Verkiezingen in Nederland

Met het oog op de komende verkiezingen in Nederland is het volgende wellicht interessant voor degenen die al in Australie wonen:

Stemmen in buitenland via internet 

` Nederlanders in het buitenland kunnen
bij de Tweede Kamerverkiezingen stemmen
via internet.Dat geldt niet alleen voor
mensen die in het buitenland wonen,maar
ook voor mensen die op reis zijn voor 
hun werk.                             

Mensen die via internet willen stemmen,
moeten zich vooraf laten registreren. 
Ze krijgen dan per post een stemcode   
toegestuurd,waarmee ze tussen 18 en 22
november hun stem kunnen uitbrengen.   

Stemmen via internet kon al wel bij de
verkiezingen voor het Europarlement,   
maar nog niet bij de Kamerverkiezingen.
Meer informatie is te vinden op de site
www.kiezenuithetbuitenland.nl
[size=7pt](bron: http://teletekst.nos.nl )[/size]

Je moet je wel registreren per post voor 10 oktober, dus dat wordt opschieten!

Inderdaad, wij hebben de papieren afgelopen vrijdag op de bus gedaan. Voor de snelle mensen, hier (pdf) kun je de formulieren nog downloaden en invullen.
Niet vergeten een kopie van je paspoort erbij te doen!

In principe wel mooi.
Maar nu ga ik op 31 Oktober naar Australië. Het lijkt erop dat ik er dan niet voor in aanmerking kom want ik ben vanaf 31 Oktober niet meer ingeschreven bij een nederlandse gemeente. Ook heb ik nog geen nieuw adres in Australië.

Kom ik in aanmerking voor onderdeel A:
A Op 10 oktober 2006 heeft u uw werkelijke woonplaats buiten Nederland. Dit betekent dat u niet staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente;

Nee, want op 10 Oktober 2006 heb ik mijn woonplaats in Nederland en sta ik ingeschreven bij gemeente Zaanstad

Kom ik in aanmerking voor onderdeel B:
B Op 22 november 2006 verblijft u wegens beroep of werkzaamheden in het buitenland;

Nee, want ik ben werkeloos

Kom ik in aanmerking voor onderdeel C:
C Op 22 november 2006 verblijft u wegens beroep of werkzaamheden van uw echtgenoot, levensgezel of ouder in het buitenland.

Nee, dat ook niet.

Dezelfde voorwaarden zijn van toepassing als ik moet stemmen per brief zo te zien. Het lijkt erop dat ik.... niet kan stemmen. Of, niet vanuit Australië?
Maar... Ik ga eens even bellen met de gemeente Den Haag. Kijken wat zij zeggen over mijn "lastige situatie".

Toevoeging: Ik heb net gebeld met het verkiezingsbureau. Voor degenen die in dezelfde "lastige situatie" zitten, je kan naar het gemeentehuis toe om een L8 formulier te halen waarbij je iemand kan machtigen om voor jouw te stemmen.

[quote author=Joep link=topic=5737.msg72507#msg72507 date=1159960808]
@ Tinusv: maar jullie zijn toch in die periode in Nederland??
[/quote]

Inderdaad toevallig wel (ik type dit vanuit Ter Aar). Maar de verkiezingsdag zijn we (gelukkig, ben de verkiezingen na één dag Nederland al zat) in Kopenhagen op vakantie. Nu kan ik van het weekend alvast via internet stemmen  :up:

Ik heb gisteren 19 november via het internet mijn stem uitgebracht voor de 2e kamerverkiezingen. En iedereen mag weten op welke partij ik heb gestemd.... en dat is [glow=red,2,300]groenlinks[/glow].

Ik snap niet waarom je zou stemmen, als je al in Australie woont? Tenzij je naar NL terug gaat keren....

Back