nog wat geld van je overboeking af. Ga je dus 30000 euro overboeken, grote kans dat zij even 100 euro inpikken als het terug komt.
Deze BSB code, je kan hem het beste vermelden in je betalingsomschrijving.
Bij een aantal banken kan je reeds vanuit Nederland een bankrekening openen. Ik geloof dat naast de Westpac de Commonwealth bank een mogelijkheid biedt. Maar even vanuit mijn ervaring wat betreft de westpac, je vult een aantal gegevens in, je faxt het door en daarna wordt er zowel een betaal als een spaarrekening voor je aangemaakt.
Gegevens krijg je per e-mail en voila, je kan geld storten op je rekening in Australie. Geld storten, dat is mogelijk. Je kan er echter verder nog niks mee doen. Als je geld op wilt nemen / betalen enz. dan moet je met paspoort op je bankkantoor komen, dan word er ook een pinpas voor je aangevraagd enz.. In principe is het zo dat je op dit moment nog geen australisch adres hoeft te hebben. Je kan je pas ook afhalen op het bankkantoor.
Verder, wat betreft cheques. Henk maakt er vaak gebruik van, ik persoonlijk haat cheques en daarom maak ik geen gebruik van dit betaalmiddel. Het is wel waar, het is een goed geaccepteerd betaalmiddel. Mensen zoals loodgieters / electriciens / monteurs, ze zullen ongetwijfeld cheques accepteren. Echter, je weet natuurlijk van te voren dat ze komen. Dan kan je natuurlijk even redelijk wat geld pinnen om ze te betalen. Verder, als je huurt, dan betaal je deze personen voor zover ik er gebruik van heb gemaakt niet. Geef ze een drankje, prima, onderhoudskosten aan het huis worden betaald door de verhuurder. Maar goed, we dwalen off topic, mijns inziens zijn cheques geen verplichting. IK HAAT ZE! :evil:
Rest mij nog te vermelden dat voor het overboeken van je Nederlandse naar je Australische rekening je ook zogenaamde "tussenbanken" kan gebruiken. Ze berekenen geen kosten, jij krijgt een koers aangeboden waarop kan worden overgeboekt. Als je een gunstige koers krijgt dan kan je opdracht geven om je geld over te maken. Deze banken, de bekendste zijn Currencies Direct en Ozforex halen hun inkomsten uit of laag aangeboden koersen of uit rente die zij ontvangen doordat jij geld op hun "bank" hebt staan.
Als leidraad kan ik zeggen dat je het beste geen geld over moet maken tijdens de Australische zomer. Eerder tijdens het Nederlands hoogseizoen, zodat de Euro flink hoog staat t.o.v. de AU Dollar. Een goede koers is:
1 Euro = AU$ 1,70 of hoger
AU$ 1 = 0,58 euro of lager
De actuele koers is bekend op
http://www.xe.com/ucc/
Kleine toevoeging: Denk echter niet dat ik hypermodern ben omdat ik cheques haat, er is namelijk ook iets hypermoderns wat ik haat: SMS :lol: