verhuizen: wat kan je makkelijk zelf doen?

Isis

New Member
Gezien de enorme prijzen die verhuizbedrijven vragen, vraag ik me af wat je goed zelf kan doen.
Inpakken lijkt me geen probleem, daar heb ik al ervaring mee. Maar ik las een bericht van Simone, en die had het over zelf de container inladen en afschotten. Geen idee wat dat laatste betekent en hoe moeilijk dat is.
En moet je hiervoor een verscheper inhuren ipv een verhuizer? Ik kan me voorstellen dat een verhuizer zo min mogelijk taken wil afstaan.
Ik ben bezig met het samenstellen van een lijstje met verhuizers/verschepers die ik om een offerte ga vragen, maar dan wil ik dus wel van te voren kunnen aangeven wat ik wel en niet zelf ga doen.
Isis.
 
hmm.. hier ben ik ook mee bezig, moet ook nog offertes opvragen, dus als iemand tips heeft.. :?:
 
Ja, als je veel zelf wilt doen, dan kun je beter een verscheper hebben.
Wij hadden dus www.allwaystransport.nl heel tevreden mee.

We hebben met z'n vijven ongeveer de container geladen. Eerst een uur alles naar beneden geschouwd(woonde in een flat), en toen ongeveer in 2 uur ingeladen en afgeschot.
We hadden uiteindelijk maar een halfe 20 ft container (15m3 ).
Aschotten is gewoon alles vast zetten. Kan met stukken hout, maar wij hadden gewoon de matrassen als laatste erin, en toen touwen ervoor spannen(er zaten haken/ogen in de container.)

Voor prijs en wat allemaal wel en niet inbegrepen was, zoek mijn oude posts op(heb geen tijd nu om opnieuw te typen, sorry!)

Dit had ik nog bij mijn oude emails zitten: :D (van een verhuisbedrijf dus. Ik heb het dus wel duidelijk gemaakt wat ik wilde :D
"Goedemiddag mevrouw ....,

Als ik uw uitleg goed begrijp, wilt u dus de dozen zelf inpakken en de
meubelene zelf verpakken, zelf de inventarislijsten opmaken, zelf de
goederen in de container laden en tzt in Perth zelf de goederen weer uit
de container lossen, zelf het verpakkings materiaal verwijderen en zelf
de dozen uitpakken?

Kortom, u wilt alles zelf doen behalve het uit en inklaren en de
zeevracht regelen. In dat geval kunt het best contact opnemen met Job
Verheij (tel. 010-494-5572) en hij kan u dan verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Paul Daselaar" (Van Net verhuizingen)


Die Job Verheij is van World Freight Logistics (hebben wel een website dacht ik, zoek met google). Hij was ook heel behulpzaam, en een goede offerte. Was weinig verschil met dat van Allways transport (waar ik met Edo Smits contact had)

Mijn ouders hebben jaren geleden terug komend van Oz ook zelf de container ingepakt etc, en dat is ook goed gegaan.
 
Mijn correspondentie met Allways:
ij kunnen u zeker van dienst zijn met zo'n zending middels onze
maandelijkse verhuisgroepage naar Australie en Nieuw Zeeland

Laten we voor het gemak even uitgaan van 21cbm. (als het u wat lijkt en als
het doorgaat kunnen we altijd iemand laten langs komen om een juiste opname
te doen.)

Ervanuitgaande dat uzelf alle spullen verpakt, kunnen wij u hetvolgende
aanbieden:

21cbm te laden in onze verhuisgroepage tot in huis Perth all-in Euro 3750,00
inclusief: inladen door ploeg verhuizers, transport nederland,
exportdokumentatie, zeevracht naar Australie, normale inklaring Australie,
lokale haven kosten Austalie en volledige in huis aflevering te Perth (tot
30km van city center)
Exclusief: Moeilijke bereikbaarheid nederland/Australie, verpakken van
spullen, maken van paklijst, invoerrechten/belasting, opslag en kosten voor
douane inspecties.

