Verhuizen to-do

benrelou

New Member
Beste mensen,

Na enkele kleine berichten te hebben losgelaten en het volgen van deze site een tijdje heb ik hier nog enkele punten die zeer belangrijk voor mij zijn ivm mijn verhuizing naar Australië half september 2011.

Ik heb de vele verhalen en adviezen gelezen op deze site maar het is toch vaak lastig om al deze zaken eruit te pikken voor je eigen situatie en daarom zou ik het bijzonder op prijs stellen indien jullie mij nog adviezen, tips of andere info kunnen geven.

Ik zal mijn situatie proberen zo goed mogelijk neer te zetten zodat jullie er ook een duidelijk beeld van kunnen krijgen en mij zo goed mogelijk kunnen helpen:

Mij naam is Benjamin Relou, ik ben 27 jaar en woon in Deurne, Nederland. Ik ben geboren in Australië in 1984, heb daar 4 maanden gewoond en toen zijn mijn ouders en ik weer terug gegaan naar Nederland. Alhoewel ik natuurlijk niets meer weet van deze 4 maanden heeft het mij wel een paspoort opgeleverd en wil ik per half september ongeveer naar Australië verhuizen samen met mijn Noorse vriendin die in eerste instantie op een jaar visum gaat en alle zaken nog vanuit daar wil laten lopen (verzekeringen e.d.). Mocht alles goed bevallen gaan we de mogelijkheden onderzoeken om dit visum om te zetten in een partnervisum zodat ook zij langer kan blijven. Eerste jaar zal echter eerst kijken in hoe verre het bevalt en zal halverwege ongeveer pas een knoop worden doorgehakt. De bedoeling is wel gewoon om een normaal bestaan op te bouwen met full time banen.

Wij willen ons gaan vestigen in Sydney waarbij gedacht wordt in de buurt van The Northern Beaches rond Dee Why, een strand dichtbij en hopelijk niet te veel toerisme. We willen eerst een appartement huren voor een jaar. Is dit ook te doen met openbaar vervoer en/of eigen transport in en van het CBD? (Adviezen welkom)

Ik wil mijn ziektekostenverzekering per 1 oktober opzeggen en bij aankomst half september mezelf meteen registeren bij Medicare. Is dit een goede zorgverzekeraar en wat zijn hier de maandelijke kosten van of is een private verzekeraar beter om bij aan te sluiten?

Ik heb in Nederland mijn rijbewijs (nog het roze papiertje) en zou graag een Australisch rijbewijs willen hebben. Moet ik hiervoor vertalingen voor aanvragen of een internationaal rijbewijs of zetten ze deze meteen om? Zijn er ook hier kosten voor?

Hebben jullie ook advies voor een bepaalde bank-instelling, lage kosten, hoge rentes, kortom een goed pakket dat aansluit op onze situatie.

Is het ook nodig om een ongevallenverzekering af te sluiten of zit dat al in het pakket van medicare? Misschien eigenlijk meer een aansprakelijkheidsverzekering mocht er iets gebeuren dat je in ieder geval ervoor verzekerd bent.

Zijn er verder ook nog inentingen nodig voor Australië?

Eventueel nog adviezen voor een goedkoop verblijf voor de eerste week eventueel eerste weken totdat we een leuk appartement gevonden hebben?!

Nogmaals mijn excuses indien deze vragen misschien al 100 keer gesteld zijn maar voor ons zou het bijzonder fijn zijn als jullie ons ook hier mee op weg willen helpen!!

Alvast bedankt!! :)

Groetjes Benjamin
 
Je zegt dat je Noorse vriendin voor een jaar visum gaat. Is dat een WHV? Want je gaf ook aan dat je een "volwaardig" bestaan wil opbouwen met fulltime banen. Let er op dat bij ee WHV je hooguit een half jaar bij 1 werkgever mag blijven.

Het stukje over verzekeringen (private of medicare) zou ik echt op het forum kijken, daar is geen eenduidig antwoord op.
 
De bedoeling is wel gewoon om een normaal bestaan op te bouwen met full time banen.

Zoals FOL hieronder al aangeeft, als je vriendin op een WHV gaat, dan kan ze maximaal 6 maanden voor dezelfde baas werken.


Wij willen ons gaan vestigen in Sydney waarbij gedacht wordt in de buurt van The Northern Beaches rond Dee Why, een strand dichtbij en hopelijk niet te veel toerisme. We willen eerst een appartement huren voor een jaar. Is dit ook te doen met openbaar vervoer en/of eigen transport in en van het CBD? (Adviezen welkom)

Ik wil mijn ziektekostenverzekering per 1 oktober opzeggen en bij aankomst half september mezelf meteen registeren bij Medicare. Is dit een goede zorgverzekeraar en wat zijn hier de maandelijke kosten van of is een private verzekeraar beter om bij aan te sluiten?

Met beide kan ik je helaas niet helpen.

Ik heb in Nederland mijn rijbewijs (nog het roze papiertje) en zou graag een Australisch rijbewijs willen hebben. Moet ik hiervoor vertalingen voor aanvragen of een internationaal rijbewijs of zetten ze deze meteen om? Zijn er ook hier kosten voor?

Kijk ook voor deze vraag even op het forum. Een Australisch rijbewijs kost geld, het omzetten (in principe) niet. M.a.w. je betaalt net zo veel als een Australier die een nieuw rijbewijs komt aanvragen. Vraag bij het RDW een verklaring aan (oid - weet even niet hoe het precies heet) waarin staat dat je in het bezit bent van een NL rijbewijs. Dit wordt standaard in het Engels afgegeven en geeft ook uitleg bij onze A, B, C .. etc.

Zijn er verder ook nog inentingen nodig voor Australië?

Nee.
 
Alleen medi care heb je niet veel aan, als tijdelijk ingezetene ben je verplicht een private erbij te nemen.
HCF private is het goedkoopst en meest uitgebreid voor zijn prijs.
Mocht je naar de dokter moeten gaan, vraag dan om bulk billing, dab is je artsbezoek iig gratis.
Als je geen private health neemt, krijg je een tax aanslag en als je het pas na je 31 neemt komt er een toeslag op. zo ook met medi care, je moet je meteen aanmeldend verzek.

Als je naar de prijzen kijkt verzekeringen , kijk dan of de rebate er al bijgerekend is, of liever gezegd eraf is.

Iselect is een goeie vergelijksite.

Northern beaches en niet toeristisch is een beetje moeilijk te combineren volgens mij, het is daar in hoogseizoen heel erg druk.

Wij hebben ons tijdelijk onderkomen gevonden via website realestate.com.au en dan kijken bij holidayresidenties, ook zou je een cabin kunnen huren, maar dat zou ik alleen doen als je niet in de winter aankomt,
Wij zaten in een appartement in Cronulla ,maar binnen 2 weken hadden we een huis gevonden, dus bind je niet te lang aan een verblijf, verloop van huizen gaat hier heel snel.

Je rijbewijs mag je pas na een jaar laten omzetten, die moet je dan laten vertalen en gaat je ongeveer 70 dollar kosten, je internationale rijbewijs heb je hier niks aan, jammer vd anwb dat ze zeggen van wel, maar dat is dus niet zo.
Als je je rijbewijs hier laat omzetten willen ze nog weleens je nederlandse in willen nemen, moet je gewoon weigeren,

Westpac is een goeie bank om mee aan de slag te gaan.
Wij hebben de verzekeringen lopen bij de NRMA, hoe meer je eraf neemt daar des te meer kortingen.
 
Is dat nieuw dat je pas na een jaar je rijbewijs mag omzetten? Wij hebben dat namelijk meteen gedaan na aankomst in 2008, geen probleem.

Ozzieozzie heb je trouwens ook al eens een quote opgevraagd bij Aami betreffende de verzekeringen wij betalen daar namelijk een stuk minder dan bij de NRMA alleen al op de autoverzekering scheelt het $70.


enne je hoeft hier je antwoord niet in 3 voud in te dienen :-D :lol: :lol: :lol1:
Moon
 
Wij willen ons gaan vestigen in Sydney waarbij gedacht wordt in de buurt van The Northern Beaches rond Dee Why, een strand dichtbij en hopelijk niet te veel toerisme. We willen eerst een appartement huren voor een jaar. Is dit ook te doen met openbaar vervoer en/of eigen transport in en van het CBD? (Adviezen welkom)
Northern beaches is goed toeven en Dee Why is helemaal niet toeristisch. Openbaar vervoer met de bus is niet altijd even prettig maar wel te doen.

Ik wil mijn ziektekostenverzekering per 1 oktober opzeggen en bij aankomst half september mezelf meteen registeren bij Medicare. Is dit een goede zorgverzekeraar en wat zijn hier de maandelijke kosten van of is een private verzekeraar beter om bij aan te sluiten?
Medicare heb je automatisch recht op en is een prima basis. Loop zo snel mogelijk een Medicare kantoor binnen om je te registreren. De kosten hiervoor worden via de tax berekend. Op de lange termijn zou je kunnen kijken naar een goede private health insurance. Als je dit voor je 31ste regelt, ontloop je een extra premie. Als je jaarinkomen boven een bepaalde grens ligt, dan moet je een extra belasting bedrag betalen als je geen private health insurance hebt.

