van Prospective marriage visa naar Spouse visa

lin-shinji

New Member
Hallo mede forummers,
even wat info over de omschakeling van Pros. marriage naar t spouse visa.

Gister gebelt om te vragen hoe en wat geregelt moet worden, en ze zeiden het volgende (kantoor in Canberra)

-We kunnen geen afspraak maken ,en dan dezelfde dag het visum meekrijgen ,zoals in Berlijn .
Je kunt de formulieren opsturen of afgeven op kantoor, en dan afwachten maar weer...

- Je moet in ieder geval je brief met je Visa Grant Number bijsluiten en 2 stat decs van aussie citizens. je hoeft geen nieuwe medische keuring of police clearance aan te vragen. (en de certified copies van paspoort,birtcertificate, etc....moet je ook weer bijvoegen)

- Vervolgens krijg je een bewijsje dat je een visa grant number hebt ,en dat je in afwachting bent van je spouse visa, en daarmee kun je naar Medicare om je daar aan te melden.

-Kosten; 650 dollar (persoonlijk vind ik dat erg overdreven voor dat beetje werk wat ze moeten doen, het gaat zelfs om dezelfde formulieren 47sp en 40 sp, t enige verschil is I , DO , maar goed ,tis niet anders.)

Groetjes Lin

Jeetje Lin,

Dat is nu precies de reden waarom ik dus op een spouse defacto visum ben vertrokken :|, dat scheelt de druk van de binnen 9 maanden trouwen en dus de papierhandel en ook nog een $650 dollar.

Maar goed, ik hoop dat alles van een leien dakje gaat voor je en wens je verder veel geluk.

Groeten,
Koen

Nou, gister alle papieren afgegeven voor ons spouse visa.
Bonnetje gekregen voor Medicare, naar Medicare gegaan ,ze vroegen om de originele bon van Dimia, een kopie van mijn paspoort met visa sticker, mijn brief van het pros. Marriage visa met visa grant number, mijn wedding certificate en toen was t ok.
zij sturen het weer door, wordt even met Dimia besproken en dan heb je dus Medicare.
Kan een paar weken duren voor je de officiele bevestiging krijgt, maar je hebt recht op Medicare vanaf je trouwdatum, als je eenmaal de gegevens bij hun afgegeven hebt, dus....
ook weer geregelt

groetjes Lin

Dat is dan dus volledige medicare? Want als Nederlander had je toch al recht op medisch noodzakelijke hulp if needed? (zoals een toerist die heeft, en een WHVér......)

Soms snap ik helemaal niks meer van het verschil tussen Medicare in situatie 1 en medicare in situatie 2.

henriette

volgens de heer van Medicare heb ik nu recht op hetzelfde als ee "echte aussie"
Whatever that means, hahah
weet wel dat ik fysio heb op het moment, en dat valt buiten Medicare,dus dat is gewoon 55 dollar per keer uit eigen geldbuideltje

gr lin

Niks, geen medicare .Toen ik aankwam in Aust zijn we wel meteen naar medicare gegaan om te vragen hoe t nu precies zat ,of we toch vast konden aanvragen omdat we met het spouse visa bezigwaren maar dat ging niet. Eigenlijk is je enige optie particulier verzekeren ergens.
Wij hebben dat niet gedaan, gewoon 3 maanden goed uitkijken met oversteken  :lol: :lol:
Nee, ff sewrieus, slim ist natuurlijk niet, kan altijd iets gebeuren, maar ik had zoiets van, t heeft al genoeg gekost, ik neem deze keer t risico, en gelukkig is dat goed gegaan. Maar particulier verzekeren is dus een optie..

groetjes lin

Nou, ben ik weer, dus toch niet zo simpel.
de 14e augustus alles afgegeven hier bij DIMIA in Canberra, en gister (22e) kreeg ik een brief, ik dacht ,wow, da's snel, dat is binnen, ik heb een spouse visa. Mooi niet dus.

we moeten meer bewijs aanleveren dat we samen hebben gewoont van het moment dat ik geemigreerd ben(30 maart) tot de dag van vandaag. Nou ja, zeg , trouwfotos met alle gasten is niet genoeg bewijs dat we "genuine" zijn.
Dus fotos met de kids, easter, met zijn allen in de huiskamer in Socceroos outfit(juni) uit eten met vrienden op Anzacday, etc etc..
OOk willen ze bewijzen van email, kaarten en telefooncontact (hebben ze al allemaal in Berlin, maar nee, die werken schijnbaar niet samen)

Als je ze nog hebt, bewaar aub de enveloppen met postzegels, daar blijven ze over zeuren,dus als je die hebt, bewaren de komende jaren.

Als je samen geen huurcontract hebt(zoals wij) moet je bewijzen dat je op hetzelfde adres woont, door afschriften van bank,sportclub,doktor,etc met je naam en adres ,zodat ze zien dat je bewijzen op hetzelfde adres hebt)
Gelukkig al een paar keer bij doktor,fysio en tandarts geweest, nou ja, gelukkig voor DIMIA dan, niet zozeer voor mij  :x

Moesten ook nog even een statement invullen, nou ja, John dan, want ik had de statement van maart tot nu over onze relatie geschreven, en dat moet ook van beiden, want mij alleen geloven ze niet  :?

Van alles ,of couse, weer gecertificeerde kopietjes.

en binnen 7 dagen terugsturen, anders worden ze bozig  :x :x

nou, als ik weer wat hoor, post ik wel weer.

gr lin

Tjemig, dat is toch niet te geloven! Maakt dus niks uit dat je ondertussen getrouwd bent blijkbaar!

Nou, succes maar weer met verzamelen!
Het lekkere is: je bent er al, happy en getrouwd!

Henriette

@Henriette,
nee, schijnbaar zijn fotos van een complete bruiloft niet "genuine" genoeg  :-D :-D
maar goed, we zitten idd in Aust, en ze krijgen me niet zomaar t land uit,  :evil: :evil:

gr lin

Back