E.e.a. is gebaseerd op huidige koersen, zeevrachttarieven en
afvaartmogelijkheden.
U moet ervan uitgaand dat de transport tyijd vanaf mment van belading tot
afgeleverd uw woning circa 7 weken in beslag neemt.

Dit betreft dan dus een all-in huis-huis offerte, waarbij u alleen de
spullen zelf dient te verpakken en een paklijst dient te maken.

Wij hopen u hiermee een passende aanbieding te hebben gedaan en horen graag
of wij uw verhuizing mogen verschepen.

Met vriendelijke groeten,

Goedemorgen,m

Indien u zelf de lading in de container laadt (aan uw adres) kunnen wij u
Euro 1000,00 korting geven.

Wij hopn hiermee concurrend te zijn en horen graag uw reactie

Mvrgr,

e prijs van Euro 2750,00 kunnen we handhaven, uitgaande van 21cbm
verhuisboedel door uzelf verpakt en in te laden/af te schottemn op max.
4,2mtr. in onze groepage container.

De antwoorden:
- Verhuisdozen kunt u bijv. bij Praxis, gamma verkrijgen
- Paklijst kunt uzelf maken op witpapier op de computer, onder elkaar
nummeren en met omschriving in het engels
- We gaan uit van 21cbm. Hiermee gaan ook wij de container plannen.
Uiteindelijk na belading en het afschotten door u kijken we hoeveel ruimte
er is gebruikt en aan de hand hiervan zullen we dan afrekenen. Hierbij will
ik dan afspreken dat we echt niet moeilijk gaan doen over een paar
centimeter of zo. Daar komen we wel uit.
- U laad direct in de container die op chassis staat.
- totale tijd zal circa 8 weken bedragen voor zeevracht, inklaring en
aflevering.
- als u eind Juli wilt ontvangen, lijkt me het best in week 21, te laden en
verschepen. Hieromheen kunnen wij een groepagecontainer maken.
- 99% van de inboedels naar Australie worden ingevoerd zonder betaling van
invoerrechten. Als u kunt aantonen dat u daar een huis heeft en eventueel
een baan is er geen probleem.
- Quarantine inspection is inderdaad ca. AUD 250 tot AUD 350 indien van
toepassing (steekproefsgewijs)

Ik hoop zo een beetje duidelijk te zijn geweest en hoor graag of u van de
mogelijkheid in week 21 gebruik wenst te maken. Zo, ja zetten we dit direct
vast en kunnen we bijv. Dinsdag 18Mei bij u voorladen.

Het zou dan de planning zijn om bij u de 21cbm te komen voorladen, u schot
deze af op maximaal 4,2 meter en wij laden dan de container af aan onze
loods. Wij vragen dan ook om de mogelijkheid dat wij in de ochtend bij u
komen voorladen. Kan dit echt niet, dan zullen wij de container in de middag
moeten plaatsen, waarna wij dan geen tijd meer hebben om verdere lading bij
te voegen. Wij zouden dan de container moeten opslaan op een beveiligde
terminal om devolgende dag de container af te vullen. Hierdoor ontstaan dan
extra kosten van totaal Euro 225. Ik wil niet zeggen dat die kosten geheel
voor u zijn, maar graag hoor ik of u bereid bent om hierin mee te delen a
Euro 110,00.

Wat betreft uw verdere opmerkingen begrijp ik dat er inderdaad voor de
inklaring geen problemen zijn. Dat lijkt allemaal goed in orde. Ook na
aankomst van de container wordt u niet direct 'gepakt' met extra
opslagkosten, ook als het een weekje langer duurt; daar zorgen wij dan wel
voor.

Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn kunt u vanzelfsprekend kontakt
met ons opnemen

26/05 om 09.00 uur stellen wij container aan uw adres te Rijssen. U kunt dan
uw zending van 21cbm inladen en afschotten op max. 4,2mtr. Aansluiitend
zullen wij de container afladen en verschepen. Let u aub goed op het te
laden aantal meters, daar wij de container geheel vol hebben gepland. Is het
zo dat u bijvoorbaaled 6 meter gebruikt, zullen wij u daar ook naderhand
voor bij belasten

E.e.a. inclusief: trucking nederland, exportdokument, zeevracht tot aankomst
Perth, normale inklaring en volledige aflevering Perth.
Excl: opslag, invoerrechten.belasting, kosten voor moeilijke beriekbaarheid
nederland en australie en kosten voor douaneinspecties.

Totaal als afgesproken: Euro 2750,00

Wij vragen u aan ons bovenstaande omgaand te voldoen voor afvaart (31/05) op
ondertsaande rekening:
...
Wat betreft de verzekering, kunnen wij u helaas niet verder helpen daar
uzelf verpakt en inlaadt (de maatschappij heeft dan geen zichgt op hoe
e.e.a. is verpakt en wordt geladen). Wij raden u aan dit wellicht via uw
inboedelverzekering te organiseren.
(we hebben uiteindelijk alleen maar een total-loss verzekering gedaan(via Allways)
 
Zooo, Simone, geweldig!. Ik had al wat oude posts van je gelezen, ook op de prikborden. Maar hier heb ik een hoop aan. Bedankt dat je die moeite hebt gedaan! Allways stond ook op mijn lijst (vanwege jouw ervaringen), ik weet nu dat je kunt onderhandelen, wat je ongeveer moet vragen en wat de mogelijkheden zijn. Nogmaals bedankt!
Groet, Isis.
 
Mooi, een hoop info waar ook wij ons voordeel waarschijnlijk wel mee kunnen doen. Vraagje: als je zelf inpakt hoe zit het dan met verzekeren?

Michel
 
Hi All

Wij hebben destijds (bijna 9 jaar geleden) contact opgenomen met http://www.steeman.nl/index.htm en waren heel tevreden. Kan een hoop gebeuren natuurlijk in een paar jaar tijd maar ze waren heel behulpzaam en gaven veel informatie en voor een goede prijs. Wij hadden het grootste gedeelte aan spullen zelf ingepakt en klaargezet. De grotere (duurdere?) dingen hebben wij door hen in laten pakken. Alles wat door de verhuizers ingepakt werd viel binnen de 'bescherming' van de verzekering.

Een tip.....dingen waarvan je denkt 'laat ik dat maar meenemen want het komt vast ooit nog van pas' lekker thuis laten! Pak daarvoor in de plaats nog een extra boek of een persoonlijk frutsel heb je in 'years to come' veel meer aan.

Happy packing!
Syl
 
MicNic said:
Mooi, een hoop info waar ook wij ons voordeel waarschijnlijk wel mee kunnen doen. Vraagje: als je zelf inpakt hoe zit het dan met verzekeren?

Michel

Dat kun je dus in ieder geval niet verzekeren via de verscheper.

Het zou trouwens kunnen dat het nog onder je inboedelverzekering valt(zei onze verzekeraar wel, maar eerlijk gezegd geloof ik het niet... gelukkig geen gebruik van hoeven maken).

Wel via Allways een total-loss verzekering gedaan.

Wij hadden zo ongeveer nihil schade trouwens. Zover ik mij kan herinneren, 1 glas! :D
 
[quote author=Simone link=topic=746.msg5690#msg5690 date=1100784986]
"Goedemiddag mevrouw ....,

Als ik uw uitleg goed begrijp, wilt u dus de dozen zelf inpakken en de
meubelene zelf verpakken, zelf de inventarislijsten opmaken, zelf de
goederen in de container laden en tzt in Perth zelf de goederen weer uit
de container lossen, zelf het verpakkings materiaal verwijderen en zelf
de dozen uitpakken?

