Verouderde DigiD activeren buiten Europa

Emulate

Well-Known Member
Ik vermoed dat de meesten van ons oudgedienden en nieuwelingen wel te maken blijven houden met de NL DigiD middels gebruikersnaam en wachtwoord. Je hebt het nodig om in te loggen bij de meeste NL overheidsinstellingen, MijnOverheid, MijnBelastingdienst, pensioenfondsen, SVB etc.
Inmiddels is in NL de wet veranderd en moet je i.v.m. de privacy en beveiliging sinds juni 2023 gebruik maken van een tweetrapsraket met extra SMS-controle. Het probleem is dat dat systeem niet werkt buiten Europa. Het gevolg is dat ik deze maand buitengesloten werd van alle bovengenoemde diensten, kan niet meer inloggen met de ouderwetse gebruikersnaam en wachtwoord. En ik had allerlei spookverhalen gehoord over slechte en onmogelijke ervaringen met paspoorten die wel of geen codes hadden om toch DigiD te kunnen blijven gebruiken.

Dus heb ik het maar via de standaard manier aangepakt, via Nederland Wereldwijd. Je moet er even voor gaan zitten en wat regelen en voorbereiden. Maar het is uiteindelijk allemaal binnen een kwartiertje opgelost. Aldus mijn verslag op Nederlanders In Het Buitenland NIHB:

"Tijd voor een positief geluid over DigiD. Australia hier. Ik had wel een 'ouderwetse' DigiD met gebruikersnaam en wachtwoord en begreep eigenlijk geen bal van die nieuwe verplichte sms-tweetrapsraket die niet scheen te werken buiten Europa. Dus maar laten zitten. Tot ik nergens meer in kon deze maand, geen SVB, geen pensioenfonds, geen MijnOverheid of MijnBelastingdienst. Oeps. Dus gewoon stressloos gaan kijken op Nederland Wereldwijd wat het probleem nou was en hoe ik het kon oplossen. Easy-peasy. De site leidt je door een aantal ja/nee-vragen heen en het kwam erop uit dat ik een afspraak moest maken om te videobellen. Kreeg meteen een scherm met beschikbare data, tijden en balies en het kon allemaal nog dezelfde week. Ik werd er gelukkig op gewezen dat het NL tijden waren, want hier in Oz lopen we een halve dag vooruit
🙂
. Ik had binnen 2 dagen een afspraak, om 21:50 Australische tijd. Krijg een keurige e-mail met wat ik precies bij de hand moest hebben (geldig paspoort, BSN, baliecode (die ik niet had). Ik werd verzocht om 5 min tevoren in te loggen op de DigiD-website om die te activeren tijdens het gesprek. Daarna ingelogd op de videolink met inlog en pass code die in de e-mail stonden. Om -echt waar- precies 21:50 logde een vriendelijke juffrouw in Den Haag in en konden we aan de slag. Ik had geen baliecode, maar geen probleem: ik kon tijdens het gesprek op de DigiD-website een nieuwe DigiD aanvragen, typ-typ-typ, en kreeg daarna per SMS een baliecode, die ik heb voorgelezen aan de juffrouw. Alles klopte, moest mijn paspoort voor de camera houden zodat ze het kon lezen, vervolgens het paspoort naast mijn hoofd houden zodat ze mijn identiteit kon verifieren. Daarna nog wat cruciale gegevens verifieren (geboortedatum, controlevragen, nummers in de e-mail) en toen kreeg ik de activeringscode op mijn scherm (zodanig dat de juffrouw er geen toegang toe had). Die code ingetypt op de DigiD-website en voila, DigiD geactiveerd. Je krijgt 15 minuten voor het gesprek, ruim tijd om daarin zonodig een nieuwe DigiD aan te vragen, te activeren en vervolgens de DigiD app op de telefoon te installeren en te verifieren op de pensioensite en MijnOverheid. Werkte als een zonnetje. Petje af voor de gemeente Den Haag, simpel, helder, geolied proces, alles binnen 3 dagen geregeld, op tijd, alles klopte en werkte, en er was genoeg tijd voor een gezellige overzeese babbel met een ontzettend lieve en geestige medewerkster. Chapeau."

 
Ook wel belangrijk is het vervolg dat je moet uitvoeren op de DigiD App:

"De ID-check in de DigiD app is een eenmalige controle van uw Nederlandse paspoort, identiteitskaart of rijbewijs om te bevestigen wie u bent. Steeds meer organisaties stellen de ID-check verplicht om in te loggen."

Hier hoe je dat moet doen:

Het lukt niet altijd. Je ID-document moet namelijk een NFC-tag hebben ingebouwd (Near Field Communication) en niet alle documenten hebben die. Een NL paspoort uitgegeven in NL bijvoorbeeld wel, maar mijn NL paspoort uitgegeven in Sydney heeft er geen. Dan werkt de ID-check niet en moet je continu blijven scannen. Maarrrrr ...

De NFC-chip bleek wel in mijn NL rijbewijs te zitten, want dat is in NL uitgegeven :p. Dus lukt het niet met je paspoort, probeer je rijbewijs even.
 
Back
Top