Verkiezingen in Nederland en stemmen in het buitenland

Familie S

XPdite Sponsor
Ik vroeg me al een poosje af hoe stemmen in het buitenland ging:
Maar ik heb er een handig linkje over gevonden: stemmen
Geen idee of ik ga stemmen als we in Oz wonen, maar wel handig om te weten hoe. :up:
 
Ik doe vandaag mijn registratieformulier met kopie van m'n paspoort op de bus. Ik heb ervoor gekozen m'n vader een volmachtstem te geven, dus de envelop gaat eerst naar hem, hij ondertekent en stuurt het door naar de gemeente Den Haag. Het werkt eigenlijk heel simpel.

Ik wilde eerst via de post stemmen, maar aangezien het zo onberekenbaar is of de post snel of langzaam gaat aankomen, doe ik voor de zekerheid toch maar de volmacht-manier.

Je moet je overigens voor elke verkiezing weer opnieuw registreren.
 
Ook de mijne is gister de deur uit gegaan. Mijn moeder heeft de volmacht gekregen, om dezelfde reden als die van Kooka.

Ik vond het overigens wel wat onduidelijk met het verzenden. De laatste stap is verzenden, terwijl je allebei nog moet tekenen. Daarna bleek pas dat je 'm in principe verzendt naar jezelf, maar goed ben er uit gekomen :)
 
Formulier ingevuld en samen met paspoort per e-mail naar Den Haag gestuurd.

In Australië kun je ook stemmen wanneer je je stembiljet naar de ambassade of consulaat opstuurt.
 
Overweg uit pure baldadigheid op de Islamitische Partij te gaan stemmen.... De rest maakt er toch een zootje van

>:D
 
tsja, bij de laatste verkiezingen deden velen dat met de PVV. we hebben het resultaat gezien...
 
Sacha, stem dan met mij mee:

295c90370.jpg
 
Gaan jullie allemaal terug? Dat jullie nog willen stemmen in NL?
Je kunt natuurlijk nooit uitsluiten terug naar Nederland te keren, tenzij je je Nederlanderschap opgeeft natuurlijk (en dan nog...). Ook al blijf je in het buitenland wonen, er zijn nog steeds allerlei zaken die je kunnen raken door de Nederlandse politiek. Denk o.a. de recente dubbele nationaliteit discussie. Of het veilig stellen van een AOW tegen de tijd dat je daar recht op hebt. Ook hebben diverse Nederlanders in het buitenland nog woningen of andere eigendommen/inkomsten in Nederland waar de Nederlandse politiek invloed op kan hebben. Kinderen die eventueel weer terug naar Nederland willen keren. En last but not least, velen zullen ook nog aan hun familie in Nederland denken en hopen dat zij ook een goed leven kunnen hebben. Zolang ik kan wil ik dus nog gerbuik maken van mijn democratisch recht. Naar mijn mening dus een ondoordachte reaktie.
 
Even voor de duidelijkheid... Ik ga niet stemmen in/voor Nederland. Heb zal mij werkelijk een zorg wezen wat er daar gebeurd, bemoei me ook niet met de politiek in Belgie of Duitsland, terwijl daar ook mensen wonen die ik ken. Ik wacht heel braaf tot ik lang genoeg in Australie woon om daar te mogen stemmen, heeft veel meer zin :)
 
Back
Top