Vantevoren een australische bankrekening openen?

MartijnT

New Member
Waar ik benieuwd naar ben is wanneer jullie bij een australische bank een rekening geopend hebben.

Wij gaan binnenkort vertrekken en zullen eerst een tijdje (2 tot 3 maanden) door australie gaan reizen eer we bepalen waar we willen gaan wonen en naar werk gaan zoeken. We zitten erover te denken om nu alvast een bankrekening te openen bij een australische bank zodat we maar vast iets hebben, we hebben nu namelijk ook nog een woonadres, straks niet meer (wat de communicatie niet makkelijker maakt). Zodra we naar werk gaan zoeken lijkt een australische bankrekening (i.v.m. salaris) op z'n minst handig.

Hoe zijn jullie ervaringen daarmee, kan je zonder australische bank (Postbank in mijn geval) ook eenvoudig geldzaken regelen? Of is voor bijvoorbeeld verzekeringen een australische rekening handig of noodzakelijk?

m.vr.gr.

Martijn
 
Hey,

Vanuit NL kan je geen bankrekening openen. Dus dat moet je zowieso daar doen.
Of het handig is ligt aan de postbank, hoeveel ze rekenen per transactie in het buitenland.

Persoonlijk denk ik dat je het beste een Aus rekening kan openen en gelijk over internet alles overstorten en dan je NL rekening afsluiten.

Maar voor iedereen is dat anders...  :-D :-D

Groetjes Ivet
 
Ja, zo doen wij het ook: HAns opent in Oz een rekening en dan sluis ik vanuit België alles door en sluit ik de onze hier.

S
 
[quote author=Ivette link=topic=4923.msg62580#msg62580 date=1150186250]
Vanuit NL kan je geen bankrekening openen. Dus dat moet je zowieso daar doen.
[/quote]

Hallo Ivet,

Afgelopen week heb ik even contact gehad met de Commonwealth Bank, daar kan je zeker wel een australische rekening openen vanuit Nederland (http://www.migrantbanking.co.uk/moving_to_australia/), alleen internetbankieren kan je dan nog niet, daarvoor moet je eerst naar een filiaal down-under.

m.vr.gr.

Martijn Tiemens
 
Als je na aankomst binnen een bepaalde tijd (ik meen 6 weken) een rekening opent, hoef je niet zoveel bewijzen voor punten mee te nemen als anders (na langere tijd). Ja, ja, we zijn nog niet van de punten af!  :evil:

Daarmee bedoel ik rijbewijs, paspoort, bankpassen etc etc. Die leveren allemaal identiteitspunten op.......

Ik heb zowel een Australische rekening als de Postbank (hoef dus niet meer te openen) en hou beide aan. In ieder geval voor zolang er nog iets opstaat in Nederland. Daarvan blijf ik dan de IBG terugbetalen (studieschuld), er zit nog een girokwartaalkrediet op voor mocht dat nodig zijn, mijn cc is er aan gelieerd, etc.........Altijd handig voor als ik helemaal de min in ga in Australie. Verdiend geld gaat rechtstreeks naar de Australische bank en ik hoop daar dan van te kunnen leven. En dan zien we in de toekomst wel wat er met de Postbank rekening gaat gebeuren. Overigens kun je daarvoor gewoon een adreswijziging doorgeven (na eerst een postadres bij mijn ouders op te geven).

Ook al weet je niet waar je straks gaat wonen na het reizen in Australie, ik zou gewoon een filiaal kiezen met een adres van hostel, vrienden oid, en straks gewoon een adreswijziging doorgeven.....

groet, henriette
 
Je kan een rekening openen in Australie terwijl je in Nederland zit, ik heb daar pas nog met enkele banken over gemaild.
Sommige banken willen alleen telefonisch een rekening openen voor je, bij andere kan dat via internet aangevraagd worden.
Westpac heeft migrant banking, ik weet niet of dat wat is:
http://www.westpac.com.au/internet/publish.nsf/Content/PBITMB+Arrange+your+banking

Let wel dat als je geen Tax File nummer hebt je met hoge kosten te maken krijgt (heb ik gehoord)
 