Ik heb in Nederland mijn rijbewijs (nog het roze papiertje) en zou graag een Australisch rijbewijs willen hebben. Moet ik hiervoor vertalingen voor aanvragen of een internationaal rijbewijs of zetten ze deze meteen om? Zijn er ook hier kosten voor?
Voor zover ik weet moet je binnen drie maanden je Australische rijbewijs aanvragen. Een vertaling van je Nederlandse rijbewijs is officieel niet nodig maar dit kan afhangen van het humeur van de betreffende medewerker.

Hebben jullie ook advies voor een bepaalde bank-instelling, lage kosten, hoge rentes, kortom een goed pakket dat aansluit op onze situatie.
Ik heb goede ervaringen met HSBC.

Zijn er verder ook nog inentingen nodig voor Australië?
LOL, nee!

:up:
 
heeeee, het staat er drie keer, drie keer. drie keer,. zou ik dan toch een tik hebben :grin: :lol:

het is na een half jaar dat je je rijbewijs mag omzetten, hier in NSW , en ik heb het nog steeds niet gedaan :evil: laks.

Ik heb geen aami bekeken , maar we hebben al onze verzekeringen daar ondergebracht, en we konden onze no claim meenemen.
 
Alleen medi care heb je niet veel aan, als tijdelijk ingezetene ben je verplicht een private erbij te nemen.
HCF private is het goedkoopst en meest uitgebreid voor zijn prijs.
Mocht je naar de dokter moeten gaan, vraag dan om bulk billing, dab is je artsbezoek iig gratis.
Als je geen private health neemt, krijg je een tax aanslag en als je het pas na je 31 neemt komt er een toeslag op. zo ook met medi care, je moet je meteen aanmeldend verzek.

Hoi,

Op het moment dat je permanent resident wordt in Oz en je bent ouder dan 31 heb je vrijstelling voor de hoge premie van een private health insurance.
Zie link:
http://www.privatehealth.gov.au/healthinsurance/incentivessurcharges/lifetimehealthcover.htm#special
 
het is na een half jaar dat je je rijbewijs mag omzetten, hier in NSW , en ik heb het nog steeds niet gedaan :evil: laks.
Voor temporary - zoals 457 holders - en voor permanent residents gelden verschillende regels. Permanent resident kunnen - of moeten zelfs - binnen 3 maanden na aankomst in NSW een Australisch rijbewijs aanvragen op basis van hun eigen rijbewijs. Ik neem aan dat the topic starter met een Australisch paspoort minimaal dezelfde rechten heeft als een permanent resident.
 
Dank je wel Lost, Lost ,Lost :grin:

Dank voor de tip Lobsters!Ga de link zeker bekijken, dat scheelt weer .

Aj, denk dat het voor hem dan idd net ff anders ligt wbt rijbewijs, een ritje naar de instantie en je weet het in notime, er zijn ook zoveel regeltjes, volgens mij weten ze zelf ook soms niet meer hoe en wat trouwens, maar dat geeft niet, de zon schijnt tenminste :wink:
 
Bedoel je dit Lobsters:

New migrants to Australia - as a new migrant to Australia, if you are aged 31 or over, you will not have to pay a Lifetime Health Cover loading if you take out private hospital insurance within 12 months of being registered for Medicare.
After this time you will have to pay 2% more for each year you are aged over 30 when you take out private health insurance.

Dat is die 2% extra die je niet hoeft te betalen omdat je migrant bent, je kunt immers niet je al aan de regels houden van Oz als je er nog niet woonde, dus dat is wel logisch en eerlijk.

 
Hartelijk dank voor jullie reacties! we hebben intussen ook onze tickets geboekt en we landen 21 september in Sydney, Australië. Ik laat me in eerste instantie registreren bij Medicare en kijk vanuit daar wel wat eventeel anders opties zouden kunnen zijn.

Is er eventueel ook nog iemand met verstand van cv's? Ik heb een opzetje gemaakt voor mijn cv maar weet niet precies wat de exacte eisen zijn voor een cv in de zakelijke/financiële sector. Heb wat rond gekeken maar zijn behoorlijk wat mogelijkheden mee maar weet niet precies wat de standaard is.

Alvast bedankt!
 
Back
Top