verkiezingen in NL

amoz

New Member
5% Nederlanders in buitenland stemt

Bij de Nederlanders in het buitenland bestaat onveranderd weinig animo om te  gaan stemmen. De Kiesraad heeft aan de  Wereldomroep laten weten dat van de  600.000 Nederlanders in het buitenland  5 procent zich heeft laten registeren,  eenzelfde percentage als vorige keren.

Die 30.000 stemmers zijn goed voor een  halve Kamerzetel. Met de stemmen van  alle Nederlanders in het buitenland  kunnen negen kamerzetels worden gevuld.

Premier Balkenende erkende bij BVN-TV  dat de registratie van kiezers in het  buitenland een nogal ingewikkelde zaak  is. Hij vindt dat er een eenvoudiger  systeem moet komen.

(Bron: Volkskrant on line)

Voor iedereen die nog graag zou willen stemmen: het is nu te laat om je als kiezer te registreren :-(

Klopt. Maar pas een paar dagen daarvoor pikte ik het op via nu.nl. Dat hebben ze dus slecht gepromoot. En overigens sowieso gek hoe de NL'se regering omgaat met NL'ers in het buitenland: toen wij in Adelaide arriveerden hebben we een mailtje gestuurd naar het consulaat of en hoe we ons moesten 'inschrijven'. Maar daar deden ze helemaal niet aan! Verbazingwekkend, want als ze daar wel een register hebben met NL'ers kunnen ze dit soort zaken mooi even doorsturen, zeker in dit elektronische tijdperk.

anyway, de stemwijzer is er ook weer voor degenen die wel mogen stemmen (ik heb nog niks gehoord maar was wel op tijd met insturen): http://www.stemwijzer.nl/

Ik ben blij dat de stemwijzer het weer doet. Wat ik wel grappig vind: wij blijven erg buiten alle verkiezingsruzies in Nederland. Ik heb geen idee wie met modder naar wie gooit. Ik stem op een partij met wie ik het eens ben met de standpunten, hoewel ik niet weet of ik het stemadvies ga volgen  :wink:.

Ik heb niet gestemd. Ik wil niet over iets meebeslissen dat voor 95% niet meer op mij van toepassing is. In Nederland heb ik trouwens altijd wel  gestemd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van diegenen (die in het buitenland wonen) om wel te stemmen. Is dat omdat je het kan? Of omdat je misschien weer terug naar NL gaat? Vanwegen vrienden, familie? etc etc: brand los!

[quote author=Joep link=topic=5818.msg73713#msg73713 date=1161690128]
Ik heb niet gestemd. Ik wil niet over iets meebeslissen dat voor 95% niet meer op mij van toepassing is. In Nederland heb ik trouwens altijd wel  gestemd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van diegenen (die in het buitenland wonen) om wel te stemmen. Is dat omdat je het kan? Of omdat je misschien weer terug naar NL gaat? Vanwegen vrienden, familie? etc etc: brand los!
[/quote]

Je kunt nog niet stemmen. Dat kan pas vanaf 18 november geloof ik. Je moest je alleen voor 10 oktober aanmelden.

Ik stem, omdat het voor ons niet zeker is of we na het behalen van mijn doctorsbul hier wel kunnen en willen blijven.

[quote author=tinusv link=topic=5818.msg73721#msg73721 date=1161692923]
Je kunt nog niet stemmen. [/quote]

oops  :oops:

[quote author=michielsylvia link=topic=5818.msg73938#msg73938 date=1161912892]
Er is wat discussie over de betrouwbaarheid van de kieswijzer, deze (http://www2.kieskompas.nl/) schijnt beter te zijn.
[/quote]

Yep, Als Mark Rutte op D66 moet gaan stemmen volgens de site van Kieswijzer, is het duidelijk dat D66 meer aandelen heeft in deze site. Maar ik vraag mij af welke partij achter de site van kieskompas zit. Laten wij wouter Bos eens proberen.
Als hij als resultaat groen links krijgt, dan is dit zeker een complot van de PVDA, want zij willen wat graag met SP en Groen links de volgende 4 jaar van Nederland verpesten.

Het blijft moeilijk om te kiezen, maar ik vindt dat CDA en VVD het helemaal nog niet zo slecht hebben gedaan.
Mijn politieke probleem is:
Waar ik mij het meeste aan erger is dat PVDA, D66, Groen links en de rest van de kleine partijen altijd de middenmoot aan pakt.
Als je valt qua salaris in de middenmoot, dan heb je het nog slechter als iemand die het van een minima moet hebben. Als middenmoot krijg je geen subsidie omdat je te veel verdient. En omdat je veel verdient wordt je extra belast.
Dus netto Lacht de minima jou uit in zijn of haar BMW..

Dus tell me which to vote..

Nou inderdaad zeg.... heb verschillende stemwijzers gebruikt, maar ben nog nooit op de vvd uitgekomen.... en nu ineens wel  :-o

Tja... dat moet je ook maar net weten.... heb nu eenmaal niet zoveel verstand van al die lijsttrekkers, en als je niet beter zou weten zou je nog denken dat het echt zo was. Je wordt toch gek met al die verschillende stemwijzers. Hoe kom je er nu achter welke betrouwbaar is of niet?????

Nou die VVD stemwijzer: dat is heel makkelijk om aan te tonen dat ie onbetrouwbaar is: als je op alle "eens" stemt kom je op VVD uit en als je alles "oneens" stemt kom je uit.....OOK op de VVD.

:-D :-D :-D

ja...  maar als je goed kijkt.
staat er als je die vvd ziet als resultaat.. iets daaronder zoiets als:

je antwoorden komen voor XX % over met de vvd.

dus er zit wel iets van een systeem achter wat kijkt wat je antwoord.

:)

Back