Wat me ook moeilijk lijkt is het volgende. Je moet je bankpasjes inleveren voordat je weggaat. Zo lang je dat niet doet, blijf je er voor betalen. Das natuurlijk niet handig. Als je ze inlevert moet je dus cash geld bij je hebben om op Schiphol nog het een en ander te doen, tijdens je stop-over en je eerste dag (denk ik) in Oz.
Krijg je ook al pasjes enzo thuis gestuurd als je in NL een rekening aanvraagt in Oz? Heb hier inderdaad al eens vaker over zitten denken hoe dat nou zit. Als je aardig wat spaargeld hebt, kun je dat ook niet zomaar overmaken. Geen idee of je er dan belasting over betaald. Ik weet in ieder geval wel dat je per persoon onver 19.000 euro belastingvrij mee kan nemen.
 
Ik begrijp het probleem echt niet zo........
Waarom doe je niet gewoon een adreswijziging op je nederlandse bankrekening? Houd je gewoon alle pasjes etc.
Mocht je na verloop van je pasjes je hele rekening opzeggen, dan doe je toch een briefje en klaar?
Zo kun je nog gewoon overal bij en kost niets extra.........
Je kunt als inwoner van Australie gewoon een Nederlandse bankrekening hebben natuurlijk.......

henriette
 
Wij waren hier de eerste 6 maanden als toerist :lol: en hebben toen bij de ANZ een rekening geopend, zonder tax file number en alleen met een paspoort. No problem, geen extra kosten en identificatie problemen.

Succes!

Groetjes Lin
 
[quote author=henriette link=topic=4923.msg62642#msg62642 date=1150205850]
Ik begrijp het probleem echt niet zo........
Waarom doe je niet gewoon een adreswijziging op je nederlandse bankrekening? Houd je gewoon alle pasjes etc.
Mocht je na verloop van je pasjes je hele rekening opzeggen, dan doe je toch een briefje en klaar?
Zo kun je nog gewoon overal bij en kost niets extra.........
Je kunt als inwoner van Australie gewoon een Nederlandse bankrekening hebben natuurlijk.......

henriette
[/quote]

Je kunt niet zo maar je rekening opzeggen via een brief. Tenminste... Niet bij mijn bank en pasjes willen ze ook liever terug hebben van jezelf. Heb het meegemaakt toen ik overstapte van ABN AMRO naar Rabobank.
 
Oh, dat wist ik nie............effe navragen dan maar van te voren. En anders komt dat opzeggen ooit wel een keer. Zoiets heeft geen haast. Ooit binnen bij een bank, is binnen denk ik dan maar! (handig voor rood staan etc, liefst zo veel mogelijk rekening dus ook ha ha  :wink:)

Henriette
 
Ben net bij de Rabo geweest vandaag.

Als je je geld hier op een rekening hebt staan en je hebt inmiddels een rekening geopend en daar bv ook al woonachtig bent kun je gewoon daarvandaan via internetbankieren een buitenlandse overboeking doen als je maar IBAN-nummer etc hebt.

Zo kun je makkelijk je geld overboeken en gelijk eventueel doorrsluizen naar in eerste instantie een spaarrekening (hebben hoge rente daar)

Mariette
 
[quote author=bono link=topic=4923.msg62620#msg62620 date=1150198476]
Let wel dat als je geen Tax File nummer hebt je met hoge kosten te maken krijgt (heb ik gehoord)
[/quote]

Zolang je nog geen TFN hebt, moet de bank (verplicht) 10% van je rente inhouden. Dat heet dan 'non-resident' tax. Zodra je echter in Australie woont, en een TFN nummer hebt, kun je de 10% die ze ingehouden hebben op de rente je ontvangen hebt (VANAF HET MOMENT DAT JE HIER WOONT) weer terugkrijgen. Gewoon met je TFN nummer naar de bank gaan.
Overigens: Aanvragen TFN nummer kan heel eenvoudig via internet, en je krijgt hem dan na een week of 4 per post toegestuurd.
Perthpete
 
[quote author=Annemiek link=topic=4923.msg62648#msg62648 date=1150210423]
Je kunt niet zo maar je rekening opzeggen via een brief. Tenminste... Niet bij mijn bank en pasjes willen ze ook liever terug hebben van jezelf. Heb het meegemaakt toen ik overstapte van ABN AMRO naar Rabobank.
[/quote]