Kortom, u wilt alles zelf doen behalve het uit en inklaren en de
zeevracht regelen. In dat geval kunt het best contact opnemen met Job
Verheij (tel. 010-494-5572) en hij kan u dan verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Paul Daselaar" (Van Net verhuizingen)
[/quote]

Hhmm, heb net een offerte aangevraagd via hun website waarin je kunt aangeven dat je zelf wilt inpakken...?!
Maar in Perth hebben ze bij jullie toch wel de spullen thuis bezorgd?
 
[quote author=Sander link=topic=746.msg6611#msg6611 date=1103722649]

Hhmm, heb net een offerte aangevraagd via hun website waarin je kunt aangeven dat je zelf wilt inpakken...?!
Maar in Perth hebben ze bij jullie toch wel de spullen thuis bezorgd?

[/quote]
Ja, en uitgeladen, en gedeeltelijk uitgepakt zelfs!
Maar dat was niet 'het net'. Dat was Allways transport.
 
[quote author=Simone link=topic=746.msg6640#msg6640 date=1103769137]
Ja, en uitgeladen, en gedeeltelijk uitgepakt zelfs!
Maar dat was niet 'het net'. Dat was Allways transport.
[/quote]

Ja, dat weet ik, maar in dat mailtje van VanNet zei hij dat je beter ergens anders naar toe kon gaan omdat je alles zelf wilde doen. Uiteindelijk hebben ze (Allways) dus wel bezorgd, uitgeladen en gedeeltelijk uitgepakt...dus had je niet alles zelf gedaan, dat bedoelde ik.
Anyway, laat maar...is ook niet zo belangrijk. :)
 
[quote author=Sander link=topic=746.msg6651#msg6651 date=1103793550]
[quote author=Simone link=topic=746.msg6640#msg6640 date=1103769137]
Ja, en uitgeladen, en gedeeltelijk uitgepakt zelfs!
Maar dat was niet 'het net'. Dat was Allways transport.
[/quote]

Ja, dat weet ik, maar in dat mailtje van VanNet zei hij dat je beter ergens anders naar toe kon gaan omdat je alles zelf wilde doen. Uiteindelijk hebben ze (Allways) dus wel bezorgd, uitgeladen en gedeeltelijk uitgepakt...dus had je niet alles zelf gedaan, dat bedoelde ik.
Anyway, laat maar...is ook niet zo belangrijk. :)
[/quote]
ok  :lol:

Ja, ik snap het nu.

Gewoon heel veel offertes aanvragen, vooral ook bij verschepers, en niet alleen verhuizers. Ik denk dat dat echt scheelt in geld.
 
Wij hebben alle spullen via Voerman laten versturen. Het kost een paar centen maar dan ben je ook van heel veel gedoe af. We hadden ook offertes gevraagd bij verhuizers waarbij we zelf een deel van het inpakken zouden doen maar dat voordeel was maar 200 euro.

Het inpakken was heel bijzonder. Alles, en dan ook echt alles is in karton verpakt en met heel veel tape dichtgemaakt. In totaal hebben de verhuizers 4 rollen karton (en dat zijn grote rollen voor de spullen die niet in dozen passen) gebruikt en ongeveer 40 rollen plakband.

Het verhuisbedrijf in Melbourne was ook prima. Goede communicatie, geen enkele vertraging opgelopen (en ook geen extra kosten) bij het inklaren en de quarantaine.
 
Hai Simone,

Ik heb ook plannen om te remigreren en de verhuizing wilden we ook middels een container doen.
Nu heb ik een vraagje over de container die wordt geleverd met een chassis, maar dat betekent dus dat je een heftruck of zo moet hebben om alles in te kunnen laden. Of zie ik dat verkeerd? Hoe hebben jullie alles ingeladen?

Groetjes,

Mo
 
Als je een container besteld wordt deze inderdaad op een vrachtwagen of trailer aangeleverd.
Spullen zul je dus handmatig in een container moeten tillen of je moet de beschikking hebben over een heftruck.
 
