(Vergeten) uit te schrijven gemeente/zorgverzekering.

Niek Dingemans

New Member
Hey allemaal! Ik heb een vraagje. Ik ben sinds eind augustus in Australie op een Subclass 100 visa (permanent residency). We hadden geen vaste plannen. ons enige plan was te voldoen aan de visa eis van minimaal x jaar in een periode van 5 jaar in australie te zijn. Hierdoor heb ik mijzelf niet uitgeschrijven bij de gemeente en zorgverzekering etc. Dus ben nu hier in australie met een verzekering bij vgz. We hebben besloten niet naar Nederland terug te keren dit jaar. Hebben jullie tips wat te doen in deze situatie? Kan ik mijn vader machtigen om mij uit te schrijven zodat ik hier bij Medicare aan kan melden?
Op internet lees ik verhalen over boetes als je jezelf vergeet uit te schrijven, weten jullie hier meer over?
Dankjewel! Niek

Even contact opnemen met je gemeente. Wellicht kan het via email en anders ouderwets op paier. Maar moet allemaal wel te regelen zijn. Ik heb mijn zorgverzekering opgezegd via chat :)

Beetje indirecte tip; Via skype een tegoed bestellen ($20 ofzo), zodat je eenvoudig naar NL nummers kan bellen. Is veel goedkoper dan met je gewone abonnement bellen en kwaliteit is super. Als je niet kan bellen met overheidsinstanties en alles via de (e)mail moet doen... dat vond ik echt een drama.

Je hebt nog een NL zorgverzekering dus dat is goed, in theorie ben je pas verplicht je uit te schrijven na 8 maanden. Een boete ga je dus niet krijgen.

Machtigen is goede vraag, dat kan, maar per gewenste actie moet je een machtiging opstellen, althans zo is t bij mijn gemeente in NL.

Ook al hebben ze het liefste dat je het in persoon doet voordat je uit NL vertrekt, ik heb gewoon vanuit Australië formulier gedownload en ondertekend, en een familielid heeft het bij het gemeentehuis afgegeven.

Omdat er een verdrag is met Nederland kan je in Australie gewoon een Medicare kaart aanvragen. Ze hebben hiervoor je paspoort, visum en een Europese health care card (dus je kaart van je huidige zorgverzekering, bij mij staat European health care card achterop) nodig. Via internet heb ik begrepen dat niet alle medewerkers bij Medicare hier van op de hoogte zijn, dus dat je je af en toe wat aanhoudender op moet stellen om het voor elkaar te krijgen, maar ik had er geen problemen mee. Ik kon hem zelfs met terugwerkende kracht afsluiten vanaf de datum dat ik was geland, waardoor ik een aantal doktersbezoeken alsnog vergoed heb gekregen.

@Reinhoud hoe kom je aan die informatie als ik vragen mag? In dit geval is er al PR, dus gewoon recht op Medicare. Heeft niks met 2 jaar hier wonen te maken.
Ligt vaak aan het visum of het wel of niet kan/mag.

Back