Waaat :-o
Bij de postbank was het een kwestie van 1 stom briefje... Nu heb ik ook ABN en wil die binnen kort gaan opzeggen. Ben benieuwd. Hoop dat ze niet te moeilijk gaan doen.

ontopic:
Wij hebben toen vanuit Nederland bij westpac een bankrekening geopent. De eerste dag in Australie gelijk naar de bank gegaan paspoort en visa laten zien en 2 weken later lage de pasjes op de deurmat.
Voor die tijd konden we geld afhalen met onze paspoorts.
Ik heb geprobeerd om me geld in delen vanuit Nederland over te maken. Steeds als de koers gunstig stond maakte ik een deel van mijn geld over.
Best een goed idee dacht ik zo. [size=7pt]Behalven als je bij de ABN zit :wall:  :x [/size]  Het geld werd steeds pas na 3 dagen over gemaakt en dan stond de koers weer helemaal verkeerd. :wall: Maar het idee was leuk. We hebben ook 1000dollar cash mee genomen. Was best handig. Maar of het echt nodig was??...

We hebben de eerste betalingen uit eindelijk met de creditcard gedaan. Alleen de boodschappen op dag 1 hebben we er mee betaald. Was 50 dollar dus uiteindelijk was 100AUD meer dan genoeg geweest :roll: :-D De rest van het cash is opgegaan aan bier, macdonalts, subway en anderen toeristische zooi  :cool:
 
het is wel verstandig om een rekening in nederland open te houden voor eventuele betalingen en teruggaves van de belasting etc. het is verbazend wat er nog zo binnenkomt en uitgaat aan euro's. denk bijv. aan de wegenbelasting die terugstort etc. gas/water en electra. na een tijd wordt het gebruik van de rekening steeds minder en kan je zelf bepalen of je de rekening wilt sluiten.
dit is makkelijker dan ieder bedrijf/persoon een rekening nr. wijziging te sturen.
(DENK IK)
 
Hans,
Helemaal gelijk! Wij zitten nu 2,5 maand in Perth en zijn heel blij dat we de NL rekeningen nog hebben... We gaan ervan uit dat het verstandig om zeker nog een jaar die rekeningen te houden ;-)
Perthpete
 
[quote author=hans964 link=topic=4923.msg63047#msg63047 date=1150535575]
het is wel verstandig om een rekening in nederland open te houden voor eventuele betalingen en teruggaves van de belasting etc. het is verbazend wat er nog zo binnenkomt en uitgaat aan euro's. denk bijv. aan de wegenbelasting die terugstort etc. gas/water en electra. na een tijd wordt het gebruik van de rekening steeds minder en kan je zelf bepalen of je de rekening wilt sluiten.
dit is makkelijker dan ieder bedrijf/persoon een rekening nr. wijziging te sturen.
(DENK IK)
[/quote]
Yep :up:
Mee eens.
We hebben zo'n beetje alles terug gehad. Alleen nog het geld van de laatste belasting terug gaven over 2005. Terug gaven over 2006 tja?? Boeit mij nie echt we hebben maar 6 weken gewerkt in 2006. We kunnen waarschijnlijk alle belasting terug krijgen over 2006 met een M biljet maar dat is dan pas in 2007. Dat storten ze dan maar naar me ozie bank rekening.
ABN blijft toch elke maand geld incaseren voor pasjes, creditcard en weet ik wat nog :wink: Ik wil gewoon af van alles wat met NL te maken heb. Het hoofdstuk afsluiten en verder gaan. Zullen we maar zeggen.
Anders gezegt,... ze zoeken het maar uit in Nederland!!  :p ....... Alleen voetbal vind ik nog interessant en het is dat me familie daar woont. Maar wat Nederland betreft bha.... Stront land  :roll:..
groet
 
okay bear, duidelijke mening. nederland zelf is een mooi land, het zijn een groot aantal bewoners die het verzieken en het grote aantal bewoners (al mag je niet zeggen dat het nu wel heel erg druk wordt)
De banken hier (en australie ook wel hoor) zijn inderdaad oplichters.
mijn aandelenrekening open laten houden voor 1 aandeel a 12 euro (rest verkocht) nu krijg ik een rekening van 8 euro voor het openhouden van die rekening en als ik hem af wil sluiten betaal ik hier ook nog kosten voor!!!!
 


OFX
Back
Top