[quote author=Monique link=topic=746.msg6994#msg6994 date=1105017449]
Hai Simone,

Ik heb ook plannen om te remigreren en de verhuizing wilden we ook middels een container doen.
Nu heb ik een vraagje over de container die wordt geleverd met een chassis, maar dat betekent dus dat je een heftruck of zo moet hebben om alles in te kunnen laden. Of zie ik dat verkeerd? Hoe hebben jullie alles ingeladen?

Groetjes,

Mo
[/quote]
Hoi Monique,

Op de chassis was ongeveer 1, 1.5 meter. Mijn vader en schoonvader stonden in de container, en de rest van ons(Pascal, mijn schoonbroer, mijn broer en mijn moeder en schoonmoeder) stonden op de grond dingen aan te geven. Het ging makkelijk. We hadden trouwens maar een paar zware dingen; bankstel, koelkast, kastje en wasmachine, de rest was uitelkaar gehaald, en we hadden geen kleding kasten mee...

groetjes en succes!

Simone
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zit een beetje met de logistiek van het inruimen van zo'n container. Moet je niet vantevoren een verdomd goed plan hebben welke spullen je als eerste naar binnen doet, welke het laatst enz. en alles zodanig dat het niet gaat schuiven! Of helpt de expediteur bij het maken van zo'n plan?

En ik weet ook niet zo goed wat ik met mijn twee kostbare kastenn met glazen deuren aan moet. Ik wil graag dat ze heel aankomen natuurlijk, maar misschien moet ik de meest kwetsbare dingen uitbesteden. Ik heb bijv. ook twee hele grote planten die een emotionele waarde voor me hebben en die ik beslist wil meenemen.
 
[quote author=MOniqu link=topic=746.msg7149#msg7149 date=1105394564]
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zit een beetje met de logistiek van het inruimen van zo'n container. Moet je niet vantevoren een verdomd goed plan hebben welke spullen je als eerste naar binnen doet, welke het laatst enz. en alles zodanig dat het niet gaat schuiven! Of helpt de expediteur bij het maken van zo'n plan?

En ik weet ook niet zo goed wat ik met mijn twee kostbare kastenn met glazen deuren aan moet. Ik wil graag dat ze heel aankomen natuurlijk, maar misschien moet ik de meest kwetsbare dingen uitbesteden. Ik heb bijv. ook twee hele grote planten die een emotionele waarde voor me hebben en die ik beslist wil meenemen.
[/quote]Dingen die kunnen gaan schuiven moet je natuurlijk vastbinden: Aan de binnenkant van de meeste containers zijn hiervoor speciale haken/ogen/balken. Glazen deuren lopen een redelijk risico kapot te gaan, dus indien mogelijk zou ik de deuren uit de kasten halen en ze extra goed inpakken. De planten kun je denk ik helaas wel vergeten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de Australische douane toe zal staan dat je die importeert.
Hou er ook rekening mee dat er een kans bestaat dat de container overboord slaat. Als je bv. fotoalbums in je container stopt, neem dan de negatieven in je vliegtuigbagage mee. Het risico is niet erg groot (ik dacht iets van 0.1%), maar better safe than sorry...
 
[quote author=MOniqu link=topic=746.msg7149#msg7149 date=1105394564]
Ik heb bijv. ook twee hele grote planten die een emotionele waarde voor me hebben en die ik beslist wil meenemen.
[/quote]

Buiten het feit dat ze waarschijnlijk niet door de doaune komen, denk ik dat ze de trip in een container, zonder water, voedsel en licht zullen overleven.

[quote author=MOniqu link=topic=746.msg7149#msg7149 date=1105394564]
Of helpt de expediteur bij het maken van zo'n plan?
[/quote]

Je kunt de transporteur ook vragen om te helpen met het inpakken van de container. Uiteraard zijn hier dan kosten aan verbonden.
 
Back
Top