verschil Australie - Nederland in je vakgebied

suske

Member
Je hoort mensen wel eens praten over 'hoe hoog het niveau' in Nederland was vergeleken met Australie, als ze het over hun vakgebied hebben. Of andersom, anderen komen in Australie en merken dat de aussies weer net iets verder zijn.
Ik besef dat je natuurlijk voornamelijk vanuit eigen ervaring praat, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit en andere verschillen binnen hun vakgebied ervaren hebben.

Om zelf te beginnen:
Web based applicatie development, ontwerp en animatie.

Al denk ik dat er over het algemeen in Nederland een traditie van goed grafisch ontwerp is uit zich dat vooral in drukwerk en minder in web based media.

Ik sta soms versteld van het talent dat hier van universiteiten als Swinburne afkomt als het om 'multimedia' design gaat (ik weet het, het woord multimedia is zooo pre-911, maar bij gebrek aan beter).
Ook de kennis van pas afgestudeerden is goed: al hebben ze bijvoorbeeld voornamelijk animatie en ontwerp gedaan, ze kennen hun CSS, PHP, AS2 etc.
Ik krijg bijna elke maand wel een of meerdere veelbelovende CV's met een goed portfolio. (en ook een aantal mindere, maar het niveau is veel hoger als in Nederland waar ik mensen moest aannemen)

Je hoeft hier in Melbourne maar een steen te gooien en je raakt een goede freelance animator ( en gooi verdomme hard! )

De wereld is hier 'kleiner' (ons kent ons) maar vriendelijk dan in Nederland. Een conference als webDU (voor developers in Oz en NZ) wordt door internationale 'leading' developers (voor insiders: mensen als Guy Watson, Mike Chambers, Jesse Warden etc) als een van de meest inspirerende ter wereld beschouwd. 

Klanten zijn hier lastiger dan in NL. Het is gemakkelijker om in Nederland op je strepen te staan zonder een klant te verliezen.

Nederland is soms conceptueel iets verder, het was gemakkelijker om in NL om van de 'veilige weg' af te gaan: de klant durft meer.

Hoe hebben anderen hun vakgebied ervaren?
 
Hey Suske,

Interessant om te lezen. Zeker omdat we hetzelfde vakgebied delen. Een vriend van me heeft ooit 3 maanden in Sydney gewerkt bij ozmail; die verdiende daar zo'n twee keer zoveel als in NL. Liggen de salarissen daar hoger? Of had ie het gewoon goed voor elkaar ;)
 
Hey 4np,

Mijn ervaring is dat de salarissen hier (en dan heb ik het over Melbourne) te vergelijken zijn met NL.
Ligt er natuurlijk ook aan op welk marktgebied een bureau zich richt: corporate betaalt beter dan cultureel.

De factor Sydney EN tijdelijk contract zal wel een rol hebben gespeeld bij je vriend, maar misschien had 'ie het ook goed bekeken  :wink:
 
Wat mijn oude vakgebied aan gaat (juristerij....) is het meest opvallende dat advocaten hier uitgebreid TV reclame maken.
(Of is dat inmiddels in NL ook toegestaan ?  en dan bedoel ik niet het TV optreden van die Moskovitch  :evil: ).
 
Ik hoorde een paar dagen geleden, in Hopetoun WA, over een boilermaker die er op de campsite verbleef.
Die verdiende 1800$ per week + 400$ living away from home allowance.
Misschien dat ik me maar als boilermaker moet laten kwalificeren :lol:

Bart
 
Back
Top